Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Studiu de caz: Servicii care nu sunt inregistrate in scop de TVA. Modalitatea de facturare

10-Ian-2011
3217
Intrebare:

Facturam servicii educationale de monitorizare (proiect Leonardo da Vinci) in beneficiul unor scoli din Comunitatea Europeana, care nu sunt inregistrate in scop de TVA. Societatea noastra este platitoare de TVA. Se aplica regula generala pentru servicii intangibile? Suntem obligati sa facturam cu TVA?

De ce facturile emise de societati comerciale platitoare de TVA din Comunitatea Europeana in beneficiul unor scoli romanesti pentru acelasi tip de serviciu sunt fara TVA?

Raspuns:

Pentru serviciile educationale nu este aplicabila niciuna din cele doua reguli generale de taxare:
Calendarul Contabilului Vesel 2017
Calendarul Contabilului Vesel 2017
Vezi detalii
Manualul de Inventariere. Societati Comerciale. PFA. ONG
Manualul de Inventariere. Societati Comerciale. PFA. ONG
Vezi detalii
Manualul de politici contabile, 100% editabil
Manualul de politici contabile, 100% editabil
Vezi detalii

- articolul 133 alineatul 2 conform caruia locul prestarii de servicii catre o persoana impozabila este considerat locul unde beneficiarul are sediul activitatii economice;

- articolul 133 alineatul 3 conform caruia locul prestarii de servicii catre o persoana neimpozabila este considerat locul unde prestatorul isi are stabilit sediul activitatii sale economice.

Serviciile educationale se incadreaza in categoria exceptiilor de la cele doua reguli generale de taxare, fiind reglementate in mod expres prin articolul 133 alineatul (4) litera c).

Daca aceste servicii au loc in Romania, impozitarea se efectueaza la locul prestarii efective, deci in Romania ,,locul prestarii efective, in cazul serviciilor principale si auxiliare legate de activitati culturale, artistice, sportive, stiintifice, educationale, de divertisment sau alte activitati similare, cum ar fi targurile si expozitiile, inclusiv serviciile prestate de organizatorii acestor activitati;,,

Practic, serviciile prestate de firma dvs. sunt impozabile in Romania chiar daca beneficiarul acestor servicii este o persoana neimpozabila.

In acest caz, pentru serviciile prestate firma dvs. trebuie sa colecteze TVA prin factura emisa catre beneficiar, operatiunile astfel realizate fiind raportate prin decontul de TVA cod 300 la randul 9 denumit ,,Livrari de bunuri si prestari de servicii, taxabile cu cota 24% ,,.

Deoarece nu se incadreaza in regula generala de taxare reglementata prin articolul 133 alineatul 2, aceste prestari de servicii nu se incadreaza in categoria serviciilor intracomunitare astfel incat sa aveti obligatia raportarii acestora prin declaratia recapitulativa cod 390.

Recunosc faptul ca nu stiu motivul pentru care serviciile similare prestate de firme de Comunitatea Europeana in beneficiul unor scoli romanesti sunt facturate fara TVA. Presupun ca prin legislatia fiscala a acelor state membre s-a adoptat un act normativ prin care sunt scutite de TVA serviciile prestate finantate din fonduri europene nerambursabile.

Practic, prevederile art. 133 alin. 4 din Codul fiscal aplicabil in Romania sunt armonizate cu prevederile Directivei CEE nr. 8 din 12 februarie 2008 de modificare a Directivei CEE nr. 112/ 2006 in ceea ce priveste locul de prestare a serviciilor,
subsectiunea 4 articolul 53 conform caruia ,,Locul de prestare a serviciilor principale si auxiliare legate de activitati culturale, artistice, sportive, stiintifice, educationale, de divertisment sau de alte activitati similare, cum ar fi targurile si expozitiile, inclusiv serviciile prestate de organizatorii acestor activitati, este locul in care respectivele activitati se desfasoara efectiv.,,. Asa cum se poate consta, textul directivei este preluat ad-literam in Codul fiscal.

Totusi, trebuie sa aveti in vedere faptul ca prin Codul fiscal sunt considerate operatiuni scutite cu drept de deducere, operatiunile reglementate prin art. 143 alin. 1 litera k) ,, livrarile de bunuri si prestarile de servicii in favoarea organismelor internationale recunoscute ca atare de autoritatile publice din Romania, precum si a membrilor acestora, in limitele si in conformitate cu conditiile precizate in conventiile de infiintare a acestor organisme sau prin acorduri de sediu?.

Modalitatea de aplicare a scutirii este reglementata prin O.M.F.P. nr. 2067 din 16 noiembrie 2007 pentru aprobarea Normelor privind aplicarea scutirii de taxa pe valoarea adaugata prevazute la art. 143 alin. (1) lit. j), k), l) si m) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 810 din 28 noiembrie 2007. Acest ordin a fost modificat prin O.M.F.P. nr. 3420 din 21 decembrie 2009 pentru modificarea si completarea unor ordine ale ministrului finantelor publice publicat in M.Of. nr. 906 din 23 decembrie 2009.

Prin acest acest act normativ sunt scutite in baza prevederilor art. 143 alin. (1) lit. k) din Codul fiscal livrarile de bunuri si prestarile de servicii efectuate atat in favoarea reprezentantelor organizatiilor internationale si interguvernamentale acreditate in Romania cat si in favoarea membrilor acestora, in limitele si in conformitate cu conditiile precizate in conventiile de infiintare a acestor organizatii. De acelasi tratament fiscal beneficiaza si:

- reprezentantele organizatiilor internationale si interguvernamentale acreditate intr-un alt stat membru;

- alte organisme ale Comunitatilor Europene care activeaza in alte state membre.

In scopul aplicarii scutirii de taxa pe valoarea adaugata prevazute la art. 143 alin. (1) lit. k) din Codul fiscal In baza prevederilor art. 1 alin. (4) din O.M.F.P. nr. 2067, sunt asimilate organizatiilor internationale acreditate in Romania, institutiile Comunitatilor Europene care activeaza in Romania. Aceste institutii beneficiaza de scutirea de taxa pe valoarea adaugata numai pentru achizitiile de bunuri si servicii a caror valoare totala depaseste plafonul de 700 lei. In mod sigur, o astfel de prevedere fiscala exista si in statele membre care aplica scutirea pentru astfel de servicii.

In situatia in care serviciile prestate de firma dvs. respecta conditiile de incadrare in reglementarile O.M.F.P. nr. 2067, este aplicabil regimul fiscal de la art. 143 alin. 1 litera k), operatiunile fiind incadrate la prestari de servicii scutite cu drept de deducere. In acest caz, nu se mai aplica exceptia de la regula generala de taxare reglementata prin art. 133 alin. 4 lit. c) conform careia serviciile sunt impozabile la locul unde sunt prestate.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Studiu de caz: Servicii care nu sunt inregistrate in scop de TVA. Modalitatea de facturare":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016

Atentie contabili!

"Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilo!

Abonati-va GRATUIT si descarcati Raportul Special



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • ANAF: Care sunt modificarile Codului fiscal, aplicabile de la 1 ianuarie 2017?
    • Noul Cod fiscal a intrat in vigoare la inceputul anului in curs, insa unele prevederi devin aplicabile incepand cu prima zi a anului viitor. Totodata, exista si reglementari care vor disparea efectiv din 2017, precum impozitul pe constructii cunoscut mai bine ca "taxa pe stalp". Despre acestea, dar si despre celelalte noutati fiscale ce vor intra in vigoare la 1 ianuarie 2017, aflati din cele ce urmeaza. TVA standard de 19% Una dintre principalele prevederi aplicabile din prima zi a anului...» citeste mai departe aici

  • Noi reglementari privind Registrul general de evidenta a salariatilor
    • Prin HG 877/2016 au fost aduse modificari si completari Hotararii Guvernului nr. 500/2011 privind registrul general de evidenta a salariatilor, modificari ce au intrat in vigoare la data de 28 noiembrie 2016. Principalele modificari vizeaza: 1. Gestiunea separata a registrului general de evidenta a salariatilor care lucreaza in mediul privat si a registrului general de evidenta a personalului platit din fonduri publice. Astfel, incepand cu 28.11.2016 registrul general de evidenta a salariatilor...» citeste mai departe aici

  • Subventii noi pentru firme si salariati! Masurile luate de Guvern se aplica deja de la 3 decembrie!
    • Pachetul de masuri active pentru stimularea ocuparii fortei de munca va intra in vigoare incepand cu 3 decembrie 2016, dupa ce Guvernul a adoptat astazi normele de aplicare a OUG 60/2016, iar finantarea este asigurata din fonduri nationale si europene. Normele metodologice adoptate la 29 noiembrie stabilesc modalitatea practica de acordare a primelor de activare, incadrare, instalare de care beneficiaza la angajare persoanele fara un loc de munca, precum si documentele in baza carora se obtin...» citeste mai departe aici

  • Se modifica din nou legea evaziunii fiscale. Prejudiciul achitat ii scapa pe infractori de dosar penal
    • O sedinta din cursul acestei saptamani, organizata de Guvern, a avut ca subiect legea evaziunii fiscale si, spun unele surse, a vizat modificarea legii evaziunii fiscale prin aducerea mai multor completari referitoare la plata prejudiciilor cauzate de aceasta infractiune. O prima schita a proiectului emis de Ministerul de Finante si analizata de HotNews.ro arata ca una dintre prevederi propune ca, in cazul in care un faptuitor plateste integral prejudiciul provocat de o fapte de evaziune...» citeste mai departe aici

  • Campanie ANAF: Cum ne afecteaza coruptia in plan personal, economic si social
    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala deruleaza o campanie nationala pentru constientizarea modului in care faptele de coruptie ne afecteaza in plan personal, economic si social. Campania este formata din doua componente, care se adreseaza publicului larg, pe de-o parte, si personalului ANAF pe de alta parte. 85% din finantare - 1,07 mil lei - provine din Granturi Norvegiene 2009-2014, in cadrul proiectului "Cresterea integritatii in Agentia Nationala de Administrare Fiscala prin cooperare...» citeste mai departe aici

  • Se declara in Declaratia 394 facturile unor livrari cu valoare individuala sub 10.000 lei?
    • In Declaratia 394 pana in ianuarie 2017 nu se declara livrarile catre persoane fizice care au valoarea individuala sub 10.000 lei. Stabilim daca seriile acestor facturi se declara sau in Declaratia 394. Conform prevederilor din Ghidul ANAF din 4.11.2016, pagina 27: Facturile emise catre persoanele fizice se raporteaza in Declaratia 394 la sectiunea D. Pentru perioada 1 octombrie 2016 -31 decembrie 2016, vor fi cuprinse in lista de detaliu, numai facturile emise cu valoare individuala mai mare de...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Noul Cod Fiscal 2016!! Modificari in ceea ce priveste Impozitul pe Profit, Impozitul pe Venit si TVA-ul!

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilor

Descarcati GRATUIT Raportul Special "Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.