Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Studiu de caz: Operatiuni intracomunitare. TVA

14-Ian-2011
6503
Intrebare:

O societate comerciala Biotechnic SRL cu sediul in Romania ,in calitate de beneficiar, inregistrata in scopuri de TVA in Romania a incheiat cu o societate spaniola Surgival in calitate de furnizor, inregistrata in scopuri de TVA in Spania, un contract de furnizare de proteze ortopedice.

Cazul 1. Costul transportului se factureaza de furnizor pe acelasi Invoice cu marfa livrata.

Societatea Surgival din Spania a livrat protezele ortopedice cu un Invoice in care ultima pozitie mentionata in documentul respectiv reprezinta "Costuri de transport" aferente expedierii produselor prin curier rapid din Spania in Romania.

Avand in vedere ca protezele ortopedice sunt taxate cu cota de TVA de 9% ,societatea Biotechnic SRL din Romania, a aplicat taxarea inversa cu 9% pentru valoarea protezelor achizitionate din Spania ,inregistrand achizitia respectiva si in Declaratia 390.
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Vezi detalii
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA
Vezi detalii
Repartizarea dividendelor in 2017
Repartizarea dividendelor in 2017
Vezi detalii

Intrebarea noastra este urmatoarea: cu ce cota de TVA se aplica taxarea inversa pentru pozitia din Invoice reprezentand "Costuri de transport ", se aplica aceeasi cota de TVA de 9% ca si pentru protezele ortopedice sau trebuie sa se aplice cota de 19 % pentru ca sunt costuri de transport? (Am anexat copia scanata a Invoice-ului)

Cum este corect, sa se aplice taxarea inversa cu 9% la total valoare Invoice, inclusiv costurile de transport si sa se declare intreaga valoare in dec.390 achizitie intracomunitara de bunuri ,sau cota de TVA trebuie sa se aplice diferentiat, taxarea inversa sa se efectueze cu 9% pentru proteze si 19% pentru costurile de transport, declararea in 390 efectuandu-se tot diferentiat, protezele ca achizitie intracomunitara de bunuri si costurile de transport ca achizitie intracomunitara de servicii?

Cazul 2.Costul transportului se factureaza separat de marfa livrata, funrizorul emite o factura separata pentru serviciile (costurile) de transport.

Aceeasi intrebare se ridica si pentru cazul in care societatea Biotechnic SRL primeste marfa cu doua facturi separate, una cu valoarea protezelor livrate si a doua cu valoarea costurilor de transport aferente, cu ce cota se taxeaza cele doua facturi din punctual de vedere al TVA (9% sau 19%) si cum se declara in decembrie 390, separat achizitie de bunuri si separat servicii sau per total numai ca o achizitie intracomunitara de bunuri?

Raspuns:

Avand in vedere faptul ca serviciul de transport este facturat in mod distinct pe factura emisa, consider ca obligatia de transport a bunurilor revine firmei dvs. in calitate de cumparator. Aceasta obligatie rezulta din conditia de livrare a bunurilor negociata prin contract. Astfel, daca pretul bunurilor este negociat in conditia de livrare ,,ex works,,. inseamna ca obligatia suportarii costului transportului este in sarcina firmei dvs. care a dispus furnizorului sa expedieze bunurile pe cheltuiala sa. Daca prin conditia de livrare negociata, transportul ar fi fost suportat de catre furnizor, valoarea transportului nu ar mai fi fost facturata separat deoarece ar fi fost inclusa in pretul de vanzare al bunurilor.

Deci, in situatia prezentata, furnizorul dvs. are doar calitatea de cumparator ? revanzator al unui serviciu de transport care primeste pe numele sau o factura din partea casei de expeditie si recupereaza valoarea transportului prin emiterea unei facturi pe numele firmei dvs. Practic, partenerul dvs. refactureaza costul expedierii bunurilor de pe teritoriul Spaniei pe teritoriul Romaniei. In acest caz, partenerul dvs. intracomunitar are o dubla calitate: de furnizor de bunuri si de prestator de servicii. Serviciul de transport este neimpozabil la prestatorul serviciilor din Spania, dar impozabil la beneficiarul serviciului din Romania.

In acest context, serviciul de expediere si transport a bunurilor este impozabil in Romania prin aplicarea regulii generale de taxare reglementata prin articolul 133 alineatul 2 din Codul fiscal. Prevederile articolului 133 alineatul 2 din Codul fiscal sunt armonizate cu prevederile articolului 44 din Directiva 8 a CEE din 12 februarie 2008 de modificare a Directivei CEE nr. 112 din 2006 in ceea ce priveste locul de prestare a serviciilor conform caruia ,,Locul de prestare a serviciilor catre o persoana impozabila care actioneaza ca atare este locul unde respectiva persoana si-a stabilit sediul activitatii sale economice.? Practic, prin aceasta regula se prevede ca locul de taxare trebuie sa fie ,,locul in care are loc consumul? fiind respectat astfel principiul destinatiei serviciului.

Un exemplu aplicabil situatiei prezentate de dvs. este cel reglementat la punctul 19 alin. 4 din normele de aplicare ale art. 137 din Codul fiscal, dar care trebuie interpretat ,,in oglinda,, deoarece firma din Romania are calitatea de beneficiar iar firma din Spania are calitatea de furnizor si prestator:

,,Exemplul nr. 2: Un furnizor A din Romania realizeaza o livrare intracomunitara de bunuri catre beneficiarul B din Ungaria. Conditia de livrare este ex-works, prin urmare transportul este in sarcina cumparatorului, a lui B. Totusi, B il mandateaza pe A sa angajeze o firma de transport, urmand sa ii achite costul transportului. Transportatorul C factureaza lui A serviciul de transport din Romania in Ungaria, iar A, aplicand structura de comisionar, va refactura serviciul lui B. Se considera ca A a primit si a prestat el insusi serviciul de transport. Acest serviciu de transport va fi facturat de catre C catre A cu TVA, locul prestarii fiind in Romania, conform art. 133 alin. (2) din Codul fiscal. A va refactura transportul catre B fara TVA, serviciul fiind neimpozabil in Romania conform art. 133 alin. (2) din Codul fiscal.,,

Valoarea serviciilor de transport refacturata de catre partenerul din Spania trebuie impozitata in Romania prin aplicarea regimului de taxare inversa materializat prin formula contabila 4426 = 4427 cu aplicarea cotei standard de 24%. Acest serviciu reprezinta pentru firma dvs. o achizitie intracomunitara de servicii care trebuie raportata obligatoriu prin declaratia cod 390 cu simbolul S. Costul transportului ar fi fost taxat cu cota de 9% numai in situatia in care valoarea acestui serviciu ar fi fost inclusa in pretul de vanzare al produsului, in functie de conditia de livrare negociata prin contract, de exemplu C.I.F.

In ambele situatii prezentate, respectiv primirea unei facturi cu doua pozitii (valoare bunuri si valoare transport) si primirea a doua facturi distincte (una pentru bunuri si cealalta pentru transport), raportarea prin decontul de TVA si declaratia cod 390 trebuie efectuata distinct pe fiecare din cele doua operatiuni, prin aplicarea a doua cote diferentiate in functie de natura operatiunii efectuate:

- achizitie intracomunitara de bunuri, prin aplicarea regimului de taxare inversa utilizand cota redusa de 9%:
- prin declaratia recapitulativa cod 390 cu simbolul A;
- prin decontul de TVA la randul 5 si 17;
- achizitie intracomunitara de servicii, prin aplicarea regimului de taxare inversa utilizand cota standard de 24%:
- prin declaratia recapitulativa cod 390 cu simbolul A;
- prin decontul de TVA la randul 7 si 19;

In concluzie, modalitatea de taxare si raportare a operatiunilor intracomunitare efectuate este conditionata de prevederile contractuale (sau a comenzii), respectiv de conditia de livrare negociata din care rezulta responsabilitatea fiecarui partener al tranzactiei.
Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Studiu de caz: Operatiuni intracomunitare. TVA":
Rating:

Nota: 4.83 din 3 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Transfer dreptul de proprietate asupra bunurilor. Ce regim fiscal se aplica?
    • In analiza de mai jos, avem ca subiect o persoana fizica rezidenta in Romania care a vandut altei persoane fizice NON-UE bunuri facute in Romania. Vom vedea ce declaratii este obligata persoana fizica din Romania sa depuna si ce impozite trebuie sa plateasca pentru venitul obtinut din vanzarea acestor bunuri. In stabilirea obligatiilor fiscale trebuie identificata natura si scopul operatiunii, precum si provenienta bunurilor. Astfel in situatia in care vanzarea vizeaza un transfer a dreptului de...» citeste mai departe aici

  • ANAF actualizeaza Nomenclatorul obligatiilor fiscale care se platesc in contul unic
    • Incepand cu anul 2017, prin Legea 170/2016 privind impozitul specific unor activitati, publicata in Monitorul Oficial nr.812/14.10.2016, a fost prevazuta obligatia de plata a impozitului specific pentru persoanele juridice romane care desfasoara activitati corespunzatoare codurilor CAEN prevazute de legea mai sus mentionata. In acest sens, a fost efectuata actualizarea continutului nomenclatorului in baza caruia se declara obligatiile fiscale de plata la bugetul de stat utilizand formularul 100,...» citeste mai departe aici

  • Zoom fiscal: Modificarea formularelor de inregistrare fiscala
    • Prin OMFP 511/2017 au fost aduse modificari si completari Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 3.698/2015 pentru aprobarea formularelor de inregistrare fiscala a contribuabililor si a tipurilor de obligatii fiscale care formeaza vectorul fiscal. Prin acest ordin obligatiile fiscale de declarare cu caracter permanent au fost completate cu impozitul specific introdus prin Legea 170/2016 incepand cu 01 ianuarie 2017. Astfel, categoriile de obligatii fiscale de...» citeste mai departe aici

  • Mai putine formulare de depus in 2017! Ce contribuabili scapa de D 392 A si 392B?
    • ANAF a anuntat recent ca se anuleaza pentru declaratiile 392A si 392B (D 392A si D 392B) obligativitatea de depunere pentru anumite categorii de contribuabili. Astfel, contribuabilii neinregistrati sau inregistrati in scopuri de TVA si a caror cifra de afaceri este inferioara sumei de 220.000 lei la data de 31.12.2016 nu mai au obligatia completarii si depunerii formularului 392A - "Declaratie informativa privind livrarile de bunuri si prestarile de servicii efectuate in anul 2016"-, respectiv a...» citeste mai departe aici

  • Termenul limita pentru depunerea formularelor 402 si 403 este 28 februarie 2017
    • Data de 28 februarie 2017 este termen limita de depunere a declaratiilor informative - formularul 402 si formularul 403 pentru anul 2016. Declaratiile se completeaza cu informatiile necesare realizarii schimbului automat de informatii, cu privire la rezidentii din alte state membre ale Uniunii Europene. Platitorii de venituri de natura salariala precum si asiguratorii au obligatia completarii si depunerii formularului 402 - "Declaratie informativa privind veniturile de natura salariala sau...» citeste mai departe aici

  • Vanzare cladire veche. Anulare cod TVA din oficiu. Ce regim fiscal se aplica?
    • Avem in analiza urmatoare ca subiect o societate comerciala in inactivitate fiscala din cauza expirarii duratei detinerii spatiului cu destinatia de sediu social. Firmei i se anuleaza din oficiu inregistrarea in scopuri de TVA si parcurge formalitatile de reactivare, dar nu solicita si inregistrarea in scopuri de TVA in vederea obtinerii unui cod valabil de TVA. Societatea intentioneaza sa vanda o constructie veche. Stabilim cum trebuie procedat d.p.d.v. al TVA-ului la emiterea facturii si ce...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.