Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Studiu de caz: Servicii care nu sunt inregistrate in scop de TVA. Modalitatea de facturare

10-Ian-2011
3317
Intrebare:

Facturam servicii educationale de monitorizare (proiect Leonardo da Vinci) in beneficiul unor scoli din Comunitatea Europeana, care nu sunt inregistrate in scop de TVA. Societatea noastra este platitoare de TVA. Se aplica regula generala pentru servicii intangibile? Suntem obligati sa facturam cu TVA?

De ce facturile emise de societati comerciale platitoare de TVA din Comunitatea Europeana in beneficiul unor scoli romanesti pentru acelasi tip de serviciu sunt fara TVA?

Raspuns:

Pentru serviciile educationale nu este aplicabila niciuna din cele doua reguli generale de taxare:
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Vezi detalii
Regimul fiscal al cheltuielilor cu autovehicule
Regimul fiscal al cheltuielilor cu autovehicule
Vezi detalii
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Vezi detalii

- articolul 133 alineatul 2 conform caruia locul prestarii de servicii catre o persoana impozabila este considerat locul unde beneficiarul are sediul activitatii economice;

- articolul 133 alineatul 3 conform caruia locul prestarii de servicii catre o persoana neimpozabila este considerat locul unde prestatorul isi are stabilit sediul activitatii sale economice.

Serviciile educationale se incadreaza in categoria exceptiilor de la cele doua reguli generale de taxare, fiind reglementate in mod expres prin articolul 133 alineatul (4) litera c).

Daca aceste servicii au loc in Romania, impozitarea se efectueaza la locul prestarii efective, deci in Romania ,,locul prestarii efective, in cazul serviciilor principale si auxiliare legate de activitati culturale, artistice, sportive, stiintifice, educationale, de divertisment sau alte activitati similare, cum ar fi targurile si expozitiile, inclusiv serviciile prestate de organizatorii acestor activitati;,,

Practic, serviciile prestate de firma dvs. sunt impozabile in Romania chiar daca beneficiarul acestor servicii este o persoana neimpozabila.

In acest caz, pentru serviciile prestate firma dvs. trebuie sa colecteze TVA prin factura emisa catre beneficiar, operatiunile astfel realizate fiind raportate prin decontul de TVA cod 300 la randul 9 denumit ,,Livrari de bunuri si prestari de servicii, taxabile cu cota 24% ,,.

Deoarece nu se incadreaza in regula generala de taxare reglementata prin articolul 133 alineatul 2, aceste prestari de servicii nu se incadreaza in categoria serviciilor intracomunitare astfel incat sa aveti obligatia raportarii acestora prin declaratia recapitulativa cod 390.

Recunosc faptul ca nu stiu motivul pentru care serviciile similare prestate de firme de Comunitatea Europeana in beneficiul unor scoli romanesti sunt facturate fara TVA. Presupun ca prin legislatia fiscala a acelor state membre s-a adoptat un act normativ prin care sunt scutite de TVA serviciile prestate finantate din fonduri europene nerambursabile.

Practic, prevederile art. 133 alin. 4 din Codul fiscal aplicabil in Romania sunt armonizate cu prevederile Directivei CEE nr. 8 din 12 februarie 2008 de modificare a Directivei CEE nr. 112/ 2006 in ceea ce priveste locul de prestare a serviciilor,
subsectiunea 4 articolul 53 conform caruia ,,Locul de prestare a serviciilor principale si auxiliare legate de activitati culturale, artistice, sportive, stiintifice, educationale, de divertisment sau de alte activitati similare, cum ar fi targurile si expozitiile, inclusiv serviciile prestate de organizatorii acestor activitati, este locul in care respectivele activitati se desfasoara efectiv.,,. Asa cum se poate consta, textul directivei este preluat ad-literam in Codul fiscal.

Totusi, trebuie sa aveti in vedere faptul ca prin Codul fiscal sunt considerate operatiuni scutite cu drept de deducere, operatiunile reglementate prin art. 143 alin. 1 litera k) ,, livrarile de bunuri si prestarile de servicii in favoarea organismelor internationale recunoscute ca atare de autoritatile publice din Romania, precum si a membrilor acestora, in limitele si in conformitate cu conditiile precizate in conventiile de infiintare a acestor organisme sau prin acorduri de sediu?.

Modalitatea de aplicare a scutirii este reglementata prin O.M.F.P. nr. 2067 din 16 noiembrie 2007 pentru aprobarea Normelor privind aplicarea scutirii de taxa pe valoarea adaugata prevazute la art. 143 alin. (1) lit. j), k), l) si m) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 810 din 28 noiembrie 2007. Acest ordin a fost modificat prin O.M.F.P. nr. 3420 din 21 decembrie 2009 pentru modificarea si completarea unor ordine ale ministrului finantelor publice publicat in M.Of. nr. 906 din 23 decembrie 2009.

Prin acest acest act normativ sunt scutite in baza prevederilor art. 143 alin. (1) lit. k) din Codul fiscal livrarile de bunuri si prestarile de servicii efectuate atat in favoarea reprezentantelor organizatiilor internationale si interguvernamentale acreditate in Romania cat si in favoarea membrilor acestora, in limitele si in conformitate cu conditiile precizate in conventiile de infiintare a acestor organizatii. De acelasi tratament fiscal beneficiaza si:

- reprezentantele organizatiilor internationale si interguvernamentale acreditate intr-un alt stat membru;

- alte organisme ale Comunitatilor Europene care activeaza in alte state membre.

In scopul aplicarii scutirii de taxa pe valoarea adaugata prevazute la art. 143 alin. (1) lit. k) din Codul fiscal In baza prevederilor art. 1 alin. (4) din O.M.F.P. nr. 2067, sunt asimilate organizatiilor internationale acreditate in Romania, institutiile Comunitatilor Europene care activeaza in Romania. Aceste institutii beneficiaza de scutirea de taxa pe valoarea adaugata numai pentru achizitiile de bunuri si servicii a caror valoare totala depaseste plafonul de 700 lei. In mod sigur, o astfel de prevedere fiscala exista si in statele membre care aplica scutirea pentru astfel de servicii.

In situatia in care serviciile prestate de firma dvs. respecta conditiile de incadrare in reglementarile O.M.F.P. nr. 2067, este aplicabil regimul fiscal de la art. 143 alin. 1 litera k), operatiunile fiind incadrate la prestari de servicii scutite cu drept de deducere. In acest caz, nu se mai aplica exceptia de la regula generala de taxare reglementata prin art. 133 alin. 4 lit. c) conform careia serviciile sunt impozabile la locul unde sunt prestate.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Studiu de caz: Servicii care nu sunt inregistrate in scop de TVA. Modalitatea de facturare":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • 6 categorii noi de operatiuni vor avea TVA zero de la 1 martie
    • Potrivit unui nou proiect de lege, mai multe operatiuni de livrare vor avea TVA zero de la 1 martie, in cazul in care proiectul va fi aprobat. Totodata, odata cu noul proiect, se propune si majorarea plafonului de TVA de la 220.000 lei la 300.000 lei (circa 85.000 euro). Iata care sunt categoriile de operatiuni pentru care ar urma sa se aplice TVA zero, conform proiectului: Cota redusa de 0% se aplica asupra bazei de impozitare pentru urmatoarele livrari de bunuri si prestari de servicii: a)...» citeste mai departe aici

  • Modificarile valabile in 2017 pentru Declaratia 300 decont TVA
    • OPANAF 591/2017 a modificat la acest inceput de an modelul si continutul pentru Declaratia 300 (Decont TVA). De retinut ca se utilizeaza noul model de formular 300 „Decont de taxa pe valoarea adaugata” in varianta impusa de OPANAF nr. 591/27 ianuarie 201 pentru obligatiile fiscale valabile incepand cu 1 ianuarie 2017. Principalele modificari aduse in ce priveste Declaratia 300 decont TVA in 2017: Click aici pentru D 300 model 2017! - s-a introdus randul 26: Compensatia in cota...» citeste mai departe aici

  • Mai putine formulare de depus in 2017! Ce contribuabili scapa de D 392 A si 392B?
    • ANAF a anuntat recent ca se anuleaza pentru declaratiile 392A si 392B (D 392A si D 392B) obligativitatea de depunere pentru anumite categorii de contribuabili. Astfel, contribuabilii neinregistrati sau inregistrati in scopuri de TVA si a caror cifra de afaceri este inferioara sumei de 220.000 lei la data de 31.12.2016 nu mai au obligatia completarii si depunerii formularului 392A - "Declaratie informativa privind livrarile de bunuri si prestarile de servicii efectuate in anul 2016"-, respectiv a...» citeste mai departe aici

  • Firmele pot emite cereri de finantare nerambursabila. Ce conditii trebuie indeplinite?
    • Intreprinderile mici si mijlocii pot aplica, incepand de azi, pentru finantare nerambursabila cuprinsa intre 200.000 euro si 1 milion de euro. Ajutorul nerambursabil, cuprins intre 200.000 de euro si 1 milion de euro, se acorda ca ajutor nerambursabil firmelor pentru investii in active corporale noi, construirea si extinderea spatiilor de productie, dotari diverse, investitii in realizarea de instrumente de comercializare online. Obiectivul prezentei masuri de sprijin il reprezinta imbunatatirea...» citeste mai departe aici

  • Creante neincasate si eliminate prin planul de reorganizare. Ce cheltuieli se deduc?
    • In analiza de mai jos, avem situatia in care societate comerciala A, parte afiliata a societatii B, are creante (clienti neincasati) fata de societatea B. Societatea B se afla in inolventa conform Legii 85/2006. I se aproba un plan de reorganizare conform caruia creantele societatii A nu se vor putea achita vreodata. Stabilim ce trebuie sa faca societate A pentru a asigura o imagine fidela a patrimoniului, daca sunt deductibile cheltuielile cu anularea acestor creante, precum si in ce fel se...» citeste mai departe aici

  • Legea nr. 5/2017 pentru aprobarea plafoanelor unor indicatori specificati in cadrul fiscal-bugetar
    • Redam mai jos Legea nr. 5/2017 pentru aprobarea plafoanelor unor indicatori specificati in cadrul fiscal-bugetar pe anul 2017 a fost publicata in Monitorul Oficial nr. nr. 126 din 16/02/2017. Art. 1. - Prezenta lege aproba plafoanele unor indicatori specificati in cadrul fiscal-bugetar, potrivit dispozitiilor art. 26 alin. (2) si art. 29 alin. (1) din Legea responsabilitatii fiscal-bugetare nr. 69/2010, republicata. Art. 2. - (1) Plafonul soldului bugetului general consolidat, exprimat ca...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.