Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Studiu de caz: Obligativitatea declararii adaosului comercial

14-Iul-2009
16343

Intrebare: Avand in vedere obligatia de a declara adaosurile comerciale aplicate, in cf cu L 12/1990, va rugam sa ne comunicati care sunt adaosurile comericla maxime stabilite prin hotarari ale Guvernului, in comertul cu mobila, covoare si obiecte de iluminat.

Solutie acordata in luna iunie de catre
Serviciul de Consultanta Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 2009

Raspuns: Odata cu republicarea in Monitorul Oficial a Legii nr. 12/1990 privind protejarea populatiei impotriva unor activitati comerciale ilicite o prevedere cuprinsa in cadrul, legii a atras atentia generand preocupare si controverse.

Odata cu republicarea in Monitorul Oficial a Legii nr. 12/1990 privind protejarea populatiei impotriva unor activitati comerciale ilicite o prevedere cuprinsa in cadrul, legii a atras atentia generand preocupare si controverse.

Riscul unei interpretari eronate este sanctionata cu prestarea unei activitati in folosul comunitatii sau cu amenda de la 700 lei la 1.250 lei. Potrivit art. 1 lit. f) din cuprinsul formei republicate in MO nr. 291 din 5 mai 2009 a Legii nr. 12/1990 contine o prevedere potrivit careia constituie activitati comerciale ilicite si atrag raspunderea contraventionala sau penala nedeclararea de catre operatorii economici la organele fiscale, inainte de aplicare, a adaosurilor comerciale si a celor de comision.

Pentru a analiza masura in care aceasta prevedere este aplicabila trebuie avut in vedere contextul legislativ in care a fost adoptata si in succesiune reglementarile ulterioare (intr-adevar la acea data existau obligatii de raportare a acestor informatii catre anumite structuri care faceau parte din Ministerul Finantelor; a se vedea spre exemplu Hotararea Guvernului 801 din 18 decembrie 1992 cu privire la incheierea procesului de negociere a preturilor si tarifelor care de asemenea a ramas fara obiect ca urmare a modificarilor legislative intervenite ulterior).

In opinia noastra prevederea cuprinsa in Legea nr. 12/1990 nu este in vigoare fiind abrogata prin intrarea in vigoare a altor acte normative. Astfel, din concursul a doua acte normative a caror reglementare coincide ultima prevaleaza.

Ne aflam in prezenta unei abrogari tacite deoarece ulterior momentului in care prevederea a fost inclusa in Legea 12/1990 (Legea nr. 42/1991 pentru modificarea si completarea Legii nr. 12/1990 privind protejarea populatiei impotriva unor activitati comerciale ilicite) au fost adoptate acte normative avand sfera de aplicare similara care reglementeaza de o alta maniera obligatiile comerciantilor in domeniul adaosului comercial si a comercializarii produselor.

Manual Politici contabile pentru ONG
Manual Politici contabile pentru ONG
Vezi detalii
Noul regim fiscal al cheltuielilor cu autovehicule
Noul regim fiscal al cheltuielilor cu autovehicule
Vezi detalii
Noul Cod fiscal 2016
Noul Cod fiscal 2016
Vezi detalii

In fapt, dispozitiile legale referitoare la stabilirea preturilor si produselor au fost abrogate implicit prin prevederile Legii concurentei nr. 21 din 10 aprilie 1996, republicata in 2005. Aceasta dispune fara echivoc si fara a institui obligatii colaterale in acest domeniu in cadrul art. 4 faptul ca preturile produselor si tarifele serviciilor si lucrarilor se determina in mod liber prin concurenta, pe baza cererii si ofertei.

Numai preturile si tarifele practicate in cadrul unor activitati cu caracter de monopol natural sau al unor activitati economice, stabilite prin lege, se stabilesc si se ajusteaza cu avizul Ministerului Finantelor Publice, cu exceptia celor pentru care, prin legi speciale, sunt prevazute alte competente.

Asadar ori de cate ori nu ne afla in situatia exceptiilor prevazute de acest act normativ operatorii economici nu au obligatii privind preturile produselor si tarifele serviciilor si lucrarilor.

Problemele de interpretare au fost generate, pe de o parte de faptul ca nu au fost respectate prevederile art. 16 din Legea nr. 24/2000, republicata, privind normele de tehnica legislativa pentru elaborarea actelor normative, referitoare la obligatia abrogarii exprese a dispozitiilor legale cazute in desuetudine sau care inregistreaza aspecte de contradictorialitate cu reglementarea preconizata.

Pe de alta parte in cadrul procedurii republicarii potrivit art. 68 din acelasi act normativ nu exista posiblitatea identificarii si eliminarii prevederilor abrogate implicit ori desuete desi Consiliul legislativ supravegheaza aceasta procedura. Astfel, cu ocazia republicarii, sub aparenta unei prevederi actuale sunt reluate dispozitii legale lipsite de obiect.

In sfera obligatiei de raportare a unor practici comerciale trebuie subliniat si un alt act normativ, respectiv Ordonanta nr. 99/2000, republicata, privind comercializarea produselor si serviciilor de piata. Aceasta reglementare se suprapune de asemenea cu prevederea generica de informare cuprinsa in Legea 12/1990, modificand-o implicit.

Astfel, in sfera de aplicare, potrivit art. 3, se situeaza activitatile din sectorul comercial si al serviciilor de piata privind cerintele necesare desfasurarii acestor activitati, structurile de vanzare, practicile comerciale si regulile generale de comercializare, precum si sanctiunile in caz de nerespectare a prevederilor acesteia.

In temeiul acestui act normativ exercitarea activitatii economice presupune autorizarea comerciantilor si a conditiilor de vanzare prin intermediul unei proceduri derulate in raport cu autoritatile administratiei publice locale (primarii) conform art. 6 alin. (2) din acest act normativ.

Singurele obligatii prevazute de acest act normativ in raport cu preturile practicate sunt prevazute generic la art. 67 si vizeaza exclusiv raporturile dintre comerciant si consumatori, autoritatile nefiind implicate in acest proces.

Nici Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 28/1999, republicata, privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale nu instituie vreo obligatie referitoare la instiintarea organele fiscale teritoriale privind adaosul comercial practicat. Obligatiile de raportare sunt de o cu totul alta natura si nu vizeaza sub nici o forma modul de creare a pretului.

In concluzie afirmam fara rezerve faptul ca prevederile art. 1 lit. f ) din Legea 12/1990 nu produc efecte juridice deoarece acele dispozitii au fost abrogate implicit de acte normative ulterioare, astfel cum au si fost prezentate mai sus (Legea concurentei, cea privind comercializarea produselor pe piata, etc.).

Prezenta acestei prevederi in actul normativ republicat este datorata faptului ca nu exista o procedura de eliminare cu ocazia republicarii a reglementarilor abrogate implicit. Acest lucru ar fi trebuit sa se realizeze in mod expres prin Legii nr. 363/2007 in temeiul careia a si fost republicata.

Asadar nu aveti nici o obligatie de declarare potrivit reglementarilor in vigoare a nivelului adaosului comercial in domeniile in care va desfasurati activitatea, adaosul maxim fiind stabilit exclusiv de catre societate.

Articol adaugat in 14 iunie 2009

Drepturile de proprietate intelectuala asupra continutului acestui articol apartin Editurii Rentrop & Straton. Articolul poate fi preluat n limita a 500 de caractere, cu conditia sa fie insotit de textul: "Sursa: Portalul fiscalitatea.ro" si link catre www.fiscalitatea.ro . In caz contrar, vom actiona conform legilor privind protectia drepturilor de proprietate intelectuala.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Studiu de caz: Obligativitatea declararii adaosului comercial":
Rating:

Nota: 4.25 din 4 voturi
Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016

Atentie contabili!

"Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilo!

Abonati-va GRATUIT si descarcati Raportul Special



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Comentarii (4)

13-Sep-2012

OmmfIf , [url=http://lynktkhhwomf.com/]lynktkhhwomf[/url], [link=http://ybsnxguhqfrn.com/]ybsnxguhqfrn[/link], http://jguuebtjerqo.com/

13-Sep-2012

C2ygH5 znokubgskjvb

11-Sep-2012

kds4g0 kskmjxzxwosr

11-Sep-2012

Wellness-ul este un mod de a practica, ceea ce noi numim, Fitness si prin care se urersmate starea de bine, DOAR prin efort fizic si, automat, pe cat posibil fara suplimete nutritive!!! Industria wellness , termen care conform dictionarului inseamna posibilitatea de a asigura o sanatate mai buna, de a te simti si arata mult mai bine . In prezent ramura cea mai rapida de expansiune a acestei industrii este cea a vitaminelor, suplimentilor de nutritie, si produselor de control al greutatii corpului. La ora actuala, aproximativ 50% dintre americani folosesc suplimenti de nutritie. Vanzarile acestor produse depaseste 70 miliarde dolari anual. Si este doar o lansare a dezvoltarii, deoarece abia acum incepem sa intelegem procesele biochimice care explica principiile de actiune a vitaminelor, mineralelor si a altor suplimenti.Fiecare client multumit de acest domeniu va ramane fidel toata viata consumand acest tip de produse si beneficiind de serviciile industriei wellness. fragment din cartea lui Paul Zane Pilzer Urmatorul trilion




Subiectele saptamanii

  • Fiscul va avea acces la mai multe date financiare. Bancile, notarii si executorii judecatoresti, obligati sa furnizeze aceste informatii
    • Un nou proiect de lege publicat de Ministerul de Finante vine cu nenumarate modificari in cuprinsul Codului de procedura fiscala, pentru o mai buna intelegere a reglementarilor actuale si pentru o mai buna utilizare in practica a acestor prevederi. Printre aceste modificari se numara si imputernicirea Fiscului cu noi atributii in ce priveste accesarea de noi informatii de ordin financiar. Daca pana acum existau mai multe categorii care nu erau obligate sa furnizeze Fiscului datele cerute, dupa...» citeste mai departe aici

  • De ce modifica MFP intreg Codul de procedura fiscala?
    • Ministerul de Finante a publicat recent proiectul de Lege pentru modificarea si completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala. Care au fost insa motivele care au dus la crearea acestui nou proiect? Modificarile sunt nenumarate si vizeaza aspecte variate din procedurile continute de Codul de procedura. In Expunerea de motive sunt prezentate pe larg aceste contexte pe care noul proiect doreste sa le clarifice. Atentie insa, multe dintre aceste modificari aduc noi obligatii si...» citeste mai departe aici

  • Destocare creanta. Ce tratament fiscal se aplica?
    • In analiza de mai jos, societatea are de incasat de la un client o creanta in valoare de 10.500 lei. Firma a avut bilet la ordin de la client, neavalizat, dar care nu a fost decontat din lipsa disponibil. Firma nu poate sa deschida procedura pentru insolventa deoarece nu indepleste pragul de minim 40.000 lei "creanta". Avocatul a facut demersurile necesare: - adresa poprire, - adresa ANAF ca nu au depus declaratii pe anul 2015, - adresa de la politie, - nu au bunuri care ar putea fi...» citeste mai departe aici

  • MFP vrea sa aduca aminte contribuabililor ca au datorii prin afise lipite pe usa
    • O noua modalitate de a aduce la cunostinta contribuabililor faptul ca au datorii a fost recent anuntata de Ministerul de Finante. Autoritatile au decis sa afiseze pe usa contribuabililor actele fiscale care le amintesc acestora de obligatiile fiscale restante. Ministrul de resort, Anca Dragu, considera ca exista si contribuabili care au uitat ca au datorii. Astfel, potrivit Agerpres, aceasta a declarat: "Este vorba de persoanele carora nu li se poate inmana in alta maniera aceasta decizie....» citeste mai departe aici

  • Clienti in litigiu. Cand sunt deductibile provizioanele?
    • In cazul urmator, o firma inregistreaza cheltuieli de judecata pe care nu le-a inscris la masa credala si pe care le-a trecut ca venituri in eventualitatea castigarii procesului. Firma a decis sa faca si provizion pentru cheltuieli. Vom vedea daca potrivit Codului fiscal, e necesar sa fie declarata procedura de deschidere a falimentului pe baza hotararii judecatoresti. Juristii au pus la dispozitie doar sentinte civile ale Tribunalului Bucuresti prin care se dispune intrarea in faliment prin...» citeste mai departe aici

  • Industria bancara din Romania s-ar putea confrunta cu probleme din cauza cadrului juridic impredictibil
    • Sergiu Oprescu, presedintele Consiliului Director al Asociatiei Romane a Bancilor (ARB), a declarat recent ca industria bancara din Romania este supusa unui risc sistemic sever determinat de cadrul juridic incert si impredictibil in domeniul financiar-bancar. Printre consecintele acestui fenomen se numara afectarea stabilitatii sistemului bancar si perspectivei investitionale. Potrivit Agerpres, acesta a declarat: "Pe lista provocarilor industriei bancare, avem provocarea identificata inclusiv...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Noul Cod Fiscal 2016!! Modificari in ceea ce priveste Impozitul pe Profit, Impozitul pe Venit si TVA-ul!

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilor

Descarcati GRATUIT Raportul Special "Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.