Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Subventii si finantarea prin surse proprii. Ce tratament contabil si fiscal se aplica?

12-Oct-2012
6427
Analizam cazul unei societati care trebuie sa deruleze un proiect de cercetare-dezvoltare castigat prin competitie din planul national de cercetare-dezvoltare. Valoarea proiectului este de 500.000 lei, din care 350.000 lei finantati de la bugetul statului prin ANCS, iar 1500.00 lei reprezinta cofinantare din surse proprii ale societatii. Vom stabili cum se vor face aceste inregistrari contabile, cu mentiunea ca finantarea din surse proprii trebuie sa se faca pe cheltuieli curente.


Raspuns:

Inregistrarea cheltuielilor privind contractul de cercetare - dezvoltare se face tinind cont de prevederile art. 73 din Reglementarile contabile aprobate prin OMFP 3055/2009 , respectiv se va face o clasificare a acestora pentru faza de cercetare si pentru faza de dezvoltare.
Astfel, la alin. (3) se prevede in mod expres ca "Nicio imobilizare necorporala care decurge din cercetare (sau din faza de cercetare a unui proiect intern) nu se recunoaste.

Cheltuielile cu cercetarea (sau cele din faza de cercetare a unui proiect intern) se recunosc drept cheltuiala atunci cind sunt generate, deoarece, in faza de cercetare a unui proiect intern, o entitate nu poate demonstra ca o imobilizare necorporala exista si ca aceasta va genera beneficii economice viitoare."
Consilier Achizitii Publice
Consilier Achizitii Publice
Vezi detalii
Cartea Verde a Contabilitatii
Cartea Verde a Contabilitatii
Vezi detalii
Noul regim fiscal al cheltuielilor cu autovehicule
Noul regim fiscal al cheltuielilor cu autovehicule
Vezi detalii

In concluzie, se considera ca cercetarea nu va produce beneficii economice viitoare, deci nu inceplineste conditia pentru a fi imobilizata si cheltuielile aferente vor fi tratate drept cheltuieli curente (ale perioadei).

Despre cheltuielile fazei de dezvoltare, aceste se capitalizeaza la imobilizari necorporale, conform art. 78 alin. (1) din Reglementarile contabile.

Insa la alin. (2) sunt enumerate citeva conditii care trebuie indeplinite pentru recunoastrea cheltuielilor de dezvoltare drept imobilizari necorporale.
Aceste conditii sint:
"a) fezabilitatea tehnica pentru finalizarea imobilizarii necorporale, astfel incat aceasta sa fie disponibila pentru utilizare sau vânzare;
b) intentia sa de a finaliza imobilizarea necorporala si de a o utiliza sau vinde;
c) capacitatea sa de a utiliza sau vinde imobilizarea necorporala;
d) modul in care imobilizarea necorporala va genera beneficii economice viitoare probabile. Printre altele, entitatea poate demonstra
existenta unei piete pentru productia generata de imobilizarea necorporala ori pentru imobilizarea necorporala in sine sau, daca se
prevede folosirea ei pe plan intern, utilitatea imobilizarii necorporale;
e) disponibilitatea unor resurse tehnice, financiare si de alta natura adecvate pentru a completa dezvoltarea si pentru a utiliza sau
vinde imobilizarea necorporala;
f) capacitatea sa de a evalua credibil cheltuielile atribuibile imobilizarii necorporale pe perioada dezvoltarii sale."

Daca sunt indeplinite aceste conditii, atunci cheltuielile de dezvolatre vor fi inregsitrate ca imobilizari necorporale (se vor capitaliza). La alin. (3) sunt exemplificate citeva activitati care indeplinesc conditiile pentru a fi tratate ca activitati de dezvoltare:

"a) proiectarea, constructia si testarea productiei intermediare sau folosirea intermediara a prototipurilor si modelelor;
b) proiectarea uneltelor si matritelor care implica tehnologie noua;
c) proiectarea, constructia si operarea unei uzine pilot care nu este fezabila din punct de vedere economic pentru productia pe scara
larga;
d) proiectarea, constructia si testarea unei alternative alese pentru aparatele, produsele, procesele, sistemele sau serviciile noi sau
imbunatatite."

Asadar, in conditiile stabilite mai sus, cheltuielile fazei de dezvoltare se vor capitaliza, prin inregistrare la imobilizari necorporale - cont 203 - si se vor amortiza pe perioada contractului sau pe durata de utilizare, dupa caz (art. 80 alin. (1) din Reglementari).

Ca urmare, inregistrarea sumelor cheltuite in cadrul proiectului de cercetare-dezvoltare se va face in conformitate cu prevederile Reglementarilor contabile specificate mai sus, independent de sursa de finantare a acestora (fonduri proprii sau finantare de la buget).

Orice finantare de la buget sau de la alt organism national sau international se incadreaza in categoria subventiilor, fiind tratate, din punct de vedere contabil, la sectiunea 8.8 "Subventii" din reglementarile contabile aprobate prin OMFP 3055/2009.
In cadrul acestei sectiuni, subventiilor le sunt dedicate articolele 233 pana la 238.
Aici se specifica reflectarea distincta a subvetiilor pe surse de finantare:
- subventii guvernamentale;
- imprumuturi nerambursabile cu caracter de subventii;
- alte sume primite cu caracter de subventii.

Subventiile se impart in doua mari categorii:
- subventii aferente active lor - destinate achizitionarii / producerii de active imobilizate (inclusiv imobilizari necorporale)
- subventii aferente veniturilor - sunt toate celelalte subventii, altele decit pentru active.
In cadrul acestora din urma se cuprind subventiile primite care au drept scop acoperirea unor cheltuieli (cu personalul, cu materiile prime si materialele, cu asigurarile si protectia sociala, cu energia electrica si altele).

Principiul de baza al unei subventii este neutralitatea sa: acest lucru presupune ca o subventie se recunoaste la venit doar la momentul efectuarii cheltuielii, astfel incit rezultatul contabil (si fiscal) sa fie zero din operatiunile privind subventia, fiind afectat doar de rezultatul din activitatea proprie (fara subventie).

Tinind cont de cele doua tipuri de subventii (aferente activelor si aferente veniturilor) si de neutralitatea acestora, subventia va fi inregistrata la venit pe masura inregistrarii amortizarii imobilizarii achizitionate prin fonduri nerambursabile sau pe masura efectuarii unor cheltuieli eligibile care sunt acoperite prin subventia respectiva.

Inregistrarile in contabilitate sunt urmatoarele:

- Inregistrarea bugetului (proiectului) la aprobarea acestuia:
445 / ANCS = 475 350.000 lei - subventie (70%)

- efectuarea cheltuielilor aferente proiectului, presupinind ca sunt efectuate pentru cele doua faze - cercetare si dezvoltare -:
> inregistrate cheltuieli de cercetare pe cheltuieli curente (ale perioadei):
6xx = 4xx
6xx = 3xx
Total = 300.000 lei, din care 30% finantare proprie = 90.000 lei si 70% subventie = 210.000 lei.
> inregistrarea cheltuielilor pentru dezvoltare, prin capitalizare:
203 = 4xx
Total = 200.000 lei, din care 30% finantare proprie = 60.000 lei si 70% subventie = 140.000 lei.
Amortizare 3 ani, rezultind o amortizare lunara de 5.555,55 lei (200.000 lei / 3 ani / 12 luni).

- incasarea subventiei:
5121 = 445 / ANCS 350.000 lei.

- reluarea la venituri a subventiei aferenta veniturilor - pentru faza de cercetare:
475 = 741x 210.000 lei
- inregistrarea amortizarii cheltuielilor de dezvoltare concomitent cu reluarea la venituri, lunar, a cotei parti din subventia pentru active, aferente cotei parti din amortizarea lunara subventionata:
6811 = 2803 5.555,55 lei
475 = 7584 3.88888 lei (5.555,55 lei*70%)

Se observa ca din proiect nu rezulta nici profit, nici pierdere, respectindu-se, astfel, principiul de neutralitate al subventiei.
Din punctul de vedere al impozitului pe profit, cheltuielile sunt deductibile, iar veniturile din reluarea subventiei sunt impozabile.

In ceea ce priveste TVA, din punct de vedere fiscal, aceasta de deduce in conformitate cu prevederile codului fiscal , daca achizitiile efectuate sunt aferente unor activitati taxabile, care dau drept de deducere sau care sunt neimpozabile in Romania, asa cum este prevazut la art. 145 alin. (2).

Din punctul de vedere al proiectului (daca TVA este cheltuiala eligibila sau nu, adica daca se recupereaza de la ANCS sau nu), acest lucru este prevazut in HG 759 /2007 privind regulile de eligibilitate a cheltuielilor efectuate in cadrul operatiunilor finantate prin programele operationale, cu modificarile si completarile ulterioare, la art. 11^1 si art. 12 litera a).

Conform acestora, TVA este eligibila pentru proiect (se va recupera de la ANCS) daca, din punct de vedere fiscal, aceasta nu a fost dedusa prin decontul de taxa. Pe de alta parte, daca TVA a fost dedusa prin decontul de taxa, atunci pentru proiect TVA nu va fi o cheltuiala eligibila (nu se va recupera).
Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Subventii si finantarea prin surse proprii. Ce tratament contabil si fiscal se aplica?":
Rating:

Nota: 3.75 din 2 voturi
Cele mai importante modificari cu privire la TVA

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Declaratia 112 actualizata in ianuarie 2017!
    • Va informam ca ANAF a actualizat in luna ianuarie 2017 PDF-ul inteligent pentru D 112 - Declaratia privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate - conform Ordinului comun al ministrului finantelor publice nr. 1977/ 09.12.2013, ministrului muncii, familiei, protectiei sociale si persoanelor varstnice nr.2757/ 23.12.2013 si al ministrului sanatatii nr. 1580/ 23.12.2013, valabil incepand cu 01/2017. Declaratia 112 a ajuns la...» citeste mai departe aici

  • Impozitul pe veniturile microintreprinderilor. Conditii de aplicare 2017
    • Prin ceea ce urmeaza, retineti ca de la 1 februarie, societatile care la data de 31.12.2016 au realizat o cifra de afacere sub 500.000 euro sunt obligate sa treaca la platitor de impozit microintreprindere. Vom vedea astfel daca obligativitatea de a avea un angajat pentru a plati numai 1% impozit din februarie se refera la 31.12 sau daca se pot face angajari in ianuarie pentru a avea din data de 1 februarie un angajat. De asemenea, vom vedea daca este suficient ca la sfarsitul anului societatea...» citeste mai departe aici

  • Intocmirea dosarului preturilor de transfer. Ce riscam daca depasim termenul de predare?
    • Supunem atentiei dumneavoastra cazul unui contribuabil mijlociu care achizitioneaza servicii de la parte afiliata cu o suma ce depaseste 250.000 euro pentru anul 2016. Stabilim daca exista obligatia ca incepand cu data de 25.03.2017 acesta sa puna la dispozitia ANAF dosarul preturilor de transfer in 10 zile sau intr-un termen de 30-60 zile si daca exista alte riscuri, in cazul in care nu il prezinta, in afara amenzii de 14.000 lei. Iata raspunsul specialistului: In conformitate cu prevederile...» citeste mai departe aici

  • 25 ianuarie 2017 e termenul-limita pentru declarare si plata impozit pe dividende
    • Va reamintim ca 25 ianuarie 2017 este termenul limita de plata si de declarare al impozitului pe dividende, in urmatoarele situatii: - in cazul dividendelor distribuite in anul 2016 si care nu au fost platite actionarilor/asociatilor persoane juridice pana la sfarsitul anului in care s-au aprobat situatiile financiare anuale. Aceste prevederi nu se aplica pentru dividendele distribuite si neplatite pana la sfarsitul anului 2016, daca in ultima zi a anului calendaristic, persoana juridica romana...» citeste mai departe aici

  • Bogdan-Nicolae Stan este noul presedinte al ANAF
    • Bogdan-Nicolae Stan a fost numit in functia de presedinte, cu rang de secretar de stat, al Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, in urma deciziei prim-ministrului, publicata in Monitorul Oficial nr 0039, din 13 ianuarie 2017. Bogdan-Nicolae Stan a avut atributii de coordonare a activitatilor de combatere a evaziunii si fraudei fiscale, in func?ii precum cea de Director general/Director general adjunct, in cadrul Activitatii de inspectie fiscala de la DGRFP Ilfov (2012 - 2013) si respectiv...» citeste mai departe aici

  • O noua metodologie de calcul a contributiilor si taxelor datorate la Fondul pentru mediu
    • Prin O.U.G. nr. 39/2016 din 28 iunie 2016 a fost modificata si completata Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 196/2005 in sensul modificarii unor taxe si introducerii unor noi taxe si contributii la bugetul Fondului pentru mediu. Contributiile nou introduse sunt: >> o contributie datorata de operatorii economici care introduc pe piata nationala echipamente electrice si electronice, astfel: 1. de la data de 1 ianuarie 2017 pana la data de 31 decembrie 2017, pentru diferenta dintre cantitatile...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Cititi si respectati noile reguli din Codul Fiscal privind TVA

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.