Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Trei intrebari lamuritoare privind acordarea reducerilor comerciale. Plata pretului in rate si implicatiile fiscale

26-Nov-2015
2797

Avem in vedere, in cele de mai jos, regimul fiscal de care tinem cont pentru reducerile comerciale. Astfel, exemplul il reprezinta un SRL care desfasoara activitate de comert cu amanuntul a materialelor de constructii. Clientilor, atat persoane fizice, cat si juridice, care cumpara in mod repetat sau in cantitati mai mari se acorda discounturi, dar nu mai mult decat o parte din marja de profit in asa fel incat sa nu vanda sub pretul de achizitie.

1. In calitate de magazin cu amanuntul avem voie, din punct de vedere legal, sa acordam aceste reduceri doar pentru anumiti clienti carora se intocmeste factura?

2. Factura poate tine loc si de contract daca este mentionat in mod expres pe factura acest lucru sau trebuie intocmit si contract?

3. Legal se pot face aceste vanzari si cu plata in rate? Se intocmeste aviz si in 30 de zile se face factura? In ce conditii se poate vinde in rate?

Comertul cu amanuntul al materialelor de constructii este supus prevederilor OG 99/2000 privind comercializarea produselor si serviciilor de piata - republicata - cu modificarile si completarile ulterioare.

Conform art. 4 lit. d) din ordonanta mentionata, comertul cu amanuntul/de detail este activitatea desfasurata de comerciantii care vand produse, de regula, direct consumatorilor pentru uzul personal al acestora.

Consumatorul este definit la lit. a) a art. 4 ca fiind orice persoana fizica sau grup de persoane fizice constituite in asociatii, care cumpara, dobandeste, utilizeaza ori consuma produse sau servicii in afara activitatii profesionale.

Cartea Verde a Contabilitatii
Cartea Verde a Contabilitatii
Vezi detalii
Manualul de Inventariere. Societati Comerciale. PFA. ONG
Manualul de Inventariere. Societati Comerciale. PFA. ONG
Vezi detalii
Ghid de proceduri contabile pentru PFA
Ghid de proceduri contabile pentru PFA
Vezi detalii

Asadar, comertul cu amanuntul este destinat consumatorilor finali (care sunt persoane fizice, de regula), pentru uzul personal al acestora.

Vanzarea catre consumatorii finali, care presupune reducere de pret, insa fara sa fie efectuata in pierdere, imbraca mai multe forme, conform ordonantei.

Intre acestea, unele tipuri de vanzari sunt supuse notificarii catre primarie, iar altele se pot efectua fara a fi necesara depunerea unei notificari la primarie privind vanzarea cu pret redus.

In acest din urma caz, conform art. 32 din ordonanta sus mentionata, vanzarile promotionale sunt vanzarile cu amanuntul care pot avea loc in orice perioada a anului, se deruleaza liber, fara sa faca obiectul notificarii catre primarie, doar daca sunt indeplinite anumite conditii, si anume:
a) sa nu fie efectuate in pierdere;
b) sa se refere la produse disponibile sau reaprovizionabile, precum si la servicii vandute ori, dupa caz, prestate in mod curent;
c) produsele si serviciile promovate trebuie sa existe la vanzare pe durata intregii perioade anuntate a vanzarilor promotionale sau comerciantul va informa consumatorii ca oferta este valabila numai in limita stocului disponibil.
O alta conditie care trebuie indeplinita de catre comerciant atunci cand vinde cu pret redus (dar nu in pierdere) este cea prevazuta la art. 33 alin. (1) lit. b) din oedonanta, si anume ca orice anunt de reducere de preturi, indiferent de forma, modul de publicitate si motivatia reducerii, trebuie sa se adreseze ansamblului consumatorilor si sa indice in cifre o reducere in raport cu preturile de referinta, exceptie facand:

- publicitatile comparative de pret;
- anunturile publicitare exclusiv literare, care nu contin cifre;
- anunturile de pret de lansare a unui nou produs pe piata.
- anunturile publicitare orale efectuate exclusiv in interiorul magazinului pentru reduceri de preturi la un anumit raion, pentru o foarte scurta perioada a unei zile de vanzare.

Din textul de lege prezentat, rezulta clar si fara echivoc faptul ca reducerile de pret practicate in comertul cu amanutnul, catre consumatorii (persoane fizice) finali, se adreseaza tuturor si nu preferential, indiferent daca acestia solicita sau nu factura.

Dar aceste prevederi nu se aplica atunci cand se acorda reduceri persoanelor juridice. Acordarea reducerilor catre persoane juridice se face pe baza contractului / actului aditional la contract incheiat cu fiecare partener in parte, in care este prevazuta o mentiune privind acordarea reducerii, circumstantele in care se acorda (pentru vanzari peste o anumita valoare, pentru defecte de calitate, daca partenerul are un statut preferential sau calculate asupra tranzactiilor efectuate cu acelasi partener in decursul unei perioade de timp).

Cladificarea reducerilor comerciale sunt prevazute la punctul 76 alin. (7) din Reglementarile contabile aprobate prin OMFP 1802/2014.

Pentru dvs - ca firma furnizoare - reducerea reprezinta o cheltuiala, ca urmare, pentru a fi deductibila din punct de vedere fiscal, trebuie stipulata in contract / act aditional si aprobata inclusiv de partenerul dvs.

De asemenea, in contract / act aditional se poate mentiona daca reducerea se acorda pe acceasi factura cu produsele sau pe o factura separata.

In functie de aceste aspecte, se efectueaza si inregistrarile contabile ale reducerilor comerciale acordate, in conformitate cu punctul 76 alin. (1) - (6) din reglementarile contabile.

Din punct de vedere juridic exista posibilitatea vanzarii cu plata pretului in rate, conform art. 1755 din Noul cod civil care, mai degraba, reglementeaza faptul ca, daca la o vanzare cu plata in rate, obligatia de plata este garantata sub rezerva dreptului de proprietate, atunci cumparatorul dobandeste dreptul de proprietate la data achitarii ultimei rate, insa riscul bunului este transferat cumparatorului la momentul predarii bunului.

Rezulta ca in contract trebuie stipulata modalitatea de plata in rate si daca exista aceasta rezerva a proprietatii bunurilor vandute cumparatorului, conform careia cumparatorul va deveni proprietarul bunurilor dupa plata ultimei rate.
Acest fapt desemneaza ca nu orice contract de vanzare cu plata in rate presupune rezerva proprietatii. Contractul cu vanzarea platii retului in rate se poate incheia si cu acordarea proprietatii si, implict, a riscului catre cumparator la momentul predarii bunurilor.

Din punct de vedere contabil, trebuie analizate conditiile recunoasterii veniturilor.
Potrivit punctului 441 alin. (1), veniturile din vanzarea bunurilor se recunosc in momentul in care sunz indeplinite urmatoarele conditii:

a) entitatea a transferat cumparatorului riscurile si avantajele semnificative care decurg din proprietatea asupra bunurilor;
b) entitatea nu mai gestioneaza bunurile vaândute la nivelul la care ar fi facut-o, in mod normal, în cazul detinerii în proprietate a acestora si nici nu mai detine controlul efectiv asupra lor;
c) marimea veniturilor poate fi evaluata în mod credibil;
d) este probabil ca beneficiile economice asociate tranzactiei sa fie generate catre entitate;
si
e) costurile tranzactiei pot fi evaluate in mod credibil.

Din aceste conditii, se retine ca momentul in care veniturile din vanzarea bunurilor se recunosc in contabilitate este primordial momentul in care cumparatorului i se transfera riscurile si beneficiile asupra acestora, decat momentul transferarii proprietatii.
Asadar, la data predarii bunurilor, data la care i se transfera si riscurile cumparatorului, furnizorul trebuie sa inregistreze venitul din vanzarea bunurilor, indiferent de existenta rezervei proprietatii, respectiv transferul acesteia dupa data platii ultimei rate.

Dn punctul de vedere al TVA-ului, avem urmatoarele prevederi.

La art. 134^1 alin. (6) din codul fiscal se prevede ca pentru livrarile de bunuri corporale, inclusiv de bunuri imobile, data livrarii este data la care intervine transferul dreptului de a dispune de bunuri ca si un proprietar. Prin exceptie, in cazul contractelor care prevad ca plata se efectueaza in rate sau al oricarui alt tip de contract care prevede ca proprietatea este atribuita cel mai tarziu in momentul platii ultimei sume scadente, cu exceptia contractelor de leasing, data livrarii este data la care bunul este predat beneficiarului.

La art. 134^2 alin. (1) se arata ca exigibilitatea taxei inrevine la data faptului generator.

Asadar, odata livrate bunurile, indiferent de modalitatea de plata (pe loc sau in rate) si indiferent de momentul transferului dreptului de proprietate catre cumparaor, se datoreaza TVA la data predarii bunurilor, prin emiterea unei facturi.

Mai mult, la art. 155 alin. (15) din Codul fiscal se mentionaeza imperativ faptul ca "Pentru alte operatiuni decat cele prevazute la alin. (14), persoana impozabila are obligatia de a emite o factura cel tarziu pana in cea de-a 15-a zi a lunii urmatoare celei in care ia nastere faptul generator al taxei, cu exceptia cazului in care factura a fost deja emisa".

Rezulat ca pana la data de 15 a lunii urmatoare celei in care bunurile au fost livrate cumparatorului (indiferent de maodalitatea de plata si indiferent daca se transmite sau nu dreptul de proprietate la data predarii bunurilor), frunizorul are obligatia emiterii facturii fiscale si, evident, de a colecta TVA (daca nu face parte din sistemul de TVA la incasare).

Deci, plata in rate presupune inregistrarea venitului - care este impozabil in perioada fiscala respectiva - si a TVA colectata (daca societatea furnizoare nu este in sistemul de TVA la incasare), precum si emitrea facturii pana la data de 15 a lunii urmatoare (nicidecum in 30 de zile de la livrare).

Plata in rate nu presupune si plata TVA in rate.

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Otilia-Mihaela Roman - Expert contabil si Consultant fiscal

 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Trei intrebari lamuritoare privind acordarea reducerilor comerciale. Plata pretului in rate si implicatiile fiscale":
Rating:

Nota: 5 din 2 voturi
Cele mai importante modificari cu privire la TVA

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Declaratia 112 actualizata in ianuarie 2017!
    • Va informam ca ANAF a actualizat in luna ianuarie 2017 PDF-ul inteligent pentru D 112 - Declaratia privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate - conform Ordinului comun al ministrului finantelor publice nr. 1977/ 09.12.2013, ministrului muncii, familiei, protectiei sociale si persoanelor varstnice nr.2757/ 23.12.2013 si al ministrului sanatatii nr. 1580/ 23.12.2013, valabil incepand cu 01/2017. Declaratia 112 a ajuns la...» citeste mai departe aici

  • Impozitul pe veniturile microintreprinderilor. Conditii de aplicare 2017
    • Prin ceea ce urmeaza, retineti ca de la 1 februarie, societatile care la data de 31.12.2016 au realizat o cifra de afacere sub 500.000 euro sunt obligate sa treaca la platitor de impozit microintreprindere. Vom vedea astfel daca obligativitatea de a avea un angajat pentru a plati numai 1% impozit din februarie se refera la 31.12 sau daca se pot face angajari in ianuarie pentru a avea din data de 1 februarie un angajat. De asemenea, vom vedea daca este suficient ca la sfarsitul anului societatea...» citeste mai departe aici

  • Intocmirea dosarului preturilor de transfer. Ce riscam daca depasim termenul de predare?
    • Supunem atentiei dumneavoastra cazul unui contribuabil mijlociu care achizitioneaza servicii de la parte afiliata cu o suma ce depaseste 250.000 euro pentru anul 2016. Stabilim daca exista obligatia ca incepand cu data de 25.03.2017 acesta sa puna la dispozitia ANAF dosarul preturilor de transfer in 10 zile sau intr-un termen de 30-60 zile si daca exista alte riscuri, in cazul in care nu il prezinta, in afara amenzii de 14.000 lei. Iata raspunsul specialistului: In conformitate cu prevederile...» citeste mai departe aici

  • 25 ianuarie 2017 e termenul-limita pentru declarare si plata impozit pe dividende
    • Va reamintim ca 25 ianuarie 2017 este termenul limita de plata si de declarare al impozitului pe dividende, in urmatoarele situatii: - in cazul dividendelor distribuite in anul 2016 si care nu au fost platite actionarilor/asociatilor persoane juridice pana la sfarsitul anului in care s-au aprobat situatiile financiare anuale. Aceste prevederi nu se aplica pentru dividendele distribuite si neplatite pana la sfarsitul anului 2016, daca in ultima zi a anului calendaristic, persoana juridica romana...» citeste mai departe aici

  • Bogdan-Nicolae Stan este noul presedinte al ANAF
    • Bogdan-Nicolae Stan a fost numit in functia de presedinte, cu rang de secretar de stat, al Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, in urma deciziei prim-ministrului, publicata in Monitorul Oficial nr 0039, din 13 ianuarie 2017. Bogdan-Nicolae Stan a avut atributii de coordonare a activitatilor de combatere a evaziunii si fraudei fiscale, in func?ii precum cea de Director general/Director general adjunct, in cadrul Activitatii de inspectie fiscala de la DGRFP Ilfov (2012 - 2013) si respectiv...» citeste mai departe aici

  • O noua metodologie de calcul a contributiilor si taxelor datorate la Fondul pentru mediu
    • Prin O.U.G. nr. 39/2016 din 28 iunie 2016 a fost modificata si completata Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 196/2005 in sensul modificarii unor taxe si introducerii unor noi taxe si contributii la bugetul Fondului pentru mediu. Contributiile nou introduse sunt: >> o contributie datorata de operatorii economici care introduc pe piata nationala echipamente electrice si electronice, astfel: 1. de la data de 1 ianuarie 2017 pana la data de 31 decembrie 2017, pentru diferenta dintre cantitatile...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Cititi si respectati noile reguli din Codul Fiscal privind TVA

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.