Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Studiu de caz: Contributiile sociale si declaratiile aferente contractului de management

12-Sep-2011
5341
Valabil la 13.09.2011

Declararea contractului de management trebuie intocmita in conformitate cu prevederile in vigoare si implica o serie de responsabilitati de plata datorate de societatea in cauza. Se da astfel ca exemplu cu titlu ilustrativ o societate care detine actiuni la purtator. Administratorul, numit prin actul constitutiv, are incheiat cu societatea un contract de management si administrare, fara a avea insa un contract de munca si fara sa fie angajat in cadrul societatii sau la alt angajator. In aceasta situatie, va trebui inregistrat contractul de administrare la ITM? In plus, care vor fi contributiile sociale datorate atat de catre societate, cat si de catre administrator? Ce obligatii declarative implica acest contract de administrare?

In primul rand, nu exista prevederi legale care sa conditioneze inregistrarea contractului de management si administrare nici la Inspectoratul Teritorial de Munca, nici la organele fiscale teritoriale. In al doilea rand, se precizeaza ca pentru indemnizatia cuvenita administratorului, societatea platitoare de venit (indemnizatie) are obligatia retinerii impozitului pe venit asimilat salariului 16% (art. 55 alin. 2 lit. j si art. 57 din Codul fiscal) si contributiei individuale de asigurari sociale de sanatate 5,5% (art. 2963 lit. a si art. 2964 alin. 1 lit. j).

De asemenea, societatea are obligatia achitarii contributiei angajatorului la asigurarile sociale de sanatate 5,2% (art. 2963 lit. e) si art. 2965 alin. (2) din Codul fiscal) si a contributiei pentru concedii si indemnizatii 0,85% (art. 29616 alin. 3 lit. b din Codul fiscal - in baza "exceptiei de la exceptie" privind nedatorarea acestei contributii).

Societatea nu are nicio obligatie in ceea ce priveste contributia de asigurari sociale (angajator si angajat) pentru indemnizatia administratorului achitata in bani, in baza exceptiei de la art. 29616 alin. (5) lit. c) din Codul fiscal (coroborate cu art. 2 alin. (2) lit. a) - CAS individuala si cea datorata de angajator, art. 2964 alin. (1) lit. j) - indemnizatia administratorului si pct. 10 din Normele metodologice date in aplicarea Titlului IX2 din Codul fiscal).
Noul regim fiscal al cheltuielilor cu autovehicule
Noul regim fiscal al cheltuielilor cu autovehicule
Vezi detalii
Consilier Achizitii Publice
Consilier Achizitii Publice
Vezi detalii
Capcanele comertului online
Capcanele comertului online
Vezi detalii

In schimb, in functie de situatia sa personala (nu este salariat la o alta entitate, nu este nici pensionar, iar veniturile obtinute depasesc plafonul prevazut la art. 6 alin. 1 pct. IV lit. a din Legea 263/2010), administratorul poate avea obligatia asigurarii in nume propriu in sistemul public de pensii, pe baza de declaratie de asigurare, caz in care trebuie sa achite in nume personal CAS pe baza cotei integrale de 31,3% calculata la venitul asigurat, ce nu poate fi mai mic de 35% din castigul salarial mediu brut si mai mare de 5 ori castigul salarial mediu brut conform art. 36 din Legea 263/2010.

De asemenea, pentru indemnizatia administratorului societatea nu datoreaza contributia angajatorului pentru accidente de munca si boli profesionale (art. 29616 alin. 5 lit. c din Codul fiscal), contributia angajatorului la fondul pentru garantarea creantelor salariale de 0,25% (art. 7 din Legea 200/2006 coroborat cu art. 2965 alin. 4 din Codul fiscal) si contributiile de asigurari pentru somaj - angajat 0,5% si angajator 0,50% (art. 2 alin. 2 lit. d si din Codul fiscal).

Administratorul poate opta pentru asigurare facultativa in sistemul asigurarilor pentru somaj pe baza unui venit ce nu poate fi mai mic decat salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata si mai mare decat echivalentul a de 5 ori castigul salarial mediu brut (art. 20 lit. b si art. 22 alin. 2 din Legea 76/2002), prin plata contributiei de 1% aplicata la venitul asigurat (art. 18 alin. 1 lit. c din Legea 287/2010), precum si pentru asigurarea pentru accidente de munca si boli profesionale (art. 6 alin. 1 lit. b din Legea 346/2002), pe baza cotei de 1% stabilita prin contractul de asigurare.

De asemenea, angajatorul are obligatia intocmirii si depunerii declaratiei nominale unice D112 pentru obligatiile ce revin in sarcina sa - impozit pe venit, CASS si CCI (art. 29619 din Codul fiscal si HG 1397/2010), precum si a fisei fiscale - pentru declararea anuala a impozitului pe venit (art. 59 din Codul fiscal).

Administratorul are obligatia depunerii declaratiei individuale de asigurare (art. 11 din Legea 263/2010), in masura in care este obligat sa se asigure in sistemul public de pensii. Contributiile datorate in urma asigurarii facultative se percep in baza contractului de asigurare.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Studiu de caz: Contributiile sociale si declaratiile aferente contractului de management":
Rating:

Nota: 5 din 2 voturi
Cele mai importante modificari cu privire la TVA

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Comentarii (1)

19-Sep-2011

Buna ziua, Dar cum se intocmeste D112 in cazul acestor contracte? Alegand optiunea "Alte categorii ce realizeaza venituri asimilate salariilor", PDF-ul inteligent, calculeaza automat si contributia la pensii. Va multumesc.





Subiectele saptamanii

  • Conditia cu privire la salariati in 2017. Impozit pe venit microintreprinderi
    • In randurile urmatoare, avem cazul unei societati care are in 2017 doi angajati cu timp partial de cate 4 ore/fiecare. Vom vedea daca se poate considera ca fiind un angajat cu 8 ore si sa se aplice astfel cota de impozit pe venit de 1%. Conform prevederilor de la art. 51 alin.(4) din Codul fiscal, prin salariat se intelege persoana angajata cu contract individual de munca cu norma intreaga, potrivit Legii nr. 53/2003 - Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare....» citeste mai departe aici

  • Zoom fiscal: Toate modificarile aduse de OUG 3/2017
    • In Monitorul Oficial nr. 16/06.01.2017 a fost publicata OUG 3/2017 pentru modificare si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal. Va prezentam principalele modificari aduse de actul normativ mentionat anterior: >> Scutirea de impozit pe profit a contribuabililor care desfasoara exclusiv activitate de inovare, cercetare-dezvoltare. - Contribuabilii care desfasoara exclusiv activitate de inovare, cercetare-dezvoltare, definite potrivit O.G. nr. 57/2002, precum si activitati conexe...» citeste mai departe aici

  • Studiu de caz: Capital social mai mare de 45.000 lei si impozit pe profit in anul 2017
    • In analiza de mai jos, la 31.12.2016, o societate platitoare de impozit pe profit are venituri totale in suma de 308.321 lei si indeplineste si celelalte conditii de la art.47 Cod fiscal (Definitia microintreprinderii). Societatea are la 31.12.2016, capital social in suma de 200.000 lei. Incepand cu 01.01.2017, stabilm daca ar trebui sa treaca la impozit pe veniturile microintreprinderii. Fiind platitoare de impozit pe veniturile microintreprinderii, vom vedea daca ar putea sa-si exercite...» citeste mai departe aici

  • Noul formular pentru declararea veniturilor nerezidentilor. Analiza zilei cu Irina Dumitrescu
    • Incepand cu acest an, pentru veniturile nerezidentilor se depune formularul 207 "Declaratie informativa privind impozitul retinut la sursa/veniturile scutite, pe beneficiari de venit nerezidenti", cod 14.13.01.13/v.n. Aceasta declaratie inlocuieste formularul fara numar utilizat in anii trecuti pentru declararea impozitului retinut la sursa/veniturilor scutite obtinute de nerezidenti din Romania. Formularul 207 si instructiunile de completare au fost aprobate prin OANAF 3695 din 30 decembrie...» citeste mai departe aici

  • Analiza zilei: Formularul 088 va fi eliminat de la 1 februarie 2017
    • Prin ordinul Agentiei de Administrare Fiscala nr. 210 din 13 ianuarie 2017 a fost abrogat Ordinul nr. 3841/2015 privind aprobarea modelului si continutului formularului (088) "Declaratie pe propria raspundere pentru evaluarea intentiei si a capacitatii de a desfasura activitati economice care implica operatiuni din sfera TVA". Astfel, incepand cu 01 februarie 2017 nu se mai depune Formularul 088. Formularul 088 a fost mult contestat de catre mediul de afaceri. De la introducerea acestuia, in...» citeste mai departe aici

  • Noutati ANAF: Inregistrarea fiscala a nerezidentilor de catre platitorii de venit
    • Va reamintim prevederile legale referitoare la inregistrarea fiscala a nerezidentilor de catre platitorii de venit, pentru veniturile supuse regulilor de impunere la sursa, pentru care impozitul retinut este final: Pentru nerezidentii care obtin venituri impozabile din Romania, platitorul de venit are obligatia de a calcula, retine,declara si plati bugetului de stat impozit pe venit sau impozit pe profit, dupa caz. Potrivit art.82 alin.1 din Legea nr.207/2015 privind Codul de procedura fiscala,...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Cititi si respectati noile reguli din Codul Fiscal privind TVA

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.