Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Studiu de caz - Contract european de cercetare

08-Sep-2010
6664

Studiu de caz

Intrebare:

Sunt o societate platitoare de TVA. Derulez un contract european de cercetare. Colaborez cu o societate comerciala coordonatoare care are contract direct AMCESIT POLITEHNICA. Urmea-za sa emit o factura pentru prestatia efectuata pana in prezent. Mi s-a spus sa fac factura fara TVA si cerere de plata, deoarece activitatea de cercetare este scutita de TVA. Nu stiu daca este corect. De asemenea nu stiu daca pot deduce TVA-ul pentru achizitiile de bunuri si servicii facute in cadrul proiectului. Eu am cheltuit suma alocata si am platit in plus si TVA-ul.

R aspuns:

Consider ca pentru serviciile prestate, firma dvs. nu trebuie sa considere operatiunea scutita fara drept de deducere a TVA astfel incat sa emita factura fara TVA colectata. Aduc drept argument prevederile punctului 251 alineatul (2) din normele metodologice de aplicare a Codului fiscal conform carora nu este aplicabila scutirea reglementata la art. 141 alin. (1) lit. f) din Codul fiscal pentru studiile sau cercetarea efectuate cu plata de scoli, universitati sau orice alta institutie de invatamant pentru alte persoane. In acest sens se face trimite la hotararea Curtii Europene de Justitie in cazul C-287/00 pronun-tata in data de 20 iunie 2002 de comisia din Germania. Din aceasta hotarare am selectat pentru dvs. ur-matoarele aspecte formulate de catre Curte la urmatoarele alineate:

> alineatul 27: activitatea prestata are la baza un contract privat referitor la activitatea de cercetare intre o universitate de stat si o parte contractanta care stabilesc tipul si scopul serviciului. Pentru indeplinirea obiectivului de cercetare, universitatea de stat aplica principii similare unei companii private. Prin urmare, exceptia reglementata prin subparagraful articolului 4 (5) din Directiva a sa-sea cu privire la activitatile desfasurate de autoritati publice nu este aplicabila. Astfel, partile con-tractante sunt considerate persoane impozabile in ceea ce priveste activitatea de cercetare.

> alineatul 28: activitatile de cercetare ale universitatii de stat sunt servicii prestate care se supun ta-xarii in conformitate cu articolul 2 din Directiva a sasea prin care sunt enumerate activitatile eco-nomice impozabile. De asemenea, se precizeaza faptul ca in situatia in care tranzactiile dintre parti nu sunt guvernate de legislatia privind autoritatile publice, obligatia statelor membre este de a supune taxarii astfel de tranzactii.

> alineatul 29: Acordarea scutirii pentru contractele de cercetare incheiate cu universitatile de stat nu se supun prevederilor articolului 13 (A) din Directiva a sasea.

Contabilitatii microintreprinderilor
Contabilitatii microintreprinderilor
Vezi detalii
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA 2016
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA 2016
Vezi detalii
Calendarul Contabilului Vesel 2017
Calendarul Contabilului Vesel 2017
Vezi detalii

> alineatul 30: articolului 13 (A) din Directiva a sasea nu scuteste orice activitate realizata in inte-resul public, ci numai pe acelea care reglementate in mod expres. In acest sens se face trimitere la Cazul C 149/97 emisa pentru ?Institute of Motor Industry?.

> alineatul 31: articolului 13 (A) nu face referire la activitatea de cercetare desfasurata de universi-tatile de stat care sunt scutite de TVA.

Scutirea in interiorul tarii se acorda in baza prevederilor articolului 141 alin. (1) litera f) conform caruia urmatoarele operatiuni de interes general sunt scutite de taxa: ? activitatea de invatamant prevazuta in Legea invatamantului nr. 84/1995, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, formarea profesionala a adultilor, precum si prestarile de servicii si livrarile de bunuri strans legate de aceste activitati, efectuate de institutiile publice sau de alte entitati autorizate?.

Deci, in baza argumentelor prezentate anterior, serviciile prestate de dvs. nu se incadreaza in cate-goria operatiunilor scutite fara drept de deducere a TVA.

De asemenea, trebuie sa aveti in vedere faptul ca incepand cu data de 1 ianuarie 2007, prestarile de ser-vicii si livrarea de bunuri necesare desfasurarii activitatilor de cercetare-dezvoltare si inovare reglemen-tate prin O.G. nr. 57/2002 nu se mai efectueaza in regim de scutire de la plata T.V.A. In acest sens, prin art. 161 denumit ,,dispozitii tranzitorii,, , alin. 19 litera a) se aplica scutirea doar pentru contractile ferme incheiate pana la data de 31 decembrie 2006 inclusiv, doar pentru activitatile propriu-zise de cercetare-dezvoltare ,, a) activitatile de cercetare-dezvoltare si inovare pentru realizarea programelor, subprogra-melor si proiectelor, precum si a actiunilor cuprinse in Planul national de cercetare-dezvoltare si ino-vare, in programele-nucleu si in planurile sectoriale prevazute de Ordonanta Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea stiintifica si dezvoltarea tehnologica, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 324/2003, cu modificarile ulterioare, precum si activitatile de cercetare-dezvoltare si inovare finan-tate in parteneriat international, regional si bilateral?.

Astfel pentru toate operatiunile efectuate in legatura cu activitatea de cercetare se aplica cota stan-dard TVA de 24% indiferent de sursa de finantare a beneficiarului.

In acest sens, chiar daca acel coordonator al lucrarii este partener in cadrul unui Program operational sectorial, prestatorul nu este scutit de colectarea TVA astfel incat sa fie indreptatit sa emita facturi fara TVA. La randul sau, beneficiarul operatiunilor economice facturate cu TVA, respectiv coordonatorul lucrarilor, sub rezerva respectarii conditiilor impuse prin articolul 145 si 146 din Codul fiscal, isi poate exercita dreptul de deducere a TVA colectata de catre firma dvs. in calitate de prestator.

Prin exercitarea acestui drept, coordonatorul proiectului se poate afla in situatia de rambursare a TVA, caz in care poate formula cerere de rambursare a TVA de la bugetul statului prin decontul de TVA cod 300 depus la organul fiscal teritorial. Acesta este un motiv pentru care, de regula, Autoritatea de Management acorda finantari la valoarea proiectelor, exclusiv TVA deoarece exista riscul ca beneficiarul serviciilor sa recupereze suma TVA facturata de prestator din doua surse, inregistrate in mod distinct in evidenta contabila:

- de la Autoritatea de Management prin finantarea primita inregistrata in contul 445 prin formula contabila 5121 = 445;

- de la bugetul de stat prin decontul de TVA ca urmare a exercitarii dreptului de deducere prin formula contabila 4426 = 401/404 si 4424 = 4426.

In conditiile in care Autoritatea de Management nu finanteaza si TVA aferenta operatiunii, a-ceasta suma trebuie suportata de catre beneficiar din surse proprii de finantare.

In concluzie, firma dvs. trebuie sa emita factura cu TVA colectata deoarece legislatia fiscala cu privire la TVA nu acorda scutirea pentru astfel de operatiuni. Deoarece se realizeaza operatiuni taxa-bile, firma dvs. isi poate exercita dreptul de deducere aferenta bunurilor si serviciilor necesare desfasurarii activitatii economice.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Studiu de caz - Contract european de cercetare":
Rating:

Nota: 2.75 din 2 voturi
Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016

Atentie contabili!

"Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilo!

Abonati-va GRATUIT si descarcati Raportul Special



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Noi reglementari privind Registrul general de evidenta a salariatilor
    • Prin HG 877/2016 au fost aduse modificari si completari Hotararii Guvernului nr. 500/2011 privind registrul general de evidenta a salariatilor, modificari ce au intrat in vigoare la data de 28 noiembrie 2016. Principalele modificari vizeaza: 1. Gestiunea separata a registrului general de evidenta a salariatilor care lucreaza in mediul privat si a registrului general de evidenta a personalului platit din fonduri publice. Astfel, incepand cu 28.11.2016 registrul general de evidenta a salariatilor...» citeste mai departe aici

  • Subventii noi pentru firme si salariati! Masurile luate de Guvern se aplica deja de la 3 decembrie!
    • Pachetul de masuri active pentru stimularea ocuparii fortei de munca va intra in vigoare incepand cu 3 decembrie 2016, dupa ce Guvernul a adoptat astazi normele de aplicare a OUG 60/2016, iar finantarea este asigurata din fonduri nationale si europene. Normele metodologice adoptate la 29 noiembrie stabilesc modalitatea practica de acordare a primelor de activare, incadrare, instalare de care beneficiaza la angajare persoanele fara un loc de munca, precum si documentele in baza carora se obtin...» citeste mai departe aici

  • ANAF: Care sunt modificarile Codului fiscal, aplicabile de la 1 ianuarie 2017?
    • Noul Cod fiscal a intrat in vigoare la inceputul anului in curs, insa unele prevederi devin aplicabile incepand cu prima zi a anului viitor. Totodata, exista si reglementari care vor disparea efectiv din 2017, precum impozitul pe constructii cunoscut mai bine ca "taxa pe stalp". Despre acestea, dar si despre celelalte noutati fiscale ce vor intra in vigoare la 1 ianuarie 2017, aflati din cele ce urmeaza. TVA standard de 19% Una dintre principalele prevederi aplicabile din prima zi a anului...» citeste mai departe aici

  • Campanie ANAF: Cum ne afecteaza coruptia in plan personal, economic si social
    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala deruleaza o campanie nationala pentru constientizarea modului in care faptele de coruptie ne afecteaza in plan personal, economic si social. Campania este formata din doua componente, care se adreseaza publicului larg, pe de-o parte, si personalului ANAF pe de alta parte. 85% din finantare - 1,07 mil lei - provine din Granturi Norvegiene 2009-2014, in cadrul proiectului "Cresterea integritatii in Agentia Nationala de Administrare Fiscala prin cooperare...» citeste mai departe aici

  • Se declara in Declaratia 394 facturile unor livrari cu valoare individuala sub 10.000 lei?
    • In Declaratia 394 pana in ianuarie 2017 nu se declara livrarile catre persoane fizice care au valoarea individuala sub 10.000 lei. Stabilim daca seriile acestor facturi se declara sau in Declaratia 394. Conform prevederilor din Ghidul ANAF din 4.11.2016, pagina 27: Facturile emise catre persoanele fizice se raporteaza in Declaratia 394 la sectiunea D. Pentru perioada 1 octombrie 2016 -31 decembrie 2016, vor fi cuprinse in lista de detaliu, numai facturile emise cu valoare individuala mai mare de...» citeste mai departe aici

  • Tratament fiscal pentru ambalaje. Care sunt implicatiile TVA?
    • In cazul pe care vi-l prezentam, o firma isi desfasoara activitatea in sistem lohn in domeniul confectii textile. Societatea primeste materie prima prin transfer, pentru prelucrare, o incorporeaza in produsul finit si incaseaza doar contravaloarea manoperei. Pana acum ambalarea articolelor se facea in cutii speciale, personalizate si primite in acelasi regim. Firmei i se cere ca, din aceasta luna, sa achizitioneze aceste cutii direct din Romania facturate catre firma direct si de asemenea...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Noul Cod Fiscal 2016!! Modificari in ceea ce priveste Impozitul pe Profit, Impozitul pe Venit si TVA-ul!

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilor

Descarcati GRATUIT Raportul Special "Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.