Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule

08-Ian-2009
10533

 

dr. ec. Cristian Nicolae Stoina
director executiv D.G.F.P. ? M.B.

Taxa pe poluare pentru autovehicule

Avand in vedere comentariile din mass-media referitoare la taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule, am considerat necesara informarea dumneavoastra cu privire la cateva aspecte importante privind instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule, pornind de la un scurt istoric al acestei probleme.

I. Incepand cu data aderarii Romaniei la Uniunea Europeana, potrivit art. 2141 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, introdus prin Legea nr. 343/2006, modificata si completata de O.U.G. nr. 110/2006, s-a datorat taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule cu ocazia primei inmatriculari.

Au intrat sub incidenta acestei taxe autoturismele si autovehiculele comerciale cu masa totala maxima autorizata de pana la 3,5 tone, inclusiv. Au fost exceptate de la plata taxei speciale autoturismele si autovehiculele special echipate pentru persoanele cu handicap si cele apartinand misiunilor diplomatice, oficiilor consulare si membrilor acestora, precum si altor organizatii si persoane straine cu statut diplomatic care isi desfasoara activitatea in Romania.

Prin Ordinul ministrului economiei si finantelor nr. 418/2007 a fost aprobata procedura privind calculul taxei speciale pentru autoturisme si autovehicule, care prevedea obligativitatea intocmirii documentului privind modul de calcul al taxei speciale pentru autoturisme si autovehicule in regim de asistenta contribuabililor, acest document eliberandu-se pe loc solicitantului fara sa poarte stampila unitatii fiscale.

Contabilitatii microintreprinderilor
Contabilitatii microintreprinderilor
Vezi detalii
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA 2016
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA 2016
Vezi detalii
Cartea Verde a Contabilitatii 2016: legislatie fiscal-contabila
Cartea Verde a Contabilitatii 2016: legislatie fiscal-contabila
Vezi detalii

Taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule datorata de persoanele fizice sau juridice cu ocazia primei inmatriculari in Romania s-a calculat de catre organul fiscal competent, la punctele organizate in cadrul unitatilor Trezoreriei Statului, pe baza cartii de identitate a autovehicului (CIA) si a constituit sursa de venituri a bugetului de stat.

Elementele pe baza carora s-a calculat taxa speciala au fost urmatoarele:
a) categoria autovehiculului (M1/N1/N2/N3/M2/M3)
b) norma de poluare: ? E0 sau R0: Non Euro;
? E1 sau R1: Euro 1; 
? E2 sau R2: Euro 2; 
? E3 sau R3: Euro 3;
? E4 sau R4: Euro 4;
c) capacitatea cilindrica;
d) anul de fabricatie.

In cazul autoturismelor/autovehiculelor noi, pentru care anul de fabricatie era diferit de cel al vanzarii/inmatricularii, vechimea s-a stabilit astfel:

? in situatia in care in CIA este inscris ca an de fabricatie anul imediat urmator celui in care s-a efectuat achizitia, se considera anul achizitiei ca fiind acelasi cu anul de fabricatie;
? in situatia in care inmatricularea autoturismului/autovehiculului nou, care nu a mai fost niciodata inmatriculat, intervine
dupa o perioada mai mare de un an de la data fabricatiei, vechimea era considerata de pana la un an. Acest fapt trebuia dovedit prin prezentarea documentului eliberat de vanzator in acest sens.

Au fost scutite de plata taxei speciale urmatoarele autoturisme:

a) cele incadrate in categoria vehiculelor istorice, definite conform prevederilor legale in vigoare;

b) cele provenite din donatii sau finantate direct din imprumuturi nerambursabile, precum si din programe de cooperare stiintifica si tehnica, acordate institutiilor de invatamant, sanatate si cultura, ministerelor, altor organe ale administratiei publice, structurilor patronale si sindicale reprezentative la nivel national, asociatiilor si fundatiilor de utilitate publica, de catre guverne straine, organisme internationale si organizatii non-profit si de caritate.

II. Incepand cu data de 01.07.2008, au intrat in vigoare prevederile O.U.G. nr. 50/2008 pentru instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule, aceasta taxa constituind venit la bugetul Fondului pentru mediu si este gestionata de Administratia Fondului pentru Mediu in vederea finantarii programelor si a proiectelor pentru protectia mediului.

As mentiona faptul ca instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule aduce foarte multe noutati fata de taxa speciala datorata pentru prima inmatriculare.

1. Sub incidenta acestei taxe intra autovehiculele din categoriile M1-M3 si N1-N3, care au fost prevazute si la taxa speciala.

Aceste categorii sunt definite de RNTR2 (Reglementarile privind omologarea de tip si eliberarea cartii de identitate a vehiculelor rutiere, precum si omologarea de tip a produselor utilizate la acestea).

Fata de taxa speciala, sfera de aplicare a taxei pe poluare pentru autovehicule difera, in principal, in sensul ca se calculeaza sau nu se calculeaza pentru anumite coduri inscrise la categoria din rubrica 1 ?Categoria? din CIV. O alta noutate o constituie categoriile de autoturisme exceptate de la plata, care, prin aceasta ordonanta de urgenta, au fost extinse, astfel:

? in cazul autoturismelor echipate si destinate conducerii de catre persoanele cu handicap fizic grav si accentuat, asa cum aceste persoane sunt definite in Legea nr. 448/2006 privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap,

republicata, cu modificarile ulterioare, care poseda permis de conducere. Exceptia se aplica numai pentru achizitionarea unui singur autoturism in decurs de 5 ani si atunci cand autoturismul este in proprietatea persoanei cu handicap;

? autovehiculele destinate a fi utilizate de fortele armate, fortele de securitate a statului, de politie, de jandarmerie, de politia de frontiera, de pompieri;

? autovehiculele definite conform RNTR2 destinate serviciilor de ambulanta si medicina, autovehiculele speciale, echipate corespunzator pentru acordarea ajutorului de urgenta, precum si autovehiculele speciale destinate serviciilor de descarcerare. In aceasta categorie se incadreaza numai acele autovehicule dotate cu echipamente speciale necesare efectuarii serviciilor de ambulanta si medicina si care sunt inscrise in evidenta statiilor de ambulanta, a serviciilor mobile de urgenta si de reanimare. In aceeasi categorie intra si autovehiculele dotate cu echipamente speciale necesare efectuarii serviciilor de ambulanta si medicina, detinute de operatorii economici;

? autovehiculele a caror caroserie sau al caror sasiu a fost inlocuita/inlocuit, cu conditia ca aceste autovehicule sa fi fost anterior inmatriculate pe teritoriul Romaniei. Dovada echiparii speciale a autovehiculelor o reprezinta mentionarea acestui fapt de Regia Autonoma ?Registrul Auto Roman? in cartea de identitate a vehiculului.

De mentionat ca autovehiculele dotate cu cutie de viteze care poate functiona in regim automat nu intra in categoria celor adaptate sau echipate special si nu sunt exceptate de la plata taxei.

Potrivit art. 4 din O.U.G. nr. 50/2008, obligatia de plata a taxei intervine si la repunerea in circulatie a unui autovehicul dupa incetarea unei exceptari sau scutiri, aceasta obligativitate neexistand in vechea legislatie.

In continuare ?taxa? datorata pentru prima inmatriculare, respectiv taxa pe poluare, se calculeaza de autoritatea fiscala competenta, pentru urmatoarele situatii reglementate de ordonanta:

a) ca urmare a solicitarii persoanei fizice sau juridice care intentioneaza sa repuna in circulatie un autovehicul dupa incetarea exceptarii sau scutirii;
b) pentru restituirea sumelor reprezentand valoarea reziduala a taxei pe poluare platite;
c) pentru restituirea sumelor reprezentand diferenta dintre taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule si taxa pe
poluare pentru autovehicule;
d) pentru restituirea sumelor reprezentand diferente de taxa pe poluare rezultate in urma contestarii taxei pe poluare.

Potrivit noilor reglementari, pentru stabilirea taxei, persoana fizica sau persoana juridica, denumite in continuare contribuabil, care intentioneaza sa efectueze inmatricularea autovehiculului, va depune documentele din care rezulta elementele de calcul al taxei (Normele metodologice de aplicare a O.U.G. nr. 50/2008, aprobate prin H.G. nr. 686/2008), respectiv o cerere insotita de documentele de mai jos, in copie si original:

a) cartea de identitate a vehiculului; si
b) in cazul autovehiculelor rulate, achizitionate din alte state, un document din care sa rezulte data primei inmatriculari a
acestora si, dupa caz, declaratia pe propria raspundere privind rulajul mediu anual la data inmatricularii, precum si rezultatul expertizei tehnice efectuate de Regia Autonoma ?Registrul Auto Roman? ori rezultatul evaluarii individuale a autovehiculului.

Documentele in original se restituie contribuabilului dupa verificarea conformitatii si inscrierea vizei ?conform cu originalul? pe copiile care raman la organul fiscal.

Pentru autovehiculele care fac obiectul contractelor de leasing, se depune la organul fiscal un document, prevazut in anexa la norme, care contine elementele necesare calculului taxei pe poluare.

Incerc sa reamintesc ca norma de poluare Euro si valoarea emisiei de CO2 sunt cele mentionate de Regia Autonoma ?Registrul Auto Roman? in cartea de identitate a vehiculului. Pentru autovehiculele care nu au fost omologate in conformitate cu legislatia comunitara, aceste elemente se determina pe baza masuratorilor realizate de Regia Autonoma ?Registrul Auto Roman?, la cererea si pe cheltuiala contribuabilului.

Termenul de solutionare a cererii este de 2 zile de la data inregistrarii acesteia si de la data depunerii documentatiei complete. Solicitantul va primi o decizie de calcul al taxei pe poluare pentru autovehicule, emisa sub rezerva verificarii ulterioare, potrivit art. 90 din O.G. nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.

Pentru autovehiculele care fac obiectul contractelor de leasing, decizia de calcul al taxei pe poluare se comunica in maximum 5 zile lucratoare de la data depunerii documentatiei complete.

Taxa pe poluare calculata de organul fiscal prin decizia comunicata contribuabilului se achita in lei de contribuabili, prin virament sau in numerar, la unitatile Trezoreriei Statului din cadrul organului fiscal la care acestia sunt inregistrati ca platitori de impozite si taxe sau isi au domiciliul fiscal, in contul 51.16.10.09 ?Disponibil din taxe pe poluare pentru autovehicule?, codificat cu codul de identificare fiscala a contribuabililor persoane fizice sau juridice.

2. Restituirea la cerere a sumei reprezentand valoarea reziduala a taxei pe poluare platite (art. 8 din O.U.G. nr. 50/2008).

Se restituie la cerere suma reprezentand valoarea reziduala a taxei pe poluare platite atunci cand un autovehicul pentru care s-a platit taxa in Romania este scos ulterior din parcul auto national. Modelul cererii este prevazut in anexa la H.G. nr. 686/2008.

Valoarea reziduala a taxei reprezinta taxa care ar fi platita pentru respectivul autovehicul daca acesta ar fi inmatriculat la momentul scoaterii din parcul auto national.

La cererea de restituire se anexeaza, in original si in copie, urmatoarele documente:

a) documentul care atesta ca solicitantul a fost ultimul proprietar al autovehiculului scos din parcul auto national, respectiv copia legalizata a cartii de identitate a autovehiculului;
b) dovada radierii din circulatie a autovehiculului, eliberata de organele de politie competente;
c) documentul care atesta faptul ca autovehiculul a fost transferat in alt stat membru, respectiv factura/contractul de
vanzare-cumparare sau declaratia vamala de export, dupa caz;
d) certificatul de distrugere a vehiculului, dupa caz.

Cererea de restituire se solutioneaza de organul fiscal competent, in termenul legal de solutionare, potrivit legii, iar restituirea sumelor reprezentand valoarea reziduala a taxei se face din bugetul Fondului pentru mediu.

3. Restituirea la cererea contribuabilului persoana fizica sau juridica a sumei reprezentand diferenta dintre taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule si taxa pe poluare pentru autovehicule (art. 8 din O.U.G. nr. 50/2008).

Atunci cand taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule, platita in perioada 1 ianuarie 2007 ? 30 iunie 2008, este mai mare decat taxa pe poluare rezultata din aplicarea prevederilor O.U.G. nr. 50/2008, calculata in lei la cursul de schimb valutar aplicabil la momentul inmatricularii autovehiculului in Romania, contribuabilul poate solicita restituirea sumelor reprezentand diferenta de taxa platita.

Restituirea se efectueaza pe baza cererii depuse la organul fiscal competent.

La cererea de restituire se anexeaza:

? in original sau in copie, documentul doveditor al platii taxei speciale pentru autoturisme si autovehicule, respectiv chitanta fiscala/ordinul de plata si extrasul de cont, dupa caz, care sa ateste efectuarea platii acesteia;
? copia cartii de identitate a vehiculului si a certificatului de inmatriculare, cu prezentarea in original a acestora.

In cazul autovehiculelor care fac obiectul contractelor de leasing, la cererea de restituire se anexeaza, in copii conforme cu originalul pe baza declaratiei proprii, documentul doveditor al platii taxei speciale pentru autoturisme si autovehicule,

precum si cartea de identitate a vehiculului si certificatul de inmatriculare.

Cererea de restituire, insotita de documentele prevazute mai sus, se solutioneaza de organul fiscal competent.  

Pentru cererile de restituire depuse la organele fiscale inainte de data intrarii in vigoare a prevederilor ordonantei, termenul legal de solutionare incepe sa curga de la data de 1 iulie 2008, cu conditia ca cererea sa fie insotita de documentele prevazute mai sus.

4. Restituirea sumelor reprezentand diferente de taxa pe poluare rezultate in urma contestarii taxei pe poluare.
In cazul contestarii taxei platite, incepand cu data de 1 iulie 2008, contribuabilul poate solicita restituirea diferentei de
taxa fata de cea platita cu ocazia inmatricularii autovehiculului in Romania. Pentru restituirea sumelor reprezentand diferenta de taxa, contribuabilul va depune o cerere de restituire la organul fiscal
competent in administrarea acestuia.

La cererea de restituire se anexeaza, in original si in copie, urmatoarele documente:

a) dovada platii taxei pe poluare;
b) documentul eliberat de Regia Autonoma ?Registrul Auto Roman? privind rezultatul expertizei tehnice sau documentul
eliberat de Corpul Expertilor Tehnici privind rezultatul evaluarii individuale a autovehiculului.

Cererea de restituire se solutioneaza de organul fiscal competent in termenul prevazut de lege.

Articolul si-a propus prezentarea principalelor detalii referitoare la taxa de poluare, precum si a aspectelor referitoare la modalitatea de restituire a taxei de prima inmatriculare.

Acest articol este preluat din Revista Romana de Fiscalitate. Avand peste 3.700 de abonati platitori, Revista Romana de Fiscalitate este un punct de referinta pentru toti cei interesati de domeniul fiscal. Daca sunteti interesat de articole de specialitate bine documentate, semnate de "nume grele" din lumea fiscalitatii descarcati gratuit numarul din decembrie al Revistei Romane de Fiscalitate.

Drepturile de proprietate intelectuala asupra continutului acestui articol apartin Editurii Rentrop & Straton. Articolul poate fi preluat in limita a 500 de caractere, cu conditia sa fie insotit de textul: "Sursa: Portalul fiscalitatea.ro" si link catre www.fiscalitatea.ro . In caz contrar, vom actiona conform legilor privind protectia drepturilor de proprietate intelectuala.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule":
Rating:

Nota: 3.33 din 3 voturi
Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016

Atentie contabili!

"Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilo!

Abonati-va GRATUIT si descarcati Raportul Special



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Comentarii (1)

22-Ian-2013

unde pot clcula aceasta taxa?sa vad cat este





Subiectele saptamanii

  • ANAF: Care sunt modificarile Codului fiscal, aplicabile de la 1 ianuarie 2017?
    • Noul Cod fiscal a intrat in vigoare la inceputul anului in curs, insa unele prevederi devin aplicabile incepand cu prima zi a anului viitor. Totodata, exista si reglementari care vor disparea efectiv din 2017, precum impozitul pe constructii cunoscut mai bine ca "taxa pe stalp". Despre acestea, dar si despre celelalte noutati fiscale ce vor intra in vigoare la 1 ianuarie 2017, aflati din cele ce urmeaza. TVA standard de 19% Una dintre principalele prevederi aplicabile din prima zi a anului...» citeste mai departe aici

  • Se modifica din nou legea evaziunii fiscale. Prejudiciul achitat ii scapa pe infractori de dosar penal
    • O sedinta din cursul acestei saptamani, organizata de Guvern, a avut ca subiect legea evaziunii fiscale si, spun unele surse, a vizat modificarea legii evaziunii fiscale prin aducerea mai multor completari referitoare la plata prejudiciilor cauzate de aceasta infractiune. O prima schita a proiectului emis de Ministerul de Finante si analizata de HotNews.ro arata ca una dintre prevederi propune ca, in cazul in care un faptuitor plateste integral prejudiciul provocat de o fapte de evaziune...» citeste mai departe aici

  • Cum se pot evita problemele generate de o acuzatie de aparenta evaziune fiscala
    • Noul Cod de Procedura Fiscala, intrat in vigoare pe 1 ianuarie 2016, permite "criminalizarea" litigiilor fiscale, adica posibilitatea ca organele fiscale sa considere evaziune fiscala sau frauda fiscala aplicarea unui tratament fiscal diferit fata de cel avut in vedere de organul fiscal. Practica judiciara recenta a organelor de urmarire penala confirma tendinta acestora de a considera ca s-a savarsit o infractiune de evaziune fiscala ori de cate ori regimul fiscal al unei cheltuieli...» citeste mai departe aici

  • Procedura faliment. Se poate anula provizionul nedeductibil in 2016?
    • In analiza urmatoare, avem ca subiect situatia in care pentru creanta veche din anul 2012 s-a constituit in luna decembrie 2012 un provizion 30% deductibil, 70% nedeductibil. In cursul anului 2013, se declara deschiderea procedurii de faliment a clientului, procedura aflata inca in desfasurare (societatea este inscrisa la masa credala). Stabilim astfel daca se poate anula in 2016 provizionul nedeductibil de 70% si constitui provizion deductibil. Conform art. 26 alin. (1) lit. j) din Codul fiscal...» citeste mai departe aici

  • Dividende distribuite unei persoane nerezidente. Cum vom proceda corect?
    • Analiza de mai jos are ca subiect o societate care plateste dividende aferente anilor precedenti catre actionarul unic, persoana juridica rezidenta in Grecia, actionar al societatii din Romania in procent de 100%. Vom vedea cine achita ?i unde impozitul pe dividende, ce documente trebuie sa prezinte actionarul din Grecia si daca in declaratia 100 trebuie trecut impozitul la cod 631 "Impozit pe venituri din dividende obtinut din Romania de personane nerezidente". Conform art. 229 din Codul...» citeste mai departe aici

  • Sunt disponibile noua pozitii de membru in Consiliul de Administratie al CEC Bank
    • in conformitate cu prevederile OUG nr.109/2011 privind guvernanta corporativa a intreprinderilor publice, cu modificarile si completarile ulterioare, Ministerul Finantelor Publice, in calitate de autoritate publica tutelara, a selectat compania TRANSEARCH International S.R.L. pentru a-l asista in procesul de recrutare a noua pozitii de membru in Consiliul de Administratie la CEC BANK S.A. CEC BANK S.A. este persoana juridica româna, organizata in forma juridica a unei societati pe actiuni,...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Noul Cod Fiscal 2016!! Modificari in ceea ce priveste Impozitul pe Profit, Impozitul pe Venit si TVA-ul!

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilor

Descarcati GRATUIT Raportul Special "Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.