Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Studiu de caz. OUG 82/ 2010. Contributii PFA

08-Nov-2010
2768

Intrebare:


PFA-urile care inainte de aparitia OUG 82/2010 plateau doar contributia de asigurari de sanatate si impozit 16% , in urma aparitiei OUG 82/2010 revin la plata acelorasi doua contributii?

Raspuns:

Datorita publicarii in data de 10.09.2010, a OUG nr. 82/2010, privind modificarea OUG nr. 58/2010, fiscalizarea veniturilor obtinute de persoanele fizice autorizate este modificata radical.
Capcanele comertului online
Capcanele comertului online
Vezi detalii
Ghid practic Excel
Ghid practic Excel
Vezi detalii
Calendarul Contabilului Vesel 2017
Calendarul Contabilului Vesel 2017
Vezi detalii


In principal actul normativ reformuleaza in totalitate art. III din OUG nr. 58/2010, privind contributia la asigurarile sociale pentru veniturile din profesii si abroga anexa a II a din HG nr 791/2010, pentru aplicarea normelor metodologice pentru OUG nr. 58/2010.

Ordonanta intra in vigoare in data de 10.09.2010, data publicarii in monitor si este aplicabila pentru toate veniturile platite ulterior acestei date chiar daca veniturile sunt aferente unei perioade trecute. Foarte importanta este sfera de aplicare deoarece reglementeaza numai veniturile din conventii/contracte civile si drepturi de autor.

In esenta ordonanta nu mai reglementeaza asigurarile sociale, contributia la sanatate sau la somaj pentru activitatile independente efectuate de persoanele fizice (PFA), intreprinderile individuale . Acest lucru nu inseamna ca pentru veniturile realizate de aceste categorii profesionale nu datoreaza asigurari sociale, se datoreaza si de catre acestea plata contributiilor insa in conformitate cu reglementarile din legislatia primara: Legea 19/2000 privind pensiile, Legea 95/2006 privind sanatatea, Legea 76/2002 privind somajul. Practic din punctul de vedere legislativ, pentru PFA se revine la situatia initiala existenta inainte de adoptarea OUG nr. 58/2010. In functie de situatia proprie (salariat, pensionar, somer) se platesc aceleasi categorii de impozite ce se datorau inainte de OUG nr. 58/2010.

Contributia la asigurarile de sanatate este in procent de 5,5% din venitul net realizat determinat ca diferenta intre venitul brut incasat si cheltuieli efectuate in scopul obtinerii de venituri. Prevederile art. 257 din Legea 95/2006, privind sanatatea obliga la plata contributiei la asigurarile de sanatate pentru veniturile obtinute din activitati independente chiar daca aceasta persoana plateste asigurari de sanatate si pentru alte venituri, cum ar fi venituri din salarii. In plus contributia nu este plafonata superior.

Din punctul de vedere al impozitului pe venit nu sunt modificari substantiale, intoduse de OUG nr. 82/2010, prevederea de impozitare de 16% este aplicabila.

Consideram insa necesare unele clarificari privind contributia la pensii si somaj:
Contributia la fondul de pensii se datoreaza in procent de 31,3% din suma asigurata prin contractul agreat cu Casa de Pensii. Plata acestei contributii este obligatorie daca veniturile obtinute din activitati independente sunt singurele venituri realizate, iar valoarea asigurata trebuie sa fie mai mare decat un salariu minim pe economie si este facultativa daca contribuabilul este salariat, insa doreste obtinerea la pensionare a unei pensii mai mari.

Din punctul nostru de vedere contributia la fondul de somaj este facultativa pentru PFA, persoana interesata poate sa se asigure la aceasta forma de protectie sociala, platind in baza unui contract suma de 1% din valoarea asigurata. Aceasta este posibilitatea prevazuta la art. 20 din Legea 76/2002, insa opinia noastra este ca un PFA nu poate sa fie somer, avand in vedere caracterul independent al acestei activitati, somajul este o forma de protectie pentru activitatea dependenta (salariata) desfasurata de o persoana.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Studiu de caz. OUG 82/ 2010. Contributii PFA":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016

Atentie contabili!

"Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilo!

Abonati-va GRATUIT si descarcati Raportul Special



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • 32 documente oficiale ANAF vor fi trimise electronic
    • Va informam ca Ministerul Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice a aprobat ordinul nr. 3097/2016 pentru aplicarea prevederilor art. 46 alin. (8) si ale art. 47 alin. (9) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, potrivit caruia 32 de acte administrative si fiscale emise de Fisc pot fi primite de contribuabili prin e-mail, fax sau printr-o alta platforma online. De luni, 5 decembrie, contribualilii pot primi de la Fisc documente si in varianta electronica sau pe fax....» citeste mai departe aici

  • Comert cu ridicata. Ce documente solicita ANAF la un control inopinat?
    • Va prezentam mai jos principalele documente solicitate in timpul controlului operativ si inopinat, desfasurat la contribuabilii din domeniul comertului cu ridicata. Avem astfel urmatoarele documente care trebuie prezentate OBLIGATORIU: 1. Atestat pentru distribuitie si comercializare angro de bauturi alcoolice si/sau tutun prelucrat (daca este cazul) 2. Documente care atesta provenienta marfurilor si de evidenta gestionara, care pot fi: - facturi/facturi externe (invoice) - avize de insotite a...» citeste mai departe aici

  • Scutirea de la plata a impozitului pe profitul reinvestit. Cum procedam pentru a beneficia de facilitate?
    • In cazul urmator, societatea (platitoare de impozit profit trimestrial pe baza de calcule efective) are profit contabil si fiscal in primele 3 trimestre cumulat in suma de 1.000.000 lei. Nu a facut investitii in primele 3 trimestre si a inregistrat impozit profit in suma de 160.000 lei. Trimestrul IV luat separat se incheie pe zero profit sau pierdere atat brut cat si fiscal. In trimestrul IV se achizitioneaza si se pune in functiune un utilaj de 50.000 lei. Stabilim daca firma beneficiaza de...» citeste mai departe aici

  • Noul Regulament General de Protectia Datelor si modificarile valabile din 2018
    • La inceputul anului in curs au fost publicate in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene cele doua acte normative care compun pachetul legislativ privind protectia datelor la nivelul Uniunii Europene: - Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protectia datelor), - Directiva (UE) 2016/680 referitoare la...» citeste mai departe aici

  • Surplus realizat din rezerve din reevaluare si acoperirea pierderilor contabile. Cum procedam?
    • In analiza urmatoare, la data de 31.12.2014 societatea prezinta: - pierdere contabila neta din anii precedenti in suma de 500.000 lei (cont 1171); - rezultat reportat (pierdere) provenit din corectarea erorilor contabile in suma de 10.000 lei, - pierdere exercitiu curent 300.000 lei (cont 121), - rezultat reportat reprezentand surplus realizat din rezerve din reevaluare (cont 1175) in suma de 60.000 lei. Avand in vedere prevederile OMFP 1802/2014 pct. 109 alin. 1 si alin. 2, stabilim daca poate...» citeste mai departe aici

  • Cerinte in materie de informare pentru alte contracte decat contractele in afara spatiilor comerciale si contractele la distanta
    • Redam, in conformitate cu Ordonanta de urgenta nr. 34/2014 - OUG 34/2014 - privind drepturile consumatorilor in cadrul contractelor incheiate cu profesionistii, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative, cerintele in materie de informare pentru alte contracte decat contractele in afara spatiilor comerciale si contractele la distanta: (1) Inainte ca un contract, altul decat un contract la distanta sau un contract in afara spatiilor comerciale, sau orice oferta similara sa...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Noul Cod Fiscal 2016!! Modificari in ceea ce priveste Impozitul pe Profit, Impozitul pe Venit si TVA-ul!

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilor

Descarcati GRATUIT Raportul Special "Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.