Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Studiu de caz - Contract european de cercetare

08-Sep-2010
6776

Studiu de caz

Intrebare:

Sunt o societate platitoare de TVA. Derulez un contract european de cercetare. Colaborez cu o societate comerciala coordonatoare care are contract direct AMCESIT POLITEHNICA. Urmea-za sa emit o factura pentru prestatia efectuata pana in prezent. Mi s-a spus sa fac factura fara TVA si cerere de plata, deoarece activitatea de cercetare este scutita de TVA. Nu stiu daca este corect. De asemenea nu stiu daca pot deduce TVA-ul pentru achizitiile de bunuri si servicii facute in cadrul proiectului. Eu am cheltuit suma alocata si am platit in plus si TVA-ul.

R aspuns:

Consider ca pentru serviciile prestate, firma dvs. nu trebuie sa considere operatiunea scutita fara drept de deducere a TVA astfel incat sa emita factura fara TVA colectata. Aduc drept argument prevederile punctului 251 alineatul (2) din normele metodologice de aplicare a Codului fiscal conform carora nu este aplicabila scutirea reglementata la art. 141 alin. (1) lit. f) din Codul fiscal pentru studiile sau cercetarea efectuate cu plata de scoli, universitati sau orice alta institutie de invatamant pentru alte persoane. In acest sens se face trimite la hotararea Curtii Europene de Justitie in cazul C-287/00 pronun-tata in data de 20 iunie 2002 de comisia din Germania. Din aceasta hotarare am selectat pentru dvs. ur-matoarele aspecte formulate de catre Curte la urmatoarele alineate:

> alineatul 27: activitatea prestata are la baza un contract privat referitor la activitatea de cercetare intre o universitate de stat si o parte contractanta care stabilesc tipul si scopul serviciului. Pentru indeplinirea obiectivului de cercetare, universitatea de stat aplica principii similare unei companii private. Prin urmare, exceptia reglementata prin subparagraful articolului 4 (5) din Directiva a sa-sea cu privire la activitatile desfasurate de autoritati publice nu este aplicabila. Astfel, partile con-tractante sunt considerate persoane impozabile in ceea ce priveste activitatea de cercetare.

> alineatul 28: activitatile de cercetare ale universitatii de stat sunt servicii prestate care se supun ta-xarii in conformitate cu articolul 2 din Directiva a sasea prin care sunt enumerate activitatile eco-nomice impozabile. De asemenea, se precizeaza faptul ca in situatia in care tranzactiile dintre parti nu sunt guvernate de legislatia privind autoritatile publice, obligatia statelor membre este de a supune taxarii astfel de tranzactii.

> alineatul 29: Acordarea scutirii pentru contractele de cercetare incheiate cu universitatile de stat nu se supun prevederilor articolului 13 (A) din Directiva a sasea.

Noul regim fiscal al cheltuielilor cu autovehicule
Noul regim fiscal al cheltuielilor cu autovehicule
Vezi detalii
Ghid de proceduri contabile pentru PFA
Ghid de proceduri contabile pentru PFA
Vezi detalii
Repartizarea profitului catre actionari si asociati prin dividende
Repartizarea profitului catre actionari si asociati prin dividende
Vezi detalii

> alineatul 30: articolului 13 (A) din Directiva a sasea nu scuteste orice activitate realizata in inte-resul public, ci numai pe acelea care reglementate in mod expres. In acest sens se face trimitere la Cazul C 149/97 emisa pentru ?Institute of Motor Industry?.

> alineatul 31: articolului 13 (A) nu face referire la activitatea de cercetare desfasurata de universi-tatile de stat care sunt scutite de TVA.

Scutirea in interiorul tarii se acorda in baza prevederilor articolului 141 alin. (1) litera f) conform caruia urmatoarele operatiuni de interes general sunt scutite de taxa: ? activitatea de invatamant prevazuta in Legea invatamantului nr. 84/1995, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, formarea profesionala a adultilor, precum si prestarile de servicii si livrarile de bunuri strans legate de aceste activitati, efectuate de institutiile publice sau de alte entitati autorizate?.

Deci, in baza argumentelor prezentate anterior, serviciile prestate de dvs. nu se incadreaza in cate-goria operatiunilor scutite fara drept de deducere a TVA.

De asemenea, trebuie sa aveti in vedere faptul ca incepand cu data de 1 ianuarie 2007, prestarile de ser-vicii si livrarea de bunuri necesare desfasurarii activitatilor de cercetare-dezvoltare si inovare reglemen-tate prin O.G. nr. 57/2002 nu se mai efectueaza in regim de scutire de la plata T.V.A. In acest sens, prin art. 161 denumit ,,dispozitii tranzitorii,, , alin. 19 litera a) se aplica scutirea doar pentru contractile ferme incheiate pana la data de 31 decembrie 2006 inclusiv, doar pentru activitatile propriu-zise de cercetare-dezvoltare ,, a) activitatile de cercetare-dezvoltare si inovare pentru realizarea programelor, subprogra-melor si proiectelor, precum si a actiunilor cuprinse in Planul national de cercetare-dezvoltare si ino-vare, in programele-nucleu si in planurile sectoriale prevazute de Ordonanta Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea stiintifica si dezvoltarea tehnologica, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 324/2003, cu modificarile ulterioare, precum si activitatile de cercetare-dezvoltare si inovare finan-tate in parteneriat international, regional si bilateral?.

Astfel pentru toate operatiunile efectuate in legatura cu activitatea de cercetare se aplica cota stan-dard TVA de 24% indiferent de sursa de finantare a beneficiarului.

In acest sens, chiar daca acel coordonator al lucrarii este partener in cadrul unui Program operational sectorial, prestatorul nu este scutit de colectarea TVA astfel incat sa fie indreptatit sa emita facturi fara TVA. La randul sau, beneficiarul operatiunilor economice facturate cu TVA, respectiv coordonatorul lucrarilor, sub rezerva respectarii conditiilor impuse prin articolul 145 si 146 din Codul fiscal, isi poate exercita dreptul de deducere a TVA colectata de catre firma dvs. in calitate de prestator.

Prin exercitarea acestui drept, coordonatorul proiectului se poate afla in situatia de rambursare a TVA, caz in care poate formula cerere de rambursare a TVA de la bugetul statului prin decontul de TVA cod 300 depus la organul fiscal teritorial. Acesta este un motiv pentru care, de regula, Autoritatea de Management acorda finantari la valoarea proiectelor, exclusiv TVA deoarece exista riscul ca beneficiarul serviciilor sa recupereze suma TVA facturata de prestator din doua surse, inregistrate in mod distinct in evidenta contabila:

- de la Autoritatea de Management prin finantarea primita inregistrata in contul 445 prin formula contabila 5121 = 445;

- de la bugetul de stat prin decontul de TVA ca urmare a exercitarii dreptului de deducere prin formula contabila 4426 = 401/404 si 4424 = 4426.

In conditiile in care Autoritatea de Management nu finanteaza si TVA aferenta operatiunii, a-ceasta suma trebuie suportata de catre beneficiar din surse proprii de finantare.

In concluzie, firma dvs. trebuie sa emita factura cu TVA colectata deoarece legislatia fiscala cu privire la TVA nu acorda scutirea pentru astfel de operatiuni. Deoarece se realizeaza operatiuni taxa-bile, firma dvs. isi poate exercita dreptul de deducere aferenta bunurilor si serviciilor necesare desfasurarii activitatii economice.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Studiu de caz - Contract european de cercetare":
Rating:

Nota: 2.75 din 2 voturi
Cele mai importante modificari cu privire la TVA

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Zoom fiscal: Toate modificarile aduse de OUG 3/2017
    • In Monitorul Oficial nr. 16/06.01.2017 a fost publicata OUG 3/2017 pentru modificare si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal. Va prezentam principalele modificari aduse de actul normativ mentionat anterior: >> Scutirea de impozit pe profit a contribuabililor care desfasoara exclusiv activitate de inovare, cercetare-dezvoltare. - Contribuabilii care desfasoara exclusiv activitate de inovare, cercetare-dezvoltare, definite potrivit O.G. nr. 57/2002, precum si activitati conexe...» citeste mai departe aici

  • Noutati ANAF: Inregistrarea fiscala a nerezidentilor de catre platitorii de venit
    • Va reamintim prevederile legale referitoare la inregistrarea fiscala a nerezidentilor de catre platitorii de venit, pentru veniturile supuse regulilor de impunere la sursa, pentru care impozitul retinut este final: Pentru nerezidentii care obtin venituri impozabile din Romania, platitorul de venit are obligatia de a calcula, retine,declara si plati bugetului de stat impozit pe venit sau impozit pe profit, dupa caz. Potrivit art.82 alin.1 din Legea nr.207/2015 privind Codul de procedura fiscala,...» citeste mai departe aici

  • Studiu de caz: Capital social mai mare de 45.000 lei si impozit pe profit in anul 2017
    • In analiza de mai jos, la 31.12.2016, o societate platitoare de impozit pe profit are venituri totale in suma de 308.321 lei si indeplineste si celelalte conditii de la art.47 Cod fiscal (Definitia microintreprinderii). Societatea are la 31.12.2016, capital social in suma de 200.000 lei. Incepand cu 01.01.2017, stabilm daca ar trebui sa treaca la impozit pe veniturile microintreprinderii. Fiind platitoare de impozit pe veniturile microintreprinderii, vom vedea daca ar putea sa-si exercite...» citeste mai departe aici

  • Analiza zilei: Formularul 088 va fi eliminat de la 1 februarie 2017
    • Prin ordinul Agentiei de Administrare Fiscala nr. 210 din 13 ianuarie 2017 a fost abrogat Ordinul nr. 3841/2015 privind aprobarea modelului si continutului formularului (088) "Declaratie pe propria raspundere pentru evaluarea intentiei si a capacitatii de a desfasura activitati economice care implica operatiuni din sfera TVA". Astfel, incepand cu 01 februarie 2017 nu se mai depune Formularul 088. Formularul 088 a fost mult contestat de catre mediul de afaceri. De la introducerea acestuia, in...» citeste mai departe aici

  • Noul formular pentru declararea veniturilor nerezidentilor. Analiza zilei cu Irina Dumitrescu
    • Incepand cu acest an, pentru veniturile nerezidentilor se depune formularul 207 "Declaratie informativa privind impozitul retinut la sursa/veniturile scutite, pe beneficiari de venit nerezidenti", cod 14.13.01.13/v.n. Aceasta declaratie inlocuieste formularul fara numar utilizat in anii trecuti pentru declararea impozitului retinut la sursa/veniturilor scutite obtinute de nerezidenti din Romania. Formularul 207 si instructiunile de completare au fost aprobate prin OANAF 3695 din 30 decembrie...» citeste mai departe aici

  • Conditia cu privire la salariati in 2017. Impozit pe venit microintreprinderi
    • In randurile urmatoare, avem cazul unei societati care are in 2017 doi angajati cu timp partial de cate 4 ore/fiecare. Vom vedea daca se poate considera ca fiind un angajat cu 8 ore si sa se aplice astfel cota de impozit pe venit de 1%. Conform prevederilor de la art. 51 alin.(4) din Codul fiscal, prin salariat se intelege persoana angajata cu contract individual de munca cu norma intreaga, potrivit Legii nr. 53/2003 - Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare....» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Cititi si respectati noile reguli din Codul Fiscal privind TVA

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.