Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Studiu de caz - Contract european de cercetare

08-Sep-2010
6848

Studiu de caz

Intrebare:

Sunt o societate platitoare de TVA. Derulez un contract european de cercetare. Colaborez cu o societate comerciala coordonatoare care are contract direct AMCESIT POLITEHNICA. Urmea-za sa emit o factura pentru prestatia efectuata pana in prezent. Mi s-a spus sa fac factura fara TVA si cerere de plata, deoarece activitatea de cercetare este scutita de TVA. Nu stiu daca este corect. De asemenea nu stiu daca pot deduce TVA-ul pentru achizitiile de bunuri si servicii facute in cadrul proiectului. Eu am cheltuit suma alocata si am platit in plus si TVA-ul.

R aspuns:

Consider ca pentru serviciile prestate, firma dvs. nu trebuie sa considere operatiunea scutita fara drept de deducere a TVA astfel incat sa emita factura fara TVA colectata. Aduc drept argument prevederile punctului 251 alineatul (2) din normele metodologice de aplicare a Codului fiscal conform carora nu este aplicabila scutirea reglementata la art. 141 alin. (1) lit. f) din Codul fiscal pentru studiile sau cercetarea efectuate cu plata de scoli, universitati sau orice alta institutie de invatamant pentru alte persoane. In acest sens se face trimite la hotararea Curtii Europene de Justitie in cazul C-287/00 pronun-tata in data de 20 iunie 2002 de comisia din Germania. Din aceasta hotarare am selectat pentru dvs. ur-matoarele aspecte formulate de catre Curte la urmatoarele alineate:

> alineatul 27: activitatea prestata are la baza un contract privat referitor la activitatea de cercetare intre o universitate de stat si o parte contractanta care stabilesc tipul si scopul serviciului. Pentru indeplinirea obiectivului de cercetare, universitatea de stat aplica principii similare unei companii private. Prin urmare, exceptia reglementata prin subparagraful articolului 4 (5) din Directiva a sa-sea cu privire la activitatile desfasurate de autoritati publice nu este aplicabila. Astfel, partile con-tractante sunt considerate persoane impozabile in ceea ce priveste activitatea de cercetare.

> alineatul 28: activitatile de cercetare ale universitatii de stat sunt servicii prestate care se supun ta-xarii in conformitate cu articolul 2 din Directiva a sasea prin care sunt enumerate activitatile eco-nomice impozabile. De asemenea, se precizeaza faptul ca in situatia in care tranzactiile dintre parti nu sunt guvernate de legislatia privind autoritatile publice, obligatia statelor membre este de a supune taxarii astfel de tranzactii.

> alineatul 29: Acordarea scutirii pentru contractele de cercetare incheiate cu universitatile de stat nu se supun prevederilor articolului 13 (A) din Directiva a sasea.

PFA. II. IF. Noua forma de organizare in 2017
PFA. II. IF. Noua forma de organizare in 2017
Vezi detalii
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri
Vezi detalii
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Vezi detalii

> alineatul 30: articolului 13 (A) din Directiva a sasea nu scuteste orice activitate realizata in inte-resul public, ci numai pe acelea care reglementate in mod expres. In acest sens se face trimitere la Cazul C 149/97 emisa pentru ?Institute of Motor Industry?.

> alineatul 31: articolului 13 (A) nu face referire la activitatea de cercetare desfasurata de universi-tatile de stat care sunt scutite de TVA.

Scutirea in interiorul tarii se acorda in baza prevederilor articolului 141 alin. (1) litera f) conform caruia urmatoarele operatiuni de interes general sunt scutite de taxa: ? activitatea de invatamant prevazuta in Legea invatamantului nr. 84/1995, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, formarea profesionala a adultilor, precum si prestarile de servicii si livrarile de bunuri strans legate de aceste activitati, efectuate de institutiile publice sau de alte entitati autorizate?.

Deci, in baza argumentelor prezentate anterior, serviciile prestate de dvs. nu se incadreaza in cate-goria operatiunilor scutite fara drept de deducere a TVA.

De asemenea, trebuie sa aveti in vedere faptul ca incepand cu data de 1 ianuarie 2007, prestarile de ser-vicii si livrarea de bunuri necesare desfasurarii activitatilor de cercetare-dezvoltare si inovare reglemen-tate prin O.G. nr. 57/2002 nu se mai efectueaza in regim de scutire de la plata T.V.A. In acest sens, prin art. 161 denumit ,,dispozitii tranzitorii,, , alin. 19 litera a) se aplica scutirea doar pentru contractile ferme incheiate pana la data de 31 decembrie 2006 inclusiv, doar pentru activitatile propriu-zise de cercetare-dezvoltare ,, a) activitatile de cercetare-dezvoltare si inovare pentru realizarea programelor, subprogra-melor si proiectelor, precum si a actiunilor cuprinse in Planul national de cercetare-dezvoltare si ino-vare, in programele-nucleu si in planurile sectoriale prevazute de Ordonanta Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea stiintifica si dezvoltarea tehnologica, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 324/2003, cu modificarile ulterioare, precum si activitatile de cercetare-dezvoltare si inovare finan-tate in parteneriat international, regional si bilateral?.

Astfel pentru toate operatiunile efectuate in legatura cu activitatea de cercetare se aplica cota stan-dard TVA de 24% indiferent de sursa de finantare a beneficiarului.

In acest sens, chiar daca acel coordonator al lucrarii este partener in cadrul unui Program operational sectorial, prestatorul nu este scutit de colectarea TVA astfel incat sa fie indreptatit sa emita facturi fara TVA. La randul sau, beneficiarul operatiunilor economice facturate cu TVA, respectiv coordonatorul lucrarilor, sub rezerva respectarii conditiilor impuse prin articolul 145 si 146 din Codul fiscal, isi poate exercita dreptul de deducere a TVA colectata de catre firma dvs. in calitate de prestator.

Prin exercitarea acestui drept, coordonatorul proiectului se poate afla in situatia de rambursare a TVA, caz in care poate formula cerere de rambursare a TVA de la bugetul statului prin decontul de TVA cod 300 depus la organul fiscal teritorial. Acesta este un motiv pentru care, de regula, Autoritatea de Management acorda finantari la valoarea proiectelor, exclusiv TVA deoarece exista riscul ca beneficiarul serviciilor sa recupereze suma TVA facturata de prestator din doua surse, inregistrate in mod distinct in evidenta contabila:

- de la Autoritatea de Management prin finantarea primita inregistrata in contul 445 prin formula contabila 5121 = 445;

- de la bugetul de stat prin decontul de TVA ca urmare a exercitarii dreptului de deducere prin formula contabila 4426 = 401/404 si 4424 = 4426.

In conditiile in care Autoritatea de Management nu finanteaza si TVA aferenta operatiunii, a-ceasta suma trebuie suportata de catre beneficiar din surse proprii de finantare.

In concluzie, firma dvs. trebuie sa emita factura cu TVA colectata deoarece legislatia fiscala cu privire la TVA nu acorda scutirea pentru astfel de operatiuni. Deoarece se realizeaza operatiuni taxa-bile, firma dvs. isi poate exercita dreptul de deducere aferenta bunurilor si serviciilor necesare desfasurarii activitatii economice.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Studiu de caz - Contract european de cercetare":
Rating:

Nota: 2.75 din 2 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Transfer dreptul de proprietate asupra bunurilor. Ce regim fiscal se aplica?
    • In analiza de mai jos, avem ca subiect o persoana fizica rezidenta in Romania care a vandut altei persoane fizice NON-UE bunuri facute in Romania. Vom vedea ce declaratii este obligata persoana fizica din Romania sa depuna si ce impozite trebuie sa plateasca pentru venitul obtinut din vanzarea acestor bunuri. In stabilirea obligatiilor fiscale trebuie identificata natura si scopul operatiunii, precum si provenienta bunurilor. Astfel in situatia in care vanzarea vizeaza un transfer a dreptului de...» citeste mai departe aici

  • ONG-urile trebuie sa declare si sa achite impozitul pe profit pana la 27 februarie 2017
    • Organizatiile nonprofit sunt obligate sa declare si sa achite impozitul pe profit aferent anului 2016 mai devreme decat alti contribuabili, potrivit Codului fiscal. Concret, desi obligatia de raportare si plata intervine, in general, in luna martie, organizatiile nonprofit trebuie sa faca aceste lucruri cu o luna mai devreme, adica in februarie. In caz contrar, amenzile pe care le risca acesti contribuabili sunt de pana la 5.000 de lei. Declararea si plata impozitului pe profit (in cota de 16%)...» citeste mai departe aici

  • UE elimina neconcordantele hibride de care profita unele companii pentru a plati mai putine taxe
    • Uniunea Europeana extinde masurile de combatere a evaziunii fiscale de catre marile companii. In concret, Consiliul Europei a decis sa aplice noi masuri prin care sa combata evitarea impozitelor prin intermediul tarilor care sunt membre ale Uniunii Europene. Inca de anul trecut au fost dezvoltate noi reguli sau au fost incheiate noi conventii care au ca obiectiv combaterea situatiilor prin care multinationalele profita de lacunele din legislatia europeana pentru a evita plata taxelor datorate....» citeste mai departe aici

  • Obligatii declarative privind veniturile platite nerezidentilor. Ce declaratii se depun?
    • In randurile de mai jos, analiza noastra de azi se refera la serviciile prestate de nerezidenti (din SUA, Singapore, Republica Moldova) in anul 2016 catre o societate din Romania pentru a stabili daca acestea trebuie declarate veniturile in declaratia D207 in cazul in care serviciile au fost efectuate pe teritoriul tarii nerezidente si nu in Romania. Se mentioneaza ca societatea platitoare nu a retinut impozit pe venituri aferente nerezidentilor tocmai pentru ca serviciile nu au fost prestate in...» citeste mai departe aici

  • Buletin informativ ANAF: Noutati legislative cu incidenta fiscala in perioada 13-19 februarie 2017
    • In randurile de mai jos, regasiti o lista de acte normative noi din domeniul fiscal. ANAF a publicat astfel un nou buletin informativ care se refera la perioada 13-19 februarie 2017. 1. Legea bugetului de stat pe anul 2017 nr.6/2017 (M.Of. nr.127 din 17 februarie 2017); 2. Legea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2017 nr.7/2017 (M.Of. nr.128 din 17 februarie 2017); 3. Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.15/2017 pentru completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.51/2015 privind...» citeste mai departe aici

  • 6 categorii noi de operatiuni vor avea TVA zero de la 1 martie
    • Potrivit unui nou proiect de lege, mai multe operatiuni de livrare vor avea TVA zero de la 1 martie, in cazul in care proiectul va fi aprobat. Totodata, odata cu noul proiect, se propune si majorarea plafonului de TVA de la 220.000 lei la 300.000 lei (circa 85.000 euro). Iata care sunt categoriile de operatiuni pentru care ar urma sa se aplice TVA zero, conform proiectului: Cota redusa de 0% se aplica asupra bazei de impozitare pentru urmatoarele livrari de bunuri si prestari de servicii: a)...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.