Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Taxe nerezidenti si certificatul fiscal de nerezidenta. Ce documente sunt necesare?

28-Ian-2014
1717
In ce priveste taxele datorate de nerezidenti si documentele pe care vor trebui sa le intocmeasca acestia, vom porni de la cazul unei societati care are la 31.12.2013 venituri din diferente curs valutar in suma de peste 65.000 euro*curs final an 2013 si facturi primite de consultanta efectuate de nerezident Luxemburg care este si asociat unic in SRL.

Prin depasirea pragului de 65.000 euro in conditiile in care firma nu are alte venituri decat diferente de curs valutar si dobanzi bancare, vom stabili daca aceasta ramane microintreprindere si in 2014, precum si daca aceasta depasire implica si trecerea la TVA prin depasirea pragului de 220.000 lei venituri.

In plus, in ce priveste taxele datorate de nerezidenti, vom vedea care este termenul legal pentru prezentare daca se prezinta certificatul fiscal de rezidenta, precum si ce alte documente sunt necesare si care este impozitul retinut avand in vedere conventia de evitare a dublei impuneri.

Conform prevederilor art.112^6 Cod fiscal, coroborate cu pct.11 si 12 din Normele de aplicare, in situatia in care, in cursul anului fiscal, o microintreprindere realizeaza venituri mai mari de 65.000 euro, contribuabilul va comunica, in termen de 30 de zile de la data de la care nu mai este indeplinita conditia respectiva, organului fiscal iesirea din sistemul de impunere pe veniturile microintreprinderilor prin depunerea unei declaratii de mentiuni, cu respectarea termenului legal, potrivit Codului de procedura fiscala.

Veniturile luate in calcul la stabilirea limitei de 65.000 euro sunt aceleasi cu cele care constituie baza impozabila prevazuta la art. 112^7 din Codul fiscal.
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Vezi detalii
Regimul fiscal al cheltuielilor cu autovehicule
Regimul fiscal al cheltuielilor cu autovehicule
Vezi detalii
PFA. II. IF. Noua forma de organizare in 2017
PFA. II. IF. Noua forma de organizare in 2017
Vezi detalii

Pentru anul 2013, veniturile luate in calcul la stabilirea limitei de 65.000 euro sunt cele de natura celor prevazute la art. 112^7 din Codul fiscal, inregistrate:

- incepand cu 1 ianuarie 2013, de catre persoanele juridice care aplica sistemul de impunere pe veniturile microintreprinderilor de la aceasta data inclusiv;
- incepand cu 1 februarie 2013, de catre persoanele juridice care aplica sistemul de impunere pe veniturile microintreprinderilor de la aceasta data inclusiv.

Cursul de schimb pentru determinarea echivalentului in euro este cel de la inchiderea exercitiului financiar precedent.

Astfel, avand in vedere ca societatea dumneavoastra a realizat venituri exclusiv din diferente de curs valutar si dobanzi bancare, veti lua ca baza impozabila la calculul total venituri obtinute din aceaste inregistrari.

Atrag atentia ca veti calcula total venituri pentru perioada 01.02-31.12.2013 sau 01.01-31.12.2013, in functie de data cand ati trecut la sistemul de impunere pe venit microintreprindere.

Daca total venituri din clasa 7 din balanta contabila depaseste cv 65.000 euro * curs BNR la 31.12.2012, veti trece din categoria platitorilor de impozit pe venit microintreprindere in categoria platitorilor de impozit pe profit. Veti depune declaratia 010 si balanta contabila la luna in care s-a depasit plafonul la organul fiscal de care apartineti, pentru a modifica vectorul fiscal.

Atentie ! Ttrecerea va fi efectuata incepand cu trimestrul in care s-a produs depasirea plafonului de 65.000 euro, dar va fi comunicata in termen de 30 de zile de la data cand s-a produs acest fapt.

Din punct de vedere al TVA, conform art.152 alin.(1), o societate comerciala romana, a carei cifra de afaceri anuala, declarata sau realizata, este inferioara plafonului de 65.000 euro*curs BNR data aderarii, respectiv 220.000 lei, poate aplica scutirea de taxa, aplicand in acest fel regimul special de scutire, pentru operatiunile prevazute la art. 126 alin.(1), cu exceptia livrarilor intracomunitare de mijloace de transport noi, scutite conform art. 143 alin. (2) lit. b).

Cifra de afaceri in acest caz, cu privire la calculul plafonului de 65.000 euro, respectiv 220.000 lei, este constituita din totalul livrarilor efectuate de catre compania dumneavoastra pe parcursul anului 2013 (01.01-31.12.2013), inclusiv avansurile facturate si/sau cele incasate, dar nefacturate.

Indiferent de faptul ca veniturile societatii dumneavoastra depasesc 220.000 lei, avand in vedere ca ele sunt exclusiv constituite din venituri din diferente de curs valutar si dobanzi bancare, acestea nu constituie livrari efectuate, deci nu sunt luate in calcul pentru a determina cifra de afaceri anuala realizata in 2013 in vederea inregistrarii ca platitor de TVA. Astfel, nu veti declara si nu veti solicita trecerea de la categoria de neplatitor TVA in categoria persoanelor obligate la plata TVA.
Referitor la impozitul pe venituri nerezidenti, conform art.116 alin.(1) , un nerezident, contribuabil rezident al unei tari cu care Romania a incheiat o conventie pentru evitarea dublei impuneri, cota de impozit care se aplica venitului impozabil obtinut de catre acel contribuabil din Romania nu poate depasi cota de impozit prevazuta in conventie care se aplica asupra acelui venit.

Daca sunt cote diferite de impozitare in legislatia interna sau in conventiile de evitare a dublei impuneri, se aplica cotele de impozitare mai favorabile. Daca un contribuabil este rezident al unei tari din Uniunea Europeana, cota de impozit care se aplica venitului impozabil obtinut de acel contribuabil din Romania este cota mai favorabila prevazuta in legislatia interna, legislatia Uniunii Europene sau in conventiile de evitare a dublei impuneri.

Astfel se va calcula, retine si declara impozit pe venituri nerezidenti valoarea cea mai mica dintre cea mentionata in conventia de evitare a dublei impuneri incheiata intre Luxemburg si Romania si impozitul de 16% , stabilit de legislatia romana.

Conform art.116 alin.(2), pentru a beneficia de aplicarea prevederilor conventiei de evitare a dublei impuneri si a legislatiei Uniunii Europene, nerezidentul are obligatia de a prezenta societatii dumneavoastra, platitoare de venit, in momentul realizarii venitului, certificatul de rezidenta fiscala eliberat de catre autoritatea competenta din statul sau de rezidenta, precum si, dupa caz, o declaratie pe propria raspundere in care se indica indeplinirea conditiei de beneficiar in situatia aplicarii legislatiei Uniunii Europene.

Daca certificatul de rezidenta fiscala, respectiv declaratia ce va indica calitatea de beneficiar nu se prezinta in acest termen, veti calcula, declara, retine si veti plati impozitul de 16 % pe venit nerezidenti, aplicat la venit brut.

In momentul prezentarii certificatului de rezidenta fiscala si, dupa caz, a declaratiei prin care se indica calitatea de beneficiar veti putea aplica prevederile conventiei de evitare a dublei impuneri sau ale legislatiei Uniunii Europene si veti putea face regularizarea impozitului in cadrul termenului legal de prescriptie.

In acest sens, certificatul de rezidenta fiscala trebuie sa mentioneze ca beneficiarul venitului a avut, in termenul de prescriptie, rezidenta fiscala in statul contractant cu care este incheiata conventia de evitare a dublei impuneri, intr-un stat al Uniunii Europene pentru toata perioada in care s-au realizat veniturile din Romania.

Certificatul de rezidenta fiscala prezentat in cursul anului pentru care se fac platile este valabil si in primele 60 de zile calendaristice din anul urmator, cu exceptia situatiei in care se schimba conditiile de rezidenta.

Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Taxe nerezidenti si certificatul fiscal de nerezidenta. Ce documente sunt necesare?":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • 6 categorii noi de operatiuni vor avea TVA zero de la 1 martie
    • Potrivit unui nou proiect de lege, mai multe operatiuni de livrare vor avea TVA zero de la 1 martie, in cazul in care proiectul va fi aprobat. Totodata, odata cu noul proiect, se propune si majorarea plafonului de TVA de la 220.000 lei la 300.000 lei (circa 85.000 euro). Iata care sunt categoriile de operatiuni pentru care ar urma sa se aplice TVA zero, conform proiectului: Cota redusa de 0% se aplica asupra bazei de impozitare pentru urmatoarele livrari de bunuri si prestari de servicii: a)...» citeste mai departe aici

  • Creante neincasate si eliminate prin planul de reorganizare. Ce cheltuieli se deduc?
    • In analiza de mai jos, avem situatia in care societate comerciala A, parte afiliata a societatii B, are creante (clienti neincasati) fata de societatea B. Societatea B se afla in inolventa conform Legii 85/2006. I se aproba un plan de reorganizare conform caruia creantele societatii A nu se vor putea achita vreodata. Stabilim ce trebuie sa faca societate A pentru a asigura o imagine fidela a patrimoniului, daca sunt deductibile cheltuielile cu anularea acestor creante, precum si in ce fel se...» citeste mai departe aici

  • Legea nr. 5/2017 pentru aprobarea plafoanelor unor indicatori specificati in cadrul fiscal-bugetar
    • Redam mai jos Legea nr. 5/2017 pentru aprobarea plafoanelor unor indicatori specificati in cadrul fiscal-bugetar pe anul 2017 a fost publicata in Monitorul Oficial nr. nr. 126 din 16/02/2017. Art. 1. - Prezenta lege aproba plafoanele unor indicatori specificati in cadrul fiscal-bugetar, potrivit dispozitiilor art. 26 alin. (2) si art. 29 alin. (1) din Legea responsabilitatii fiscal-bugetare nr. 69/2010, republicata. Art. 2. - (1) Plafonul soldului bugetului general consolidat, exprimat ca...» citeste mai departe aici

  • Firmele pot emite cereri de finantare nerambursabila. Ce conditii trebuie indeplinite?
    • Intreprinderile mici si mijlocii pot aplica, incepand de azi, pentru finantare nerambursabila cuprinsa intre 200.000 euro si 1 milion de euro. Ajutorul nerambursabil, cuprins intre 200.000 de euro si 1 milion de euro, se acorda ca ajutor nerambursabil firmelor pentru investii in active corporale noi, construirea si extinderea spatiilor de productie, dotari diverse, investitii in realizarea de instrumente de comercializare online. Obiectivul prezentei masuri de sprijin il reprezinta imbunatatirea...» citeste mai departe aici

  • Retur bunuri in garantie din UE. Masuri de simplificare pentru TVA. Ce inregistrari contabile se fac?
    • O societate comerciala vinde produse finite in UE. Produsele au si garantie. In cazul in care produsele se defecteaza, clientul extern le returneaza si furnizorul le va inlocui. Cand produsele se intorc au nota de retur, dar clientul extern plateste factura catre furnizorul din Romania mai putin cu valoarea produselor returnate. Vom vedea care sunt inregistrarile contabile la furnizorul din Romania si care este tratamentul fiscal in ce priveste TVA-ul. De asemenea, vom vedea care este documentul...» citeste mai departe aici

  • Romania a sustinut masurile de combatere a evaziunii fiscale in cadrul ECOFIN
    • Ministrul finantelor publice, Viorel stefan, a sustinut pozitia Romaniei in cadrul Consiliului pentru Afaceri Economice si Financiare al Uniunii Europene (ECOFIN) la reuniunea din 21 februarie a.c., consacrata in principal tematicii combaterii evaziunii fiscale. Primul punct pe agenda discutiilor l-a reprezentat propunerea de modificare a directivei Consiliului (UE) 2016/1164 in ceea ce priveste tratamentele neuniforme ale elementelor hibride care implica tari terte (ATAD 2). Propunerea face...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.