Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Tratament contabil si fiscal al unei asocieri in participatiune

20-Iul-2012
5832
Suntem asociati intr-un proiect cu o societate comerciala, societate care ne pune la dispozitie personal - sef de santier.

Aceasta ne refactureaza costurile privind salariul, cazarea, telefonul, combustibilul, diverse mijloace fixe si obiecte de inventar folosite de salariat. Fiind lider de proiect noi intocmim decontul de asociere in participatiune, decont prin care lunar ii transferam cota parte din chelt si venituri. Avem rugamintea sa ne comunicati monografia contabila privind inregistrarea facturilor de refacturare, deductibilitatea cheltuielilor si a TVA-ului, modul de redistribuire a chelt si veniturilor.

Raspuns: Legislatia in vigoare privind asocierile fara personalitate juridica, incheiate intre persoane juridice romane, este urmatoarea:

- din punct de vedere contabil:
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA 2016
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA 2016
Vezi detalii
Cartea Verde a Contabilitatii 2016: legislatie fiscal-contabila
Cartea Verde a Contabilitatii 2016: legislatie fiscal-contabila
Vezi detalii
Manualul de Inventariere. Societati Comerciale. PFA. ONG
Manualul de Inventariere. Societati Comerciale. PFA. ONG
Vezi detalii

> art. 203 si subsectiunea 8.10.3 - art. 265 -, precum si functiunea cotului 458 din Reglementarile contabile aprobate prin OMFP 3055/2009 ;
- din punct de vedere fiscal:
- impozit pe profit:

> definitia prevazuta la art. 7 alin. (1) punctul 5, art. 28 alin. (3), art. 34 si 35 - din codul fiscal ;

> art. 16 din codul fiscal si punctul 9 litera c) din normele aferente acestui articol;

- TVA
> art. 127 alin. (9) si (10) din codul fiscal si punctul 5 din norme;

> art. 156 alin. (5) cod fiscal si punctul 79^1 din norme.

Situatia dvs, conform careia liderul de asociatie este facturat, pentru proiectul derulat de asociatie, de catre unul din coparticipanti, se regaseste prezentata la punctul 79^1 alin. (3) din normele date pentru art. 156 din codul fiscal , astfel: "(3) Bunurile/serviciile care sunt puse la dispozitia asocierii de catre membrii sai, altele decât cele prev?zute la alin. (2) - fara plata n.n -, reprezinta livrare de bunuri sau prestare de servicii cu plat? în sensul art. 128, respectiv art. 129 din Codul fiscal ."

In contextul acestui citat, daca un coparticipant factureaza bunuri/servicii catre lider in scopul activitatii asociatiei, factura primita de lider va fi inregistrata de catre acesta in contabilitatea asociatiei, cu deducerea de TVA, ca de la orice factura emisa de un tert pe numele liderului pentru asociatie, iar la finalul lunii, pe baza de decont, conform procentului, ii va fi transferata cheltuiala respectiva coparticipantului.
Coparticipantul pune la dispozitia asociatiei servicii (salarii, telefoane, cazare, costurile privind mijloacele fixe/obiectele de inventar etc) prin facturare (le pune la dispozitia asociatiei cu plata).

Concret, presupunem ca factura primita de la coparticipant pentru acele servicii este de 1000 lei plus TVA.
Cotele sunt de 60% pentru lider si de 40% pentru coparticipant.
Inregistrarea facturii de catre lider in contabilitatea asociatiei:

628/analitic asociatie = 401 1000 lei
4426 = 401 240 lei

Veniturile obtinute de asociatie, prin facturarea catre terti de catre liderul de asociatie, se vor inregistra in contabilitatea asociatiei, de catre lider, in functie de natura veniturilor, de exemplu o prestare de serviciu de 2000 lei plus tva:
4111 = 704/analitic asociatie 2000 lei
4111 = 4427 480 lei
TVA va urma cursul normal in contabilitatea liderului, din punctul de vedere al contabilizarii, declararii si platii la buget, fara a afecta contabilitatea asociatiei, deoarece, din punctul de vedere al TVA, liderul este tinut raspunzator pentru evidenta si plata la buget a acestei taxe.

Deductibilitatea cheltuielilor primite de la coparticipant si a TVA este prevazuta in codul fiscal , in sensul ca acestea sunt deductibile daca sunt aferente unei activitati economice (unei activitati care genereaza venituri impozabile si TVA colectata si/sau scutita cu drept de deducere), conform art. 21 alin. (1) si art. 145 si 145^1 din codul fiscal .

La finalul fiecarei luni, proportional cu cota de participare, se va intocmi decontul de venituri si cheltuieli, iar coparticipantul X va primi suma de 400 lei (1000 lei*40%) din cheltuiala si suma de 800 lei din venituri (2000 lei*40%), iar liderul, ca si coparticipant Y, va primi 600 lei (1000 lei*60%) din cheltuiala si 1200 lei din venituri (2000 lei*60%).
Inregistrarea in contabilitatea liderului, pentru asociatie, pentru acordarea cheltuielilor si veniturilor catre cei doi asociati, va fi:
458/analitic asociat X = 628/analitic asociatie 400 lei
704/analitic asociatie = 458/analitic asociat X 800 lei
si acordarea cotei parti din cheltueili si venituri catre el insusi:

458/analitic asociat Y (el insusi) = 628/analitic asociatie 600 lei
704/analitic asociatie = 458/analitic asociat Y (el insusi) 1200 lei

Pe de alta parte, tot liderul, dar in contabilitatea sa proprie, printr-un analitic distinct, va prelua cheltuiala si venitul din asociatie, pe baza decontului intocmit in 2 exemplare: un exemplar ramine la contabilitatea asociatiei si un exemplar se inmineaza asociatului:
628/analitic asociatie = 458 600 lei
458 = 704/analitic asociatie 1200 lei.

Liderul, in balanta sa finala, va avea un analitic la contul 628/704 cu rulaj de 1000 lei/2000 lei, reprezentind cheltuiala/venitul din asociere, un analitic la contul 628/704 cu rulaj de 600 lei/1200 lei, reprezentind cheltuiala/venitul "primite" de la asociatie si, eventual, un alt analitic pentru contul 628 /704 din alte activitati proprii, care nu au legatura cu asociatia. Prin contul 121 se vor inchide doar rulejele conturilor 628/704 "primite" de la asociatie (respectiv sumele de 600 lei/1200 lei) si, eventual, rulajele conturilor 6xx/7xx din activitatea proprie.
Decontul pentru operatiuni in participatie (cod 14-4-14) este cel prevazut in OMFP 3015/2008 privind documentele financiar - contabile.
Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Tratament contabil si fiscal al unei asocieri in participatiune":
Rating:

Nota: 4.75 din 2 voturi
Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016

Atentie contabili!

"Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilo!

Abonati-va GRATUIT si descarcati Raportul Special



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Comentarii (6)

06-Aug-2012

4vXrkR , [url=http://qafxjzhogevq.com/]qafxjzhogevq[/url], [link=http://xstypxqezxaf.com/]xstypxqezxaf[/link], http://qyswmthptycm.com/

05-Aug-2012

Foarte, foarte bun articolul.

04-Aug-2012

TfTJW1 krqmgnatbkwd

04-Aug-2012

NeSj2a , [url=http://bdjgezxwsqxi.com/]bdjgezxwsqxi[/url], [link=http://hnrlbcatlgfm.com/]hnrlbcatlgfm[/link], http://glzwconmjirv.com/

03-Aug-2012

mZ0yl1 gdqyhqrbcela





Subiectele saptamanii

  • Subventii noi pentru firme si salariati! Masurile luate de Guvern se aplica deja de la 3 decembrie!
    • Pachetul de masuri active pentru stimularea ocuparii fortei de munca va intra in vigoare incepand cu 3 decembrie 2016, dupa ce Guvernul a adoptat astazi normele de aplicare a OUG 60/2016, iar finantarea este asigurata din fonduri nationale si europene. Normele metodologice adoptate la 29 noiembrie stabilesc modalitatea practica de acordare a primelor de activare, incadrare, instalare de care beneficiaza la angajare persoanele fara un loc de munca, precum si documentele in baza carora se obtin...» citeste mai departe aici

  • Noi reglementari privind Registrul general de evidenta a salariatilor
    • Prin HG 877/2016 au fost aduse modificari si completari Hotararii Guvernului nr. 500/2011 privind registrul general de evidenta a salariatilor, modificari ce au intrat in vigoare la data de 28 noiembrie 2016. Principalele modificari vizeaza: 1. Gestiunea separata a registrului general de evidenta a salariatilor care lucreaza in mediul privat si a registrului general de evidenta a personalului platit din fonduri publice. Astfel, incepand cu 28.11.2016 registrul general de evidenta a salariatilor...» citeste mai departe aici

  • Campanie ANAF: Cum ne afecteaza coruptia in plan personal, economic si social
    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala deruleaza o campanie nationala pentru constientizarea modului in care faptele de coruptie ne afecteaza in plan personal, economic si social. Campania este formata din doua componente, care se adreseaza publicului larg, pe de-o parte, si personalului ANAF pe de alta parte. 85% din finantare - 1,07 mil lei - provine din Granturi Norvegiene 2009-2014, in cadrul proiectului "Cresterea integritatii in Agentia Nationala de Administrare Fiscala prin cooperare...» citeste mai departe aici

  • Guvernul majoreaza cu 75% indemnizatiile acordate invalizilor, veteranilor si vaduvelor de razboi
    • Indemnizatiile pentru invalizi, veterani si vaduve de razboi au fost majorate cu 75%, potrivit unei ordonante de urgenta aprobate de Executiv la finele lunii noiembrie. Conform actului normativ, cele trei categorii vor primi indemnizatii majorate, de la 1 ianuarie 2017, dupa cum urmeaza: a) pentru invalizii de razboi - marii mutilati si cei incadrati in gradul 1 de invaliditate vor primi o indemnizatie de 259 de lei lunar (majorata de la 148 de lei) - cei incadrati in gradul II de invaliditate...» citeste mai departe aici

  • Tratament fiscal pentru ambalaje. Care sunt implicatiile TVA?
    • In cazul pe care vi-l prezentam, o firma isi desfasoara activitatea in sistem lohn in domeniul confectii textile. Societatea primeste materie prima prin transfer, pentru prelucrare, o incorporeaza in produsul finit si incaseaza doar contravaloarea manoperei. Pana acum ambalarea articolelor se facea in cutii speciale, personalizate si primite in acelasi regim. Firmei i se cere ca, din aceasta luna, sa achizitioneze aceste cutii direct din Romania facturate catre firma direct si de asemenea...» citeste mai departe aici

  • Se declara in Declaratia 394 facturile unor livrari cu valoare individuala sub 10.000 lei?
    • In Declaratia 394 pana in ianuarie 2017 nu se declara livrarile catre persoane fizice care au valoarea individuala sub 10.000 lei. Stabilim daca seriile acestor facturi se declara sau in Declaratia 394. Conform prevederilor din Ghidul ANAF din 4.11.2016, pagina 27: Facturile emise catre persoanele fizice se raporteaza in Declaratia 394 la sectiunea D. Pentru perioada 1 octombrie 2016 -31 decembrie 2016, vor fi cuprinse in lista de detaliu, numai facturile emise cu valoare individuala mai mare de...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Noul Cod Fiscal 2016!! Modificari in ceea ce priveste Impozitul pe Profit, Impozitul pe Venit si TVA-ul!

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilor

Descarcati GRATUIT Raportul Special "Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.