Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Studiu de caz: Returnarea marfii cu acceptul furnizorului

24-Iul-2009
11769

Intrebare: Un furnizor intracomunitar inregistrat in scopuri de TVA livreaza marfa unui client RO.

La receptie se constata ca o parte este necorespunzatoare calitativ si se retuneaza marfa cu acceptul funizorului care emite o factura de retur. Este livrare intracomunitara si ce documente trebuie intocmite?

Raspuns:
In primul rand, daca o astfel de situatie are loc in perioade fiscale diferite de raportare pentru achizitiile intracomunitare, in vederea evitarii neconcordantelor sau a unei declarari eronate, recomandabila este inregistrarea in evidenta contabila a receptiei tuturor bunurilor, indiferent de faptul ca acestea corespund sau nu corespund d.p.d.v. calitativ. Inregistrarea se efectueaza pe conturi analitice distincte.

De exemplu, daca factura de livrare este emisa de catre furnizor in luna iunie 2009, dar bunurile sosesc in luna iulie 2009, prin declaratia recapitulativa cod 390 aferenta trimestrului II trebuie declarata integral factura emisa in luna iunie 2008 chiar daca defectele de calitate au fost constatate in luna iulie si furnizorul emite o factura de retur in luna iulie 2009.

Daca livrarea are loc in luna mai 2009 conform facturii emise in luna mai 2009, iar factura de retur este emisa in luna iunie 2009, raportarea in declaratia recapitulativa cod 390 aferenta trimestrului II 2009 se face la valoarea neta (total bunuri ? bunuri defecte).

In alt doilea rand, trebuie sa stiti ca solutiile fiscale aplicabile returului de bunuri livrate intracomunitar, bunuri constatate la receptie ca fiind defecte, au fost reglementate prin O.M.E.F. nr. 1823/29.10.2007, publicat in M.Of. nr. 770 din 14/11/2007. Solutiile fiscale sunt oferite atat pentru bunurile aflate in perioada de garantie cat si pentru bunurile aflate in perioada postgarantie.

Prin acest ordin se face precizarea ca se pot aplica masuri de simplificare pentru retururi de bunuri in spatiul comunitar. In situatia in care astfel de masuri nu sunt aplicabile de catre unele state (de exemplu Germania) in anexele 1 si 2 din ordin este prezentat tratamentul fiscal aplicabil in situatia in care statele membre implicate nu aplica masuri de simplificare sau nu accepta aplicarea masurilor de simplificare.

Manualul de Inventariere. Societati Comerciale. PFA. ONG
Manualul de Inventariere. Societati Comerciale. PFA. ONG
Vezi detalii
Calendarul Contabilului Vesel 2017
Calendarul Contabilului Vesel 2017
Vezi detalii
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA 2016
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA 2016
Vezi detalii

Prin acest ordin sunt prezentate mai multe cazuri si exemple ?naucitoare? privind procedura care trebuie urmata de catre ambii parteneri participanti la tranzactie. Deoarece mi s-a parut mai usor de inteles si de respectat, din multitudinea situatiilor ipotetice prezentate, am selectat pentru dvs. cazul nr. 5 reglementat la articolul 14 si articolul 15 din ordinul mentionat. In acest caz avem doua parti participante la tranzactie, ambele inregistrate in scopuri de TVA:

- firma A in calitate de furnizor stabilit intr-un stat membru (de exemplu in Franta);
- firma B in calitate de cumparator stabilit in alt stat membru (de exemplu in Romania);

Astfel, la articolul 14 se reglementeaza urmatorul tratament fiscal din punctul de vedere al TVA in conditiile in care nu se aplica masurile de simplificare:

* cand B cumpara bunuri de la A si accepta bunurile la livrare, are loc un transfer al dreptului de a dispune de bunurile corporale in calitate de proprietar, caz in care:

- vanzatorul A realizeaza o livrare intracomunitara de bunuri;
- cumparatorul B realizeaza o achizitie intracomunitara de bunuri;

* daca ulterior acceptarii bunurilor, cumparatorul B constata ca bunurile sunt deteriorate sau ca bunurile nu corespund cerintelor sale si stabileste cu vanzatorul asupra anularii contractului de vanzare-cumparare, pentru livrare de bunuri defecte, exista doua posibilitati:

i. bunurile nu se returneaza si furnizorul A reduce baza de impozitare. Daca anularea are loc in aceeasi declaratie recapitulativa si in acelasi decont de TVA, achizitia si livrarea intracomunitara nu se mentioneaza. In caz contrar, trebuie efectuata o corectie in urmatoarea declaratie recapitulativa si in decontul de TVA.

ii. bunurile se returneaza iar furnizorul A devine din nou proprietarul bunurilor. In acest caz returul bunurilor reprezinta un transfer realizat de A, respectiv o livrare intracomunitara asimilata, in Romania, stat comunitar din care incepe transportul bunurilor. Livrarea intracomunitara asimilata este urmata de o achizitie intracomunitara asimilata in Franta. Pentru o astfel de operatiune, firma A trebuie sa se inregistreze in scopuri de TVA in Romania. Si in acest caz firma A reduce firmei B baza de impozitare a bunurilor livrate.

La articolul 15 se reglementeaza urmatorul tratament fiscal din punctul de vedere al TVA in conditiile in care se aplica masurile de simplificare:

1. d.p.d.v. al TVA se considera ca livrarea intracomunitara efectuata de firma A din Franta catre B din Romania si achizitia intracomunitara efectuata de firma B nu a avut loc. Din acest motiv, se reduce baza de impozitare a bunurilor defecte. Daca anularea are loc in aceeasi declaratie recapitulativa si in acelasi decont de TVA, achizitia si livrarea intracomunitara nu se mentioneaza. In caz contrar, trebuie efectuata o corectie in urmatoarea declaratie recapitulativa si in decontul de TVA.

2. in cazul returului de bunuri, transportul sau expedierea de bunuri din Romania in Franta nu are implicatii din punctul de vedere al TVA, in sensul ca furnizorul A nu trebuie sa se inregistreze in scopuri de TVA in Romania iar firma B din Romania nu considera operatiunea drept o livrare intracomunitara care trebuie justificata in conformitate cu prevederile O.M.F.P. nr. 2222/2006, articolul 10 cu urmatoarele documente:

a. factura completata cu informatiile impuse de art. 155 alin. (5) din Codul fiscal;
b. documentul care atesta ca bunurile au fost transportate din Romania in alt stat membru;
c. orice alt document care atesta ca bunurile sunt expediate sau transportate din Romania intr-un stat membru: comanda de cumparare, documentul de asigurare.

Pentru operatiunea de retur in situatia aplicarii masurilor de simplificare, firma dvs. trebuie sa completeze doar avizul de insotire a marfurilor ca document financiar-contabil reglementat prin doua acte normative in vigoare, ambele emise in baza Legii contabilitatii nr. 82/1991, republicata:

* O.M.E.F. nr. 2226 din 27 decembrie 2006 privind utilizarea unor formulare financiar-contabile de catre persoanele prevazute la art. 1 din Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata, publicat in M.Of. nr. 1056 din 30 decembrie 2006

* O.M.E.F. nr. 3512 din 27 noiembrie 2008 privind documentele financiar-contabile, publicat in M.Of. nr. 870 bis din 23 decembrie 2008.

Prin O.M.E.F. nr. 3512/2008, avizul de insotire a marfii este recunoscut prin codul 14-3-6A si este incadrat drept formular cu regim special intern de tiparire si numerotare.

Asa cum este reglementat, avizul este utilizat nu numai pentru insotirea marfurilor in cadrul unei operatiuni de vanzare, ci pentru insotirea pe timpul transportului a diverselor categorii bunurilor expediate in diverse situatii.

Deoarece prin O.M.E.F. nr. 3512/2008, avizul este reglementat drept un document cu regim special intern de tiparire si numerotare, fiecare firma trebuie sa stabileasca o procedura interna privind stabilirea regimului intern de numerotare a avizelor de insotire. Obligativitatea stabilirii unei astfel de proceduri interne rezulta din prevederile O.M.F.P. nr. 2226/2006. Procedura interna se stabileste in baza unei decizii, in forma scrisa, prin care conducatorul firmei desemneaza una sau mai multe persoane responsabile cu alocarea si gestionarea numerelor aferente avizelor.

Fiecare aviz de insotire emis trebuie sa aiba un numar de ordine, secvential, in baza uneia sau mai multor serii. Numarul de la care se emite primul aviz de insotire se stabileste anual, prin decizie emisa pentru fiecare exercitiu financiar.
Continutul minimal obligatoriu de informatii al avizului este reglementat prin ambele acte normative mentionate anterior.

Pentru intocmirea unui aviz corect, recomand respectarea continutului reglementat prin O.M.E.F. nr. 3512/2008 care are in vederea asigurarea urmatoarelor informatii minimale:

* seria si numarul intern de identificare a avizului;
* data emiterii;
* datele de identificare ale furnizorului: denumire, adresa, cod de identificare fiscala;
* datele de identificare ale cumparatorului: denumire, adresa, cod de identificare fiscala;
* denumirea si cantitatea bunurilor livrate;
* pretul si valoarea, daca este cazul;
* date privind expeditia: numele delegatului, buletin/carte identitate (serie, numar), numarul mijlocului de transport, ora livrarii, semnatura delegatului;
* semnatura expeditorului;

Avizul de insotire a marfurilor este doar un document financiar-contabil de inregistrare a operatiunii doar in evidenta contabila, fara a fi utilizat pentru efectuarea inregistrarilor in evidenta fiscala (jurnalul pentru vanzari sau jurnalul pentru cumparari) .

Pentru identificarea operatiunii de retur, va recomandam ca pe aviz sa inscrieti mentiunea ?retur bunuri defecte livrate cu factura nr. factura nr. ???.

D.p.d.v. contabil, operatiunea de retur trebuie evidentiata prin urmatoarele inregistrari contabile efectuate ?in rosu? la cursul valutar din data inregistrarii receptiei bunurilor:

* returul bunurilor: 371 = 401 sau 213=404
* taxarea operatiunii: 4426 = 4427

Operatiunea trebuie:

- evidentiata in jurnalele de TVA;
- declarata prin decontul de TVA;
- raportata prin declaratia recapitulativa trimestriala
- declaratia Intrastat (daca ati depasit pragul statistic reglementat).

Solutie acordata in luna iunie 2009
Consilier
Taxe si Impozite
pentru Contabili 2009

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Studiu de caz: Returnarea marfii cu acceptul furnizorului":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016

Atentie contabili!

"Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilo!

Abonati-va GRATUIT si descarcati Raportul Special



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Noi reglementari privind Registrul general de evidenta a salariatilor
    • Prin HG 877/2016 au fost aduse modificari si completari Hotararii Guvernului nr. 500/2011 privind registrul general de evidenta a salariatilor, modificari ce au intrat in vigoare la data de 28 noiembrie 2016. Principalele modificari vizeaza: 1. Gestiunea separata a registrului general de evidenta a salariatilor care lucreaza in mediul privat si a registrului general de evidenta a personalului platit din fonduri publice. Astfel, incepand cu 28.11.2016 registrul general de evidenta a salariatilor...» citeste mai departe aici

  • Subventii noi pentru firme si salariati! Masurile luate de Guvern se aplica deja de la 3 decembrie!
    • Pachetul de masuri active pentru stimularea ocuparii fortei de munca va intra in vigoare incepand cu 3 decembrie 2016, dupa ce Guvernul a adoptat astazi normele de aplicare a OUG 60/2016, iar finantarea este asigurata din fonduri nationale si europene. Normele metodologice adoptate la 29 noiembrie stabilesc modalitatea practica de acordare a primelor de activare, incadrare, instalare de care beneficiaza la angajare persoanele fara un loc de munca, precum si documentele in baza carora se obtin...» citeste mai departe aici

  • Campanie ANAF: Cum ne afecteaza coruptia in plan personal, economic si social
    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala deruleaza o campanie nationala pentru constientizarea modului in care faptele de coruptie ne afecteaza in plan personal, economic si social. Campania este formata din doua componente, care se adreseaza publicului larg, pe de-o parte, si personalului ANAF pe de alta parte. 85% din finantare - 1,07 mil lei - provine din Granturi Norvegiene 2009-2014, in cadrul proiectului "Cresterea integritatii in Agentia Nationala de Administrare Fiscala prin cooperare...» citeste mai departe aici

  • ANAF: Care sunt modificarile Codului fiscal, aplicabile de la 1 ianuarie 2017?
    • Noul Cod fiscal a intrat in vigoare la inceputul anului in curs, insa unele prevederi devin aplicabile incepand cu prima zi a anului viitor. Totodata, exista si reglementari care vor disparea efectiv din 2017, precum impozitul pe constructii cunoscut mai bine ca "taxa pe stalp". Despre acestea, dar si despre celelalte noutati fiscale ce vor intra in vigoare la 1 ianuarie 2017, aflati din cele ce urmeaza. TVA standard de 19% Una dintre principalele prevederi aplicabile din prima zi a anului...» citeste mai departe aici

  • Se declara in Declaratia 394 facturile unor livrari cu valoare individuala sub 10.000 lei?
    • In Declaratia 394 pana in ianuarie 2017 nu se declara livrarile catre persoane fizice care au valoarea individuala sub 10.000 lei. Stabilim daca seriile acestor facturi se declara sau in Declaratia 394. Conform prevederilor din Ghidul ANAF din 4.11.2016, pagina 27: Facturile emise catre persoanele fizice se raporteaza in Declaratia 394 la sectiunea D. Pentru perioada 1 octombrie 2016 -31 decembrie 2016, vor fi cuprinse in lista de detaliu, numai facturile emise cu valoare individuala mai mare de...» citeste mai departe aici

  • Guvernul majoreaza cu 75% indemnizatiile acordate invalizilor, veteranilor si vaduvelor de razboi
    • Indemnizatiile pentru invalizi, veterani si vaduve de razboi au fost majorate cu 75%, potrivit unei ordonante de urgenta aprobate de Executiv la finele lunii noiembrie. Conform actului normativ, cele trei categorii vor primi indemnizatii majorate, de la 1 ianuarie 2017, dupa cum urmeaza: a) pentru invalizii de razboi - marii mutilati si cei incadrati in gradul 1 de invaliditate vor primi o indemnizatie de 259 de lei lunar (majorata de la 148 de lei) - cei incadrati in gradul II de invaliditate...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Noul Cod Fiscal 2016!! Modificari in ceea ce priveste Impozitul pe Profit, Impozitul pe Venit si TVA-ul!

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilor

Descarcati GRATUIT Raportul Special "Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.