Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Teorie fiscala si repercursiuni in practica

22-Mar-2011
1768

Art. 16 din Codul de procedura fiscala are un cuprins ce pare desprins dintr-un curs de facultate: "Raportul de drept procedural fiscal cuprinde drepturile si obligatiile ce revin partilor, potrivit legii, pentru indeplinirea modalitatilor prevazute pentru stabilirea, exercitarea si stingerea drepturilor si obligatiilor partilor din raportul de drept material fiscal".


Putea sa lipseasca, nu?
Pai...nu.
Pentru ca definitia ascunde consecinte la care, daca partile nu sunt atente, risca sa piarda.

Fiind un raport juridic stabilit intre doua persoane, in baza caruia una din ele - creditorul are dreptul sa ceara de la cealalta - debitorul, o anumita prestatie sau sa se abtina de la o anumita actiune, obligatia cuprinde ca orice raport juridic trei elemente esentiale:

a) subiectele intre care se leaga raportul juridic - subiectul activ-creditorul si subiectul pasiv - debitorul;
Preturi de Transfer - Curs video
Preturi de Transfer - Curs video
Vezi detalii
Calendarul Contabilului Vesel 2017
Calendarul Contabilului Vesel 2017
Vezi detalii
Capcanele comertului online
Capcanele comertului online
Vezi detalii


b) un continut, reprezentand drepturile si obligatiile partilor;

c) obiectul obligatiei, constand intr-o prestatie sau abstentiune. Lipsa oricaruia din aceste elemente atrage inexistenta obligatiei.

Potrivit art. 17 din Codul de procedura fiscala, subiecte ale raportului juridic fiscal sunt statul, unitatile administrativ-teritoriale, contribuabilul, precum si alte persoane care dobandesc drepturi si obligatii in cadrul acestui raport.

Contribuabilul este orice persoana fizica ori juridica sau orice alta entitate fara personalitate juridica ce datoreaza impozite, taxe, contributii si alte sume bugetului general consolidat, in conditiile legii.

Cu subiectele e limpede.

In ce priveste obiectul raporturilor de drept procedural fiscal, acesta consta in conduita partilor acestui raport, adica in actiunile sau inactiunile la care sunt indrituite partile sau pe care sunt tinute sa le indeplineasca. Astfel, constituie obiect al raporturilor mentionate declararea veniturilor de catre contribuabili, plata impozitelor si taxelor, restituirea si rambursarea de sume etc.

Acest obiect trebuie sa existe, pentru a lua nastere raportul juridic fiscal. Pare un lucru de la sine inteles - in TEORIE - dar PRACTICA arata ca nu e chiar asa.

Reproducem, fara prea multe comentarii, o decizie atacata, dar care... nu producea niciun efect fiscal, ci fixa doar o obligatie de reconstituire a unor documente.

Iata esenta considerentelor din decizie:

"Din cercetarea actului mentionat se constata (...) ca problema obligatiilor fiscale ce reveneau angajatorului si angajatilor a fost abordata de organul de control la nivel pur conceptual, retinandu-se ca "pentru persoanele care in baza unui contract individual de munca cumuleaza mai multe functii, in afara de unitatea la care are functia de baza, se calculeaza si se vireaza lunar contributia C.A.S., C.A.S.S. si fond somaj, pentru toate functiile ocupate, la o baza lunara de calcul stabilita conform ort. 23 si 24 din Legea nr. 19/2000" (vechea lege a pensiilor, abrogata de la 1 ianuarie 2011).

Totusi, organul fiscal doar stabilise un principiu, fara a trece la calculul sumelor si penalitatilor, care urmau a fi calculate? vreodata. Sens in care Curtea de Apel citata a aratat limpede: "Lipsa actului de finalizare a controlului sau a oricarui act prin care obligatiile fiscale sa fi fost individualizate si determinate face ca abordarea de principiu a problemei obligatiilor persoanelor ce cumulau mai multe functii sa apara ca prematura, chiar daca s-a formulat o contestatie pe aceasta tema si chiar daca aceasta a fost solutionata, iar prima instanta s-a considerat legal investita cu solutionarea actiunii in anulare".

Teoria ca teoria, practica ne omoara. Asa incat citirea si aprofundarea unor articole de lege, chiar "teoretice", ne scuteste de multe gafe.
Care, in materie fiscala, s-ar putea sa coste.

Horatiu Sasu
Jurist si economist
Consultant in afaceri


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Teorie fiscala si repercursiuni in practica":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Cele mai importante modificari cu privire la TVA

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Declaratia 112 actualizata in ianuarie 2017!
    • Va informam ca ANAF a actualizat in luna ianuarie 2017 PDF-ul inteligent pentru D 112 - Declaratia privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate - conform Ordinului comun al ministrului finantelor publice nr. 1977/ 09.12.2013, ministrului muncii, familiei, protectiei sociale si persoanelor varstnice nr.2757/ 23.12.2013 si al ministrului sanatatii nr. 1580/ 23.12.2013, valabil incepand cu 01/2017. Declaratia 112 a ajuns la...» citeste mai departe aici

  • Impozitul pe veniturile microintreprinderilor. Conditii de aplicare 2017
    • Prin ceea ce urmeaza, retineti ca de la 1 februarie, societatile care la data de 31.12.2016 au realizat o cifra de afacere sub 500.000 euro sunt obligate sa treaca la platitor de impozit microintreprindere. Vom vedea astfel daca obligativitatea de a avea un angajat pentru a plati numai 1% impozit din februarie se refera la 31.12 sau daca se pot face angajari in ianuarie pentru a avea din data de 1 februarie un angajat. De asemenea, vom vedea daca este suficient ca la sfarsitul anului societatea...» citeste mai departe aici

  • Intocmirea dosarului preturilor de transfer. Ce riscam daca depasim termenul de predare?
    • Supunem atentiei dumneavoastra cazul unui contribuabil mijlociu care achizitioneaza servicii de la parte afiliata cu o suma ce depaseste 250.000 euro pentru anul 2016. Stabilim daca exista obligatia ca incepand cu data de 25.03.2017 acesta sa puna la dispozitia ANAF dosarul preturilor de transfer in 10 zile sau intr-un termen de 30-60 zile si daca exista alte riscuri, in cazul in care nu il prezinta, in afara amenzii de 14.000 lei. Iata raspunsul specialistului: In conformitate cu prevederile...» citeste mai departe aici

  • 25 ianuarie 2017 e termenul-limita pentru declarare si plata impozit pe dividende
    • Va reamintim ca 25 ianuarie 2017 este termenul limita de plata si de declarare al impozitului pe dividende, in urmatoarele situatii: - in cazul dividendelor distribuite in anul 2016 si care nu au fost platite actionarilor/asociatilor persoane juridice pana la sfarsitul anului in care s-au aprobat situatiile financiare anuale. Aceste prevederi nu se aplica pentru dividendele distribuite si neplatite pana la sfarsitul anului 2016, daca in ultima zi a anului calendaristic, persoana juridica romana...» citeste mai departe aici

  • Bogdan-Nicolae Stan este noul presedinte al ANAF
    • Bogdan-Nicolae Stan a fost numit in functia de presedinte, cu rang de secretar de stat, al Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, in urma deciziei prim-ministrului, publicata in Monitorul Oficial nr 0039, din 13 ianuarie 2017. Bogdan-Nicolae Stan a avut atributii de coordonare a activitatilor de combatere a evaziunii si fraudei fiscale, in func?ii precum cea de Director general/Director general adjunct, in cadrul Activitatii de inspectie fiscala de la DGRFP Ilfov (2012 - 2013) si respectiv...» citeste mai departe aici

  • O noua metodologie de calcul a contributiilor si taxelor datorate la Fondul pentru mediu
    • Prin O.U.G. nr. 39/2016 din 28 iunie 2016 a fost modificata si completata Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 196/2005 in sensul modificarii unor taxe si introducerii unor noi taxe si contributii la bugetul Fondului pentru mediu. Contributiile nou introduse sunt: >> o contributie datorata de operatorii economici care introduc pe piata nationala echipamente electrice si electronice, astfel: 1. de la data de 1 ianuarie 2017 pana la data de 31 decembrie 2017, pentru diferenta dintre cantitatile...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Cititi si respectati noile reguli din Codul Fiscal privind TVA

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.