Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Taxa Radio-TV anulata prin hotarare judecatoreasca

08-Oct-2009
7069

Noutate


Taxa radio-TV pentru microintreprinderi a fost anulata prin hotarare judecatoreasca. Care sunt efectele acestei anulari? Cine beneficiaza de anulare?

1. Ce spune Legea nr. 500/2002 privind finantele publice?
Taxa reprezinta suma platita de o persoana fizica sau juridica, de regula, pentru serviciile prestate acesteia de catre un agent economic, o institutie publica sau un serviciu public.

2. Ce spune Legea nr. 41/1994 privind organizarea si functionarea Societatii Romane de Radiodifuziune si Societatii Romane de Televiziune?
Persoanele juridice cu sediul in Romania, inclusiv filialele, sucursalele, agentiile si reprezentantele acestora, precum si reprezentantele din Romania ale persoanelor juridice straine, au obligatia sa plateasca o taxa pentru serviciul public de radiodifuziune si o taxa pentru serviciul public de televiziune, in calitate de beneficiari ai acestor servicii.

3. Ce spune H.G. nr. 978/2003 privind taxa pentru serviciul public de televiziune si H.G. nr. 977/2003 privind taxa pentru serviciul public de radiodifuziune?
Persoanele juridice cu sediul in Romania care se incadreaza in categoria microintreprinderilor au obligatia sa plateasca pentru sediul social o taxa lunara pentru serviciul public de televiziune si o taxa lunara pentru serviciul public de radiodifuziune.

Potrivit acestor dispozitii, microintreprinderile au obligatia de a plati pentru sediul social o taxa lunara pentru serviciul public de radiodifuziune si televiziune, indiferent daca sunt sau nu beneficiare ale unor astfel de servicii.

Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Vezi detalii
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Vezi detalii
PFA. II. IF. Noua forma de organizare in 2017
PFA. II. IF. Noua forma de organizare in 2017
Vezi detalii

Aceasta inseamna ca au obligatia de a achita aceasta taxa si societatile comerciale care nu au la sediu aparate de televiziune sau de radio, nici alte echipamente tehnice care sa permita accesarea serviciilor de radio sau televiziune.

Maimult, au aceasta obligatie si societatile comerciale care nu desfasoara activitate, ceea ce este nu numai ilegal, ci si imoral, constituindu-se intr-un impozit mascat, in favoarea unor entitati care nu au niciun fel de atributie de serviciu social.

4. Ce spune Curtea de Apel Cluj?
Norma juridica trebuie interpretata in sensul aplicarii ei si acolo unde legea nu distinge, nici interpretul nu trebuie sa distinga.

Or, in dispozitiile interne s-a stabilit in mod clar ca aceasta taxa incumba numai beneficiarilor celor doua servicii publice, notiunea de beneficiar fiind atribuita, atat in interpretarea oficiala, cat si in interpretarea gramaticala, logica si sistematica, numai subiectelor care sunt in mod direct destinatarii acestor servicii.

Din aceasta perspectiva, cele doua hotarari de guvern nu au aplicat in art. 3 alin. (1) in mod corect dispozitiile art. 40 din Legea nr. 41/1994.

Curtea de Apel Cluj a anulat prevederile cuprinse in art. 3 alin. (1) din H.G. nr. 977/2003 si ale art. 3 alin. (1) din H.G. nr. 978/2003, prin sentinta civila nr. 767/2008, irevocabila prin respingerea, respectiv anularea recursului de catre Inalta Curte de Casatie si Justitie.

Concluzie
Din pacate, hotararea judecatoreasca prin care s-au anulat dispozitiile mentionate are putere numai pentru viitor. Aceasta inseamna ca taxa platita deja ramane pierduta. Mai mult decat atat, teoretic, ni se poate cere si taxa neplatita inca pana la anularea irevocabila a dispozitiilor legale mentionate.

Este bine totusi ca nedreptatea a fost reparata si ca toti vom beneficia de efectele hotararii judecatoresti, chiar daca nu am fost parte in proces. Practic, pentru viitor, in temeiul legii vom plati taxa numai daca suntem in mod real beneficiari ai serviciilor de radio si televiziune.

Desigur, va fi necesara modificarea corespunzatoare a H.G. nr. 977/2003 si a H.G. nr. 978/ 2003, pentru ca in forma actuala nu exista prevederi referitoare la modalitatea in care microintreprinderile vor face dovada calitatii de beneficiar al serviciilor de radio si televiziune.

Acte normative aplicabile:
Art. 2 pct. (40) din Legea nr. 500/2002 privind finantele publice

Art. 40 alin. (3) din Legea nr. 41/1994 privind organizarea si functionarea Societatii Romane de Radiodifuziune si Societatii Romane de Televiziune

Art. 3 alin. (1) din Hotararea Guvernului nr. 978/2003 privind taxa pentru serviciul public de televiziune si art. 3 alin. (1) din Hotararea Guvernului nr. 977/2003 privind taxa pentru serviciul public de radiodifuziune

Articol adaugat la 08 octombrie 2009

Drepturile de proprietate intelectuala asupra continutului acestui articol apartin Editurii Rentrop & Straton. Articolul poate fi preluat in limita a 500 de caractere, cu conditia sa fie insotit de textul: "Sursa: Portalul fiscalitatea.ro" si link catre www.fiscalitatea.ro . In caz contrar, vom actiona conform legilor privind protectia drepturilor de proprietate intelectuala.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Taxa Radio-TV anulata prin hotarare judecatoreasca":
Rating:

Nota: 3.17 din 6 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Comentarii (1)

28-Feb-2012

Este foarte bine ca va-ti ocupat de aberantul IMPOZIT RADIO-TV pe care si eu il consider necinstit si nelegal daca nu detii aparatura necesara receptionarii serviciilor celor doua institutii,mai ales ca relatiile intre doua institutii care ofera servicii se fac pe baza unui contract,nu pe o impunere fortata.





Subiectele saptamanii

  • Modificari Codul fiscal: OUG 3/2017, Legea nr. 1/2017 si HG nr. 1/2017
    • In urma cu doar un an, incercam sa ne imaginam viitorul pentru antreprenorii din Romania prin prisma a ceea ce, la momentul respectiv, insemna un nou Cod fiscal. Modificarile fiscale abia intrate in vigoare au fost insa schimbate din nou, facand ca lipsa de predictibilitate fiscala sa isi consolideze iarasi prezenta in mediul de afaceri autohton. La inceputul acestui an, in Monitorul Oficial al Romaniei nr. 15 si 16 din 6 ianuarie 2017, au fost publicate mai multe acte normative prin care se...» citeste mai departe aici

  • Cota zero de TVA atrage factori de risc. Ce obstacole apar pentru firme daca intra in vigoare?
    • In fata acordarii de TVA zero pentru mai multe categorii de tranzactii (dintre care amintim livrari de cladiri si difuzare publicitate in mass-media), ANAF risca sa se trezeasca in imposibilitatea de a solutiona eficient si in timp util numarul mare de cereri de rambursare TVA la care se asteapta deja consultantii fiscali. Mai mult, asa cum au atras atentia specialisti din domeniul fiscalitatii, masurile propuse recent de liderul PSD, Liviu Dragnea, risca sa atraga dupa sine declansarea unor...» citeste mai departe aici

  • ANAF actualizeaza unele formulare utilizate in domeniul colectarii creantelor fiscale
    • ANAF actualizeaza modelele unor formulare utilizate in domeniul colectarii creantelor fiscale, emise si tiparite prin intermediul Unitatii de imprimare rapida. Totodata, prin acest proiect de act normativ au fost prevazute doua noi modele de formulare, respectiv "Decizie referitoare la obligatiile fiscale accesorii reprezentand penalitati de nedeclarare" si "Notificare privind obligatiile fiscale restante", care vor fi tiparite si transmise debitorilor prin Unitatea de imprimare rapida....» citeste mai departe aici

  • Conventii civile raportate prin D112 in anul 2016. Se depune D 205?
    • In randurile de mai jos, analiza noastra face referire la o societate comerciala care are ca obiect de activitate: Alte forme de invatamant - formarea profesionala a adultilor. Societatea a incheiat pe parcursul anului trecut conventii civile pentru membrii comisiilor de examinare. A retinut un impozit de 16% la suma bruta stabilita prin conventie si a declarat nominal impozitul pentru fiecare persoana prin Declaratia 112. Vom vedea in ce masura societatea are obligatia intocmirii Declaratiei...» citeste mai departe aici

  • Dividendele distribuite unei persoane juridice rezidente stat UE. Ce impozite se achita?
    • In analiza de mai jos, avem ca subiect o societate care obtine profit pe anul 2016 si care are ca asociat unic o persoana juridica din alt stat UE. La repartizarea profitului pe dividende, stabilim ce impozite trebuie platite conform noilor modificari avand in vedere ca asociatul este persoana juridica straina. Din punct de vedere contabil, conform prevederilor pct. 420 si urmatoarele din Omfp nr. 1802/2014, privind situatiile financiare anuale individuale si situatiile financiare anuale...» citeste mai departe aici

  • IMM-urile pot primi finantare de pana la 1.000.000 de euro
    • Ministerul Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice a lansat apelul de proiecte nr. POR/102/2/2, aferent Axei prioritare 2 - Imbunatatirea competitivitatii intreprinderilor mici si mijlocii, Prioritatii de investitii 2.2 - Sprijinirea crearii si extinderea capacitatilor avansate de productie si dezvoltarea serviciilor. Obiectivul acestei axe prioritare il reprezinta imbunatatirea competitivitatii economice prin cresterea productivitatii muncii in IMM-uri in sectoarele...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.