Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Studiu: Succesul infrastructurii romanesti depinde de finantarea privata

28-Iun-2013
641
In ciuda conditiilor economice dificile, 59 la suta dintre managerii de proiecte de investitii din Europa Centrala si de Est se asteapta la o crestere a valorii acestor proiecte in urmatoarele 12 luni. Optimismul privind cheltuielile de investitii domina toate industriile, in special cea energetica, miniera si de utilitati, precum si sectorul de infrastructura de transport si logistica. Cu toate acestea, exista si diferente notabile in regiune.

Respondentii din Rusia si Polonia, tari in care se deruleaza proiecte majore de infrastructura, sunt cei mai optimisti, in timp ce omologii lor din Republica Ceha sau din Ungaria, care inca se confrunta cu impactul crizei economice, au asteptari mai temperate.

Acestea sunt cateva dintre rezultatele primei editii a raportului PwC, Realizarea proiectelor de investitii in CEE/CIS.

"Proiectele de investitii – incluzand fabrici, proprietati imobiliare si proiecte de infrastructura publica precum drumuri, cai ferate si centrale electrice – sunt principalii factori care sustin dezvoltarea economica, in special in piete emergente cum sunt cele din Europa Centrala si de Est si din Comunitatea Statelor Independente", a declarat Dennis Nally, presedintele PwC International Ltd..

Catre finantarea din sectorul privat
Cartea Verde a Contabilitatii 2016: legislatie fiscal-contabila
Cartea Verde a Contabilitatii 2016: legislatie fiscal-contabila
Vezi detalii
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA 2016
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA 2016
Vezi detalii
Calendarul Contabilului Vesel 2017
Calendarul Contabilului Vesel 2017
Vezi detalii

Dificultatile aparute pe pietelefinanciare din Zona Euro si introducerea unor reglementari mai stricte sub BASEL II au condus la o reducere a finantarii traditionale (finantare publica si privata) pentru proiectele de investitii si de infrastructura. Peste 61 la suta dintre respondenti au resimtit impactul negativ al constrangerilor legate de finantare, in timp ce 8 la suta dintre acestia si-au anulat complet proiectele. Acest fapt a dus la cresterea interesului pentru surse alternative de finantare. Astfel, 9 din 10 responsabili de proiecte de investitii se asteapta ca proiectele sa le fie finantate, cel putin partial, de sectorul privat. Chiar si in Rusia, unde piata pentru finantare bancara ramane lichida, 72 la suta dintre respondenti declara ca finantarea privata externa devine din ce in ce mai importanta.

"In ceea ce priveste proiectele de investitii in infrastructura din Romania, necesitatea implicarii finantarii private este fundamentala. In conditiile in care exista o nevoie foarte mare de lucrari de infrastructura, este absolut necesar sa se reuseasca atragerea capitalului privat", a precizat Ruxandra Chirita, Senior Manager,Capital Projects & Infrastructure, PwC Romaniasi Moldova.
De asemenea, se considera ca parteneriatul public privat (PPP) aduce si beneficii non-financiare.

"Alaturi de finantare, ar trebui sa luam in calcul si factorul competenta. Sectorul privat poate aduce o multitudine de competente si abilitati necesare imbunatatirii managementului riscului si managementului de proiect, ceea ce poate contribui la cresterea eficientei si a transparentei proiectelor de investitii", mentioneaza Julian Smith, Lider, PwCCapital Projects & Infrastructure CEE/CIS.

Depasirea provocarilor

Managementul riscurilor si performanta financiara sunt doua dintre cele mai des amintite provocari pentru proiectele de investitii. 78 la suta dintre respondenti au avut intarzieri fata de calendarul proiectelor din ultimele 12 luni si 52 la suta au avut depasiri ale costurilor. Aceleasi doua aspecte au fost identificate si in raportul PwC Proiecte de investitii si infrastructura in Orientul Mijlociu, realizat la finalul anului 2012.

Date fiind aceste intarzieri, respondentii simt nevoia sa isi imbunatateasca sistemele de guvernanta si de management al riscului, utilizand, spre exemplu, o raportare periodica adecvata. Totodata, pentru a evita depasirea bugetului, o alta prioritate identificata este imbunatatirea zonei de management financiar.

Studiile de fezabilitate reprezinta un alt instrument esential care poate ajuta la identificarea potentialelor provocari si complexitati ale proiectului inainte ca acestea sa devina cu adevarat problematice. In timp ce 63 la suta dintre respondenti deruleaza aceste studii la nivel intern, autoritatilor publice le lipsesc de cele mai multe ori resursele necesare pentru adaptarea la schimbarile pietei, subliniindu-se astfel nevoia de consultanta profesionala in acest domeniu.

O alta provocare o reprezinta factorul de reglementare. Respondentii mentioneaza dificultati in obtinerea in timp util a permiselor necesare, precum si lipsa de claritate in strategia nationala pentru infrastructura. Sustinerea politica pentru mega-proiecte (cu o valoare mai mare de 1 miliarde USD) este de cele mai multe ori volatila, ducand la noi provocari legate de finantare.

Zona de oportunitate

Alaturi de proiecte derulate in tarile de provenienta, respondentii au in vedere dezvoltarea proiectelor de infrastructura in Rusia, Turcia, Polonia si Romania, ceea ce indica faptul ca potentialul pentru mega-proiecte derulate in aceste tari genereaza interes si optimism.

"In ceea ce priveste Romania, autoritatile s-au angajat intr-un proces accelerat de modificare a cadrului legislativ dedicat proiectelor majore de investitii pentru care se urmareste implicarea sectorului privat. Aceasta creeaza premisele unei mai bune structurari a proiectelor de PPP, ceea ce poate stimula interesul investitorilor", a subliniat Ruxandra Chirita, Senior Manager,Capital Projects & Infrastructure, PwC Romania si Moldova.


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Studiu: Succesul infrastructurii romanesti depinde de finantarea privata":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016

Atentie contabili!

"Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilo!

Abonati-va GRATUIT si descarcati Raportul Special



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Noi reglementari privind Registrul general de evidenta a salariatilor
    • Prin HG 877/2016 au fost aduse modificari si completari Hotararii Guvernului nr. 500/2011 privind registrul general de evidenta a salariatilor, modificari ce au intrat in vigoare la data de 28 noiembrie 2016. Principalele modificari vizeaza: 1. Gestiunea separata a registrului general de evidenta a salariatilor care lucreaza in mediul privat si a registrului general de evidenta a personalului platit din fonduri publice. Astfel, incepand cu 28.11.2016 registrul general de evidenta a salariatilor...» citeste mai departe aici

  • Subventii noi pentru firme si salariati! Masurile luate de Guvern se aplica deja de la 3 decembrie!
    • Pachetul de masuri active pentru stimularea ocuparii fortei de munca va intra in vigoare incepand cu 3 decembrie 2016, dupa ce Guvernul a adoptat astazi normele de aplicare a OUG 60/2016, iar finantarea este asigurata din fonduri nationale si europene. Normele metodologice adoptate la 29 noiembrie stabilesc modalitatea practica de acordare a primelor de activare, incadrare, instalare de care beneficiaza la angajare persoanele fara un loc de munca, precum si documentele in baza carora se obtin...» citeste mai departe aici

  • Campanie ANAF: Cum ne afecteaza coruptia in plan personal, economic si social
    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala deruleaza o campanie nationala pentru constientizarea modului in care faptele de coruptie ne afecteaza in plan personal, economic si social. Campania este formata din doua componente, care se adreseaza publicului larg, pe de-o parte, si personalului ANAF pe de alta parte. 85% din finantare - 1,07 mil lei - provine din Granturi Norvegiene 2009-2014, in cadrul proiectului "Cresterea integritatii in Agentia Nationala de Administrare Fiscala prin cooperare...» citeste mai departe aici

  • Se declara in Declaratia 394 facturile unor livrari cu valoare individuala sub 10.000 lei?
    • In Declaratia 394 pana in ianuarie 2017 nu se declara livrarile catre persoane fizice care au valoarea individuala sub 10.000 lei. Stabilim daca seriile acestor facturi se declara sau in Declaratia 394. Conform prevederilor din Ghidul ANAF din 4.11.2016, pagina 27: Facturile emise catre persoanele fizice se raporteaza in Declaratia 394 la sectiunea D. Pentru perioada 1 octombrie 2016 -31 decembrie 2016, vor fi cuprinse in lista de detaliu, numai facturile emise cu valoare individuala mai mare de...» citeste mai departe aici

  • Guvernul majoreaza cu 75% indemnizatiile acordate invalizilor, veteranilor si vaduvelor de razboi
    • Indemnizatiile pentru invalizi, veterani si vaduve de razboi au fost majorate cu 75%, potrivit unei ordonante de urgenta aprobate de Executiv la finele lunii noiembrie. Conform actului normativ, cele trei categorii vor primi indemnizatii majorate, de la 1 ianuarie 2017, dupa cum urmeaza: a) pentru invalizii de razboi - marii mutilati si cei incadrati in gradul 1 de invaliditate vor primi o indemnizatie de 259 de lei lunar (majorata de la 148 de lei) - cei incadrati in gradul II de invaliditate...» citeste mai departe aici

  • Tratament fiscal pentru ambalaje. Care sunt implicatiile TVA?
    • In cazul pe care vi-l prezentam, o firma isi desfasoara activitatea in sistem lohn in domeniul confectii textile. Societatea primeste materie prima prin transfer, pentru prelucrare, o incorporeaza in produsul finit si incaseaza doar contravaloarea manoperei. Pana acum ambalarea articolelor se facea in cutii speciale, personalizate si primite in acelasi regim. Firmei i se cere ca, din aceasta luna, sa achizitioneze aceste cutii direct din Romania facturate catre firma direct si de asemenea...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Noul Cod Fiscal 2016!! Modificari in ceea ce priveste Impozitul pe Profit, Impozitul pe Venit si TVA-ul!

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilor

Descarcati GRATUIT Raportul Special "Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.