Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Taxa pe poluare pentru autovehicule

14-Oct-2008
3322
Mihaela State,
consilier M.E.F.

Ca parte a Conventiei-cadru al Natiunilor Unite privind schimbarile climatice ? si in calitate de semnatara a Protocolului de la Kyoto, Comunitatea Europeana, prin politicile pe care le promoveaza, acorda o atentie sporita masurilor privind protectia mediului.

Aceasta orientare rezulta chiar din Tratatul de baza al Comunitatii, in care se regasesc o serie de principii menite sa asigure un mediu inconjurator mai curat, mai sanatos si cat mai putin poluant. Unul din aceste principii, de care se face tot mai des uz la nivel comunitar, este cel potrivit caruia poluatorul plateste pentru daunele pe care le-a provocat.

Romania s-a alaturat obiectivului comun al Uniunii Europene privind dezvoltarea durabila, propunandu-si in acest sens atingerea unor tinte care sa conduca la limitarea poluarii si a efectelor schimbarilor climatice asupra mediului inconjurator, cum ar fi: reducerea cu 8% a emisiilor de gaze cu efect de sera pana in 2012, comparativ cu anul 1989, si realizarea unei reduceri progresive a emisiilor de dioxid de sulf, dioxid de azot si de compusi volatili.

In cadrul sectoarelor de activitate ce genereaza poluare, sectorul transporturilor iese in evidenta. Varsta parcului auto (care, dupa cum se stie, in Romania este in medie de 13 ani) influenteaza nivelul emisiilor poluante. De aceea, s-au cautat instrumentele cele mai eficiente pentru stimularea innoirii acestuia. Adoptand una din solutiile considerate oportune si de alte state membre (Olanda, Grecia, Ungaria, Danemarca, Finlanda, Portugalia etc.), Romania a instituit sistemul de taxare a autovehiculelor cu ocazia primei inmatriculari a acestora pe teritoriul sau, in vederea incurajarii achizitiilor de masini cu data de fabricatie mai recenta si mai putin poluante.

De precizat este faptul ca recent instituita taxa pe poluare pentru autovehicule nu reprezinta un element de noutate in ?peisajul fiscal romanesc?, ci vine sa inlocuiasca doua sisteme anterioare de taxare a autovehiculelor. Astfel, in perioada cuprinsa intre 1 august 1992 si 31 decembrie 2006, autoturismele si autoturismele de teren, inclusiv cele rulate, provenite din import, intrau sub incidenta accizelor. De la data de 1 ianuarie 2007 a intrat in vigoare regimul taxei speciale pentru autoturisme si autovehicule comerciale, taxa datorata cu ocazia primei inmatriculari in Romania.

Luati acum masurile potrivite pentru eliminarea efectelor negative ale fiscalitatii excesive!

Calendarul Contabilului Vesel 2017
Calendarul Contabilului Vesel 2017
Vezi detalii
Ghid practic Excel
Ghid practic Excel
Vezi detalii
Capcanele comertului online
Capcanele comertului online
Vezi detalii

Taxa speciala a avut, inca de la instituirea sa, un pronuntat caracter de taxa de mediu, constituind un instrument la dispozitia statului pentru limitarea intrarii in Romania a autovehiculelor cu o vechime foarte mare si cu un grad ridicat de uzura. Instituirea acestei taxe era necesara cu atat mai mult cu cat, odata cu aderarea tarii noastre la Uniunea Europeana, in conformitate cu principiul comunitar privind libera circulatie a marfurilor, au fost abrogate actele normative care restrictionau inmatricularea autoturismelor cu norma de poluare Euro 2, Euro 1 si non-euro sau a celor care aveau o vechime mai mare de 8 ani.

Inca de la inceput, taxa speciala a atras o serie de critici si nemultumiri din partea societatii civile si a mediului de afaceri din Romania. Mai mult decat atat, Comisia Europeana ? desi nu a contestat niciodata instituirea taxei ca atare ? a declansat impotriva Romaniei procedura de infringement, considerand ca modalitatea de calcul a taxei contravine principiilor comunitare de impozitare si incalca prevederile articolului 90 din Tratatul de la Roma, potrivit caruia niciun stat membru nu trebuie sa supuna in mod direct sau indirect produsele din alte state membre unor impozite interne de orice natura ar fi acestea, superioare celor care se aplica in mod direct sau indirect produselor nationale similare.

Avand in vedere toate aceste inconveniente, pentru a respecta principiile comunitare de impozitare, pentru a crea un cadru legal mai favorabil in acest domeniu pentru populatie si pentru mediul de afaceri si, nu in ultimul rand, pentru a opri derularea procedurii de infringement, a fost adoptata Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 50/2008 privind instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule.

Potrivit noilor reglementari, taxa este in exclusivitate taxa pentru protectia mediului, iar veniturile provenite din colectarea acesteia vor constitui sursa a bugetului Fondului pentru mediu, gestionat de Administratia Fondului pentru Mediu si vor fi utilizate pentru finantarea unor programe privind:

  • stimularea innoirii parcului auto1;
  • imbunatatirea calitatii mediului prin realizarea de spatii verzi in localitati, impadurirea terenurilor degradate sau defrisate, stimularea producerii energiei din surse nepoluante, renaturarea terenurilor scoase din patrimoniul natural, inlocuirea sau completarea sistemelor clasice de incalzire cu sisteme ce utilizeaza energie solara, energie geotermala si eoliana;
  • realizarea pistelor pentru biciclisti.

Sub incidenta taxei pe poluare intra autovehiculele din categoriile M1 ? M3 si N1 ? N3.2

Ca orice sistem de taxare, si regimul taxei pe poluare pentru autovehicule cuprinde o serie de exceptii de la plata taxei sau situatii pentru care taxa nu se datoreaza.

Sunt exceptate de la plata taxei pe poluare:

  • autovehiculele apartinand misiunilor diplomatice, oficiilor consulare si membrilor acestora, precum si altor organizatii si persoane straine cu statut diplomatic, care isi desfasoara activitatea pe teritoriul Romaniei;
  • autoturismele echipate si destinate conducerii de catre persoanele cu handicap fizic grav sau accentuat.

Dovada adaptarii sau echiparii speciale a autovehiculelor o reprezinta mentionarea acestui fapt de catre Regia Autonoma ?Registrul Auto Roman? in cartea de identitate a vehiculului.

Aceasta exceptie se aplica numai pentru achizitionarea unui singur autoturism in decurs de 5 ani si atunci cand autoturismul este in proprietatea persoanei cu handicap. De mentionat este faptul ca autovehiculele dotate cu cutie de viteze, care poate functiona in regim automat, nu intra in categoria celor adaptate sau echipate special si nu sunt exceptate de la plata taxei;

  • autovehiculele destinate a fi utilizate de fortele armate, fortele de securitate a statului, de politie, de jandarmerie, de politia de frontiera, de pompieri;
  • autovehiculele destinate serviciilor de ambulanta si medicina, autovehiculele speciale echipate corespunzator pentru acordarea ajutorului de urgenta, precum si autovehiculele speciale destinate serviciilor de descarcerare;
  • autovehiculele a caror caroserie sau al caror sasiu au fost inlocuite, cu conditia ca aceste autovehicule sa fi fost anterior inmatriculate pe teritoriul Romaniei;
  • autovehiculele incadrate in categoria vehiculelor istorice;
  • autovehiculele acordate institutiilor de invatamant, sanatate si cultura, ministerelor, altor organe ale administratiei publice, structurilor patronale si sindicale reprezentative la nivel national, asociatiilor si fundatiilor de utilitate publica, de catre guverne straine, organisme internationale si organizatii nonprofit si de caritate, prin donatii sau finantate direct din imprumuturi nerambursabile, precum si din programe de cooperare stiintifica si tehnica;
  • autovehiculele confiscate sau intrate, potrivit legii, in proprietatea privata a statului si care sunt acordate cu titlu gratuit in conformitate cu prevederile legale in vigoare;
  • autovehiculele destinate competitiilor sportive definite conform prevederilor legale in vigoare.

Suma de plata reprezentand taxa pe poluare se determina astfel:

a) pentru autovehiculele din categoria M1 cu norma de poluare Euro 3, Euro 4, Euro 5 sau Euro 6, pentru care documentul de identificare al autovehiculului prevede, in conformitate cu legislatia comunitara, emisiile de CO2, taxa se calculeaza dupa formula:

[(A x B x 30) + (C x D x 70)] x (100 ? E), unde:
100 100 100

A = valoarea combinata a emisiilor de CO2, exprimata in grame/km
B = taxa specifica, exprimata in euro/1 gram CO2,
C = cilindree (capacitatea cilindrica)
D = taxa specifica pe cilindree
E = cota de reducere a taxei in functie de vechimea autovehiculului.

b) pentru autovehiculele din categoria M1 cu norma de poluare non-euro, Euro 1 sau Euro 2, pentru autovehiculele din categoriile M2 si M3, precum si pentru cele din categoriile N1 ? N3, indiferent de norma de poluare, taxa se stabileste dupa formula:

C x D x (100 ? E), unde:
100

C = cilindree (capacitatea cilindrica)
D = taxa specifica pe cilindree
E = cota de reducere a taxei in functie de vechimea autovehiculului.

Potrivit aceleiasi formule, se calculeaza si taxa pentru autovehiculele M1 cu normele de poluare Euro 3, Euro 4, Euro 5 si Euro 6 pentru care legislatia comunitara nu prevede masurarea emisiilor de CO2.

Dupa cum se observa, elementele constitutive ale taxei sunt strans legate de combaterea poluarii.

Proportiile in care contribuie nivelul emisiilor de CO2 si/sau norma de poluare la determinarea taxei in cazul autovehiculelor din categoria M1 sunt de 30% pentru emisiile de CO2 si de 70% pentru noxe. Acest raport s-a considerat optim intrucat, desi emisiile de CO2 sunt daunatoare mediului inconjurator, ele produc doar efecte generale pe termen lung, in timp ce emisiile de noxe sunt responsabile de cea mai mare parte a poluarii, cu implicatii asupra sanatatii umane. Pe masura ce parcul auto se va innoi, ingloband mai multe autovehicule performante din punctul de vedere al emisiilor poluante, si ponderea celor doua elemente in stabilirea taxei se va modifica.

Pentru moment, in cazul autovehiculelor din categoria M1 cu norma de poluare Euro 5 si al celor cu norma de poluare Euro 6, taxa pe poluare este zero.

De asemenea, nu sunt taxate vehiculele electrice (considerate nepoluante) si nici cele hibride (care functioneaza cu doua sisteme de propulsie).

Pornind de la premisa potrivit careia cu cat capacitatea cilindrica a autovehiculului este mai mare, cu atat consumul de carburant si implicit emisiile poluante sunt mai mari, in cadrul aceleiasi norme de poluare, nivelul taxei specifice creste pe masura ce capacitatea cilindrica creste.

Evident, cu cat autovehiculul este fabricat de mai mult timp, cu atat este mai putin performant, inclusiv din punctul de vedere al emisiilor poluante. Din acest motiv, nivelul taxei specifice creste de la o norma de poluare la alta, pe masura ce norma este mai putin performanta.

Intrucat prevederile O.U.G. nr. 50/2008 privind taxa pe poluare pentru autovehicule trebuie sa corespunda obiectivelor asumate de Romania pe linia protectiei mediului, dar in acelasi timp, trebuie sa fie in concordanta cu principiile comunitare de impozitare, la stabilirea formulei de calcul s-a avut in vedere ca:

  • nivelul taxei aferente unui autovehicul rulat ce se inmatriculeaza pentru prima data in Romania sa nu depa- seasca valoarea reziduala a taxei aferente autovehiculelor cu aceeasi marca si vechime deja inmatriculate in Romania;
  • nivelul taxei sa se diminueze proportional cu deprecierea autovehiculelor.

De aceea, in formula de calcul a fost inclus si un coeficient de reducere a taxei care conduce la micsorarea cuantumului acesteia, pe masura ce vechimea autovehiculului creste si valoarea sa reala scade.

Obligatia de plata a taxei pe poluare intervine cu ocazia primei inmatriculari a unui autovehicul in Romania si la repunerea in circulatie a unui autovehicul dupa incetarea unei exceptari sau a unei situatii pentru care taxa nu se datoreaza.

Taxa se determina de catre autoritatea fiscala competenta in baza documentelor depuse de contribuabil, din care rezulta elementele de calcul ale acesteia. Valoarea in lei a taxei se determina pe baza cursului de schimb valutar stabilit in prima zi lucratoare a lunii octombrie din anul precedent si publicat in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene. Cursul de schimb leu/euro ce se utilizeaza in anul 2008 este de 3,3565 lei/euro.

Intrucat taxa pe poluare pentru autovehicule se datoreaza pentru perioada in care acestea sunt inmatriculate pe teritoriul Romaniei (deci pe perioada cat provoaca poluare in tara noastra), actul normativ prevede si posibilitatea restituirii taxei in cazul revanzarii autovehiculelor in alt stat membru, al exportului acestora sau al scoaterii lor din parcul national, in vederea casarii.

Noile reglementari vor intra in vigoare de la 1 iulie 2008.

Pentru a se respecta unul din cele mai importante principii ale impozitarii, respectiv cel privind echitatea fiscala, noul act normativ prevede posibilitatea restituirii diferentelor rezultate intre suma platita la bugetul de stat cu titlu de taxa speciala, in perioada 1 ianuarie 2007 ? 30 iunie 2008, si suma care ar rezulta prin aplicarea noilor reglementari privind taxa pe poluare. Exista pareri conform carora aceasta prevedere ar fi contrara normelor de drept si in practica nu ar putea fi aplicata intrucat prevederea ar avea caracter de retroactivitate, iar taxa speciala platita sau care se va plati pana la 30 iunie 2008 ar fi ilegala.

Aceste afirmatii sunt neintemeiate, avand in vedere ca:

1. Taxa speciala nu poate fi considerata ilegala, altfel ar insemna ca legea este neconstitutionala, iar in acest sens se poate pronunta numai Curtea Constitutionala. Atunci cand se considera ca legislatia nationala a unui stat membru incalca reglementari ale legislatiei comunitare, asupra acestui fapt se pronunta Curtea Europeana de Justitie. De mentionat este faptul ca in domeniul taxarii autovehiculelor nu exista inca o lege comunitara specifica.In prezent, se afla in procedura de aprobare un proiect de directiva ce are in vedere armonizarea taxarii autovehiculelor pe baza criteriului gradului de poluare.

2. Prevederea privind restituirea diferentelor dintre taxa speciala platita si taxa pe poluare care s-ar datora potrivit noii legislatii a avut in vedere hotarari pronuntate de Curtea de Justitie a Comunitatilor Europene in procesele deschise pe linia taxarii autovehiculelor diferitelor state membre. O.U.G. nr. 50/2008 privind taxa pe poluare pentru autovehicule se inscrie in eforturile depuse atat la nivel national, cat si la nivel comunitar pentru protectia mediului si pentru indeplinirea obiectivelor asumate de Romania si de Uniunea Europeana pe aceasta linie.


Note
1In acest sens, a se vedea O.U.G. nr. 55/2008 privind reluarea pentru anul 2008 a Programului de stimulare a innoirii
parcului auto national, publicata in M.Of. nr. 339 din 1 mai 2008
2Categoriile M si N de autovehicule sunt definite prin RNTR2 ? Reglementarile privind omologarea de tip si eliberarea cartii
de identitate a vehiculelor rutiere, precum si omologarea de tip a produselor utilizate la acestea, aprobate prin Ordinul ministrului lucrarilor publice, transporturilor si locuintei nr. 211/2003, publicat in M.Of., Partea I, nr. 275 din 18 aprilie 2003, cu modificarile si completarile ulterioare

Categoria M ? AUTOVEHICULE AVAND CEL PUTIN PATRU ROTI, CONCEPUTE SI CONSTRUITE PENTRU TRANSPORTUL DE PASAGERI
1. Categoria M1 ? Vehicule concepute si construite pentru transportul de pasageri, care au, in afara scaunului
conducatorului, cel mult opt locuri pe scaune
2. Categoria M2 ? Vehicule concepute si construite pentru transportul de pasageri, care au, in afara scaunului
conducatorului mai mult de opt locuri pe scaune si o masa maxima ce nu depaseste 5 tone
3. Categoria M3 ? Vehicule concepute si construite pentru transportul de pasageri, care au, in afara scaunului
conducatorului, mai mult de opt locuri pe scaune si o masa maxima ce depaseste 5 tone

Categoria N ? AUTOVEHICULE AVAND CEL PUTIN PATRUROTI, CONCEPUTE SI CONSTRUITE PENTRU TRANSPORTUL DEMARFURI
Prin masa maxima se intelege masa maxima tehnic admisibila.
1. Categoria N1 ? vehicule concepute si construite pentru transportul de marfuri cu o masa maxima care nu depaseste 3,5 t
2. Categoria N2 ? vehicule concepute si construite pentru transportul de marfuri, avand o masa maxima care depaseste 3,5 t,
dar nu depaseste 12 t
3. Categoria N3 ? vehicule concepute si construite pentru transportul de marfuri, avand o masa maxima ce depaseste 12 t

Multumim Revistei Romane de Fiscalitate

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Taxa pe poluare pentru autovehicule":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016

Atentie contabili!

"Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilo!

Abonati-va GRATUIT si descarcati Raportul Special



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • 32 documente oficiale ANAF vor fi trimise electronic
    • Va informam ca Ministerul Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice a aprobat ordinul nr. 3097/2016 pentru aplicarea prevederilor art. 46 alin. (8) si ale art. 47 alin. (9) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, potrivit caruia 32 de acte administrative si fiscale emise de Fisc pot fi primite de contribuabili prin e-mail, fax sau printr-o alta platforma online. De luni, 5 decembrie, contribualilii pot primi de la Fisc documente si in varianta electronica sau pe fax....» citeste mai departe aici

  • OUG 84/2016 si noul Cod fiscal: Firmele pot deduce TVA din 2017 pentru perioadele cu cod TVA anulat
    • Odata cu noile reglementari privind codul de TVA aduse de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 84/2016 (OUG 84/2016) pentru modificarea si completarea unor acte normative din domeniul financiar-fiscal, va prezentam aspectele esentiale de care sa tineti cont din 2017. Astfel, ca modificare principala, retineti ca persoanele impozabile pot refactura, din 2017, cu TVA catre clienti vanzarile realizate in perioada in care codul de TVA era anulat. Astfel, se schimba regulile privind deducerea TVA in...» citeste mai departe aici

  • Plata impozit pe profit si CASS aferent: Termen-limita 15 decembrie
    • Pana joi, 15 decembrie 2016, contribuabilii obligatia sa efectueze plata celei de a doua rate de 50% din impozitul pe veniturile din activitati agricole impuse pe baza de norme de venit, precum si a contributiei de asigurari sociale de sanatate (CASS) aferente acestor venituri, pentru anul 2016. Contribuabilii care realizeaza venituri de aceasta natura datoreaza impozit de 16% si contributie de asigurari sociale de sanatate, in cota de 5,5% asupra venitului stabilit pe baza normelor anuale de...» citeste mai departe aici

  • Comert cu ridicata. Ce documente solicita ANAF la un control inopinat?
    • Va prezentam mai jos principalele documente solicitate in timpul controlului operativ si inopinat, desfasurat la contribuabilii din domeniul comertului cu ridicata. Avem astfel urmatoarele documente care trebuie prezentate OBLIGATORIU: 1. Atestat pentru distribuitie si comercializare angro de bauturi alcoolice si/sau tutun prelucrat (daca este cazul) 2. Documente care atesta provenienta marfurilor si de evidenta gestionara, care pot fi: - facturi/facturi externe (invoice) - avize de insotite a...» citeste mai departe aici

  • Noul Regulament General de Protectia Datelor si modificarile valabile din 2018
    • La inceputul anului in curs au fost publicate in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene cele doua acte normative care compun pachetul legislativ privind protectia datelor la nivelul Uniunii Europene: - Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protectia datelor), - Directiva (UE) 2016/680 referitoare la...» citeste mai departe aici

  • Scutirea de la plata a impozitului pe profitul reinvestit. Cum procedam pentru a beneficia de facilitate?
    • In cazul urmator, societatea (platitoare de impozit profit trimestrial pe baza de calcule efective) are profit contabil si fiscal in primele 3 trimestre cumulat in suma de 1.000.000 lei. Nu a facut investitii in primele 3 trimestre si a inregistrat impozit profit in suma de 160.000 lei. Trimestrul IV luat separat se incheie pe zero profit sau pierdere atat brut cat si fiscal. In trimestrul IV se achizitioneaza si se pune in functiune un utilaj de 50.000 lei. Stabilim daca firma beneficiaza de...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Noul Cod Fiscal 2016!! Modificari in ceea ce priveste Impozitul pe Profit, Impozitul pe Venit si TVA-ul!

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilor

Descarcati GRATUIT Raportul Special "Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.