Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Top modificari bune din Codul fiscal in 4 ani

28-Mai-2014
1263
Top modificari bune din Codul fiscal in 4 ani
Cu greu am putut alege cateva masuri bune din selectia facuta de Gabriel Biris, partener fondator al casei de avocatura Biris Goran, care a analizat modificarile Codului fiscal dintr-un interval de 4 ani, notandu-le cu un scor de la "bun" la "foarte prost".

Astfel, din 2009 si pana inclusiv anul trecut, Codul fiscal a indurat nu mai putin de 153 de modificari, 31 dintre acestea reusind "performanta" unui scor "foarte prost".

Topul modificarilor foarte proaste din Codul fiscal poate fi consultat AICI.

Declaratia avocatului Gabriel Biris, in urma acestei analize, exprima realitatea concreta a unei legislatii care e departe de a functiona eficient:

„Concluzia pe care am putut-o trage este ca, pana acum, niciun guvern nu a realizat o strategie coerenta pe 5 sau 10 ani, care sa asigure si conditii de dezvoltare economica, dar si echilibru bugetar, deziderate ce pot fi atinse simultan. Majoritatea masurilor au afectat direct capacitatea antreprenorilor, a redus semnificativ atractivitatea tarii noastre pentru investitorii straini si a creat neincredere in capacitatea guvernelor de a gasi solutii, de a stimula cresterea economica", citeaza MediasInfo.ro.
Consilier Achizitii Publice
Consilier Achizitii Publice
Vezi detalii
Preturi de Transfer - Curs video
Preturi de Transfer - Curs video
Vezi detalii
Ghid practic Excel
Ghid practic Excel
Vezi detalii



OUG 34/11.04.2009 Rezervele din reevaluare deveneau impozabile la data vanzarii bunului pentru care era constituita rezerva.

Masura venea sa elimine efectul unei golanii facute in 2007/2008 de Guvernul Tariceanu: includerea in valoarea fiscala a rezervei din reevaluare. Aceasta masura a permis companiilor ca in plin boom speculativ sa nu plateasca impozit pe profitul din vanzarea imobilelor, ci sa il amane sine die. Masura nu numai ca a amplificat bula (oricum stimulata si de neimpozitarea/slaba impozitare a persoanelor fizice care faceau astfel de tranzactii), dar a usurat unele scheme prin care bancile romanesti au fost fraudate masiv in acea perioada. Scor: foarte buna

*
* *


OUG 109/13.10.2009 privind modificarea Codului fiscal Termenul de plata pentru impozitul datorat pentru dividendele distribuite si neplatite devine 25 ianuarie a anului urmator (fata de 31 decembrie a anului in curs).

Masura face parte din ciclul celor de unificare a datelor de plata a impozitelor (25 ale


*
* *


Lege 367/25.11.2009 Micii producatori de tuica (max. 250 l/an, 100% alcool) si vin (600 hl/an) sunt exceptati de la plata accizei.

Masura scoate din sfera producatorilor de produse accizabile foarte multe persoane din zona rurala, producatori pentru autoconsum sau comert local. Scor: buna


*
* *

OUG 58/2010 Se elimina cota de impozit de 1% pentru vanzarea de titluri detinute cel putin 1, iar pierderile din operatiuni pe bursa vor putea fi reportate.

Aceasta masura ar fi trebuit a fi inclusa in legislatie inca din 2004, odata cu introducerea "cotei unice". Scor: buna


*
* *


OUG 82/10.09.2010 Se modifica definitia activitatilor dependente.

Masura era necesara pentru eliminarea unor formulari ce urmau a da nastere la abuzuri in interpretare, de catre autoritatile fiscale. Noua definitie nu elimina insa complet neclaritatile existente. Scor: buna


*
* *


OUG 87/30.09.2010 Se abroga impozitul minim, dupa mai putin de 2 ani de aplicare.

Din nou, abrogarea este facuta in timpul anului, creand doua perioade fiscale distincte.Scor: buna.


*
* *

OUG 117/30.12.2010 Se introduc in Codul fiscal contributiile sociale obligatorii, dar doar pentru activitati dependente. Se introduce o declaratie unica pentru toate contributiile sociale obligatorii.

Gafele facute anterior in reglementarea contributiilor sociale a facut clar ca acestea trebuie reglementate in mod unitar. Din pacate, principiile care au stat la baza unui proiect de OUG publicat la sfarsitul lui august pe site-ul SGG nu s-au reflectat in textul acestei OUG . Treaba a fost facuta doar partial, contributiile datorate de cei care nu obtineau venituri din contracte de munca ramanand reglementate in afara codului fiscal, pentru inca un an. Reducerea numarului de declaratii pentru angajatori a fost totusi o masura buna. Scor: buna


*
* *

OUG 117/2010 Pentru anumite tipuri de venit pentru care se calculeaza impozit cu retinere la sursa, impozitul sa fie final.

Masura este una fireasca, care ar fi trebuit introdusa mai demult. Aplicabilitatea este insa una limitata. Scor: buna


*
* *

OUG 49/31.05.2011 Se introduc, in sfarsit, masurile de taxare inversa, dar doar la cereale (nu si la legume, fructe, carne, flori), pana la 31.05.2013 (ulterior perioada a fost prelungita).

Masurile de taxare inversa sunt singurele masuri de combatere eficienta a evaziunii la TVA, fiind singura masura care ataca cauza problemei si nu doar trateaza efectele. De fapt, taxarea inversa in toate tranzactiile B2B ar rezolva peste 75% din evaziunea la TVA. Aplicata doar sectorial, creeaza insa unele probleme producatorilor, acestia fiind pusi in pozitia de a cere rambursare de TVA, rambursari care insa intarzie de cele mai multe ori. Scor: foarte buna

*
* *


OG 30/02.09.2011 Se introduc prevederi cu privire la tratamentul dpdv al impozitului pe venit si profit al transferurilor catre o masa fiduciara. Se face clar ca astfel de transferuri nu sunt impozabile.

Prevederile erau necesare ca urmare a introducerii prin Noul Cod Civil al institutiei fiduciei, dar, din pacate, reglementarea a fost incompleta. Daca s-ar fi reglementat si tratamentul dpdv al TVA (transferuri neimpozabile) este probabil ca fiducia ar fi fost din ce in ce mai folosita.Scor: buna


*
* *
OUG125/30.12.2011 Se elimina declaratia trimestriala pentru castigul/ pierderea din transferul titlurilor de valoare.

Se reduce birocratia asociata acestui tip de activitati. Scor: buna



*
* *

OUG 125/2011 Se mareste plafonul de scutirea la TVA ’ de la 35.000 Euro (119.000 lei) la 65.000 Euro (220.000 lei).

Se reduce numarul de platitori de TVA. Scor: foarte buna



*
* *


OG 2/30.01.2012 Se introduce procedura pentru eliminarea dublei impuneri intre persoane romane afiliate.

Prevederea era necesara pentru eliminarea abuzurilor: ajustarea pretului de transfer intre afilitati trebuie facuta la ambele capete ale tranzactiei. Scor: buna


*
* *

OG 2/2012 Se reglementeaza cooperarea administrativa in domeniul fiscal.

Masura se inscrie in tendintele manifestate pregnant pe plan international, de cooperare intre state pentru a reduce abuzurile fiscale. Scor: buna


Sursa modificarilor selectate: MediasInfo.ro

Top modificari bune din Codul fiscal in 4 ani


Infograficul a fost realizat de Fiscalitatea.manager.ro
Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Top modificari bune din Codul fiscal in 4 ani":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Cele mai importante modificari cu privire la TVA

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Studiu de caz: Capital social mai mare de 45.000 lei si impozit pe profit in anul 2017
    • In analiza de mai jos, la 31.12.2016, o societate platitoare de impozit pe profit are venituri totale in suma de 308.321 lei si indeplineste si celelalte conditii de la art.47 Cod fiscal (Definitia microintreprinderii). Societatea are la 31.12.2016, capital social in suma de 200.000 lei. Incepand cu 01.01.2017, stabilm daca ar trebui sa treaca la impozit pe veniturile microintreprinderii. Fiind platitoare de impozit pe veniturile microintreprinderii, vom vedea daca ar putea sa-si exercite...» citeste mai departe aici

  • Zoom fiscal: Toate modificarile aduse de OUG 3/2017
    • In Monitorul Oficial nr. 16/06.01.2017 a fost publicata OUG 3/2017 pentru modificare si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal. Va prezentam principalele modificari aduse de actul normativ mentionat anterior: >> Scutirea de impozit pe profit a contribuabililor care desfasoara exclusiv activitate de inovare, cercetare-dezvoltare. - Contribuabilii care desfasoara exclusiv activitate de inovare, cercetare-dezvoltare, definite potrivit O.G. nr. 57/2002, precum si activitati conexe...» citeste mai departe aici

  • Analiza zilei: Formularul 088 va fi eliminat de la 1 februarie 2017
    • Prin ordinul Agentiei de Administrare Fiscala nr. 210 din 13 ianuarie 2017 a fost abrogat Ordinul nr. 3841/2015 privind aprobarea modelului si continutului formularului (088) "Declaratie pe propria raspundere pentru evaluarea intentiei si a capacitatii de a desfasura activitati economice care implica operatiuni din sfera TVA". Astfel, incepand cu 01 februarie 2017 nu se mai depune Formularul 088. Formularul 088 a fost mult contestat de catre mediul de afaceri. De la introducerea acestuia, in...» citeste mai departe aici

  • Noutati ANAF: Inregistrarea fiscala a nerezidentilor de catre platitorii de venit
    • Va reamintim prevederile legale referitoare la inregistrarea fiscala a nerezidentilor de catre platitorii de venit, pentru veniturile supuse regulilor de impunere la sursa, pentru care impozitul retinut este final: Pentru nerezidentii care obtin venituri impozabile din Romania, platitorul de venit are obligatia de a calcula, retine,declara si plati bugetului de stat impozit pe venit sau impozit pe profit, dupa caz. Potrivit art.82 alin.1 din Legea nr.207/2015 privind Codul de procedura fiscala,...» citeste mai departe aici

  • Noul formular pentru declararea veniturilor nerezidentilor. Analiza zilei cu Irina Dumitrescu
    • Incepand cu acest an, pentru veniturile nerezidentilor se depune formularul 207 "Declaratie informativa privind impozitul retinut la sursa/veniturile scutite, pe beneficiari de venit nerezidenti", cod 14.13.01.13/v.n. Aceasta declaratie inlocuieste formularul fara numar utilizat in anii trecuti pentru declararea impozitului retinut la sursa/veniturilor scutite obtinute de nerezidenti din Romania. Formularul 207 si instructiunile de completare au fost aprobate prin OANAF 3695 din 30 decembrie...» citeste mai departe aici

  • Conditia cu privire la salariati in 2017. Impozit pe venit microintreprinderi
    • In randurile urmatoare, avem cazul unei societati care are in 2017 doi angajati cu timp partial de cate 4 ore/fiecare. Vom vedea daca se poate considera ca fiind un angajat cu 8 ore si sa se aplice astfel cota de impozit pe venit de 1%. Conform prevederilor de la art. 51 alin.(4) din Codul fiscal, prin salariat se intelege persoana angajata cu contract individual de munca cu norma intreaga, potrivit Legii nr. 53/2003 - Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare....» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Cititi si respectati noile reguli din Codul Fiscal privind TVA

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.