Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Tichete cadou acordate de sindicat membrilor sai si cheltuieli de protocol. Ce contributii platim?

29-Apr-2013
4732
Vom stabili mai jos daca pentru tichetele cadou oferite de un sindicat membrilor sai cotizanti se plateste si contributia la asigurarile sociale de sanatate, precum si care va fi modul de declarare la stat a impozitului pe tichete.

In plus, vom vedea daca si cheltuileile de protocol urmeaza acelasi regim fiscal ca si in cazul unei societati comerciale sau daca se pot face cheltuieli de protocol nelimitate (sindicatul nu este platitor de impozit pe profit).

Solutia consultantului:

1. Organizatiile sindicale pot acorda ajutoare sociale sau alte forme de sprijin cu destinatie speciala membrilor acestora, sume care din punct de vedere fiscal nu vor reprezenta venituri impozabile, potrivit art. 42 lit. a) din Codul fiscal in masura in care li se confera caracterul social. Potrivit art. 32 din Legea 62/2011, raporturile dintre organizatiile sindicale si membrii lor sunt reglementate prin statutele proprii si prin lege, sprijinirea materiala a membrilor sai fiind posibila in conditiile prevazute de statut.
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Vezi detalii
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Vezi detalii
Regimul fiscal al cheltuielilor cu autovehicule
Regimul fiscal al cheltuielilor cu autovehicule
Vezi detalii

In cazul in care sindicatul acorda tichete cadou membrilor sai, veniturile vor face obiectul impunerii in conformitate cu prevederile art. 78 alin. (1) din Codul fiscal, fiind incluse in categoria veniturilor din alte surse. Astfel, in cazul tichetelor cadou acordate persoanelor fizice in afara unei relatii generatoare de venituri din salarii, cum este si cazul raporturilor dintre sindicat si membrii sai, sunt aplicabile prevederile pct. 152 liniuta a 7-a din Normele metodologice pentru aplicarea art. 78 din Codul fiscal, veniturile fiind tratate drept venituri impozabile supuse impozitului final pe venit in cota de 16%.

Raportarea impozitului pe veniturile din alte surse se face prin intermediul formularului 100 - Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat care se completeaza in conformitate cu OPANAF 195/2013.

Potrivit art. 93 din Codul fiscal, platitorii de venituri, cu regim de retinere la sursa a impozitelor, au obligatia sa depuna o declaratie privind calcularea si retinerea impozitului pentru fiecare beneficiar de venit la organul fiscal competent, pana in ultima zi a lunii februarie inclusiv a anului curent pentru anul expirat. Astfel, formularul 205 - Declaratie informativa privind impozitul retinut la sursa si castigurile/pierderile realizate, pe beneficiari de venit (OPANAF 1913/2012) se va depune pana la 25 februarie 2014 pentru impozitul pe veniturile din alte surse calculat si retinut in anul 2013.

Din punct de vedere al contributiilor sociale obligatorii, Capitolul III al Titlului IX indice 2 din Codul fiscal obliga persoanele fizice la plata contributiei de asigurari sociale de sanatate asupra veniturilor din alte surse, astfel cum sunt prevazute la art. 78 din Codul fiscal, daca nu realizeaza si venituri de natura celor mentionate la Capitolul I al Titlului IX indice 2 din Codul fiscal, venituri sub forma indemnizatiilor de somaj, venituri din pensii mai mici de 740 lei, precum si venituri de natura celor mentionate la art. 296 indice 21 alin. (1) lit. a) - d), g) si h), art. 52 alin. (1) lit. b) - d) si din asocierile fara personalitate juridica prevazute la art. 13 lit. e) din Codul fiscal.

Contributia de asigurari sociale de sanatate se stabileste de organul fiscal competent, prin decizia de impunere anuala, pe baza informatiilor din declaratia privind calcularea si retinerea impozitului pentru fiecare beneficiar de venit pe care sindicatul va avea obligatia sa o depuna conform art. 93 din Codul fiscal.

2. Codul fiscal nu creeaza norme cu privire la utilizarea veniturilor organizatiei sindicale, acestea fiind reglementate de legea proprie de organizare, respectiv Legea 62/2011. Astfel, potrivit prevederilor art. 25 din Legea nr. 62/2011, organizatia sindicala poate, in conditiile prevazute de statut:

a) sa sprijine material membrii sai in exercitarea profesiunii;
b) sa constituie case de ajutor proprii;
c) sa editeze si sa tipareasca publicatii proprii;
d) sa infiinteze si sa administreze, in conditiile legii, in interesul membrilor sai, unitati sociale, de cultura, invatamant si cercetare in domeniul activitatii sindicale, societati comerciale, de asigurari, precum si banca proprie;
e) sa constituie fonduri proprii pentru ajutorarea membrilor sai;
f) sa organizeze si sa sprijine material si financiar activitati cultural-artistice;
g) sa organizeze si sa desfasoare cursuri de pregatire si calificare profesionala, in conditiile legii;
h) sa desfasoare si alte activitati prevazute prin statut, in conditiile legii.

Limitele de deductibilitate prevazute la art. 21 alin. (3) lit. a) din Codul fiscal aferente cheltuielilor de protocol sunt utilizate in vederea determinarii impozitului pe profit, organizatiile sindicale fiind scutite de la plata impozitului pe profit pentru veniturile din activitati economice realizate pana la nivelul echivalentului in lei a 15.000 euro, intr-un an fiscal, dar nu mai mult de 10% din veniturile totale scutite de la plata impozitului pe profit, prevazute la alin. (2) al art. 15 din Codul fiscal.

Organizatiile sindicale datoreaza impozit pe profit pentru partea din profitul impozabil ce corespunde veniturilor, altele decat cele scutite de la plata impozitului pe profit sau decat veniturile din activitati economice realizate in limitele de mai sus, impozit calculat prin aplicarea cotei de impozit pe profit.


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Tichete cadou acordate de sindicat membrilor sai si cheltuieli de protocol. Ce contributii platim?":
Rating:

Nota: 3.88 din 4 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • 6 categorii noi de operatiuni vor avea TVA zero de la 1 martie
    • Potrivit unui nou proiect de lege, mai multe operatiuni de livrare vor avea TVA zero de la 1 martie, in cazul in care proiectul va fi aprobat. Totodata, odata cu noul proiect, se propune si majorarea plafonului de TVA de la 220.000 lei la 300.000 lei (circa 85.000 euro). Iata care sunt categoriile de operatiuni pentru care ar urma sa se aplice TVA zero, conform proiectului: Cota redusa de 0% se aplica asupra bazei de impozitare pentru urmatoarele livrari de bunuri si prestari de servicii: a)...» citeste mai departe aici

  • Modificarile valabile in 2017 pentru Declaratia 300 decont TVA
    • OPANAF 591/2017 a modificat la acest inceput de an modelul si continutul pentru Declaratia 300 (Decont TVA). De retinut ca se utilizeaza noul model de formular 300 „Decont de taxa pe valoarea adaugata” in varianta impusa de OPANAF nr. 591/27 ianuarie 201 pentru obligatiile fiscale valabile incepand cu 1 ianuarie 2017. Principalele modificari aduse in ce priveste Declaratia 300 decont TVA in 2017: Click aici pentru D 300 model 2017! - s-a introdus randul 26: Compensatia in cota...» citeste mai departe aici

  • Mai putine formulare de depus in 2017! Ce contribuabili scapa de D 392 A si 392B?
    • ANAF a anuntat recent ca se anuleaza pentru declaratiile 392A si 392B (D 392A si D 392B) obligativitatea de depunere pentru anumite categorii de contribuabili. Astfel, contribuabilii neinregistrati sau inregistrati in scopuri de TVA si a caror cifra de afaceri este inferioara sumei de 220.000 lei la data de 31.12.2016 nu mai au obligatia completarii si depunerii formularului 392A - "Declaratie informativa privind livrarile de bunuri si prestarile de servicii efectuate in anul 2016"-, respectiv a...» citeste mai departe aici

  • Firmele pot emite cereri de finantare nerambursabila. Ce conditii trebuie indeplinite?
    • Intreprinderile mici si mijlocii pot aplica, incepand de azi, pentru finantare nerambursabila cuprinsa intre 200.000 euro si 1 milion de euro. Ajutorul nerambursabil, cuprins intre 200.000 de euro si 1 milion de euro, se acorda ca ajutor nerambursabil firmelor pentru investii in active corporale noi, construirea si extinderea spatiilor de productie, dotari diverse, investitii in realizarea de instrumente de comercializare online. Obiectivul prezentei masuri de sprijin il reprezinta imbunatatirea...» citeste mai departe aici

  • Creante neincasate si eliminate prin planul de reorganizare. Ce cheltuieli se deduc?
    • In analiza de mai jos, avem situatia in care societate comerciala A, parte afiliata a societatii B, are creante (clienti neincasati) fata de societatea B. Societatea B se afla in inolventa conform Legii 85/2006. I se aproba un plan de reorganizare conform caruia creantele societatii A nu se vor putea achita vreodata. Stabilim ce trebuie sa faca societate A pentru a asigura o imagine fidela a patrimoniului, daca sunt deductibile cheltuielile cu anularea acestor creante, precum si in ce fel se...» citeste mai departe aici

  • Legea nr. 5/2017 pentru aprobarea plafoanelor unor indicatori specificati in cadrul fiscal-bugetar
    • Redam mai jos Legea nr. 5/2017 pentru aprobarea plafoanelor unor indicatori specificati in cadrul fiscal-bugetar pe anul 2017 a fost publicata in Monitorul Oficial nr. nr. 126 din 16/02/2017. Art. 1. - Prezenta lege aproba plafoanele unor indicatori specificati in cadrul fiscal-bugetar, potrivit dispozitiilor art. 26 alin. (2) si art. 29 alin. (1) din Legea responsabilitatii fiscal-bugetare nr. 69/2010, republicata. Art. 2. - (1) Plafonul soldului bugetului general consolidat, exprimat ca...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.