Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Taxa de prima inmatriculare. Taxa de poluare

17-Iun-2009
4341

? exonerarea de la plata taxei de prima inmatriculare ?

judecator Gabriela-Victoria Birsan
presedinta Sectiei de contencios administrativ si fiscal
a Inaltei Curti de Casatie si Justitie
magistrat-asistent Bogdan Georgescu

Codul fiscal, art. 2141 si art. 2142, O.U.G. nr. 50/2008

Actiunea prin care o persoana solicita exonerarea de la plata taxei de prima inmatriculare (prevazuta de fostele art. 2141 si art. 2142 din Codul fiscal) ori a taxei de poluare (prevazuta de O.U.G. nr. 50/2008 pentru instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule), anterior demararii procedurii de inmatriculare, emiterii actului de impunere si incasarii taxei de catre autoritatea fiscala, actiune prin care persoana investeste astfel instanta cu o actiune in constatarea faptului ca nu i se aplica dispozitiile respective, este o cerere in materie civila al carei obiect nu este evaluabil in bani pentru a determina incidenta criteriului valoric prevazut de art. 2 pct. 1 lit. b) din Codul de procedura civila, si in privinta careia competenta de solutionare apartine judecatoriei, ca instanta, de drept comun, cu plenitudine de jurisdictie, care judeca toate procesele si cererile in afara de cele date de lege in competenta altor instante. Sunt de competenta instantelor de contencios administrativ numai cererile de chemare in judecata avand ca obiect restituirea taxei de prima inmatriculare, stabilita si incasata de autoritatea fiscala in temeiul dispozitiilor O.U.G. nr. 50/2008 (ori al fostelor dispozitii ale art. 2141 si art. 2142 din Codul fiscal, pentru perioada in care acestea s-au aflat in vigoare).

Decizia nr. 1.096 din 27 februarie 2009

* * * * * * *

Subiecte rezolvate pentru examenul CECCAR 2016
Subiecte rezolvate pentru examenul CECCAR 2016
Vezi detalii
Declaratia 394 -  Ghid practic de completare si depunere
Declaratia 394 - Ghid practic de completare si depunere
Vezi detalii
Consilier Noul Cod fiscal 2016
Consilier Noul Cod fiscal 2016
Vezi detalii

1. Prin cererea de chemare in judecata inregistrata la data de 22 aprilie 2008 pe rolul Tribunalului Bucuresti ? Sectia a IX-a contencios administrativ si fiscal, reclamantul C.F., in contradictoriu cu paratii Statul Roman prin Ministerul Economiei si Finantelor si Agentia Nationala de Administrare Fiscala, a solicitat instantei ca, prin hotararea ce o va pronunta, sa fie exonerat de plata taxei de prima inmatriculare a autoturismului marca D.C., tip 124, an de fabricatie 1994 si sa oblige paratii sa ii inmatriculeze in Romania autoturismul, avand in vedere faptul ca prima inmatriculare a fost facuta in Germania in anul 1994.

In esenta, reclamantul sustine ca a achizitionat autoturismul care a fost inmatriculat prima data in Germania in anul 1994, astfel ca, in temeiul art. 90 din Tratatul de constituire a Uniunii Europene, are dreptul de a i se inmatricula autoturismul in Romania fara obligatia de a plati taxa de prima inmatriculare, taxa care contravine dreptului comunitar.

Tribunalul Bucuresti ? Sectia a IX-a contencios administrativ si fiscal, prin sentinta civila nr. 1.687 din 27 mai 2008, a admis exceptia necompetentei materiale a instantei, invocata de paratul Statul Roman prin Ministerul Economiei si Finantelor, si a declinat competenta de solutionare a actiunii in favoarea Curtii de Apel Bucuresti ? Sectia a VIII-a contencios administrativ si fiscal.

Pentru a pronunta aceasta solutie, Tribunalul a retinut ca instanta competenta este Curtea de Apel, in temeiul art. 3 pct. 1 din Codul de procedura civila cu referire la art. 10 alin. (1) din Legea nr. 554/2004, intrucat reclamantul a chemat in judecata doua autoritati publice centrale.

2. La data de 30 mai 2008, reclamantul C.F. a introdus cerere de chemare in judecata si la Curtea de Apel Bucuresti ? Sectia a VIII-a contencios administrativ si fiscal, avand acelasi obiect si in contradictoriu cu aceleasi parti, cauza care a format obiectul dosarului nr. 3.210/2/2008.

3. Curtea de Apel Bucuresti ? Sectia a VIII-a contencios administrativ si fiscal, investita cu solutionarea aceleiasi cauze, atat in dosarul nr. 3.210/2/2008 avand ca obiect actiunea introdusa direct la instanta de reclamantul C.F., cat si in dosarul nr. 15.439/3/2008 format ca urmare a inregistrarii cauzei declinate de Tribunalul Bucuresti, constatandindeplinite conditiile prevazute de art. 164 din Codul de procedura civila, in ceea ce priveste tripla identitate de parti, obiect si cauza, a dispus conexarea celor doua pricini, retinand cauza spre solutionare in dosarul nr. 15.439/3/2008.

Prin sentinta civila nr. 2.461 din 30 septembrie 2008, Curtea de Apel Bucuresti ? Sectia a VIII-a contencios administrativ si fiscal a admis exceptia necompetentei materiale invocata de instanta din oficiu si a declinat competenta de solutionare a cauzei in favoarea Tribunalului Bucuresti ? Sectia a IX-a contencios administrativ si fiscal, constatand ivit conflictul negativ de competenta intre cele doua instante, urmand a inainta dosarul Inaltei Curti de Casatie si Justitie pentru pronuntarea regulatorului de competenta.

Pentru a pronunta aceasta solutie, Curtea de Apel a retinut, in esenta, ca taxa de prima inmatriculare prevazuta de art. 2141 si art. 2142 din Codul fiscal, in vigoare la data introducerii actiunii, este in valoare de pana la 500.000 lei si se incaseaza de administratiile financiare, astfel ca, potrivit art. 10 alin. (1) teza intai din Legea nr. 554/2004, competenta revine tribunalului.

Impotriva sentintei civile de declinare a competentei nr. 2.461 din 30 septembrie 2008 a Curtii de Apel Bucuresti ? Sectia a VIII-a contencios administrativ si fiscal a declarat recurs parata Agentia Nationala de Administrare Fiscala, in temeiul art. 304 pct. 9 din Codul de procedura civila, criticand hotararea recurata pentru nelegalitate si netemeinicie.

Prin motivele de recurs, recurenta-parata sustine ca in mod gresit Curtea de Apel a declinat competenta in favoarea tribunalului, deoarece competenta apartine judecatoriei, ca instanta de drept comun, conform dispozitiilor art. 1 alin. (1) si (3), art. 2 si art. 8 din Codul de procedura civila, intrucat in cauza nu se contesta un act administrativ pentru a fi incidente dispozitiile art. 2 alin. (1) lit. f) si g) si ale art. 10 alin. (1) din Legea nr. 554/2004.

Analizand recursul formulat prin prismamotivelor invocate si in raport de dispozitiile legale aplicabile, Curtea il va admite pentru urmatoarele considerente:

Prin actiunea introductiva de instanta, pe temeiul dispozitiilor art. 90 din Tratatul de constituire a Uniunii Europene, reclamantul solicita sa fie exonerat de la plata taxei de prima inmatriculare pentru autoturismul achizitionat, care a fost inmatriculat pentru prima data in Germania in anul 1994 si sa fie obligati paratii sa ii inmatriculeze autoturismul, fara plata taxei respective.

Fata de obiectul actiunii, cu care instanta a fost investita, Curtea retine ca reclamantul a solicitat sa fie exonerat de la plata taxei de prima inmatriculare pentru autoturismul achizitionat si sa fie obligati paratii sa ii inmatriculeze autoturismul, fara plata taxei respective.

Din actele dosarului rezulta asadar, cu evidenta, ca intimatul-reclamant nu a demarat procedura de inmatriculare a autoturismului achizitionat, astfel ca in privinta sa nu a fost emis un act administrativ si nici nu se contesta un refuz nejustificat al autoritatii fiscale competente de a emite vreun act solicitat in privinta taxei de prima inmatriculare pe care ar datora-o in temeiul dispozitiilor sus-mentionate.

Astfel fiind, Curtea constata ca reclamantul nu contesta un act administrativ prin care sa fi fost stabilita in sarcina sa obligatia de plata a taxei de prima inmatriculare pentru autoturismul achizitionat, pentru a deveni incidente dispozitiile art. 1 cu referire la art. 2 alin. (1) lit. c), art. 8 si art. 10 alin. (1) din Legea nr. 554/2004, cu modificarile si completarile ulterioare.

Or, conform art. 2 alin. (1) lit. f) din Legea nr. 554/2004, cu modificarile si completarile ulterioare, prin contencios administrativ se intelege ?activitatea de solutionare de catre instantele de contencios administrativ competente potrivit legii organice a litigiilor in care cel putin una dintre parti este o autoritate publica, iar conflictul s-a nascut fie din emiterea sau incheierea, dupa caz, a unui act administrativ, in sensul prezentei legi, fie din nesolutionarea in termenul legal ori din refuzul nejustificat de a rezolva o cerere referitoare la un drept sau la un interes legitim?.

Pe cale de consecinta, nu ne aflam in prezenta unui litigiu de contencios administrativ, in sensul dispozitiilor Legii nr. 554/2004, cu modificarile si completarile ulterioare.

Prin urmare, cererea reclamantului este o cerere inmaterie civila si, intrucat obiectul sau nu a fost evaluat pentru a determina incidenta criteriului valoric prevazut de art. 2 pct. 1 lit. b) din Codul de procedura civila, competenta apartine judecatoriei, ca instanta, de drept comun, cu plenitudine de jurisdictie, care judeca ?toate procesele si cererile in afara de cele date de lege in competenta altor instante?, conform dispozitiilor art. 1 pct. 1 din Codul de procedura civila.

Pentru cele mai sus aratate, Inalta Curte va admite recursul formulat de Agentia Nationala de Administrare Fiscala si, in temeiul art. 313 cu referire la art. 158 alin. (1) si (4) din Codul de procedura civila, va trimite cauza spre competenta solutionare judecatoriei, ca instanta de drept comun, de la domiciliul paratului, conform dispozitiilor art. 5 din Codul de procedura civila, si anume Judecatoriei Sector 5 Bucuresti.

Drepturile de proprietate intelectuala asupra continutului acestui articol apartin Editurii Rentrop & Straton. Articolul poate fi preluat in limita a 500 de caractere, cu conditia sa fie insotit de textul: "Sursa: Portalul fiscalitatea.ro" si link catre www.fiscalitatea.ro . In caz contrar, vom actiona conform legilor privind protectia drepturilor de proprietate intelectuala.

Articol adaugat in 16 iunie 2009

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Taxa de prima inmatriculare. Taxa de poluare":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016

Atentie contabili!

"Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilo!

Abonati-va GRATUIT si descarcati Raportul Special



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • ANAF: Corespondenta de la domiciliul fiscal este foarte importanta!
    • Va reamintim ca o noua controversa pe tema Formularului 088 a avut loc recent dupa ce unui antreprenor i-a fost anulat codul de TVA, desi afacerea nu avea datorii si avea peste 50 de angajati. Ca urmare, Formularul 088 va include o etapa de gratie sau un status intermediar (cititi AICI). ANAF a explicat printr-un comunicat ca "situatia relatata de dl Valentin Radu, administrator al Marketizator Friends SRL, a ajuns in atentia conducerii ANAF si au fost adoptate masurile legale pentru facilitarea...» citeste mai departe aici

  • Sotiile veteranilor de razboi si sotii vaduvelor de razboi vor fi scutiti de la plata impozitelor locale
    • Ministerul Finantelor Publice vine in sprijinul veteranilor de razboi, al vaduvelor de razboi, al persoanelor persecutate din motive politice, precum si al celor deportate in strainatate ori constituite in prizonieri si restabileste facilitatile fiscale acordate pana la 31 decembrie 2015. In cazul veteranilor si al vaduvelor de razboi, ministerul propune scutirea integrala de la plata impozitelor pentru cladirile si terenurile detinute in comun cu sotii/sotiile acestora, precum si pentru un...» citeste mai departe aici

  • Autofactura si cheltuieli de protocol. Ce tratament fiscal se aplica si cum declaram corect factura?
    • In analiza de mai jos, exemplul nostru se refera la o societate care inregistreaza o factura de protocol care depaseste suma de 100 lei. Se emite o autofactura pentru diferenta pentru limitarea TVA-ului. Vom vedea daca aceasta factura trebuie declarata in 394 la iulie 2016. Potrivit unui anunt facut recent de ANAF, Declaratia 394 se va completa integral, pentru toate operatiunile efectuate pe teritoriul incepand cu data de 01 octombrie 2016. Asadar, baza de impozitare si suma TVA colectata prin...» citeste mai departe aici

  • Evidenta comert cu amanuntul si en-gros. Ce regim fiscal se aplica?
    • In analiza de mai jos, avem ca subiect o firma care are ca obiect principal de activitate vanzarea en-gros si care deschide un magazin unde va face vanzarea marfii in sistem cu amanuntul catre persoane fizice si juridice. Vom vedea care sunt prevederile din punct de vedere contabil si fiscal care trebuie respectate in cazul vanzarii cu amanuntul prin magazinul propriu. 1. Utilizati casa de marcat pentru vanzarile cu amanuntul Operatorii economici care incaseaza, integral sau partial, cu numerar...» citeste mai departe aici

  • O multinationala din domeniul farma a adus prejudicii de cca. 10 milioane de euro statului roman
    • Inspectorii Directiei Generale de Administrare a Marilor Contribuabili (DGAMC) au verificat activitatea unei firme specializate in comertul cu produse farmaceutice si au constatat un prejudiciu de 44,49 de milioane de lei (cca. 10 milioane de euro) cauzat bugetului de stat prin sustragere de la plata TVA. In iulie 2016, DGAMC a sesizat organele de urmarire penala pentru asigurarea recuperarii prejudiciului. Societatea a prestat pe teritoriul Romaniei servicii de marketing, promovare si...» citeste mai departe aici

  • Noutati aduse de OG 15/2016 in ce priveste rectificarea bugetului asigurarilor sociale de stat pe 2016
    • In randurile de mai jos, regasiti modificarile aduse de Ordonan?a Guvernului nr. 15/2016 pentru rectificarea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2016. OG 15/2016 a fost publicat in Monitorul Oficial nr. 628 din 16 august 2016. Acestea sunt aspectele importante incluse in ordonanta: √ bugetul asigurarilor sociale de stat aferent sistemului public de pensii pe anul 2016 se diminueaza la venituri cu suma de 129.743 mii lei prin diminuarea veniturilor curente cu suma de 1.558.970...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Noul Cod Fiscal 2016!! Modificari in ceea ce priveste Impozitul pe Profit, Impozitul pe Venit si TVA-ul!

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilor

Descarcati GRATUIT Raportul Special "Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.