Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Studiu de caz: cum tratam impozitul pentru amenajarea unui spatiu inchiriat si amortizarea investitiei?

16-Dec-2014
7077
In cazul urmator, o societate comerciala are un spatiu (cladire) inchiriat de la o persoana fizica, in scopul deschiderii unui punct de lucru, cu activitate-restaurant.

In baza contractului de inchiriere, toata investitia (amenajare restaurant, inclusiv toate dotarile si utilitatile) este suportata de catre societatea comerciala. Contractul de inchiriere este pe o perioada de 10 ani, iar investitia se estimeaza la 100.000 euro, fara TVA, doar in amenajarea cladirii.

1. Cum plateste societateq impozitul pe constructii, daca se plateste si daca se inregistreaza la Bugetul Local sau Bugetul de Stat?

2. Care este monografia contabila pentru toata investitia?

3. Care sunt implicatiile fiscale privind amortizarea invetitiei si a TVA-ului de recuperat?
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Vezi detalii
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Vezi detalii
Repartizarea dividendelor in 2017
Repartizarea dividendelor in 2017
Vezi detalii

Societatea va inregistra in contabilitate - in contul 212 investitia cu amenajarea cladirii respective . Aceasta investitie privind amenajarea se va amortiza pe o perioada de 10 ani - perioada contractului de inchiriere, conform art. 24 alin.11 lit.c din codul fiscal.

Societatea va trebui sa comunice proprietarului valoarea lucrarilor efectuate in termen de 30 de zile de la data terminarii acestora, in vederea depunerii de catre proprietar a unei noi declaratii fiscale- conform Titlului IX din Codul fiscal - art 253 ^1 din Codul fiscal, redat mai jos:
"(3^1) In cazul cladirii la care au fost executate lucrari de reconstruire, consolidare, modernizare, modificare sau extindere, de catre locatar, din punct de vedere fiscal, acesta are obligatia sa comunice locatorului valoarea lucrarilor executate pentru depunerea unei noi declaratii fiscale, in termen de 30 de zile de la data terminarii lucrarilor respective."

Pentru lucrarile de amenajare, modernizare, consolidare, extindere, modificare la spatiile inchiriate se procedeaza astfel:

- daca valoarea acestora este mai mica decat 25% din valoarea cladirii (spatiului inchiriat) atunci nu exista obligatia notificarii catre proprietar si se datoreaza impozitul pe constructii speciale;
- daca valoarea acestora este mai mare decat 25% din valoarea cladirii (spatiului inchiriat), atunci:

- daca lucrarile au fost notificate proprietarului atunci nu se datoreaza impozit pe constructii speciale;
- daca lucrarile nu au fost notificate proprietarului se va datora impozit pe constructii speciale.

Normele metodologice prevad:

"4. Pentru determinarea bazei impozabile stabilite prin prevederile art. 296^35 alin. (1) din Codul fiscal, corelat cu reglementarile in vigoare pentru determinarea impozitului pe cladiri, potrivit prevederilor titlului IX al Codului fiscal, contribuabilii vor avea in vedere urmatoarele reguli:

a) din valoarea constructiilor existente in patrimoniul contribuabililor la data de 31 decembrie a anului anterior nu se scade valoarea cladirilor prevazute la art. 250 din Codul fiscal, cu exceptia celor aflate sau care urmeaza sa fie trecute in proprietatea statului sau a unitatilor administrativ-teritoriale;

b) in cazul in care valoarea evidentiata contabil in soldul debitor al conturilor corespunzatoare constructiilor este diferita de valoarea care a reprezentat baza pentru determinarea impozitului pe cladiri potrivit prevederilor titlului IX din Codul fiscal, valoarea care se scade este valoarea evidentiata contabil in soldul debitor al conturilor corespunzatoare constructiilor;

c) valoarea lucrarilor de reconstruire, modernizare, consolidare, modificare sau extindere pentru cladirile inchiriate, luate in concesiune, aflate in administrare ori in folosinta este cea definita la pct. 54 alin. (1), (1^1) si (1^2) din Normele metodologice date in aplicarea art. 253 din Codul fiscal

5. In aplicarea prevederilor art. 296^35 alin. (2) din Codul fiscal, deducerea valorii lucrarilor de reconstruire, modernizare, consolidare, modificare sau extindere se justifica in baza comunicarii catre locator potrivit pct. 54 alin. (1), (1^1) si (1^2) din Normele metodologice date in aplicarea art. 253 din Codul fiscal".

Pct 54 din normele metodologice de aplicare a rt. 253 prevad:

"54. (1) Prin lucrari de reconstruire, consolidare, modernizare, modificare sau extindere, astfel cum sunt mentionate la art. 253 alin. (3^1) din Codul fiscal, se intelege acele lucrari care au ca rezultat cresterea valorii cladirii respective cu cel putin 25%.

(1^1) In cazul in care valoarea lucrarilor de reconstruire, consolidare, modernizare, modificare sau extindere nu depaseste 25% din valoarea cladirii, locatarul nu are obligatia sa o comunice locatorului.

(1^2) In cazul in care in cursul unui an fiscal se efectueaza mai multe lucrari de reconstruire, consolidare, modernizare, modificare sau extindere, a caror valoare individuala este sub 25%, dar cumulat depaseste 25%, locatarul are obligatia de a comunica locatorului valoarea totala, in termen de 30 de zile de la data la care se atinge acest nivel."

Inregistrarea contabila a inveestitiei se face astfel:

In cazul in care investitia se face in regie proprie:

achizitie materiale consumabile /auxiliare;

% = 401
Clasa 3
4426/4428 TVA la incasare

Plata furnizori:
401 = 5121
Consum materiale:
clasa 6 = clasa 3

Utilitati (energie/apa/gaze) necesare realizarii investitiei:

605 = 401
4426/4428tva la incasare
Si plata:
401 = 5121
Inregistrare manopera directa angajata in vederea efectuarii investitiei:
641 = 421
645 = 431/437

Inregistrare amortizare utilaje/ echipamente folosite la realizarea amenajarilor
6811 = 2813

Se inregistreaza asadar toate cheltuielile dupa natura, care concura la realizarea investitiei.

LA sfarsitul fiecarei luni se inregistreaza imobilizari in curs prin reluarea cheltuielilor inregistrate la venituri, astfel:
231 = 722 cu suma tuturor cheltuielilor efectuate in luna respectiva

La terminarea lucrarilor se efectueaza receptia si se transfera sumele colectate din 231 in cont 212 astfel:
212 = 231

In cazul in care se face in subantreprinza, atunci facturile emise de constructor (firma care executa lucrarea) se vor inregistra astfel:
% = 404
231
4426/4428 tva la incasare

Plata acestuia:
404 = 5121

Receptia lucrarii:
212 = 231

Societatea va avea dretul deducerii TVA si daca rezulta TVA de recuperat il poate solicita bugetului de stat.


Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro



Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Studiu de caz: cum tratam impozitul pentru amenajarea unui spatiu inchiriat si amortizarea investitiei?":
Rating:

Nota: 3.38 din 8 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Zoom fiscal: Modificarea formularelor de inregistrare fiscala
    • Prin OMFP 511/2017 au fost aduse modificari si completari Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 3.698/2015 pentru aprobarea formularelor de inregistrare fiscala a contribuabililor si a tipurilor de obligatii fiscale care formeaza vectorul fiscal. Prin acest ordin obligatiile fiscale de declarare cu caracter permanent au fost completate cu impozitul specific introdus prin Legea 170/2016 incepand cu 01 ianuarie 2017. Astfel, categoriile de obligatii fiscale de...» citeste mai departe aici

  • ANAF actualizeaza Nomenclatorul obligatiilor fiscale care se platesc in contul unic
    • Incepand cu anul 2017, prin Legea 170/2016 privind impozitul specific unor activitati, publicata in Monitorul Oficial nr.812/14.10.2016, a fost prevazuta obligatia de plata a impozitului specific pentru persoanele juridice romane care desfasoara activitati corespunzatoare codurilor CAEN prevazute de legea mai sus mentionata. In acest sens, a fost efectuata actualizarea continutului nomenclatorului in baza caruia se declara obligatiile fiscale de plata la bugetul de stat utilizand formularul 100,...» citeste mai departe aici

  • Mai putine formulare de depus in 2017! Ce contribuabili scapa de D 392 A si 392B?
    • ANAF a anuntat recent ca se anuleaza pentru declaratiile 392A si 392B (D 392A si D 392B) obligativitatea de depunere pentru anumite categorii de contribuabili. Astfel, contribuabilii neinregistrati sau inregistrati in scopuri de TVA si a caror cifra de afaceri este inferioara sumei de 220.000 lei la data de 31.12.2016 nu mai au obligatia completarii si depunerii formularului 392A - "Declaratie informativa privind livrarile de bunuri si prestarile de servicii efectuate in anul 2016"-, respectiv a...» citeste mai departe aici

  • Termenul limita pentru depunerea formularelor 402 si 403 este 28 februarie 2017
    • Data de 28 februarie 2017 este termen limita de depunere a declaratiilor informative - formularul 402 si formularul 403 pentru anul 2016. Declaratiile se completeaza cu informatiile necesare realizarii schimbului automat de informatii, cu privire la rezidentii din alte state membre ale Uniunii Europene. Platitorii de venituri de natura salariala precum si asiguratorii au obligatia completarii si depunerii formularului 402 - "Declaratie informativa privind veniturile de natura salariala sau...» citeste mai departe aici

  • Vanzare cladire veche. Anulare cod TVA din oficiu. Ce regim fiscal se aplica?
    • Avem in analiza urmatoare ca subiect o societate comerciala in inactivitate fiscala din cauza expirarii duratei detinerii spatiului cu destinatia de sediu social. Firmei i se anuleaza din oficiu inregistrarea in scopuri de TVA si parcurge formalitatile de reactivare, dar nu solicita si inregistrarea in scopuri de TVA in vederea obtinerii unui cod valabil de TVA. Societatea intentioneaza sa vanda o constructie veche. Stabilim cum trebuie procedat d.p.d.v. al TVA-ului la emiterea facturii si ce...» citeste mai departe aici

  • Schimbarea destinatiei de utilizare pentru autoturism in leasing. Care va fi regimul fiscal aplicat pentru deduceri?
    • In analiza de mai jos, avem o societate care a achizitionat anul trecut un autoturism in sistem de leasing si si-a exercitat integral dreptul de deducere a taxei, autoturismul fiind folosit in scopul activitatilor economice (fapt dovedit prin intocmirea foii de parcurs). Vom vedea daca este suficienta aceasta dovada, cu mentiunea ca in 2017 nu s-a mai folosit 100% pentru acest scop. In cazul in care se trecere la deducerea a 50% din cheltuielile aferente masinii (combustibil, reparatie,...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.