Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule

08-Ian-2009
10879

 

dr. ec. Cristian Nicolae Stoina
director executiv D.G.F.P. ? M.B.

Taxa pe poluare pentru autovehicule

Avand in vedere comentariile din mass-media referitoare la taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule, am considerat necesara informarea dumneavoastra cu privire la cateva aspecte importante privind instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule, pornind de la un scurt istoric al acestei probleme.

I. Incepand cu data aderarii Romaniei la Uniunea Europeana, potrivit art. 2141 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, introdus prin Legea nr. 343/2006, modificata si completata de O.U.G. nr. 110/2006, s-a datorat taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule cu ocazia primei inmatriculari.

Au intrat sub incidenta acestei taxe autoturismele si autovehiculele comerciale cu masa totala maxima autorizata de pana la 3,5 tone, inclusiv. Au fost exceptate de la plata taxei speciale autoturismele si autovehiculele special echipate pentru persoanele cu handicap si cele apartinand misiunilor diplomatice, oficiilor consulare si membrilor acestora, precum si altor organizatii si persoane straine cu statut diplomatic care isi desfasoara activitatea in Romania.

Prin Ordinul ministrului economiei si finantelor nr. 418/2007 a fost aprobata procedura privind calculul taxei speciale pentru autoturisme si autovehicule, care prevedea obligativitatea intocmirii documentului privind modul de calcul al taxei speciale pentru autoturisme si autovehicule in regim de asistenta contribuabililor, acest document eliberandu-se pe loc solicitantului fara sa poarte stampila unitatii fiscale.

Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA
Vezi detalii
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri
Vezi detalii
PFA. II. IF. Noua forma de organizare in 2017
PFA. II. IF. Noua forma de organizare in 2017
Vezi detalii

Taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule datorata de persoanele fizice sau juridice cu ocazia primei inmatriculari in Romania s-a calculat de catre organul fiscal competent, la punctele organizate in cadrul unitatilor Trezoreriei Statului, pe baza cartii de identitate a autovehicului (CIA) si a constituit sursa de venituri a bugetului de stat.

Elementele pe baza carora s-a calculat taxa speciala au fost urmatoarele:
a) categoria autovehiculului (M1/N1/N2/N3/M2/M3)
b) norma de poluare: ? E0 sau R0: Non Euro;
? E1 sau R1: Euro 1; 
? E2 sau R2: Euro 2; 
? E3 sau R3: Euro 3;
? E4 sau R4: Euro 4;
c) capacitatea cilindrica;
d) anul de fabricatie.

In cazul autoturismelor/autovehiculelor noi, pentru care anul de fabricatie era diferit de cel al vanzarii/inmatricularii, vechimea s-a stabilit astfel:

? in situatia in care in CIA este inscris ca an de fabricatie anul imediat urmator celui in care s-a efectuat achizitia, se considera anul achizitiei ca fiind acelasi cu anul de fabricatie;
? in situatia in care inmatricularea autoturismului/autovehiculului nou, care nu a mai fost niciodata inmatriculat, intervine
dupa o perioada mai mare de un an de la data fabricatiei, vechimea era considerata de pana la un an. Acest fapt trebuia dovedit prin prezentarea documentului eliberat de vanzator in acest sens.

Au fost scutite de plata taxei speciale urmatoarele autoturisme:

a) cele incadrate in categoria vehiculelor istorice, definite conform prevederilor legale in vigoare;

b) cele provenite din donatii sau finantate direct din imprumuturi nerambursabile, precum si din programe de cooperare stiintifica si tehnica, acordate institutiilor de invatamant, sanatate si cultura, ministerelor, altor organe ale administratiei publice, structurilor patronale si sindicale reprezentative la nivel national, asociatiilor si fundatiilor de utilitate publica, de catre guverne straine, organisme internationale si organizatii non-profit si de caritate.

II. Incepand cu data de 01.07.2008, au intrat in vigoare prevederile O.U.G. nr. 50/2008 pentru instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule, aceasta taxa constituind venit la bugetul Fondului pentru mediu si este gestionata de Administratia Fondului pentru Mediu in vederea finantarii programelor si a proiectelor pentru protectia mediului.

As mentiona faptul ca instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule aduce foarte multe noutati fata de taxa speciala datorata pentru prima inmatriculare.

1. Sub incidenta acestei taxe intra autovehiculele din categoriile M1-M3 si N1-N3, care au fost prevazute si la taxa speciala.

Aceste categorii sunt definite de RNTR2 (Reglementarile privind omologarea de tip si eliberarea cartii de identitate a vehiculelor rutiere, precum si omologarea de tip a produselor utilizate la acestea).

Fata de taxa speciala, sfera de aplicare a taxei pe poluare pentru autovehicule difera, in principal, in sensul ca se calculeaza sau nu se calculeaza pentru anumite coduri inscrise la categoria din rubrica 1 ?Categoria? din CIV. O alta noutate o constituie categoriile de autoturisme exceptate de la plata, care, prin aceasta ordonanta de urgenta, au fost extinse, astfel:

? in cazul autoturismelor echipate si destinate conducerii de catre persoanele cu handicap fizic grav si accentuat, asa cum aceste persoane sunt definite in Legea nr. 448/2006 privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap,

republicata, cu modificarile ulterioare, care poseda permis de conducere. Exceptia se aplica numai pentru achizitionarea unui singur autoturism in decurs de 5 ani si atunci cand autoturismul este in proprietatea persoanei cu handicap;

? autovehiculele destinate a fi utilizate de fortele armate, fortele de securitate a statului, de politie, de jandarmerie, de politia de frontiera, de pompieri;

? autovehiculele definite conform RNTR2 destinate serviciilor de ambulanta si medicina, autovehiculele speciale, echipate corespunzator pentru acordarea ajutorului de urgenta, precum si autovehiculele speciale destinate serviciilor de descarcerare. In aceasta categorie se incadreaza numai acele autovehicule dotate cu echipamente speciale necesare efectuarii serviciilor de ambulanta si medicina si care sunt inscrise in evidenta statiilor de ambulanta, a serviciilor mobile de urgenta si de reanimare. In aceeasi categorie intra si autovehiculele dotate cu echipamente speciale necesare efectuarii serviciilor de ambulanta si medicina, detinute de operatorii economici;

? autovehiculele a caror caroserie sau al caror sasiu a fost inlocuita/inlocuit, cu conditia ca aceste autovehicule sa fi fost anterior inmatriculate pe teritoriul Romaniei. Dovada echiparii speciale a autovehiculelor o reprezinta mentionarea acestui fapt de Regia Autonoma ?Registrul Auto Roman? in cartea de identitate a vehiculului.

De mentionat ca autovehiculele dotate cu cutie de viteze care poate functiona in regim automat nu intra in categoria celor adaptate sau echipate special si nu sunt exceptate de la plata taxei.

Potrivit art. 4 din O.U.G. nr. 50/2008, obligatia de plata a taxei intervine si la repunerea in circulatie a unui autovehicul dupa incetarea unei exceptari sau scutiri, aceasta obligativitate neexistand in vechea legislatie.

In continuare ?taxa? datorata pentru prima inmatriculare, respectiv taxa pe poluare, se calculeaza de autoritatea fiscala competenta, pentru urmatoarele situatii reglementate de ordonanta:

a) ca urmare a solicitarii persoanei fizice sau juridice care intentioneaza sa repuna in circulatie un autovehicul dupa incetarea exceptarii sau scutirii;
b) pentru restituirea sumelor reprezentand valoarea reziduala a taxei pe poluare platite;
c) pentru restituirea sumelor reprezentand diferenta dintre taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule si taxa pe
poluare pentru autovehicule;
d) pentru restituirea sumelor reprezentand diferente de taxa pe poluare rezultate in urma contestarii taxei pe poluare.

Potrivit noilor reglementari, pentru stabilirea taxei, persoana fizica sau persoana juridica, denumite in continuare contribuabil, care intentioneaza sa efectueze inmatricularea autovehiculului, va depune documentele din care rezulta elementele de calcul al taxei (Normele metodologice de aplicare a O.U.G. nr. 50/2008, aprobate prin H.G. nr. 686/2008), respectiv o cerere insotita de documentele de mai jos, in copie si original:

a) cartea de identitate a vehiculului; si
b) in cazul autovehiculelor rulate, achizitionate din alte state, un document din care sa rezulte data primei inmatriculari a
acestora si, dupa caz, declaratia pe propria raspundere privind rulajul mediu anual la data inmatricularii, precum si rezultatul expertizei tehnice efectuate de Regia Autonoma ?Registrul Auto Roman? ori rezultatul evaluarii individuale a autovehiculului.

Documentele in original se restituie contribuabilului dupa verificarea conformitatii si inscrierea vizei ?conform cu originalul? pe copiile care raman la organul fiscal.

Pentru autovehiculele care fac obiectul contractelor de leasing, se depune la organul fiscal un document, prevazut in anexa la norme, care contine elementele necesare calculului taxei pe poluare.

Incerc sa reamintesc ca norma de poluare Euro si valoarea emisiei de CO2 sunt cele mentionate de Regia Autonoma ?Registrul Auto Roman? in cartea de identitate a vehiculului. Pentru autovehiculele care nu au fost omologate in conformitate cu legislatia comunitara, aceste elemente se determina pe baza masuratorilor realizate de Regia Autonoma ?Registrul Auto Roman?, la cererea si pe cheltuiala contribuabilului.

Termenul de solutionare a cererii este de 2 zile de la data inregistrarii acesteia si de la data depunerii documentatiei complete. Solicitantul va primi o decizie de calcul al taxei pe poluare pentru autovehicule, emisa sub rezerva verificarii ulterioare, potrivit art. 90 din O.G. nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.

Pentru autovehiculele care fac obiectul contractelor de leasing, decizia de calcul al taxei pe poluare se comunica in maximum 5 zile lucratoare de la data depunerii documentatiei complete.

Taxa pe poluare calculata de organul fiscal prin decizia comunicata contribuabilului se achita in lei de contribuabili, prin virament sau in numerar, la unitatile Trezoreriei Statului din cadrul organului fiscal la care acestia sunt inregistrati ca platitori de impozite si taxe sau isi au domiciliul fiscal, in contul 51.16.10.09 ?Disponibil din taxe pe poluare pentru autovehicule?, codificat cu codul de identificare fiscala a contribuabililor persoane fizice sau juridice.

2. Restituirea la cerere a sumei reprezentand valoarea reziduala a taxei pe poluare platite (art. 8 din O.U.G. nr. 50/2008).

Se restituie la cerere suma reprezentand valoarea reziduala a taxei pe poluare platite atunci cand un autovehicul pentru care s-a platit taxa in Romania este scos ulterior din parcul auto national. Modelul cererii este prevazut in anexa la H.G. nr. 686/2008.

Valoarea reziduala a taxei reprezinta taxa care ar fi platita pentru respectivul autovehicul daca acesta ar fi inmatriculat la momentul scoaterii din parcul auto national.

La cererea de restituire se anexeaza, in original si in copie, urmatoarele documente:

a) documentul care atesta ca solicitantul a fost ultimul proprietar al autovehiculului scos din parcul auto national, respectiv copia legalizata a cartii de identitate a autovehiculului;
b) dovada radierii din circulatie a autovehiculului, eliberata de organele de politie competente;
c) documentul care atesta faptul ca autovehiculul a fost transferat in alt stat membru, respectiv factura/contractul de
vanzare-cumparare sau declaratia vamala de export, dupa caz;
d) certificatul de distrugere a vehiculului, dupa caz.

Cererea de restituire se solutioneaza de organul fiscal competent, in termenul legal de solutionare, potrivit legii, iar restituirea sumelor reprezentand valoarea reziduala a taxei se face din bugetul Fondului pentru mediu.

3. Restituirea la cererea contribuabilului persoana fizica sau juridica a sumei reprezentand diferenta dintre taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule si taxa pe poluare pentru autovehicule (art. 8 din O.U.G. nr. 50/2008).

Atunci cand taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule, platita in perioada 1 ianuarie 2007 ? 30 iunie 2008, este mai mare decat taxa pe poluare rezultata din aplicarea prevederilor O.U.G. nr. 50/2008, calculata in lei la cursul de schimb valutar aplicabil la momentul inmatricularii autovehiculului in Romania, contribuabilul poate solicita restituirea sumelor reprezentand diferenta de taxa platita.

Restituirea se efectueaza pe baza cererii depuse la organul fiscal competent.

La cererea de restituire se anexeaza:

? in original sau in copie, documentul doveditor al platii taxei speciale pentru autoturisme si autovehicule, respectiv chitanta fiscala/ordinul de plata si extrasul de cont, dupa caz, care sa ateste efectuarea platii acesteia;
? copia cartii de identitate a vehiculului si a certificatului de inmatriculare, cu prezentarea in original a acestora.

In cazul autovehiculelor care fac obiectul contractelor de leasing, la cererea de restituire se anexeaza, in copii conforme cu originalul pe baza declaratiei proprii, documentul doveditor al platii taxei speciale pentru autoturisme si autovehicule,

precum si cartea de identitate a vehiculului si certificatul de inmatriculare.

Cererea de restituire, insotita de documentele prevazute mai sus, se solutioneaza de organul fiscal competent.  

Pentru cererile de restituire depuse la organele fiscale inainte de data intrarii in vigoare a prevederilor ordonantei, termenul legal de solutionare incepe sa curga de la data de 1 iulie 2008, cu conditia ca cererea sa fie insotita de documentele prevazute mai sus.

4. Restituirea sumelor reprezentand diferente de taxa pe poluare rezultate in urma contestarii taxei pe poluare.
In cazul contestarii taxei platite, incepand cu data de 1 iulie 2008, contribuabilul poate solicita restituirea diferentei de
taxa fata de cea platita cu ocazia inmatricularii autovehiculului in Romania. Pentru restituirea sumelor reprezentand diferenta de taxa, contribuabilul va depune o cerere de restituire la organul fiscal
competent in administrarea acestuia.

La cererea de restituire se anexeaza, in original si in copie, urmatoarele documente:

a) dovada platii taxei pe poluare;
b) documentul eliberat de Regia Autonoma ?Registrul Auto Roman? privind rezultatul expertizei tehnice sau documentul
eliberat de Corpul Expertilor Tehnici privind rezultatul evaluarii individuale a autovehiculului.

Cererea de restituire se solutioneaza de organul fiscal competent in termenul prevazut de lege.

Articolul si-a propus prezentarea principalelor detalii referitoare la taxa de poluare, precum si a aspectelor referitoare la modalitatea de restituire a taxei de prima inmatriculare.

Acest articol este preluat din Revista Romana de Fiscalitate. Avand peste 3.700 de abonati platitori, Revista Romana de Fiscalitate este un punct de referinta pentru toti cei interesati de domeniul fiscal. Daca sunteti interesat de articole de specialitate bine documentate, semnate de "nume grele" din lumea fiscalitatii descarcati gratuit numarul din decembrie al Revistei Romane de Fiscalitate.

Drepturile de proprietate intelectuala asupra continutului acestui articol apartin Editurii Rentrop & Straton. Articolul poate fi preluat in limita a 500 de caractere, cu conditia sa fie insotit de textul: "Sursa: Portalul fiscalitatea.ro" si link catre www.fiscalitatea.ro . In caz contrar, vom actiona conform legilor privind protectia drepturilor de proprietate intelectuala.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule":
Rating:

Nota: 3.33 din 3 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Comentarii (1)

22-Ian-2013

unde pot clcula aceasta taxa?sa vad cat este





Subiectele saptamanii

  • Modificarile valabile in 2017 pentru Declaratia 300 decont TVA
    • OPANAF 591/2017 a modificat la acest inceput de an modelul si continutul pentru Declaratia 300 (Decont TVA). De retinut ca se utilizeaza noul model de formular 300 „Decont de taxa pe valoarea adaugata” in varianta impusa de OPANAF nr. 591/27 ianuarie 201 pentru obligatiile fiscale valabile incepand cu 1 ianuarie 2017. Principalele modificari aduse in ce priveste Declaratia 300 decont TVA in 2017: Click aici pentru D 300 model 2017! - s-a introdus randul 26: Compensatia in cota...» citeste mai departe aici

  • Mai putine formulare de depus in 2017! Ce contribuabili scapa de D 392 A si 392B?
    • ANAF a anuntat recent ca se anuleaza pentru declaratiile 392A si 392B (D 392A si D 392B) obligativitatea de depunere pentru anumite categorii de contribuabili. Astfel, contribuabilii neinregistrati sau inregistrati in scopuri de TVA si a caror cifra de afaceri este inferioara sumei de 220.000 lei la data de 31.12.2016 nu mai au obligatia completarii si depunerii formularului 392A - "Declaratie informativa privind livrarile de bunuri si prestarile de servicii efectuate in anul 2016"-, respectiv a...» citeste mai departe aici

  • Sinteza Fiscalitatea.ro: Noutati din legislatia fiscala si modificari TVA
    • In ultima perioada au fost propuse mai multe modificari legislative si au fost adoptate masuri noi care schimba din nou reglementarile din domeniul fiscal. Avem astfel o procedura clarificata de ANAF in ce priveste anularea codului de TVA, beneficii noi pentru bugetari, un termen-limita de depunere pentru unele declaratii si, totodata, se va aplica TVA zero pentru vanzarea de cladiri si alte tranzactii. ANAF aduce lamuriri privind modul de anulare a codului de TVA ANAF a transmis recent...» citeste mai departe aici

  • In ce conditii se poate incheia un contract de antrepriza reglementat de Codul civil?
    • Regasiti mai jos conditiile in care se poate incheia un contract de antrepriza, reglementat de Codul Civil, art. 1851-1873, cu o persoana fizica, cu exceptia persoanei fizice autorizate. Iata raspunsul oferit de specialist: In functie de tipul activitatii, se va putea incheia fie un contract individual de munca, fie un contract de antrepriza incheiat in baza Codului civil. Daca activitatea este dependenta se va incheia contract individual de munca cu timp partial sau norma intreaga. Daca...» citeste mai departe aici

  • Ce regim TVA se aplica pentru bunuri expediate in afara UE de catre furnizor in contul cumparatorului din UE?
    • In randurile de mai jos, stabilim cum se procedeaza in situatia unui contract cu un partener din Austria, iar marfa este transportata in Turcia in calitate de furnizor sau o persoana in contul meu (firma transportatoare). Stabilim daca factura emisa catre partenerul din statul strain UE va fi fara TVA, caz in care vom vedea daca se va mentiona pe factura locul livrarii (Turcia). De asemenea, stabilim ce documente sunt necesare pentru a justifica scutirea de TVA. Iata raspunsul specialistului:...» citeste mai departe aici

  • Acordare tichete de incentivare. Care e regimul fiscal?
    • Stabilim prin cele de mai jos ce tratament fiscal se aplica la acordarea de tichete incentivare catre partenerii comerciali in vederea stimularii vanzarilor si care este cadrul legal. Tichetele de incentivare se acorda in cadrul campaniilor pentru fidelizarea clientilor care, pentru un numar de achizitii, beneficiaza de aceste tichete in locul reducerilor comerciale. Potrivit punctului 437 alin. (3) din OMFP 1802/2014, in cazul in care entitatea practica alte sisteme de fidelizare a clientilor...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.