Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Studiu de caz: Punere in functiune casa de marcat. Se deduce valoarea din baza impozabila a impozitului pe veniturile microintreprinderilor?

05-Oct-2015
1155

In randurile de mai jos, stabilim cum trebuie interpretat art.112^7, alin. (2) privind baza impozabila pentrumicrointreprinderi, in urmatoarea situatie: "Se achizitioneaza casa de marcat in 20 septembrie 2015 ( trimestrul III ), apoi se fiscalizeaza la ANAF pe 25 septembrie 2015 (se depune primul raport la ANAF cu valoare de 0.01 lei, trimestrul III ) si incepand cu 01.10.2015( trimestrul IV ) se lucreaza efectiv cu casa de marcat prin emitere bonuri fiscal si rapoarte Z. Societatea NU are venituri in trimestrul III 2015."

Valoarea de achizitie a casei de marcat o deduc din veniturile aferente care vor rezulta din trimestrul IV 2015?

 

Trebuie analizat momentul in care casa de marcat este "apta" de munca.

In normele de aplicare a OUG 28/1999 privind obligatia operatorilor economice de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale - republicata, cu modificarile si completarile uletrioare - la art. 103, 104 si 105 se prevede:

"Art. 103
(1) La instalarea aparatului de marcat electronic fiscal la utilizator, tehnicianul de service noteaza in cartea de interventii datele sale de identificare, ultimul numar al raportului de inchidere zilnica rezultat la sfarsitul operatiunilor de proba si de initiere a operatorului care va utiliza aparatul.
(2) Bonurile emise in timpul operatiunilor de proba si de initiere, precum si rapoartele de inchidere zilnica emise in faza de instalare a aparatului de marcat electronic fiscal poarta inscriptia "proba" si se pastreaza de utilizator.

Noul regim fiscal al cheltuielilor cu autovehicule
Noul regim fiscal al cheltuielilor cu autovehicule
Vezi detalii
Manualul de Inventariere. Societati Comerciale. PFA. ONG
Manualul de Inventariere. Societati Comerciale. PFA. ONG
Vezi detalii
Capcanele comertului online
Capcanele comertului online
Vezi detalii

(3) Instalarea aparatului de marcat electronic fiscal se face in prezenta organului fiscal in a carui raza teritoriala se instaleaza aparatul, care va verifica integritatea sigiliului fiscal si datele inscrise in bonul fiscal.

Art. 104
(1) Dupa instalarea aparatului de marcat electronic fiscal se intocmeste "Declaratia de instalare a aparatelor de marcat electronice fiscale", denumita in continuare declaratie, conform modelului prezentat in anexa nr. 10, in patru exemplare, semnata de utilizatorul aparatului de marcat electronic fiscal, de tehnicianul de service care a efectuat instalarea si de reprezentantul organului fiscal.
(2) Originalul declaratiei se depune de utilizatorul aparatului de marcat electronic fiscal la organul fiscal in a carui raza este instalat aparatul, a doua zi dupa instalare, in vederea luarii in evidenta a acestuia, o copie ramane la utilizator si doua copii la unitatea de service.
Art. 105
(1) Odata cu declaratia prevazuta la art. 104 alin. (1), utilizatorii aparatelor de marcat electronice fiscale, cu exceptia taximetristilor, prezinta organului fiscal cartea de interventii a aparatului si registrul special.
(2) Organul fiscal inscrie in cartea de interventii numarul de pagini, aplicand stampila, si vizeaza registrul special pe ultima pagina."

Analizand declaratia de instalare a aparatelor de marcat electronice fiscale, al carei model este prezentat in anexa 10 din norme, se constata ca in cuprinsul sau este preavazuta data la care a fost instalata casa de marcat.

A doua zi dupa aceasta data - care reprezinta data la care reprezentantul organului fiscal a participat la instalarea casei de marcat -, utilizatorul casei de marcat (societatea) are obligatia depunerii la ANAF a originalul acestei declaratii in vederea luarii in evidenta a casei de marcat. Originalul acestei declaratii va fi insotit de cartea de interventii si de registrul special, in vederea vizarii acestora de catre organul fiscal.

Astfel, din cele prezentate, rezulta ca data de la casa de marcat poate fi utilizata in mod legal este data depunerii originalului declaratiei la ANAF si a vizarii cartii de interventie si a registrului special (a doua zi dupa instalare).

In vederea punerii in functiune, societatea trebuie sa intocmeasca Procesul Verbal de punere in functiune (cod 14-2-5/b) - propun utilizarea acestui document chiar daca aparatul de marcat este considerat obiect de inventar.

In cadrul acestui proces verbal - al carui model este prevazut in OMFP 3512/2008 - consider ca trebuie mentionata data punerii in functiune a casei de marcat, care este cel putin data prevazuta mai sus, sub titlul documentului, astfel, chiar daca modelul nu prevede acest aspect:

"PROCES-VERBAL DE PUNERE IN FUNCTIUNE (Cod 14-2-5/b)
din data de ................."

Aceasta data reprezinta data punerii in functiune a casei de marcat si reprezinta data de referinta fata de care se aplica scaderea valorii acesteia din baza impozabila.

In cazul dvs, trebuie avuta in vedere data depunerii originalului declaratiei la ANAFsi a vizarii celor doua documente: cartea de interventii si raportul special.

In lipsa declaratiei si a dovezii depunerii originalului acesteia la ANAF, casa de marcat nu este functionala.

Daca data de 25 septembrie repezinta data la care s-a depus la ANAF originalul declaratiei (a doua zi dupa instalare) si s-au vizat cele doua registre, atunci data de la care casa de marcat poate fi utilizata si, deci, pusa in functiune este 25 septembrie, chiar daca primul musteriu a venit in data de 01 octombrie.

In aceste conditii, Procesul Verbal de punere in functiune va avea data de 25 septembrie, iar scaderea valorii casei de marcat din baza impozabila se face in trimestrul III.

Insa din ce baza se va scadea valoarea casei de marcat?

Daca, insa, societatea, desi a depus originalul declaratiei in data de 25 septembrie, considera ca va incepe utilizarea efectiva a casei de marcat incepand cu data de 01 octombrie (din motive subiective - mai are de aranjat marfa in rafturi, de facut curatenie etc), atunci punerea in functiune (data procesului verbal de punere in functiune) se va face cu 01 octombrie, iar facilitatea se va aplica in trimestrul IV 2015 - trimestru in care, probabil, se vor obtine si venituri.

Dar, la finalul alin. (2) al art. 112^7 din codul fiscal, se mentioneaza "in trimestrul in care au fost puse in functiune, potrivit legii". Deci, punerea in functiune ar putea fi interpretata de catre organul fiscal, la un eventual control, ca fiind data de la care casa de marcat putea fi utilizata in mod legal, respectiv de la data depunerii originalului declaratiei la ANAF.

La punctul 16 din nrmele aferente, se prevede:

"16. In cazul in care se achizitioneaza case de marcat, din baza impozabila se scade valoarea caselor de marcat, in conformitate cu documentul justificativ, in luna punerii in func?iune. Punerea in functiune se face potrivit prevederilor legale."

Putem interpreta aceasta expresie "potrivit legii", in sensul ca pentru punerea in functiune a casei de marcat se procedeaza astfel:

- se emite o decizie a administratorului societatii prn care se desemneaza o comisie privind punerea in functiune a casei de marcat, pe baza tuturor elementelor necesare: document de achizitie, autorizatatii de la ANAF, locatia este apta de a efectua acte de comert etc;

- comisia verifica indeplinirea tuturor conditiilor pentru punerea in functiune si intocmeste Procesul verbal de punere in functiune in data de 01 octombrie, motivand aceasta data, in cadrul procesului verbal, ca, desi sunt indeplinite conditiile legale privind fiscalizarea acesteia, casa de marcat nu poate fi utilizata efectiv din cauza unor conditii improprii din magazin (marfa nu este in totalitate aranjata in rafturi, trebuie rearanjate anumite rafturi, este necesara efectuarea unei ultime curatenii - operatii care impiedica efectuarea actelor de comert si, implicit, utilizarea casei de marcat, care, poate, trebuie acoperita, pentru a fi protejata).

In baza acestor documente si a Procesului verbal de punere in functiune, avand data de 01 octombrie, valoarea casei de marcat se poate scadea din baza impozabila in trimestrul IV 2015, dupa ce a fost data in consum.

La aceasta data, daca ati inregistrat casa de marcat in contul de obiecte de inventar, prin formula 303 = 401, veti intocmi bonul de consum (chiar daca este intocmit si Procesul verbal de punere in functiune) si se va da in consum (in folosinta), prin formulele:
603 = 303
si, concomitent: debit 8035.

Astfel, la data de 30 septembrie, in balanta se va ragasi soldul debitor al contului 303, care se va solda in luna octombrie.

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Otilia-Mihaela Roman, expert contabil si consultant fiscal

 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Studiu de caz: Punere in functiune casa de marcat. Se deduce valoarea din baza impozabila a impozitului pe veniturile microintreprinderilor?":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Cele mai importante modificari cu privire la TVA

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Declaratia 112 actualizata in ianuarie 2017!
    • Va informam ca ANAF a actualizat in luna ianuarie 2017 PDF-ul inteligent pentru D 112 - Declaratia privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate - conform Ordinului comun al ministrului finantelor publice nr. 1977/ 09.12.2013, ministrului muncii, familiei, protectiei sociale si persoanelor varstnice nr.2757/ 23.12.2013 si al ministrului sanatatii nr. 1580/ 23.12.2013, valabil incepand cu 01/2017. Declaratia 112 a ajuns la...» citeste mai departe aici

  • Impozitul pe veniturile microintreprinderilor. Conditii de aplicare 2017
    • Prin ceea ce urmeaza, retineti ca de la 1 februarie, societatile care la data de 31.12.2016 au realizat o cifra de afacere sub 500.000 euro sunt obligate sa treaca la platitor de impozit microintreprindere. Vom vedea astfel daca obligativitatea de a avea un angajat pentru a plati numai 1% impozit din februarie se refera la 31.12 sau daca se pot face angajari in ianuarie pentru a avea din data de 1 februarie un angajat. De asemenea, vom vedea daca este suficient ca la sfarsitul anului societatea...» citeste mai departe aici

  • Intocmirea dosarului preturilor de transfer. Ce riscam daca depasim termenul de predare?
    • Supunem atentiei dumneavoastra cazul unui contribuabil mijlociu care achizitioneaza servicii de la parte afiliata cu o suma ce depaseste 250.000 euro pentru anul 2016. Stabilim daca exista obligatia ca incepand cu data de 25.03.2017 acesta sa puna la dispozitia ANAF dosarul preturilor de transfer in 10 zile sau intr-un termen de 30-60 zile si daca exista alte riscuri, in cazul in care nu il prezinta, in afara amenzii de 14.000 lei. Iata raspunsul specialistului: In conformitate cu prevederile...» citeste mai departe aici

  • 25 ianuarie 2017 e termenul-limita pentru declarare si plata impozit pe dividende
    • Va reamintim ca 25 ianuarie 2017 este termenul limita de plata si de declarare al impozitului pe dividende, in urmatoarele situatii: - in cazul dividendelor distribuite in anul 2016 si care nu au fost platite actionarilor/asociatilor persoane juridice pana la sfarsitul anului in care s-au aprobat situatiile financiare anuale. Aceste prevederi nu se aplica pentru dividendele distribuite si neplatite pana la sfarsitul anului 2016, daca in ultima zi a anului calendaristic, persoana juridica romana...» citeste mai departe aici

  • Bogdan-Nicolae Stan este noul presedinte al ANAF
    • Bogdan-Nicolae Stan a fost numit in functia de presedinte, cu rang de secretar de stat, al Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, in urma deciziei prim-ministrului, publicata in Monitorul Oficial nr 0039, din 13 ianuarie 2017. Bogdan-Nicolae Stan a avut atributii de coordonare a activitatilor de combatere a evaziunii si fraudei fiscale, in func?ii precum cea de Director general/Director general adjunct, in cadrul Activitatii de inspectie fiscala de la DGRFP Ilfov (2012 - 2013) si respectiv...» citeste mai departe aici

  • O noua metodologie de calcul a contributiilor si taxelor datorate la Fondul pentru mediu
    • Prin O.U.G. nr. 39/2016 din 28 iunie 2016 a fost modificata si completata Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 196/2005 in sensul modificarii unor taxe si introducerii unor noi taxe si contributii la bugetul Fondului pentru mediu. Contributiile nou introduse sunt: >> o contributie datorata de operatorii economici care introduc pe piata nationala echipamente electrice si electronice, astfel: 1. de la data de 1 ianuarie 2017 pana la data de 31 decembrie 2017, pentru diferenta dintre cantitatile...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Cititi si respectati noile reguli din Codul Fiscal privind TVA

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.