Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Studiu de caz: PFA. Angajare personal

07-Mar-2011
5237
Intrebare:

Un PFA cu activitate de frizerie - coafura doreste sa angajeze personal. Va rog sa imi spuneti cum treuie sa isi schimbe forma juridica si sa ma ajutati sa-i ofer cea ma eficienta solutie in privinta taxelor si impozitelor ulterioare angajarii de personal.

Raspuns:
Potrivit prevederilor din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 44/2008, o diferentiere intre formele de organizare a activitatii desfasurate de persoanele fizice poate fi facuta si in funtie de posibilitatile de a angaja personal:

a) intreprindere individuala - intreprinderea economica, fara personalitate juridica, organizata de un intreprinzator persoana fizica; pentru organizarea si exploatarea intreprinderii sale, intreprinzatorul persoana fizica, in calitate de angajator persoana fizica, poate angaja terte persoane cu contract individual de munca.
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Vezi detalii
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Vezi detalii
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Vezi detalii

b) intreprindere familiala - intreprinderea economica, fara personalitate juridica, organizata de un intreprinzator persoana fizica impreuna cu familia sa, intreprinderea familiala neputand angaja terte persoane cu contract de munca.

c) persoana fizica autorizata - persoana fizica autorizata sa desfasoare orice forma de activitate economica permisa de lege, folosind in principal forta sa de munca, PFA neputand angaja cu contract de munca terte persoane pentru desfasurarea activitatii pentru care a fost autorizata.

Pentru a putea angaja personal, PFA va trebui sa isi modifice forma de organizare catre intreprinderea individuala, pastrand toate avantajele fiscale ale conducerii evidentei contabile in partida simpla. In functie de veniturile estimate a fi realizate trebuie studiata si posibilitatea optiunii, pentru activitatea cod CAEN 9602. "Coafura si alte activititi de infrumusetare", catre modul de determinare al venitului net anual in functie de norma de venit anuala.

Incepand cu veniturile realizate dupa data de 1 ianuarie 2011, modul de determinare a venitului net anual pe baza de norme de venit se extinde pentru toate persoanele care realizeaza venituri comerciale, criteriul desfasurarii activitatii singur fara salariati fiind eliminat, fiind posibila pe cale de consecinta optiunea catre acest sistem simplificat de determinare a venitului si pentru intreprinderile individuale sau pentru asocierile fara personalitate juridica.

Intrucat legislatia prevede un plafon minim al bazei de calcul a impozitului va trebui sa comparati venitul estimat cu norma de venit stabilita pentru activitatea independenta desfasurata de contribuabil, care genereaza venit comercial si nu poate fi mai mica decat salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata, in vigoare la momentul stabilirii acesteia, inmultit cu 12 si sa luati in calcul si criteriile de stabilire a coeficientilor de corectie. La stabilirea normelor anuale de venit, plafonul de venit determinat prin inmultirea cu 12 a salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata reprezinta venitul net anual inainte de aplicarea criteriilor.

Directiile generale ale finantelor publice teritoriale vor stabili ca si pana in prezent:

  • nomenclatorul activitatilor pentru care venitul net se determina pe baza de norme de venit si nivelul normelor de venit si le vor publica anual, in cursul trimestrului IV al anului anterior celui in care urmeaza a se aplica;
  • criteriile pentru stabilirea normelor anuale de venit.

Poate fi studiata si organizarea activitatii ca persoana juridica platitoare de impozit pe venit microintreprinderilor. In aceasta situatie, radierea PFA din registrul comertului va fi urmata de infiintarea unei societati comerciale. Ordonanta de urgenta nr. 44/2008 privind desfasurarea activitatilor economice de catre persoanele fizice autorizate, intreprinderile individuale si intreprinderile familiale reglementeaza conditiile in care PFA isi inceteaza activitatea si este radiata din registrul comertului. Astfel in cuprinsul art. 21 din acest act normativ sunt enumerate urmatoarele modalitati:
a) prin deces;
b) prin vointa acesteia;
c) in conditiile art. 25 din Legea nr. 26/1990 potrivit caruia orice persoana prejudiciata de inmatricularea unui comerciant poate cere radierea acestuia din Registrul comertului.

Acelasi articol stabileste ca cererea de radiere, insotita de copia certificata pentru conformitate cu originalul a actelor doveditoare, se depune la oficiul registrului comertului de pe langa tribunalul unde isi are sediul profesional, de catre orice persoana interesata. Sunt astfel aplicabile si prevederile Legii privind registrul comertului nr. 26/1990 cu modificarile ulterioare.

Ulterior radierii PFA vor fi incidente prevederile art. 48 din Codul fiscal si Normele metodologice emise in aplicarea acestuia care reglementeaza modul de deeterminare a venitului net din activitati independente. Astfel, organul fiscal va solicita prezentarea evidentelor obligatorii cum sunt registru jurnal incasari si plati, registrul inventar, precum si orice alte documente care atesta veniturile realizate.

Potrivit pct.36 din Normele metodologice pentru aplicarea art. 48 din Codul fiscal in cazul incetarii definitive a activitatii, sumele obtinute din valorificarea bunurilor din patrimoniul afacerii, inscrise in Registrul-inventar, cum ar fi: mijloace fixe, obiecte de inventar si altele asemenea, precum si stocurile de materii prime, materiale, produse finite si marfuri ramase nevalorificate sunt incluse in venitul brut. In situatia in care bunurile nu au fost valorificate si sunt transferate direct din patrimoniul afacerii in patrimoniul personal al contribuabilului, din punct de vedere fiscal se considera o instrainare, suma reprezentand contravaloarea acestora incluzandu-se in venitul brut al afacerii. Evaluarea bunurilor transferate se face la preturile practicate pe piata sau stabilite prin expertiza tehnica.

O persoana juridica romana care este nou-infiintata poate opta sa plateasca impozit pe veniturile microintreprinderilor, incepand cu primul an fiscal, daca:

- conditia prevazuta la art. 112? lit.d) din Codul fiscal, respectiv, capitalul social al acesteia este detinut de persoane, altele decat statul si autoritatile locale, este indeplinita la data inregistrarii la registrul comertului si

- conditia prevazuta la art. 112? lit. b) din Codul fiscal, respectiv are de la 1 pana la 9 salariati inclusiv, este indeplinita in termen de 60 de zile inclusiv de la data inregistrarii.
Impozitul se stabileste prin aplicarea cotei de 3% asupra veniturilor realizate din toate sursele, cu exceptiile expres prevazute la art. 112 indice 6 si 7 din Codul fiscal.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Studiu de caz: PFA. Angajare personal":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Modificarile valabile in 2017 pentru Declaratia 300 decont TVA
    • OPANAF 591/2017 a modificat la acest inceput de an modelul si continutul pentru Declaratia 300 (Decont TVA). De retinut ca se utilizeaza noul model de formular 300 „Decont de taxa pe valoarea adaugata” in varianta impusa de OPANAF nr. 591/27 ianuarie 201 pentru obligatiile fiscale valabile incepand cu 1 ianuarie 2017. Principalele modificari aduse in ce priveste Declaratia 300 decont TVA in 2017: Click aici pentru D 300 model 2017! - s-a introdus randul 26: Compensatia in cota...» citeste mai departe aici

  • Mai putine formulare de depus in 2017! Ce contribuabili scapa de D 392 A si 392B?
    • ANAF a anuntat recent ca se anuleaza pentru declaratiile 392A si 392B (D 392A si D 392B) obligativitatea de depunere pentru anumite categorii de contribuabili. Astfel, contribuabilii neinregistrati sau inregistrati in scopuri de TVA si a caror cifra de afaceri este inferioara sumei de 220.000 lei la data de 31.12.2016 nu mai au obligatia completarii si depunerii formularului 392A - "Declaratie informativa privind livrarile de bunuri si prestarile de servicii efectuate in anul 2016"-, respectiv a...» citeste mai departe aici

  • Sinteza Fiscalitatea.ro: Noutati din legislatia fiscala si modificari TVA
    • In ultima perioada au fost propuse mai multe modificari legislative si au fost adoptate masuri noi care schimba din nou reglementarile din domeniul fiscal. Avem astfel o procedura clarificata de ANAF in ce priveste anularea codului de TVA, beneficii noi pentru bugetari, un termen-limita de depunere pentru unele declaratii si, totodata, se va aplica TVA zero pentru vanzarea de cladiri si alte tranzactii. ANAF aduce lamuriri privind modul de anulare a codului de TVA ANAF a transmis recent...» citeste mai departe aici

  • In ce conditii se poate incheia un contract de antrepriza reglementat de Codul civil?
    • Regasiti mai jos conditiile in care se poate incheia un contract de antrepriza, reglementat de Codul Civil, art. 1851-1873, cu o persoana fizica, cu exceptia persoanei fizice autorizate. Iata raspunsul oferit de specialist: In functie de tipul activitatii, se va putea incheia fie un contract individual de munca, fie un contract de antrepriza incheiat in baza Codului civil. Daca activitatea este dependenta se va incheia contract individual de munca cu timp partial sau norma intreaga. Daca...» citeste mai departe aici

  • Acordare tichete de incentivare. Care e regimul fiscal?
    • Stabilim prin cele de mai jos ce tratament fiscal se aplica la acordarea de tichete incentivare catre partenerii comerciali in vederea stimularii vanzarilor si care este cadrul legal. Tichetele de incentivare se acorda in cadrul campaniilor pentru fidelizarea clientilor care, pentru un numar de achizitii, beneficiaza de aceste tichete in locul reducerilor comerciale. Potrivit punctului 437 alin. (3) din OMFP 1802/2014, in cazul in care entitatea practica alte sisteme de fidelizare a clientilor...» citeste mai departe aici

  • Ce regim TVA se aplica pentru bunuri expediate in afara UE de catre furnizor in contul cumparatorului din UE?
    • In randurile de mai jos, stabilim cum se procedeaza in situatia unui contract cu un partener din Austria, iar marfa este transportata in Turcia in calitate de furnizor sau o persoana in contul meu (firma transportatoare). Stabilim daca factura emisa catre partenerul din statul strain UE va fi fara TVA, caz in care vom vedea daca se va mentiona pe factura locul livrarii (Turcia). De asemenea, stabilim ce documente sunt necesare pentru a justifica scutirea de TVA. Iata raspunsul specialistului:...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.