Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Studiu de caz: Tratament fiscal. Cota de TVA

08-Mar-2011
7687

Intrebare:


1.Cu ce cota de TVA trebuie facturat un prejudiciu unui transportator roman (CIF RO)? Vrem sa recuperam contravaloarea unei marfi achizitionata din UE. Camionul cu marfa a fost rasturnat si marfa nu a mai ajuns in tara.

2. Un client ne-a facturat diferenta de marfa constatata minus la inventar, marfa fiind in custodie in depozitul nostru. Factura contine TVA 24% si este emisa in baza contractului, in care se mentioneaza facturarea costului de marfa in asemenea situatii.

Putem considera aceasta cheltuiala deductibila la calculul impozitului pe profit? Se poate deduce TVA din factura primita?

3. Am vandut paleti de lemn deteriorati (ambalaje) unei persoane fizice, la un pret mai mic decat cel de achizitie. Pentru diferenta de pret trebuie colectat TVA?
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA
Vezi detalii
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Vezi detalii
PFA. II. IF. Noua forma de organizare in 2017
PFA. II. IF. Noua forma de organizare in 2017
Vezi detalii


Raspuns:

Referitor la prima intrebare, consider ca valoarea prejudiciului care urmeaza a se recupera de la transportatorul roman nu trebuie facturata cu TVA colectata chiar daca se exercita dreptul de deducere a TVA prin aplicarea regimului de taxare inversa pentru achizitia intracomunitara de bunuri efectuate. In acest context, subliniez faptul ca, desi bunurile nu au ajuns in Romania, operatiunea reprezinta pentru firma dvs. o achizitie intracomunitara de bunuri pentru care trebuie aplicat regimul de taxare inversa prin formula contabila 4426 = 4427.

Practic, furnizorul intracomunitar considera expedierea bunurilor in Romania drept o livrare intracomunitara, motiv pentru care si firma dvs. trebuie sa considere operatiunea facturata de catre partenerul sau drept o livrare intracomunitara de bunuri.

Bunurile facturate de catre furnizorul intracomunitar trebuie inregistrate atat in evidenta contabila cat si in evidenta fiscala a firmei dvs. in calitate de cumparator.

In evidenta contabila, bunurile se inregistreaza:


  • fie prin formula 371 ,,Marfuri,, (analitic distinct bunuri pierdute) = 401 ,,Furnizori,,;
  • fie prin formula 473 Sume in curs de clarificare (analitic distinct) = 401 ,,Furnizori,,

D.p.d.v. fiscal, operatiunea se evidentiaza in jurnalul pentru cumparari si se raporteaza prin declaratia recapitulativa cod 390 si prin decontul de TVA cod 300.

Tratamentul fiscal al unei astfel de situatii prezentata de dvs., se regaseste in
Circulara nr. 50446/2008 emisa de catre M.F.P. Aceasta circulara este forma actualizata a circularei nr. 53422/15.11.2007 cu privire tratamentul fiscal din punct de vedere al taxei pe valoarea adaugata al despagubirilor incasate si al bunurilor constatate lipsa pe timpul transportului. Aceasta circulara a fost elaborata ca urmare a intrarii in vigoare incepand cu data de 1 ianuarie 2008 a O.U.G. nr. 106/2007 pentru modificarea si completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal si a Hotararii Guvernului nr. 1579/2007 pentru modificarea si completarea Normelor metodologice de aplicare a Codului fiscal.

La sectiunea II din cadrul acestei circulare se regaseste tratamentul fiscal aplicabil pentru bunurile constatate lipsa pe timpul transportului. Distrugerea bunurilor poate fi asimilata lipsei acestora. Din aceasta circulara rezulta faptul ca pentru bunurile constate lipsa pe timpul transportului, societatea de transport este obligata sa il despagubeasca pe beneficiarul transportului in situatia in care se prevede o astfel de clauza contractuala.

Suma respectiva este o ,,despagubire,, acordata pentru neindeplinirea obligatiilor contractuale din contractului de transport. In baza prevederilor articolul 137 alineatul 2 litera b) din Codul fiscal, astfel de sume nu se cuprind in baza de impozitare a TVA

In calitate de proprietar al bunurilor, pentru firma dvs., marfurile pierdute pe parcursul transportului sunt considerate lipsa din gestiune, motiv pentru care trebuie sa colectati TVA deoarece operatiunea este asimilata unei livrari de bunuri efectuate cu plata asa cum este reglementata prin articolul 128 alineatul 4 litera d) din Codul fiscal. In aceasta situatie, operatiunea se considera o autolivrare pentru care trebuie sa emiteti o factura in baza prevederilor punctului 70 alineatul 1 din normele de aplicare emise pentru aplicarea articolului 155 ,,Facturarea,, . La acest punct din norme se precizeaza faptul ca autofactura pentru livrari de bunuri catre sine trebuie se emite pentru operatiuni taxabile, numai in scopul taxei. Autofactura astfel emisa trebuie sa cuprinda cel putin urmatoarele informatii obligatorii: 

1. numarul autofacturii;
2. data emiterii;
3. la rubrica furnizor si la rubrica cumparator: numele, adresa si codul de inregistrare in scopuri de TVA al firmei dvs.;
4. denumirea si descrierea bunurilor livrate;
5. valoarea bunurilor, exclusiv taxa;
6. cota de taxa si valoarea taxei colectate.

In aceasta situatie, taxa colectata reprezinta o cheltuiala pentru firma dvs. care urmeaza a fi recuperata de la firma de transport din Romania prin suma care se primeste drept despagubire. Pentru recuperarea despagubirii, firma dvs. poate, desi nu este obligata sa emita o factura cu o valoare totala care cuprinde costul bunurilor inclusiv TVA, fara sa colecteze TVA. La aceasta factura se poate anexa drept document justificativ pentru casa de expeditie autofactura emisa pentru autofacturarea bunurilor constatate lipsa pe parcursul transportului intracomunitar. Pe aceasta factura se poate inscrie mentiuni de genul: ,,despagubire conform contract nr. ,,nu intra in baza de impozitare cf. articol 137 alineatul 3 litera b,,.

Deci, o astfel de factura nu este obligatorie pentru firma dvs., dar nici nu este interzisa prin lege emiterea acesteia, motiv pentru care puteti emite acest document daca firma de expeditie va solicita in mod expres.

Recomandabil este sa furnizati un astfel de document casei de expeditie care urmeaza sa il anexeze ca document justificativ pentru plata despagubirii catre firma dvs. Incasarea despagubirii din partea transportatorului se inregistreaza doar in evidenta contabila prin formula 5121= 758 fara a se colecta TVA. Din acest motiv despagubirea un se evidentiaza fiscal prin jurnalul pentru cumparari si un se raporteaza prin decontul de TVA.

Referitor la cea de a doua intrebare, suma este deductibila d.p.d.v. fiscal la determinarea profitului impozabil numai intr-una din urmatoarele doua situatii posibile:

  • s-a efectuat asigurarea bunurilor din depozit, caz in care se incaseaza o despagubire din partea firmei de asigurare la momentul constatarii lipsei din gestiune;
  • valoarea bunurilor este recuperata prin facturare de la persoana vinovata, respectiv de la gestionarul depozitului. Recuperarea trebuie efectuata pe baza de factura prin care se colecteaza TVA.

Daca nu va aflati in niciuna din situatiile prezentate, cheltuiala privind costul marfurilor nu este deductibila d.p.d.v. fiscal la determinarea profitului impozabil. De asemenea, deoarece marfa facturata un este destinata realizarii de operatiuni taxabile, pentru suma TVA inscrisa in factura emisa de catre proprietarul bunurilor se limiteaza dreptul de deducere a TVA, operatiune care se evidentiaza prin diminuarea sumei TVA deduse la randul 26 din decontul de TVA cod 300 denumit ,,SUB-TOTAL TAXA DEDUSA CONFORM ART. 145 SI ART. 145^1 SAU ART. 147 SI ART. 145^1,, .

Referitor la cea de a treia intrebare, pentru paletii vanduti sub costul de achizitie nu trebuie sa ajustati suma TVA dedusa initial la momentul achizitiei acestora.

La articolul 138 din Codul fiscal, prin normele de aplicare la punctul 20 alineatul (2) se reglementeaza faptul ca ,,Beneficiarii au obligatia sa ajusteze dreptul de deducere exercitat initial, potrivit prevederilor art. 148 lit. b) .. numai pentru operatiunile prevazute la art. 138 lit. a) - c) si e) din Codul fiscal.,,

Situatia prezentata de dvs. prin intrebarea formulata un se incadreaza in prevederile art. 138 lit. a) - c) si e), motiv pentru care nu trebuie nici sa ajustati suma TVA dedusa, dar nici sa colectati TVA la o baza de impozitare formata din diferenta negativa intre pretul de achizitie si pretul de vanzare. Aceasta diferenta de pret nu reprezinta operatiune asimilata unei livrari de bunuri astfel incat sa aveti obligatia colectarii.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Studiu de caz: Tratament fiscal. Cota de TVA":
Rating:

Nota: 5 din 2 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Comentarii (1)

03-Oct-2012

Buna ziua, avem rugamintea de a ne da un raspuns cu privire la legislatia fiscala aplicabila actelor de comert referitoare la ambalajele de lemn reutilizabile, respectiv paleti euro paleti. Exemplu In cazul in care societatea X platitor de TVA, achizitioneaza de la persoane fizice pe baza de borderou de achizitie ambalaje de lemn reutilizabilpaleti si ulterior le vinde la societatea Y platitor de TVA, in vederea desfasurarii aceluiasi scop pentru care ambalajul a fost produs initial, respectiv pentru manipulare, transport de marfuri, societatea X se incarca cu TVA sau se aplica procedura simplificata de deducere a TVA, operandu-se taxarea inversa intre societatile mai sus mentionate? Va multumesc,





Subiectele saptamanii

  • 28 februarie e ultima zi de depunere pentru mai multe obligatii fiscale. Se depune si D 394
    • Va reamintim ca pana marti, 28 februarie 2017, trebuie depuse, dupa caz, la unitatile fiscale, urmatoarele: - Declaratia informativa privind impozitul retinut la sursa si castigurile/pierderile realizate, pe beneficiari de venit pentru anul precedent - formularul 205 - Declaratia informativa privind impozitul retinut la sursa/veniturile scutite, pe beneficiari de venit nerezidenti - formularul 207 - Declaratia informativa privind livrarile/prestarile si achizitiile efectuate pe teritoriul...» citeste mai departe aici

  • Calendar ANAF: Ce formulare se depun in martie 2017?
    • Regasiti mai jos principalele obligatii declarative si de plata cu termen in luna martie 2017. Acestea sunt formularele pe care trebuie sa le depuneti la organul fiscal competent, dupa caz, la termenele limita precizate mai jos, in luna martie 2017 si in privinta platilor pe care trebuie sa le efectuati, dupa caz, pana la data de 27 martie 2017. I. Obligatii declarative 30 zile de la data infiintarii/ data eliberarii actului legal de functionare/ data inceperii activitatii/ data eliberarii...» citeste mai departe aici

  • ANAF actualizeaza unele formulare utilizate in domeniul colectarii creantelor fiscale
    • ANAF actualizeaza modelele unor formulare utilizate in domeniul colectarii creantelor fiscale, emise si tiparite prin intermediul Unitatii de imprimare rapida. Totodata, prin acest proiect de act normativ au fost prevazute doua noi modele de formulare, respectiv "Decizie referitoare la obligatiile fiscale accesorii reprezentand penalitati de nedeclarare" si "Notificare privind obligatiile fiscale restante", care vor fi tiparite si transmise debitorilor prin Unitatea de imprimare rapida....» citeste mai departe aici

  • 15 martie 2017: Termen pentru depunerea formularului 204 de catre asocierile fara personalitate juridica
    • Va informam ca miercuri, 15 martie 2017, este termenul-limita pentru depunerea declaratiei anuale de venit aferente anului 2016 pentru asocieri (formularul 204), cu exceptia celor care realizeaza venituri din activitati agricole impuse pe baza normelor de venit. Cine depune declaratia Declaratia 204 se completeaza si se depune in cazul asocierilor fara personalitate juridica, constituite intre persoane fizice care realizeaza venituri din activitati independente - activitati de productie, comert,...» citeste mai departe aici

  • Platile anticipate la impozitul pe venit si contributiile sociale aferente Trim. I din 2017. Data-limita e la 27 martie
    • Informam contribuabilii - persoane fizice ca, in conformitate cu prevederile art. 74, ale art. 151 si ale art. 174 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, sunt obligati sa efectueze in cursul anului plati anticipate cu titlu de impozit, contributii de asigurari sociale si contributii de asigurari sociale de sanatate, exceptandu-se cazul veniturilor pentru care platile anticipate se stabilesc prin retinere la sursa. Platile anticipate aferente...» citeste mai departe aici

  • Nu ai inca Gestiunea in cloud? Mai gandeste-te! 37 de motive ca sa folosesti aplicatia Smart Bill
    • Dragi contabili, cu siguranta cunoasteti deja aplicatia Smart Bill. Daca nu o folositi in mod direct, unul dintre colegii sau cunoscutii dvs. o foloseste cu siguranta. De aceea am decis sa va prezentam sucint cele mai importante facilitati ale aplicatiei de gestiune, facturare si contabilitate primara. Gestiunea - elementul cheie Puncte forte - Iti permite sa lucrezi atat cu gestiuni cantitativ-valorice, cat si cu cele global -valorice; - Rezolva toate problemele legate de stocuri: modalitatile...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.