Fiscalitatea.ro cauta meniu

Studiu de caz: Obligativitatea declararii adaosului comercial

14-Iul-2009
12958

Intrebare: Avand in vedere obligatia de a declara adaosurile comerciale aplicate, in cf cu L 12/1990, va rugam sa ne comunicati care sunt adaosurile comericla maxime stabilite prin hotarari ale Guvernului, in comertul cu mobila, covoare si obiecte de iluminat.

Solutie acordata in luna iunie de catre
Serviciul de Consultanta Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 2009

Raspuns: Odata cu republicarea in Monitorul Oficial a Legii nr. 12/1990 privind protejarea populatiei impotriva unor activitati comerciale ilicite o prevedere cuprinsa in cadrul, legii a atras atentia generand preocupare si controverse.

Odata cu republicarea in Monitorul Oficial a Legii nr. 12/1990 privind protejarea populatiei impotriva unor activitati comerciale ilicite o prevedere cuprinsa in cadrul, legii a atras atentia generand preocupare si controverse.

Riscul unei interpretari eronate este sanctionata cu prestarea unei activitati in folosul comunitatii sau cu amenda de la 700 lei la 1.250 lei. Potrivit art. 1 lit. f) din cuprinsul formei republicate in MO nr. 291 din 5 mai 2009 a Legii nr. 12/1990 contine o prevedere potrivit careia constituie activitati comerciale ilicite si atrag raspunderea contraventionala sau penala nedeclararea de catre operatorii economici la organele fiscale, inainte de aplicare, a adaosurilor comerciale si a celor de comision.

Pentru a analiza masura in care aceasta prevedere este aplicabila trebuie avut in vedere contextul legislativ in care a fost adoptata si in succesiune reglementarile ulterioare (intr-adevar la acea data existau obligatii de raportare a acestor informatii catre anumite structuri care faceau parte din Ministerul Finantelor; a se vedea spre exemplu Hotararea Guvernului 801 din 18 decembrie 1992 cu privire la incheierea procesului de negociere a preturilor si tarifelor care de asemenea a ramas fara obiect ca urmare a modificarilor legislative intervenite ulterior).

In opinia noastra prevederea cuprinsa in Legea nr. 12/1990 nu este in vigoare fiind abrogata prin intrarea in vigoare a altor acte normative. Astfel, din concursul a doua acte normative a caror reglementare coincide ultima prevaleaza.

Ne aflam in prezenta unei abrogari tacite deoarece ulterior momentului in care prevederea a fost inclusa in Legea 12/1990 (Legea nr. 42/1991 pentru modificarea si completarea Legii nr. 12/1990 privind protejarea populatiei impotriva unor activitati comerciale ilicite) au fost adoptate acte normative avand sfera de aplicare similara care reglementeaza de o alta maniera obligatiile comerciantilor in domeniul adaosului comercial si a comercializarii produselor.

In fapt, dispozitiile legale referitoare la stabilirea preturilor si produselor au fost abrogate implicit prin prevederile Legii concurentei nr. 21 din 10 aprilie 1996, republicata in 2005. Aceasta dispune fara echivoc si fara a institui obligatii colaterale in acest domeniu in cadrul art. 4 faptul ca preturile produselor si tarifele serviciilor si lucrarilor se determina in mod liber prin concurenta, pe baza cererii si ofertei.

Contabilitatea activitatilor agricole
Contabilitatea activitatilor agricole
Vezi detalii
Proceduri fiscale obligatorii privind controlul antifrauda si inspectia fiscala!
Proceduri fiscale obligatorii privind controlul antifrauda si inspectia fiscala!
Vezi detalii
Contabilitatea organizatiilor non-profit
Contabilitatea organizatiilor non-profit
Vezi detalii

Numai preturile si tarifele practicate in cadrul unor activitati cu caracter de monopol natural sau al unor activitati economice, stabilite prin lege, se stabilesc si se ajusteaza cu avizul Ministerului Finantelor Publice, cu exceptia celor pentru care, prin legi speciale, sunt prevazute alte competente.

Asadar ori de cate ori nu ne afla in situatia exceptiilor prevazute de acest act normativ operatorii economici nu au obligatii privind preturile produselor si tarifele serviciilor si lucrarilor.

Problemele de interpretare au fost generate, pe de o parte de faptul ca nu au fost respectate prevederile art. 16 din Legea nr. 24/2000, republicata, privind normele de tehnica legislativa pentru elaborarea actelor normative, referitoare la obligatia abrogarii exprese a dispozitiilor legale cazute in desuetudine sau care inregistreaza aspecte de contradictorialitate cu reglementarea preconizata.

Pe de alta parte in cadrul procedurii republicarii potrivit art. 68 din acelasi act normativ nu exista posiblitatea identificarii si eliminarii prevederilor abrogate implicit ori desuete desi Consiliul legislativ supravegheaza aceasta procedura. Astfel, cu ocazia republicarii, sub aparenta unei prevederi actuale sunt reluate dispozitii legale lipsite de obiect.

In sfera obligatiei de raportare a unor practici comerciale trebuie subliniat si un alt act normativ, respectiv Ordonanta nr. 99/2000, republicata, privind comercializarea produselor si serviciilor de piata. Aceasta reglementare se suprapune de asemenea cu prevederea generica de informare cuprinsa in Legea 12/1990, modificand-o implicit.

Astfel, in sfera de aplicare, potrivit art. 3, se situeaza activitatile din sectorul comercial si al serviciilor de piata privind cerintele necesare desfasurarii acestor activitati, structurile de vanzare, practicile comerciale si regulile generale de comercializare, precum si sanctiunile in caz de nerespectare a prevederilor acesteia.

In temeiul acestui act normativ exercitarea activitatii economice presupune autorizarea comerciantilor si a conditiilor de vanzare prin intermediul unei proceduri derulate in raport cu autoritatile administratiei publice locale (primarii) conform art. 6 alin. (2) din acest act normativ.

Singurele obligatii prevazute de acest act normativ in raport cu preturile practicate sunt prevazute generic la art. 67 si vizeaza exclusiv raporturile dintre comerciant si consumatori, autoritatile nefiind implicate in acest proces.

Nici Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 28/1999, republicata, privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale nu instituie vreo obligatie referitoare la instiintarea organele fiscale teritoriale privind adaosul comercial practicat. Obligatiile de raportare sunt de o cu totul alta natura si nu vizeaza sub nici o forma modul de creare a pretului.

In concluzie afirmam fara rezerve faptul ca prevederile art. 1 lit. f ) din Legea 12/1990 nu produc efecte juridice deoarece acele dispozitii au fost abrogate implicit de acte normative ulterioare, astfel cum au si fost prezentate mai sus (Legea concurentei, cea privind comercializarea produselor pe piata, etc.).

Prezenta acestei prevederi in actul normativ republicat este datorata faptului ca nu exista o procedura de eliminare cu ocazia republicarii a reglementarilor abrogate implicit. Acest lucru ar fi trebuit sa se realizeze in mod expres prin Legii nr. 363/2007 in temeiul careia a si fost republicata.

Asadar nu aveti nici o obligatie de declarare potrivit reglementarilor in vigoare a nivelului adaosului comercial in domeniile in care va desfasurati activitatea, adaosul maxim fiind stabilit exclusiv de catre societate.

Articol adaugat in 14 iunie 2009

Drepturile de proprietate intelectuala asupra continutului acestui articol apartin Editurii Rentrop & Straton. Articolul poate fi preluat n limita a 500 de caractere, cu conditia sa fie insotit de textul: "Sursa: Portalul fiscalitatea.ro" si link catre www.fiscalitatea.ro . In caz contrar, vom actiona conform legilor privind protectia drepturilor de proprietate intelectuala.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Studiu de caz: Obligativitatea declararii adaosului comercial":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Modificari fiscal-contabile 2015

Atentie contabili!

MFP a anuntat modificari majore in 2015 in ceea ce priveste Impozitul pe Profit, Impozitul pe Venit, TVA-ul si Accizele! Toate aceste se aplica deja, conform legii.

Cititi care dintre ele va afecteaza activitatea!

Abonati-va GRATUIT si descarcati Raportul "Modificari fiscal-contabile 2015"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Comentarii (4)

13-Sep-2012

OmmfIf , [url=http://lynktkhhwomf.com/]lynktkhhwomf[/url], [link=http://ybsnxguhqfrn.com/]ybsnxguhqfrn[/link], http://jguuebtjerqo.com/

13-Sep-2012

C2ygH5 znokubgskjvb

11-Sep-2012

kds4g0 kskmjxzxwosr

11-Sep-2012

Wellness-ul este un mod de a practica, ceea ce noi numim, Fitness si prin care se urersmate starea de bine, DOAR prin efort fizic si, automat, pe cat posibil fara suplimete nutritive!!! Industria wellness , termen care conform dictionarului inseamna posibilitatea de a asigura o sanatate mai buna, de a te simti si arata mult mai bine . In prezent ramura cea mai rapida de expansiune a acestei industrii este cea a vitaminelor, suplimentilor de nutritie, si produselor de control al greutatii corpului. La ora actuala, aproximativ 50% dintre americani folosesc suplimenti de nutritie. Vanzarile acestor produse depaseste 70 miliarde dolari anual. Si este doar o lansare a dezvoltarii, deoarece abia acum incepem sa intelegem procesele biochimice care explica principiile de actiune a vitaminelor, mineralelor si a altor suplimenti.Fiecare client multumit de acest domeniu va ramane fidel toata viata consumand acest tip de produse si beneficiind de serviciile industriei wellness. fragment din cartea lui Paul Zane Pilzer Urmatorul trilion




Subiectele saptamanii

  • Util pentru firme: Raporturile de munca ale directorilor. Fiscalitate si securitate sociala
    • Interdictia administratorilor de a incheia contract de munca cu societatea stabilita de Legea 31/1990 se aplica si directorilor in aceleasi conditii. Conform prevederilor art. 143 alin. (1) din Legea 31/1990, consiliul de administratie poate delega poate delega conducerea societatii unuia sau mai multor directori, numind pe unul dintre ei director general. Director al societatii pe actiuni este numai acea persoana careia i-au fost delegate atributii de conducere a societatii. Orice alta...» citeste mai departe aici

  • Societate cu mai multe magazine. Cum se stabileste obligativitatea tinerii registrelor de casa?
    • Analiza urmatoare are la baza situatia in care o societate detine si magazine de desfacere cu amanuntul a produselor, iar sumele incasate se colecteaza zilnic de catre o banca. La unul dintre magazine, banii se predau zilnic in casieria societatii. Are aceasta firma obligatia de a tine registru de casa in fiecare magazin? Conform Normelor specifice de intocmire si utilizare a documentelor financiar-contabile din anexa nr. 3 la OMEF 3512/2008 privind documentele financiar-contabile, formularul...» citeste mai departe aici

  • De la 1 iulie apar noi obligatii de plata pentru firme si noi amenzi
    • Incepand cu data de 1 iulie se majoreaza salariul minim pe economie, ceea ce implica noi costuri pentru firme. In concret, incepand cu data de 1 iulie, se majoreaza salariul minim pe economie cu 75 de lei pana la 1.050 de lei brut, conform reglementarilor aduse de Hotararea de guvern 1.091/2014. Aceste modificari duc implicit la noi obligatii de plata din partea firmelor, precum si modificarea unor proceduri fata de felul in care se derulau pana in prezent. Asa cum aminteste si Startupcafe.ro,...» citeste mai departe aici

  • PFA infiintat in iunie 2015. Ce obligatii fiscale si contabile se aplica in contextul legii actuale?
    • Modificarile privind PFA-urile si regimul de functionare care se aplica acestora au fost subiecte de interes si continua sa ridice nenumarate nelamuriri si, totodata, nemultumiri. Speram sa aducem informatii utile cu privire la obligatiile fiscale si contabile ale unui PFA prin studiul de caz pe care il prezentam prin cele ce urmeaza. Avem astfel un PFA infiintat in iunie 2015 la Registrul Comertului, platitor de venit in sistem real, care doreste sa se inregsitreze la ANAF. Va completa...» citeste mai departe aici

  • Companiile vor fi impozitate mai eficient daca se aplica masurile Comisiei Europene
    • Comisia Europeana a prezentat recent un plan de actiune pentru combaterea evaziunii fiscale, asigurarea de venituri sustenabile si consolidarea pietei unice pentru companii. Se precizeaza astfel ca se va imbunatati semnificativ sistemul de impozitare a acestora in UE, devenind mai echitabil, eficient si favorabil cresterii. Ce implica impozitarea echitabila si eficienta a companiilor? Actiunile-cheie includ o strategie de relansare a bazei fiscale consolidate comune a companiilor, masuri de...» citeste mai departe aici

  • Fuziune si divizare societate. Problema preturilor de transfer si conditiile impuse de banci la creditare
    • In cazul urmator, discutam despre doua firme, unde un singur actionar detine 100%, respectiv 90% dintre actiunile celor doua societati cu activitate identica. ANAF impune problema preturilor de transfer, iar bancile cer la creditare ca firmele sa garanteze reciproc. In ce masura se poate efectua o fuziune intr-o astfel de situatie si ce implicatii exista? Din punct de vedere juridic, operatiunile de fuziune si divizare sunt reglementate prin Legea nr. 31/1990 privind societatile comerciale,...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

MFP a anuntat modificari in ceea ce priveste Impozitul pe Profit, Impozitul pe Venit, TVA-ul si Accizele!
Cititi care dintre ele va afecteaza activitatea! 

Modificari fiscal-contabile 2015

Abonati-va GRATUIT si descarcati Raportul Special "Modificari fiscal-contabile 2015"!
2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.