Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Taxa de prima inmatriculare. Taxa de poluare

17-Iun-2009
4549

? exonerarea de la plata taxei de prima inmatriculare ?

judecator Gabriela-Victoria Birsan
presedinta Sectiei de contencios administrativ si fiscal
a Inaltei Curti de Casatie si Justitie
magistrat-asistent Bogdan Georgescu

Codul fiscal, art. 2141 si art. 2142, O.U.G. nr. 50/2008

Actiunea prin care o persoana solicita exonerarea de la plata taxei de prima inmatriculare (prevazuta de fostele art. 2141 si art. 2142 din Codul fiscal) ori a taxei de poluare (prevazuta de O.U.G. nr. 50/2008 pentru instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule), anterior demararii procedurii de inmatriculare, emiterii actului de impunere si incasarii taxei de catre autoritatea fiscala, actiune prin care persoana investeste astfel instanta cu o actiune in constatarea faptului ca nu i se aplica dispozitiile respective, este o cerere in materie civila al carei obiect nu este evaluabil in bani pentru a determina incidenta criteriului valoric prevazut de art. 2 pct. 1 lit. b) din Codul de procedura civila, si in privinta careia competenta de solutionare apartine judecatoriei, ca instanta, de drept comun, cu plenitudine de jurisdictie, care judeca toate procesele si cererile in afara de cele date de lege in competenta altor instante. Sunt de competenta instantelor de contencios administrativ numai cererile de chemare in judecata avand ca obiect restituirea taxei de prima inmatriculare, stabilita si incasata de autoritatea fiscala in temeiul dispozitiilor O.U.G. nr. 50/2008 (ori al fostelor dispozitii ale art. 2141 si art. 2142 din Codul fiscal, pentru perioada in care acestea s-au aflat in vigoare).

Decizia nr. 1.096 din 27 februarie 2009

* * * * * * *

Manualul de Inventariere. Societati Comerciale. PFA. ONG
Manualul de Inventariere. Societati Comerciale. PFA. ONG
Vezi detalii
Calendarul Contabilului Vesel 2017
Calendarul Contabilului Vesel 2017
Vezi detalii
Contabilitatii microintreprinderilor
Contabilitatii microintreprinderilor
Vezi detalii

1. Prin cererea de chemare in judecata inregistrata la data de 22 aprilie 2008 pe rolul Tribunalului Bucuresti ? Sectia a IX-a contencios administrativ si fiscal, reclamantul C.F., in contradictoriu cu paratii Statul Roman prin Ministerul Economiei si Finantelor si Agentia Nationala de Administrare Fiscala, a solicitat instantei ca, prin hotararea ce o va pronunta, sa fie exonerat de plata taxei de prima inmatriculare a autoturismului marca D.C., tip 124, an de fabricatie 1994 si sa oblige paratii sa ii inmatriculeze in Romania autoturismul, avand in vedere faptul ca prima inmatriculare a fost facuta in Germania in anul 1994.

In esenta, reclamantul sustine ca a achizitionat autoturismul care a fost inmatriculat prima data in Germania in anul 1994, astfel ca, in temeiul art. 90 din Tratatul de constituire a Uniunii Europene, are dreptul de a i se inmatricula autoturismul in Romania fara obligatia de a plati taxa de prima inmatriculare, taxa care contravine dreptului comunitar.

Tribunalul Bucuresti ? Sectia a IX-a contencios administrativ si fiscal, prin sentinta civila nr. 1.687 din 27 mai 2008, a admis exceptia necompetentei materiale a instantei, invocata de paratul Statul Roman prin Ministerul Economiei si Finantelor, si a declinat competenta de solutionare a actiunii in favoarea Curtii de Apel Bucuresti ? Sectia a VIII-a contencios administrativ si fiscal.

Pentru a pronunta aceasta solutie, Tribunalul a retinut ca instanta competenta este Curtea de Apel, in temeiul art. 3 pct. 1 din Codul de procedura civila cu referire la art. 10 alin. (1) din Legea nr. 554/2004, intrucat reclamantul a chemat in judecata doua autoritati publice centrale.

2. La data de 30 mai 2008, reclamantul C.F. a introdus cerere de chemare in judecata si la Curtea de Apel Bucuresti ? Sectia a VIII-a contencios administrativ si fiscal, avand acelasi obiect si in contradictoriu cu aceleasi parti, cauza care a format obiectul dosarului nr. 3.210/2/2008.

3. Curtea de Apel Bucuresti ? Sectia a VIII-a contencios administrativ si fiscal, investita cu solutionarea aceleiasi cauze, atat in dosarul nr. 3.210/2/2008 avand ca obiect actiunea introdusa direct la instanta de reclamantul C.F., cat si in dosarul nr. 15.439/3/2008 format ca urmare a inregistrarii cauzei declinate de Tribunalul Bucuresti, constatandindeplinite conditiile prevazute de art. 164 din Codul de procedura civila, in ceea ce priveste tripla identitate de parti, obiect si cauza, a dispus conexarea celor doua pricini, retinand cauza spre solutionare in dosarul nr. 15.439/3/2008.

Prin sentinta civila nr. 2.461 din 30 septembrie 2008, Curtea de Apel Bucuresti ? Sectia a VIII-a contencios administrativ si fiscal a admis exceptia necompetentei materiale invocata de instanta din oficiu si a declinat competenta de solutionare a cauzei in favoarea Tribunalului Bucuresti ? Sectia a IX-a contencios administrativ si fiscal, constatand ivit conflictul negativ de competenta intre cele doua instante, urmand a inainta dosarul Inaltei Curti de Casatie si Justitie pentru pronuntarea regulatorului de competenta.

Pentru a pronunta aceasta solutie, Curtea de Apel a retinut, in esenta, ca taxa de prima inmatriculare prevazuta de art. 2141 si art. 2142 din Codul fiscal, in vigoare la data introducerii actiunii, este in valoare de pana la 500.000 lei si se incaseaza de administratiile financiare, astfel ca, potrivit art. 10 alin. (1) teza intai din Legea nr. 554/2004, competenta revine tribunalului.

Impotriva sentintei civile de declinare a competentei nr. 2.461 din 30 septembrie 2008 a Curtii de Apel Bucuresti ? Sectia a VIII-a contencios administrativ si fiscal a declarat recurs parata Agentia Nationala de Administrare Fiscala, in temeiul art. 304 pct. 9 din Codul de procedura civila, criticand hotararea recurata pentru nelegalitate si netemeinicie.

Prin motivele de recurs, recurenta-parata sustine ca in mod gresit Curtea de Apel a declinat competenta in favoarea tribunalului, deoarece competenta apartine judecatoriei, ca instanta de drept comun, conform dispozitiilor art. 1 alin. (1) si (3), art. 2 si art. 8 din Codul de procedura civila, intrucat in cauza nu se contesta un act administrativ pentru a fi incidente dispozitiile art. 2 alin. (1) lit. f) si g) si ale art. 10 alin. (1) din Legea nr. 554/2004.

Analizand recursul formulat prin prismamotivelor invocate si in raport de dispozitiile legale aplicabile, Curtea il va admite pentru urmatoarele considerente:

Prin actiunea introductiva de instanta, pe temeiul dispozitiilor art. 90 din Tratatul de constituire a Uniunii Europene, reclamantul solicita sa fie exonerat de la plata taxei de prima inmatriculare pentru autoturismul achizitionat, care a fost inmatriculat pentru prima data in Germania in anul 1994 si sa fie obligati paratii sa ii inmatriculeze autoturismul, fara plata taxei respective.

Fata de obiectul actiunii, cu care instanta a fost investita, Curtea retine ca reclamantul a solicitat sa fie exonerat de la plata taxei de prima inmatriculare pentru autoturismul achizitionat si sa fie obligati paratii sa ii inmatriculeze autoturismul, fara plata taxei respective.

Din actele dosarului rezulta asadar, cu evidenta, ca intimatul-reclamant nu a demarat procedura de inmatriculare a autoturismului achizitionat, astfel ca in privinta sa nu a fost emis un act administrativ si nici nu se contesta un refuz nejustificat al autoritatii fiscale competente de a emite vreun act solicitat in privinta taxei de prima inmatriculare pe care ar datora-o in temeiul dispozitiilor sus-mentionate.

Astfel fiind, Curtea constata ca reclamantul nu contesta un act administrativ prin care sa fi fost stabilita in sarcina sa obligatia de plata a taxei de prima inmatriculare pentru autoturismul achizitionat, pentru a deveni incidente dispozitiile art. 1 cu referire la art. 2 alin. (1) lit. c), art. 8 si art. 10 alin. (1) din Legea nr. 554/2004, cu modificarile si completarile ulterioare.

Or, conform art. 2 alin. (1) lit. f) din Legea nr. 554/2004, cu modificarile si completarile ulterioare, prin contencios administrativ se intelege ?activitatea de solutionare de catre instantele de contencios administrativ competente potrivit legii organice a litigiilor in care cel putin una dintre parti este o autoritate publica, iar conflictul s-a nascut fie din emiterea sau incheierea, dupa caz, a unui act administrativ, in sensul prezentei legi, fie din nesolutionarea in termenul legal ori din refuzul nejustificat de a rezolva o cerere referitoare la un drept sau la un interes legitim?.

Pe cale de consecinta, nu ne aflam in prezenta unui litigiu de contencios administrativ, in sensul dispozitiilor Legii nr. 554/2004, cu modificarile si completarile ulterioare.

Prin urmare, cererea reclamantului este o cerere inmaterie civila si, intrucat obiectul sau nu a fost evaluat pentru a determina incidenta criteriului valoric prevazut de art. 2 pct. 1 lit. b) din Codul de procedura civila, competenta apartine judecatoriei, ca instanta, de drept comun, cu plenitudine de jurisdictie, care judeca ?toate procesele si cererile in afara de cele date de lege in competenta altor instante?, conform dispozitiilor art. 1 pct. 1 din Codul de procedura civila.

Pentru cele mai sus aratate, Inalta Curte va admite recursul formulat de Agentia Nationala de Administrare Fiscala si, in temeiul art. 313 cu referire la art. 158 alin. (1) si (4) din Codul de procedura civila, va trimite cauza spre competenta solutionare judecatoriei, ca instanta de drept comun, de la domiciliul paratului, conform dispozitiilor art. 5 din Codul de procedura civila, si anume Judecatoriei Sector 5 Bucuresti.

Drepturile de proprietate intelectuala asupra continutului acestui articol apartin Editurii Rentrop & Straton. Articolul poate fi preluat in limita a 500 de caractere, cu conditia sa fie insotit de textul: "Sursa: Portalul fiscalitatea.ro" si link catre www.fiscalitatea.ro . In caz contrar, vom actiona conform legilor privind protectia drepturilor de proprietate intelectuala.

Articol adaugat in 16 iunie 2009

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Taxa de prima inmatriculare. Taxa de poluare":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016

Atentie contabili!

"Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilo!

Abonati-va GRATUIT si descarcati Raportul Special



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • ANAF: Care sunt modificarile Codului fiscal, aplicabile de la 1 ianuarie 2017?
    • Noul Cod fiscal a intrat in vigoare la inceputul anului in curs, insa unele prevederi devin aplicabile incepand cu prima zi a anului viitor. Totodata, exista si reglementari care vor disparea efectiv din 2017, precum impozitul pe constructii cunoscut mai bine ca "taxa pe stalp". Despre acestea, dar si despre celelalte noutati fiscale ce vor intra in vigoare la 1 ianuarie 2017, aflati din cele ce urmeaza. TVA standard de 19% Una dintre principalele prevederi aplicabile din prima zi a anului...» citeste mai departe aici

  • Se modifica din nou legea evaziunii fiscale. Prejudiciul achitat ii scapa pe infractori de dosar penal
    • O sedinta din cursul acestei saptamani, organizata de Guvern, a avut ca subiect legea evaziunii fiscale si, spun unele surse, a vizat modificarea legii evaziunii fiscale prin aducerea mai multor completari referitoare la plata prejudiciilor cauzate de aceasta infractiune. O prima schita a proiectului emis de Ministerul de Finante si analizata de HotNews.ro arata ca una dintre prevederi propune ca, in cazul in care un faptuitor plateste integral prejudiciul provocat de o fapte de evaziune...» citeste mai departe aici

  • Cum se pot evita problemele generate de o acuzatie de aparenta evaziune fiscala
    • Noul Cod de Procedura Fiscala, intrat in vigoare pe 1 ianuarie 2016, permite "criminalizarea" litigiilor fiscale, adica posibilitatea ca organele fiscale sa considere evaziune fiscala sau frauda fiscala aplicarea unui tratament fiscal diferit fata de cel avut in vedere de organul fiscal. Practica judiciara recenta a organelor de urmarire penala confirma tendinta acestora de a considera ca s-a savarsit o infractiune de evaziune fiscala ori de cate ori regimul fiscal al unei cheltuieli...» citeste mai departe aici

  • Procedura faliment. Se poate anula provizionul nedeductibil in 2016?
    • In analiza urmatoare, avem ca subiect situatia in care pentru creanta veche din anul 2012 s-a constituit in luna decembrie 2012 un provizion 30% deductibil, 70% nedeductibil. In cursul anului 2013, se declara deschiderea procedurii de faliment a clientului, procedura aflata inca in desfasurare (societatea este inscrisa la masa credala). Stabilim astfel daca se poate anula in 2016 provizionul nedeductibil de 70% si constitui provizion deductibil. Conform art. 26 alin. (1) lit. j) din Codul fiscal...» citeste mai departe aici

  • Dividende distribuite unei persoane nerezidente. Cum vom proceda corect?
    • Analiza de mai jos are ca subiect o societate care plateste dividende aferente anilor precedenti catre actionarul unic, persoana juridica rezidenta in Grecia, actionar al societatii din Romania in procent de 100%. Vom vedea cine achita ?i unde impozitul pe dividende, ce documente trebuie sa prezinte actionarul din Grecia si daca in declaratia 100 trebuie trecut impozitul la cod 631 "Impozit pe venituri din dividende obtinut din Romania de personane nerezidente". Conform art. 229 din Codul...» citeste mai departe aici

  • Sunt disponibile noua pozitii de membru in Consiliul de Administratie al CEC Bank
    • in conformitate cu prevederile OUG nr.109/2011 privind guvernanta corporativa a intreprinderilor publice, cu modificarile si completarile ulterioare, Ministerul Finantelor Publice, in calitate de autoritate publica tutelara, a selectat compania TRANSEARCH International S.R.L. pentru a-l asista in procesul de recrutare a noua pozitii de membru in Consiliul de Administratie la CEC BANK S.A. CEC BANK S.A. este persoana juridica româna, organizata in forma juridica a unei societati pe actiuni,...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Noul Cod Fiscal 2016!! Modificari in ceea ce priveste Impozitul pe Profit, Impozitul pe Venit si TVA-ul!

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilor

Descarcati GRATUIT Raportul Special "Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.