Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Studiu de caz: Regimul de taxe si impozite aplicat in cazul contractului de mandat

16-Aug-2011
3901
Valabil la 17.08.2011

Se da ca exemplu o societate care a incheiat un contract de mandat cu o persoana nerezidenta, pe o durata nedeterminata, de la data inregistrarii la ONRC a numirii mandatarului in functia de administrator. Astfel, deoarece multe societati intampina aceasta situatie, se considera importanta mentiunea care sa ilustreze taxele si impozitele datorate statului. Se precizeaza ca persoana fizica nerezidenta nu are alt contract de munca si a obtinut in urma acestui contract de mandat permis de sedere temporara in alte scopuri pe o perioada de un an de zile.

Veniturile obtinute in aceasta calitate sunt impozabile in mod similar veniturilor de natura salariala. Persoana juridica romana care efectueaza plata indemnizatiei are obligatia retinerii si platii impozitului pe salarii in cota de 16% aplicabila asupra bazei de calcul determinata in conformitate cu prevederile art. 57 alin. (2) lit. b) din Codul fiscal .

Incepand cu 1 ianuarie 2011, potrivit art. 2963 lit. a) si b) din Codul fiscal , contribuabilii sistemelor de asigurari sociale sunt, atat persoanele fizice rezidente, cat si persoanele fizice nerezidente, cu respectarea prevederilor instrumentelor juridice internationale la care Romania este parte.

Potrivit reglementarilor Codului fiscal se vor datora urmatoarele contributii:
- contributia de asigurari sociale de sanatate individuala - potrivit art. 2964 alin. (1) lit. j) din Codul fiscal , si datorata de angajator ? potrivit art. art. 2965 alin. (1) din Codul fiscal;
Repartizarea profitului catre actionari si asociati prin dividende
Repartizarea profitului catre actionari si asociati prin dividende
Vezi detalii
Ghid de proceduri contabile pentru PFA
Ghid de proceduri contabile pentru PFA
Vezi detalii
Noul regim fiscal al cheltuielilor cu autovehicule
Noul regim fiscal al cheltuielilor cu autovehicule
Vezi detalii

- contributia pentru concedii si indemnizatii ? potrivit art. 29616 alin. (3) lit. b) din Codul fiscal .

Calculul, retinerea si virarea contributiilor de asigurari sociale de sanatate si pentru concedii si indemnizatii sunt in sarcina societatii, potrivit art. 29618 alin. (1) din Codul fiscal, precum si completarea si depunerea formularului 112 "Declaratie privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate".

In ceea ce priveste contributia de asigurari sociale, indemnizatia obinuta nu va intra sub incidenta prevederilor din Codul fiscal potrivit 29616 alin. (5) lit. c), insa va intra sub incidenta Legii 263/2010. Astfel, potrivit art. 6 alin. (1) pct. IV din aceasta lege, administratorii care realizeaza, in mod exclusiv, un venit brut pe an calendaristic echivalent cu cel putin de 4 ori castigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat sunt obligati sa se asigure in sistemul public de pensii pe baza declaratiei individuale de asigurare. Venitul lunar asigurat pentru aceste persoane este cel stabilit prin declaratia individuala de asigurare si nu poate fi mai mic decat suma reprezentand 35% din castigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat si mai mare decat valoarea corespunzatoare a de 5 ori castigul salarial mediu brut, potrivit art. 11 alin. (3). In consecinta, obligatia de plata a contributiei de asigurari sociale este in sarcina administratorului si nu a persoanei juridice.

Instrumentele juridice cu caracter international la care Romania este parte sunt conventiile de reciprocitate in domeniul asigurarilor sociale, conventiile si acordurile bilaterale in domeniul asigurarilor sociale, acordurile si conventiile de securitate sociala, instrumentele bilaterale bazate pe respectarea principiilor coordonarii sistemelor de securitate sociala semnate de Romania cu alte state UE sau non-UE.

In ceea ce priveste contributiile privind protectia sociala, in prezent, reglementarile aplicabile lucratorilor migranti cu statele membre sunt:
- Regulamentul (CE) nr. 883/2004 al Parlamentului European si al Consiliului din 29 aprilie 2004 privind coordonarea sistemelor de securitate sociala, modificat de Regulamentul 988/2009;
- Regulamentul (CE) nr. 987/2009 al Parlamentului European si al Consiliului din 16 septembrie 2009 de stabilire a procedurii de punere in aplicare a Regulamentului (CE) nr. 883/2004 privind coordonarea sistemelor de securitate sociala.

Regula generala este ca persoanele carora li se aplica aceste regulamente sunt supuse legislatiei unui singur stat membru. Persoana care desfasoara o activitate salariata sau independenta intr-un stat membru se supune legislatiei din statul membru respectiv, sub rezerva prevederilor art. 12-16 din Regulamentul (CE) nr. 883/2004.

De referinta sunt articolele 12 si 13 din acest regulament care cuprind exceptii de la aceasta regula generala, persoana fizica putand ramane supusa legislatiei statului de trimitere daca este vorba de o detasare sau a statului de resedinta in situatia desfasurarii in mod obisnuit a activitatii in doua sau mai multe state, sub conditia respectarii dipozitiilor cuprinse de aceste articole.

Pentru justificare este necesara prezentarea unui document portabil care sa ateste legislatia aplicabila acestei persoane (A1). Astfel in situatia in care administratorul nu prezinta un asemenea document eliberat de autoritatea competenta a statului de rezidenta, prin care sa fie precizata legislatia aplicabila, societatea va calcula contributiile sociale obligatorii datorate pentru aceste venituri al caror calcul, retinere, virare si declarare cad in sarcina societatii (contributia la asigurarile sociale de sanatate - ambele componente - si contributia pentru concedii si indepmnizatii), conform celor de mai sus.
Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Studiu de caz: Regimul de taxe si impozite aplicat in cazul contractului de mandat":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Cele mai importante modificari cu privire la TVA

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Conditia cu privire la salariati in 2017. Impozit pe venit microintreprinderi
    • In randurile urmatoare, avem cazul unei societati care are in 2017 doi angajati cu timp partial de cate 4 ore/fiecare. Vom vedea daca se poate considera ca fiind un angajat cu 8 ore si sa se aplice astfel cota de impozit pe venit de 1%. Conform prevederilor de la art. 51 alin.(4) din Codul fiscal, prin salariat se intelege persoana angajata cu contract individual de munca cu norma intreaga, potrivit Legii nr. 53/2003 - Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare....» citeste mai departe aici

  • Zoom fiscal: Toate modificarile aduse de OUG 3/2017
    • In Monitorul Oficial nr. 16/06.01.2017 a fost publicata OUG 3/2017 pentru modificare si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal. Va prezentam principalele modificari aduse de actul normativ mentionat anterior: >> Scutirea de impozit pe profit a contribuabililor care desfasoara exclusiv activitate de inovare, cercetare-dezvoltare. - Contribuabilii care desfasoara exclusiv activitate de inovare, cercetare-dezvoltare, definite potrivit O.G. nr. 57/2002, precum si activitati conexe...» citeste mai departe aici

  • Studiu de caz: Capital social mai mare de 45.000 lei si impozit pe profit in anul 2017
    • In analiza de mai jos, la 31.12.2016, o societate platitoare de impozit pe profit are venituri totale in suma de 308.321 lei si indeplineste si celelalte conditii de la art.47 Cod fiscal (Definitia microintreprinderii). Societatea are la 31.12.2016, capital social in suma de 200.000 lei. Incepand cu 01.01.2017, stabilm daca ar trebui sa treaca la impozit pe veniturile microintreprinderii. Fiind platitoare de impozit pe veniturile microintreprinderii, vom vedea daca ar putea sa-si exercite...» citeste mai departe aici

  • Analiza zilei: Formularul 088 va fi eliminat de la 1 februarie 2017
    • Prin ordinul Agentiei de Administrare Fiscala nr. 210 din 13 ianuarie 2017 a fost abrogat Ordinul nr. 3841/2015 privind aprobarea modelului si continutului formularului (088) "Declaratie pe propria raspundere pentru evaluarea intentiei si a capacitatii de a desfasura activitati economice care implica operatiuni din sfera TVA". Astfel, incepand cu 01 februarie 2017 nu se mai depune Formularul 088. Formularul 088 a fost mult contestat de catre mediul de afaceri. De la introducerea acestuia, in...» citeste mai departe aici

  • Noul formular pentru declararea veniturilor nerezidentilor. Analiza zilei cu Irina Dumitrescu
    • Incepand cu acest an, pentru veniturile nerezidentilor se depune formularul 207 "Declaratie informativa privind impozitul retinut la sursa/veniturile scutite, pe beneficiari de venit nerezidenti", cod 14.13.01.13/v.n. Aceasta declaratie inlocuieste formularul fara numar utilizat in anii trecuti pentru declararea impozitului retinut la sursa/veniturilor scutite obtinute de nerezidenti din Romania. Formularul 207 si instructiunile de completare au fost aprobate prin OANAF 3695 din 30 decembrie...» citeste mai departe aici

  • Noutati ANAF: Inregistrarea fiscala a nerezidentilor de catre platitorii de venit
    • Va reamintim prevederile legale referitoare la inregistrarea fiscala a nerezidentilor de catre platitorii de venit, pentru veniturile supuse regulilor de impunere la sursa, pentru care impozitul retinut este final: Pentru nerezidentii care obtin venituri impozabile din Romania, platitorul de venit are obligatia de a calcula, retine,declara si plati bugetului de stat impozit pe venit sau impozit pe profit, dupa caz. Potrivit art.82 alin.1 din Legea nr.207/2015 privind Codul de procedura fiscala,...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Cititi si respectati noile reguli din Codul Fiscal privind TVA

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.