Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Trei noi impozite reglementate in 2013 se declara anul acesta. Impozitarea exploatarii unor resurse naturale

27-Ian-2014
2806
Ordonantele Guvernului nr. 5/2013, 6/2013 si 7/2013 au adus noi modificari anul trecut, reglementand trei noi impozite care reprezinta venit la bugetul de stat si care se administreaza de catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala potrivit Ordonantei Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de Procedura Fiscala, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.


Precizam ca prevederile vor fi aplicate pana la 31 decembrie 2014 inclusiv.

Veti regasi mai jos principalele prevederi care reglementeaza impozitul pe monopolul natural din sectorul energiei electrice si al gazului natural, impozitul pe veniturile din activitatile de exploatare a resurselor naturale, altele decat gazele naturale si impozitul asupra veniturilor suplimentare obtinute ca urmare a dereglementarii preturilor din sectorul gazelor naturale.


A. Impozitul pe monopolul natural din sectorul energiei electrice si al gazului natural

Impozitul pe monopolul natural din sectorul energiei electrice si al gazului natural este reglementat de Ordonanta Guvernului nr. 5/2013 privind stabilirea unor masuri speciale de impozitare a activitatilor cu caracter de monopol natural din sectorul energiei electrice si a gazului natural si este aplicabil operatorilor de transport de energie electrica si gaze naturale licentiati de Autoritatea Nationala de Reglementare in Domeniul Energiei (ANRDE). Impozitul pe monopolul natural se aplica si operatorilor economici distribuitori de energie electrica si gaze naturale, licentiati de ANRDE, titulari ai unor contracte de concesiune incheiate cu Ministerul Economiei si Comertului sau cu autoritati locale, care aplica prevederile art. 48 alin. (1) si (2) si ale art. 136 alin. (1), (2) si (3) din Legea energiei electrice si a gazelor naturale nr. 123/2012.


B. Impozitul pe veniturile din activitatile de exploatare a resurselor naturale, altele decat gazele naturale

Impozitul pe veniturile din activitatile de exploatare a resurselor naturale, altele decat gazele naturale este reglementat de Ordonanta Guvernului nr. 6/2013 privind instituirea unor masuri speciale pentru impozitarea exploatarii resurselor naturale, altele decat gazele naturale si se instituie pentru urmatoarele activitati:

- exploatarea forestiera, cod CAEN 0220;

- extractia carbunelui superior, cod CAEN 0510;

- extractia carbunelui inferior, cod CAEN 0520;

- extractia petrolului brut, cod CAEN 0610;

- extractia minereurilor feroase, cod CAEN 0710;

- extractia minereurilor de uraniu si toriu, cod CAEN 0721;

- extractia altor minereuri metalifere neferoase cod CAEN 0729;

- alte activitati extractive, coduri CAEN 0811, 0812, 0891, 0892, 0893, 0899.

Au obligatia sa plateasca impozitul pe veniturile din activitatile de exploatare a resurselor naturale, altele decat gazele naturale, operatorii economici, inclusiv filialele acestora si/sau operatorii economici apartinand aceluiasi grup de interes economic, care desfasoara activitatile prevazute mai sus. Impozitul se datoreaza si de catre operatorii economici care au licente de exploatare a resurselor mentionate, dar a caror activitate principala nu corespunde acestor coduri CAEN.

Pentru activitatea de exploatare forestiera, impozitul se datoreaza de catre operatorii economici care exploateaza masa lemnoasa in baza unei autorizatii de exploatare.



C. Impozitul asupra veniturilor suplimentare obtinute ca urmare a dereglementarii preturilor din sectorul gazelor naturale

Impozitul asupra veniturilor suplimentare obtinute ca urmare a dereglementarii preturilor din sectorul gazelor naturale este reglementat de Ordonanta Guvernului nr. 7/2013, privind instituirea impozitului asupra veniturilor suplimentare obtinute ca urmare a dereglementarii preturilor din sectorul gazelor naturale si se datoreaza de operatorii economici, inclusiv filialele acestora si/sau operatorii economici apartinand aceluiasi grup de interes economic, care desfasoara efectiv atat activitati de extractie cat si activitati de vanzare a gazelor naturale extrase din Romania pe teritoriul national, in marea teritoriala, in zona contigua si/sau zona economica exclusiva a Romaniei din Marea Neagra.


Modul de calcul

A. Impozitul pe monopolul natural din sectorul energiei electrice si al gazului natural se aplica pe fiecare MWh pentru care se factureaza serviciile de transport si distributie energie electrica si gaze naturale. Valorile impozitului pe monopolul natural aplicabil de operatori sunt prevazute in anexa care face parte integranta din ordonanta.

B. Cota de impozit pe veniturile din activitatile de exploatare a resurselor naturale, altele decat gazele naturale, este 0,5% si se aplica asupra veniturilor obtinute de operatorii economici, care sunt luate in considerare la stabilirea cifrei de afaceri potrivit reglementarilor contabile conforme cu directivele europene, respectiv veniturilor din activitatile principale pentru operatorii care aplica reglementarile contabile conforme cu standardele internationale de raportare financiara.

C. Impozitul asupra veniturilor suplimentare obtinute ca urmare a dereglementarii preturilor din sectorul gazelor naturale este de 60% din veniturile suplimentare, calculate conform anexei din ordonanta, din care se deduc redeventele aferente acestor venituri, precum si investitiile in segmentul upstream. Limita maxima a deducerii investitiilor in segmentul upstream nu poate depasi 30% din totalul veniturilor suplimentare. Valoarea investitiilor din segmentul upstream luate in calcul pentru stabilirea deducerii reprezinta valoarea investitiilor din fiecare perioada de referinta, la care se adauga valoarea investitiilor raportate din perioadele de referinta anterioare, inregistrate in evidenta contabila potrivit reglementarilor legale in vigoare. Toate investitiile in segmentul upstream se amortizeaza potrivit regulilor fiscale prevazute de Codul Fiscal.



Important!

Pentru operatorii economici, sumele aferente impozitului, reprezinta cheltuieli deductibile la stabilirea profitului impozabil, in conditiile prevederilor Codului Fiscal.

Declararea si plata impozitelor

Impozitul pe monopolul natural din sectorul energiei electrice si al gazului natural se declara pana la data de 25 a lunii urmatoare celei in care au fost facturate serviciile de transport si distributie energie electrica si gaze naturale, se calculeaza si se plateste lunar, pana la data de 25 a lunii urmatoare celei pentru care se calculeaza impozitul.

Impozitul pe veniturile din activitatile de exploatare a resurselor naturale, altele decat gazele naturale si impozitul asupra veniturilor suplimentare obtinute ca urmare a dereglementarii preturilor din sectorul gazelor naturale se calculeaza, se declara si se platesc lunar, pana la data de 25 a lunii urmatoare celei pentru care s-au calculat acestea.

Creantele se declara in modulul II "Impozite, taxe si alte obligatii care nu se platesc in contul unic" din formularul 100 "Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat" la randurile:

- randul 62 "Impozit pe monopolul natural din sectorul energiei electrice si al gazului natural";

- randul 63 "Impozit pe veniturile din activitatile de exploatare a resurselor naturale, altele decat gazele naturale";

- randul 64 "Impozit asupra veniturilor suplimentare obtinute ca urmare a dereglementarii preturilor din sectorul gazelor naturale".

Alte precizari

Persoanele obligate la plata impozitelor mentionate mai sus au obligatia actualizarii vectorului fiscal, prin completarea si depunerea formularului 010 "Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni pentru persoane juridice, asocieri si alte entitati fara personalitate juridica" la organele fiscale in evidenta carora sunt inregistrate, conform Ordinului ministrului Finantelor Publice nr. 262/2007, cu modificarile si completarile ulterioare.

Sursa: DGFP Valcea


Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Votati articolul "Trei noi impozite reglementate in 2013 se declara anul acesta. Impozitarea exploatarii unor resurse naturale":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Urmareste-ne pe Google News
E-factura in 2024. TOP 9 Studii de caz

Atentie contabili!

Atentie, contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
E-factura in 2024. TOP 9 Studii de caz


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016







Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Contributia asiguratorie pentru munca - Capitolul II - Taxe si impozite stabilite de Codul fiscal

    • Baza legala Codul fiscal, Titlul V, Capitolul IX, art. 220 - 220 Contributia asiguratorie pentru munca In continuare vom vedea cine datoreaza contributia asiguratorie pentru munca, dar si categoriile de venituri pentru care se aplica aceasta. Contribuabilii care datoreaza contributia asiguratorie pentru munca Contribuabilii obligati la plata contributiei asiguratorii pentru munca sunt, dupa caz: a) persoanele fizice si juridice care au calitatea de angajatori sau sunt asimilate acestora,...» citeste mai departe aici

  • NOUTATE E-Transport! Lista produselor cu risc fiscal ridicat va fi actualizata in 2024

    • Conform unui nou Proiect de Ordin al ANAF va fi actualizata, pentru prima data in 2024, lista produselor cu risc fiscal ridicat. Dintre produsele pentru care vor fi efectuate raportari in E-Transport, incepand din iulie 2024, amintim urmatoarele produse alimentare: carne, peste, lapte, oua, miere, etc., dar si cateva produse mai putin obisnuite, precum hainele uzate si zdrentele. Prin OUG 41/2022 pentru instituirea Sistemului RO e-Transport si de abrogare a art. XXVIII din OUG 130/2021...» citeste mai departe aici

  • Modificari importante aduse impozitului pe veniturile micro in 2024

    • ANAF aduce la cunostinta contribuabililor interesati ca, prin O.U.G. nr.31/2024, au fost aduse modificari Codului fiscal care au vizat, printre altele si impozitul pe veniturile microintreprinderilor, fiind explicata si detaliata definitia intreprinderilor legate. Modificari impozit micro in 2024 Persoana juridica romana este legata cu o alta persoana daca exista oricare dintre urmatoarele raporturi: a) persoana juridica romana care verifica conditia detine la o alta persoana juridica...» citeste mai departe aici

  • Pentru anul 2023 se mai poate ajusta norma de venit in cazul unui PFA?

    • Pentru un PFA in sistem de norma care a avut activitate doar 6 luni in anul 2023, se poate ajusta norma conform art. 69, alin. 9 din norme? Mentionez ca a avut un singur contract de prestari servicii pe perioada determinata si nu a avut alti clienti in cursul anului. Multumesc! Ajustare norma de venit PFA – raspunsul specialistului: Potrivit art. 69 alin. (5) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, in cazul in care un contribuabil desfasoara o activitate care genereaza...» citeste mai departe aici

  • Proiect: Cum va fi inregistrat in contabilitate impozitul minim pentru firmele mari

    • Finantele au pus recent, in dezbatere publica, un nou Proiect de Ordin prin care se stabileste modul in care se vor inregistra in contabilitate anumite impozite. Este vorba despre impozitul minim si impozitul suplimentar datorat de persoanele juridice care desfasoara activitati in sectoarele petrol si gaze naturale. Conform Referatului de Aprobare, potrivit Legii contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, inregistrarea in contabilitate a operatiunilor...» citeste mai departe aici

  • D212 in 2024: Trebuie depusa rectificativa D212 pentru dobanzile incasate in 2023?

    • Administratorul societatii a depus in luna iunie 2023 declaratia D212 pentru dividendele incasate in anul 2023, calculandu-se CASS la valoarea a 24 salarii minime brute. La inceputul acestui an, administratorul a primit de la banca o informare privind dobanzile incasate in cursul anului 2023 pentru depozitele ce le detine la banca. Intrebare: trebuie depusa D212 rectificativa pentru anul 2023, sau dobanzile sunt incadrate in venituri din investitii si sunt cuprinse in valoarea maxima de 24...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2024 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Atentie, contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

E-factura in 2024. TOP 9 Studii de caz

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016