Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Sume prescrise si facturare. Ce rezolvare propune specialistul

17-Iul-2015
6944

O firma platitoare de TVA si impozit pe profit doreste ca la data de 30.06.2015 sa stinga datoriile mai vechi din anii 2005 pana in 2009 care intra in perioada de prescriptie de 5 ani. Va trebui firma sa autofactureze aceste facturi neplatite? In cazul unui raspuns afirmativ, ce se va scrie pe factura? In cazul in care se colecteaza TVA, in ce rand se trec in Declaratia 300?


Programul de contabilitate folosit de firma este Saga, iar unii furnizori neachitati apar cu suma minus. Aceste sume se scad de la venituri cu TVA inclus sau se trec pe cheltuieli, fara a deduce TVA-ul?

Din intrebarea formulata inteleg ca datoriile respective se refera la sumele neachitate furnizorilor. In acest caz, trebuie sa aveti in vedere faptul ca termenul de prescriere de 5 ani se refera doar la obligatiile de plata datorate bugetului de stat.

In acest sens, am in vedere prevederile cap. II "Prescriptia dreptului de a stabili obligatii fiscale" art. 91 "Obiectul, termenul si momentul de la care incepe sa curga termenul de prescriptie a dreptului de stabilire a obligatiilor fiscale" din O.G. nr. 92 din 24 decembrie 2003 , republicata privind Codul de procedura fiscala

(1) Dreptul organului fiscal de a stabili obligatii fiscale se prescrie in termen de 5 ani, cu exceptia cazului in care legea dispune altfel.

(2) Termenul de prescriptie a dreptului prevazut la alin. (1) incepe sa curga de la data de 1 ianuarie a anului urmator celui in care s-a nascut creanta fiscala potrivit art. 23, daca legea nu dispune altfel.

Ghid practic Excel
Ghid practic Excel
Vezi detalii
Preturi de Transfer - Curs video
Preturi de Transfer - Curs video
Vezi detalii
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri - conform Codului fiscal 2017
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri - conform Codului fiscal 2017
Vezi detalii

Termenul de prescriere de 5 ani poate fi extins la 10 ani in cazul in care se constata producerea unei fapte de natura penala, asa cum se reglementeaza prin art. 91 alin. (3) Dreptul de a stabili obligatii fiscale se prescrie in termen de 10 ani in cazul in care acestea rezulta din savarsirea unei fapte prevazute de legea penala.

In relatiile cu furnizorii, termenul de prescriere este de 3 ani. Astfel, anularea datoriilor din evidenta contabila poate fi efectuata conform prevederilor pct. 328 din O.M.F.P. nr. 1802 din 29 decembrie 2014 pentru aprobarea Reglementarilor contabile privind situatiile financiare anuale individuale si situatiile financiare anuale consolidate La scaderea din evidenta a creantelor si datoriilor ale caror termene de incasare sau de plata sunt prescrise, entitatile trebuie sa demonstreze ca au fost intreprinse toate demersurile legale, pentru decontarea acestora.

Sumele rezultate din operatiunea de scadere din evidenta contabila a datoriilor se inregistreaza la venituri din activitatea de exploatare, aspect reglementat la pct. 435 Venituri din exploatare alin. (1) lit. e)

Veniturile din exploatare cuprind: ….
e) alte venituri din exploatarea curenta, cuprinzand veniturile din creante recuperate, penalitati contractuale, datorii prescrise, scutite sau anulate potrivit legii, precum si alte venituri din exploatare.

Inchiderea prin lichidare a soldului creditor al contului de "furnizori" intrat in perioada de prescriere, nu este operatiune impozabila din sfera de aplicare a TVA deoarece reprezinta doar o relatie de decontare intre doi parteneri de afaceri, fara a reprezenta in fapt o operatiune propriu-zisa de livrare de bunuri sau de prestare de servicii din sfera TVA, efectuata cu plata. Din acest motiv, la inchiderea soldurilor acestor conturi nu se colecteaza TVA, dar nici nu se ajusteaza suma TVA pentru care s-a exercitat dreptul de deducere la momentul achizitiei unui bun sau serviciu.

Astfel, la inchiderea contului de furnizor nu sunt implicatii d.p.d.v. al TVA deoarece operatiunea a fost impozabila initial, la data faptului generator, respectiv la data achizitiei bunurilor sau la data receptiei serviciilor. Taxa a fost colectata de catre prestator sau furnizor la momentul faptului generator, prin emiterea unei facturi. Pentru inchiderea contului furnizori care prezinta un sold debitor in negru se efectueaza inregistrarea contabila

401 = 758
"Furnizori" "Alte venituri din exploatare"

Asa cum se poate constata, la inchiderea conturilor nu se colecteaza TVA, motiv pentru care nu se emite nici autofactura deoarece operatiunea nu este asimilata unei livrari de bunuri sau unei prestari de servicii. De asemenea, la inchiderea conturilor nu se efectueaza nici ajustarea sumei TVA deduse la momentul achizitiei daca bunurile sau serviciile respective au fost utilizate pentru realizarea de operatiuni taxabile si/sau scutite cu drept de deducere si/sau neimpozabile. Deci, in contul 758 se inregistreaza soldul creditor al contului 401 sau 404 care cuprinde atat valoarea bunului/serviciului achizitionat cat si suma TVA deductibila care a fost dedusa la momentul achizitiei.

Documentul justificativ pentru efectuarea acestei operatiuni poate fi Procesul verbal de inventariere anuala sau de inventariere in cursul anului. Daca in fisa de cont din programul SAGA soldul creditor este inscris cu semnul minus inseamna ca valoarea facturilor s-a achitat de doua ori sau achitarea nu a fost inregistrata corect. De exemplu, este posibil ca plata furnizorului sa fi fost operata atat in modulul Intrari ca plata in numerar, dar si in modulul Extrase de cont. De aceea, inainte de a efectua stingerea obligatiei de plata prin formula contabila 401 = 758 este recomandabil sa efectuati verificari in istoric.

Suma inregistrata in rulajul creditor al contului 758 este impozabila d.p.d.v. al impozitului pe profit.
In concluzie, lichidarea soldului creditor al contului 401 sau 404 are implicatii fiscale doar d.p.d.v. al impozitului pe profit, in sensul ca suma neachitata furnizorului/prestatorului reprezinta pentru firma dvs.:

fie un venit impozabil la determinarea profitului impozabil;
fie baza de impozitare pentru calcularea impozitului pe venit microintreprindere.

In situatia in care furnizorii figureaza cu un sold creditor cu semnul minus se efectueaza inregistrarea contabila 658 = 401/404, caz in care cheltuiala este nedeductibila d.p.d.v. fiscal la determinarea profitului impozabil deoarece nu este aferenta realizarii de venituri impozabile.

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Georgeta Serban Matei, consultant fiscal si expert contabil

 

 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Sume prescrise si facturare. Ce rezolvare propune specialistul":
Rating:

Nota: 3.69 din 8 voturi
Cele mai importante modificari cu privire la TVA

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Declaratii si plati obligatorii pana la 20, respectiv 25 ianuarie 2017
    • Cele mai importante obligatii declarative si de plata sunt reamintite in aceasta de perioada de catre ANAF. Aducem astfel in atentia contribuabililor interesati lista de declaratii si plati cu termene stabilite pentru 20, respective 25 ianuarie 2017. ATENTIE! ANAF a propus prelungirea cu doua zile a termenului limita pentru depunerea declaratiilor fiscale si plata creantelor scadente la 25 ianuarie 2017 ANAF a inaintat proiectul de Ordonanta de Urgenta privind prorogarea termenului de depunere a...» citeste mai departe aici

  • Sistemul TVA la incasare in 2017. Conditii de eligibilitate si prevederi
    • Retineti, inainte de toate, ca in ce priveste sistemul TVA la incasare, avem urmatoarele doua componente importante: - exigibilitatea TVA se amana pana la data incasarii contravalorii integrale/partiale a livrarii de bunuri/prestarii de servicii, iar - dreptul de deducere a TVA este amanat pana la data la care TVA aferenta bunurilor/serviciilor a fost platita furnizorului/prestatorului . Persoanele care sunt eligibile pentru aplicarea sistemului TVA la incasare: - persoanele impozabile...» citeste mai departe aici

  • ANAF propune spre aprobare formulare pentru stabilirea din oficiu a CAS pentru persoanele fizice
    • ANAF adapteaza formularele utilizate de organele fiscale pentru stabilirea din oficiu a CAS pentru presoanele fizice, in cazul in care acestea nu-si indeplinesc obligatiile declarative conform prevederilor legale stabilite la art.106, art.107 si art.342 alin. (1) din Legea nr.207/2015 privind Codul de procedura fiscala. Persoanele fizice care datoreaza contributie de asigurari sociale au, potrivit legii, obligatii declarative. Nedepunerea declaratiei fiscale da dreptul organului fiscal sa...» citeste mai departe aici

  • Plafon microintreprindere. Care e regimul fiscal in 2017?
    • In cele ce urmeaza, tinem cont de faptul ca pentru incadrarea microintreprinderilor criteriul referitor la numarul salariatilor a fost eliminat din Codul fiscal. Asadar, stabilim in ce masura o societate cu peste 10 salariati poate plati cota de 1% daca respecta celelalte conditii. De asemenea, vom vedea ce plafon se ia in calcul pentru anul 2017 de la sfarsitul anului 2016 in vederea pastrarii cotei de impozitare pe veniturile microintreprinderilor sau a trecerii de la platitor de impozit pe...» citeste mai departe aici

  • Despre microintreprinderi si economia Romaniei. Ce cred specialistii
    • Mai multi specialisti si oameni de afaceri sunt de parere ca economia Romaniei isi continua trendul ascendent si ca unele masuri lipsite de predictibilitate fiscala nu vor influenta semnificativ dezvoltarea economica. Intr-un interviu pentru Capital.ro, consultantul fiscal Adrian Benta a precizat ca, in opinia sa, stabilitea economica a Romaniei, per ansamblu, "nu poate fi amenintata prin masurile propuse de noua putere politica din Romania. Cu siguranta vor fi masuri care afecteaza echilibrul...» citeste mai departe aici

  • Gestiunea furnizorilor si a clientilor: exemple si explicatii
    • Pentru orice firma, gestiunea furnizorilor este unul dintre elementele vitale ale companiei. Un fel de sistem circulator care trebuie sa oxigeneze la timp intregul organism pentru a putea functiona la parametrii corecti. Mai ales cand vorbim despre firme care detin stocuri, au activitate de productie si au achizitii sau vanzari frecvente, in cantitati mici si diferite. Intr-o astfel de companie, gestionarea furnizorilor este extrem de costisitoare, atat ca timp cat si ca volum de documente...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Cititi si respectati noile reguli din Codul Fiscal privind TVA

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.