Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Studiu de caz: Servicii de transport. TVA

11-Ian-2011
3593
Intrebare:

Ipoteza+intrebare: un furnizor din Romania factureaza catre firma servicii de transport efectuat pe ruta Romania-Germania. Acest transport este insa negociat sa fie suportat extra de clientul firmei din Germania. Se pune problema refacturarii serviciilor de catre firma catre clientul sau extern. Factura primita de la furnizor este purtatoare de TVA 24%. Factura care va fi re-emisa catre client va contine identic 24% TVA?


Va atasez o reglementare primita de la clientul nostru extern privind TVA (care specifica TVA=0, nu trebuie sa contina).


Va rog sa ma sprijiniti prin confirmarea sau oferirea contraargumentului (legal). Pana in prezent am emis cu 24% TVA si ne solicita corectarea TVA-ului.


Raspuns:

Cartea Verde a Contabilitatii
Cartea Verde a Contabilitatii
Vezi detalii
Ghid practic Excel
Ghid practic Excel
Vezi detalii
Manualul de Inventariere. Societati Comerciale. PFA. ONG
Manualul de Inventariere. Societati Comerciale. PFA. ONG
Vezi detalii

Refacturarea costului serviciilor de transport catre firma din Germania reprezinta o prestare intracomunitara de servicii pentru care se aplica regula generala de taxare de la articolul 133 alin. 2 conform caruia serviciul este impozabil in Germania, la beneficiarul serviciului de trasport.


In cazul refacturarii de costuri, firma din Romania aplica structura de comisionar prin care se considera ca a primit si a prestat ea insasi serviciile respective deoarece primeste o factura pe numele sau si emite o factura in numele sau. In acest context, firma din Romania, are calitatea de comisionar care actioneaza in nume propriu, dar in contul comitentului. Comitentul este firma din Germania care a beneficiat de serviciul de transport.


Persoana impozabila care refactureaza astfel de cheltuieli nu este obligata sa aiba inscris in obiectul de activitate realizarea prestarilor de servicii pe care le refactureaza. Acest fapt este reglementat in mod expres, prin normele de aplicare ale articolului 137 la punctul 19 alineatul 4.


La acest punct din normele de aplicare ale se regaseste un exemplu din care rezulta in mod evident faptul ca serviciul facturat beneficiarului stabilit pe teritoriul unui stat membru este neimpozabil in Romania, chiar daca transportatorul a emis catre prestator o factura cu TVA colectata. Pentru a evita interpretarile de ordin subiectiv redau textual exemplul reglementat de catre legiuitor, care este aplicabil intocmai situatiei prezentate de dvs.


,,Exemplul nr. 2: Un furnizor A din Romania realizeaza o livrare intracomunitara de bunuri catre beneficiarul B din Ungaria. Conditia de livrare este ex-works, prin urmare transportul este in sarcina cumparatorului, a lui B. Totusi, B il mandateaza pe A sa angajeze o firma de transport, urmand sa ii achite costul transportului.


Transportatorul C factureaza lui A serviciul de transport din Romania in Ungaria, iar A, aplicand structura de comisionar, va refactura serviciul lui B. Se considera ca A a primit si a prestat el insusi serviciul de transport. Acest serviciu de transport va fi facturat de catre C catre A cu TVA, locul prestarii fiind in Romania, conform art. 133 alin. (2) din Codul fiscal. A va refactura transportul catre B fara TVA, serviciul fiind neimpozabil in Romania conform art. 133 alin. (2) din Codul fiscal.,,


Astfel, se aplica regula generala de taxare B2B deoarece ambele parti participante la tranzactie sunt persoane impozabile inregistrate in scopuri de TVA, in state membre diferite. Aceasta regula de taxare este aplicabila numai in situatia in care beneficiarul din Germania comunica un cod valid de TVA. Astfel, serviciul respectiv poate fi impozabil in Romania prin colectarea TVA cu 24% doar in urmatoarele doua situatii posibile:

  • beneficiarul nu are un cod valid de TVA;
  • serviciul se incadreaza la regula generala, dar firma din Germania are un sediu fix pe teritoriul

Romaniei pentru care firma dvs. presteaza serviciile respective. In acest caz se considera ca locul prestarii este pe teritoriul national al Romaniei.

Doar in aceste cazuri posibile se colecteaza TVA la un serviciu prestat catre un partener stabilit in comunitate, indiferent de faptul ca este realizat efectiv sau este refacturat.


In concluzie, in situatia prezentata, factura se emite fara colectarea TVA, serviciul fiind neimpozabil in Romania daca beneficiarul transmite firmei dvs. urmatoarele doua informatii obligatorii:

  • adresa sediului activitatii economice sau a unui sediu fix din Comunitate pentru care serviciile sunt prestate;

  • un cod valabil de TVA atribuit de autoritatile fiscale din Italia sau din alt stat membru decat Romania.
Aceasta obligatie este impusa prin alineatul (9) punctul 13 din normele de aplicare ale articolului 133 alineatul 2, pentru serviciile intracomunitare. Daca acceasta obligatie este indeplinita, se considera ca locul prestarii serviciului este in statul membru de consum al beneficiarului, indiferent de ruta pe care se efectueaza mijlocul de transport.

Din punct de vedere fiscal, pentru aceasta operatiune, in calitate de comisionar, firma din Romania procedeaza astfel:


- solicita inregistrarea in Registrul operatorilor intracomunitari in baza formularului denumit "Cerere de inregistrare in/radiere din Registrul operatorilor intracomunitari", cod MFP 14.13.01.10.11/r.o.i.;


- considera ca a efectuat un serviciu intracomunitar pentru care aplica regula generala de taxare reglementata prin articolul 133 alin. (2), cunoscuta sub denumirea B2B ;


- emite factura fara sa colecteze TVA, dar inscrie mentiunea ,,neimpozabil in Romania,,;


- completeaza jurnalul pentru vanzari cu factura emisa;


- raporteaza operatiunea in declaratia recapitulativa cod 390 cu simbolul P deoarece serviciul este impozabil in Germania, prin aplicarea regimului de taxare inversa;


- raporteaza operatiunea in decontul de TVA cod 300, la randul 3 (cu

reportarea sumei la randul 3.1.).

Din acest motiv, consider ca partenerul dvs. din Germania este indreptatit sa solicite corectarea facturilor emise cu TVA colectata de 24%.


Chiar daca serviciul prestat se incadreaza la operatiuni neimpozabile in Romania, pentru acest gen de operatiuni firma de transport are dreptul de deducere a TVA aferenta bunurilor si serviciilor achizitionate pentru realizarea acestei activitati economice. Acest fapt rezulta din prevederile art. 145, alin. (2), lit. (b) ,,Orice persoana impozabila are dreptul sa deduca taxa aferenta achizitiilor, daca acestea sunt destinate utilizarii in folosul urmatoarelor operatiuni:


... b) operatiuni rezultate din activitati economice pentru care locul livrarii/prestarii se considera ca fiind in strainatate, daca taxa ar fi deductibila, in cazul in care aceste operatiuni ar fi fost realizate in Romania;,,

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Studiu de caz: Servicii de transport. TVA":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Cele mai importante modificari cu privire la TVA

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Analiza zilei: Formularul 088 va fi eliminat de la 1 februarie 2017
    • Prin ordinul Agentiei de Administrare Fiscala nr. 210 din 13 ianuarie 2017 a fost abrogat Ordinul nr. 3841/2015 privind aprobarea modelului si continutului formularului (088) "Declaratie pe propria raspundere pentru evaluarea intentiei si a capacitatii de a desfasura activitati economice care implica operatiuni din sfera TVA". Astfel, incepand cu 01 februarie 2017 nu se mai depune Formularul 088. Formularul 088 a fost mult contestat de catre mediul de afaceri. De la introducerea acestuia, in...» citeste mai departe aici

  • Conditia cu privire la salariati in 2017. Impozit pe venit microintreprinderi
    • In randurile urmatoare, avem cazul unei societati care are in 2017 doi angajati cu timp partial de cate 4 ore/fiecare. Vom vedea daca se poate considera ca fiind un angajat cu 8 ore si sa se aplice astfel cota de impozit pe venit de 1%. Conform prevederilor de la art. 51 alin.(4) din Codul fiscal, prin salariat se intelege persoana angajata cu contract individual de munca cu norma intreaga, potrivit Legii nr. 53/2003 - Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare....» citeste mai departe aici

  • Zoom fiscal: Toate modificarile aduse de OUG 3/2017
    • In Monitorul Oficial nr. 16/06.01.2017 a fost publicata OUG 3/2017 pentru modificare si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal. Va prezentam principalele modificari aduse de actul normativ mentionat anterior: >> Scutirea de impozit pe profit a contribuabililor care desfasoara exclusiv activitate de inovare, cercetare-dezvoltare. - Contribuabilii care desfasoara exclusiv activitate de inovare, cercetare-dezvoltare, definite potrivit O.G. nr. 57/2002, precum si activitati conexe...» citeste mai departe aici

  • Studiu de caz: Capital social mai mare de 45.000 lei si impozit pe profit in anul 2017
    • In analiza de mai jos, la 31.12.2016, o societate platitoare de impozit pe profit are venituri totale in suma de 308.321 lei si indeplineste si celelalte conditii de la art.47 Cod fiscal (Definitia microintreprinderii). Societatea are la 31.12.2016, capital social in suma de 200.000 lei. Incepand cu 01.01.2017, stabilm daca ar trebui sa treaca la impozit pe veniturile microintreprinderii. Fiind platitoare de impozit pe veniturile microintreprinderii, vom vedea daca ar putea sa-si exercite...» citeste mai departe aici

  • Noul formular pentru declararea veniturilor nerezidentilor. Analiza zilei cu Irina Dumitrescu
    • Incepand cu acest an, pentru veniturile nerezidentilor se depune formularul 207 "Declaratie informativa privind impozitul retinut la sursa/veniturile scutite, pe beneficiari de venit nerezidenti", cod 14.13.01.13/v.n. Aceasta declaratie inlocuieste formularul fara numar utilizat in anii trecuti pentru declararea impozitului retinut la sursa/veniturilor scutite obtinute de nerezidenti din Romania. Formularul 207 si instructiunile de completare au fost aprobate prin OANAF 3695 din 30 decembrie...» citeste mai departe aici

  • Noutati ANAF: Inregistrarea fiscala a nerezidentilor de catre platitorii de venit
    • Va reamintim prevederile legale referitoare la inregistrarea fiscala a nerezidentilor de catre platitorii de venit, pentru veniturile supuse regulilor de impunere la sursa, pentru care impozitul retinut este final: Pentru nerezidentii care obtin venituri impozabile din Romania, platitorul de venit are obligatia de a calcula, retine,declara si plati bugetului de stat impozit pe venit sau impozit pe profit, dupa caz. Potrivit art.82 alin.1 din Legea nr.207/2015 privind Codul de procedura fiscala,...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Cititi si respectati noile reguli din Codul Fiscal privind TVA

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.