Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Termenul de prescriptie in domeniul fiscal: infinit

02-Feb-2011
27488
Codul de procedura fiscala spune limpede ca dreptul de a cere executarea silita a creantelor fiscale (inclusiv daca e vorba de contributia la sanatate neachitata de pensionari sau o amenda) se prescrie in termen de 5 ani de la data de 1 ianuarie a anului urmator celui in care a luat nastere acest drept.

Deci cat este termenul de prescriptie in materie fiscala?
Raspuns gresit: 5 ani. Raspuns corect: infinit.

Termenul de prescriptie in materie fiscala (5 ani) este mai mare decat in dreptul comun (3 ani ? termen general). Ratiunea consta ? spun unii - in faptul ca trebuie protejat interesul statului, care prin organele sale administrativ-financiare isi valorifica politica fiscala pe de o parte, iar pe de alta parte este generata de numarul mare de contribuabili posibil rau-platnici .

Sa presupunem ca un contribuabilul are de achitat o amenda pana in 15 martie 2011. Potrivit art. 131 alin. 1 si 2 din Codul de procedura fiscala, termenul de prescriptie incepe la 1 ianuarie 2012, iar prescriptia se stinge la 1 ianuarie 2017. (Pentru cine e interesat, modul de calcul rezulta din coroborarea art. 131 alin. 2 cu cele ale art. 68 din Cod, coroborate cu art. 101 din Codul de procedura civila).

Deci, dupa modul de calcul conform reglementarii de mai sus, termenul de prescriptie ar fi de aproape 6 ani.
Preturi de Transfer - Curs video
Preturi de Transfer - Curs video
Vezi detalii
Ghid practic Excel
Ghid practic Excel
Vezi detalii
Capcanele comertului online
Capcanele comertului online
Vezi detalii


Este de retinut ca acest termen "prelungit" de peste 5 ani este aplicabil in toate cazurile in care, prin lege speciala, se stabilesc obligatii fiscale constand in plata de impozite, taxe sau contributii la fondurile speciale, fara a se fixa vreun termen special de prescriptie, precum si in cazurile in care legea speciala "trimite" explicit sau implicit la termenul de prescriptie de drept comun in materie fiscala .

Ce se intampla insa daca, dupa 5 ani fara o zi, organul fiscal emite o somatie de plata pentru anumite obligatii fiscale?

Tot Codul de procedura fiscala prevede, la art. 133, ca:

"Termenul de prescriptie prevazut la art. 131 se intrerupe:
a) in cazurile si in conditiile stabilite de lege pentru intreruperea termenului de prescriptie a dreptului la actiune;

b) pe data indeplinirii de catre debitor, inainte de inceperea executarii silite sau in cursul acesteia, a unui act voluntar de plata a obligatiei prevazute in titlul executoriu ori a recunoasterii in orice alt mod a datoriei;

c) pe data indeplinirii, in cursul executarii silite, a unui act de executare silita;

d) in alte cazuri prevazute de lege."

Literele a) si c) de mai sus sunt relevante. Litera a) trimite la prevederile Decretului nr. 167/1958, care arata ca prescriptia se intrerupe, printre altele, in cazul unei simple notificari.

Litera c) de mai sus se refera al un simplu act de executare ? o somatie ? chiar neurmata de executare (aici e cheia!).

Perfect, dar care e problema? Problema este... esentiala: odata intrerupt termenul de prescriptie, incepe sa curga un alt termen de prescriptie, de 5 (spre 6) ani.

Sa punem cap la cap tot ce am citit: un contribuabilul are de achitat o amenda pana in 15 martie 2011. Potrivit art. 131 alin. 1 si 2 din Codul de procedura fiscala, termenul de prescriptie incepe la 1 ianuarie 2012, iar prescriptia se stinge la 1 ianuarie 2017. La 27 decembrie 2016 contribuabilul primeste o somatie (act de executare silita), chiar neurmata de executare, asa incat se intrerupe prescriptia, dand nastere unui nou termen de prescriptie, care se stinge la 1 ianuarie 2021.

Asta daca nu cumva, in 29 decembrie 2020, organul fiscal emite o noua somatie, chiar neurmata de executare...

Si tot asa...
Sa traim bine!

Horatiu Sasu,
Jurist si economist
Consultant in afaceri
Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Termenul de prescriptie in domeniul fiscal: infinit":
Rating:

Nota: 3.81 din 24 voturi
Cele mai importante modificari cu privire la TVA

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Comentarii (3)

08-Oct-2012

Buna ziua , anul acesta in vara s-au mutat obligatiile de plata de la casa de asigurari de sanatate la taxe si impozite , abia acum cand am fost sa platesc un impozit mi-au zis ca am de platit ceva din 2006 , avand in vedere ca suntem in 2012 nu se prescrie ?

20-Iun-2012

AM FOST PATRON AL UNUI srl care in prezent se aflÄ? INFAZA DE DIZOLVARE PE MOTIV DE insolvenÈ?Ä?.Am impazite pe profit neplÄ?tite din anii - 1997,98,99,2000,2001,2002,2003-07... in valoare totalÄ? de 4300 ron. La aceastÄ? sumÄ? sa calculat majorÄ?ri,penalizÄ?ri È?i iar majorÄ?ri astfel sa ajuns la o sumÄ? de 15.983 ron.Executorul sindic a propus È?i sa aprobat ca EU in calitate de patron sÄ? rÄ?spund pentru intrarea in insolvenÈ?Ä? a SRL-ului... CE AM DE FÄ?CUT,CE SUMA AR TREBUI SA PLÄ?TESC È?i in ce condiÈ?ii sar PRESCRIE ? SUMA APROAPE IN TOTALITATEA EI provine din anii 1999-2004 ?!

17-Dec-2011

Buna ziua, In legatura cu termenul de prescriptie as dori sa stiu care este acesta in cazul in care eu, in calitate de salariat am avut retinere pe statul de salarii a tuturor contributiilor individuale la acordarea tichetelor cadou aferente anului 2010 decembrie si retinerea/plata acestora in cursul lunii ianuarie 2011, cand pe stat am fost platita cu mult mai putin deoarece mi-au fost retinute aceste taxe fara a se consulta bine legislatia in vigoare la acea data. Din cate am citit mai sus si din alte surse de fiscalitate inteleg ca taxele sociale somaj, sanatate, pensie nu trebuiau sa fie retinute de la salariati. Va rog foarte mult sa-mi dati si mie un raspuns si as mai dori sa-mi comunicati unde trebuie sa ma adresez cu aceasta plangere astfel incat sa-mi pot recupera banii. Va multumesc, Andreea Ichimescu





Subiectele saptamanii

  • Noutati legislative cu incidenta fiscala in perioada 9-15 ianuarie 2017
    • ANAF a transmis recent un nou buletin informativ in care a inclus cele mai importante noutati legislative cu incidenta fiscala din intervalul 9-15 ianuarie 2017. 1. Legea nr.2/2017 pentru modificarea si completarea Legii nr.227/2015 privind Codul fiscal si pentru modificarea Legii nr.95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii (M.Of. nr.36 din 12 ianuarie 2017); 2. Ordinul comun al ministrului comunicatiilor si pentru societatea informationala, ministrului educatiei nationale si cercetarii...» citeste mai departe aici

  • MFP si ANAF extind spatiul privat virtual si pentru persoanele juridice
    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala extinde serviciul SPATIUL PRIVAT VIRTUAL (SPV) pentru toti contribuabilii. Astfel, pe langa persoanele fizice, si contribuabilii persoane juridice si entitati fara personalitate juridica pot opta sa primeasca, prin mijloace electronice de transmitere la distanta, acte administrative fiscale emise in forma electronica de organul fiscal central, precum si alte documente, daca acceseaza serviciul SPATIUL PRIVAT VIRTUAL (SPV). La randul lor, contribuabilii...» citeste mai departe aici

  • ANAF: Scoaterea din evidenta vectorului fiscal a impozitului pe constructii se va face la nivel centralizat
    • Persoanele juridice romane, cu exceptia institutiilor publice, institutelor nationale de cercetare-dezvoltare, asociatiilor, fundatiilor si a celorlalte persoane juridice fara scop patrimonial, potrivit legilor de organizare si functionare; persoanele juridice straine care desfasoara activitate prin intermediul unui sediu permanent in Romania; precum si persoanele juridice cu sediul social in Romania infiintate potrivit legislatiei europene au fost obligati la plata impozitului pe constructii...» citeste mai departe aici

  • Sedinta ANAF privind Formularul 088. Deschidere totala a ANAF catre mediul de afaceri
    • Intr-un comunicat recent, se arata ca presedintele ANAF, domnul Bogdan-Nicolae Stan, impreuna cu specialisti ai institutiei au participat in data de 17 ianuarie, la prima sedinta a grupului de lucru care va identifica solutiile pentru posibile probleme generate de eliminarea formularului 088. Cu aceasta prima ocazie, presedintele ANAF a anuntat deschiderea totala a institutiei fata de mediul de afaceri, astfel incat activitatea acesteia sa simplifice interactiunea contribuabililor cu organele...» citeste mai departe aici

  • Calculul si declararea impozitului pe profit pentru organizatiile nonprofit. Cum procedam?
    • Prin cele ce urmeaza, facem referire la o asociatie care are drept obiect de activitate practicarea medicinei alternative si care inregistreaza in anul 2016 atat venituri din cotizatii si donatii, cat si venituri din predarea cursurilor in domeniu. In cazul in care cheltuielile asociatiei sunt de 1500 lei respectiv veniturile din cotizatii 1000 lei, iar cele din predarea de cursuri de 4000 lei (activitate economica), stabilim daca asociatia datoreaza impozit pe profit pe anul 2016, precum si...» citeste mai departe aici

  • Cifra de afaceri pentru plafon perioada fiscala. Cum procedam privind includerea in plafon a vanzarii de mijloace fixe?
    • In analiza de mai jos, avem o societate care realizeaza venituri brute din: - incasari pe anul 2016 - aproximativ 200.000 lei - vanzari mijloace fixe (apartament) - aproximativ 300.000 lei - plafonul perioada TVA (lunar/trimestru) 2016 = 454.110 lei. Stabilim daca la calculul plafonului TVA de 100.000 euro se includ si veniturile din vanzarea mijloacelor fixe. De asemenea, cu precizarea ca in anul 2016 este cu TVA la trimestru, vom vedea daca pentru anul 2017 este cu TVA lunar. Potrivit art. 322...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Cititi si respectati noile reguli din Codul Fiscal privind TVA

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.