Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Trei noi impozite reglementate in 2013 se declara anul acesta. Impozitarea exploatarii unor resurse naturale

27-Ian-2014
1014
Ordonantele Guvernului nr. 5/2013, 6/2013 si 7/2013 au adus noi modificari anul trecut, reglementand trei noi impozite care reprezinta venit la bugetul de stat si care se administreaza de catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala potrivit Ordonantei Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de Procedura Fiscala, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.


Precizam ca prevederile vor fi aplicate pana la 31 decembrie 2014 inclusiv.

Veti regasi mai jos principalele prevederi care reglementeaza impozitul pe monopolul natural din sectorul energiei electrice si al gazului natural, impozitul pe veniturile din activitatile de exploatare a resurselor naturale, altele decat gazele naturale si impozitul asupra veniturilor suplimentare obtinute ca urmare a dereglementarii preturilor din sectorul gazelor naturale.


A. Impozitul pe monopolul natural din sectorul energiei electrice si al gazului natural
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri
Vezi detalii
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Vezi detalii
Regimul fiscal al cheltuielilor cu autovehicule
Regimul fiscal al cheltuielilor cu autovehicule
Vezi detalii


Impozitul pe monopolul natural din sectorul energiei electrice si al gazului natural este reglementat de Ordonanta Guvernului nr. 5/2013 privind stabilirea unor masuri speciale de impozitare a activitatilor cu caracter de monopol natural din sectorul energiei electrice si a gazului natural si este aplicabil operatorilor de transport de energie electrica si gaze naturale licentiati de Autoritatea Nationala de Reglementare in Domeniul Energiei (ANRDE). Impozitul pe monopolul natural se aplica si operatorilor economici distribuitori de energie electrica si gaze naturale, licentiati de ANRDE, titulari ai unor contracte de concesiune incheiate cu Ministerul Economiei si Comertului sau cu autoritati locale, care aplica prevederile art. 48 alin. (1) si (2) si ale art. 136 alin. (1), (2) si (3) din Legea energiei electrice si a gazelor naturale nr. 123/2012.


B. Impozitul pe veniturile din activitatile de exploatare a resurselor naturale, altele decat gazele naturale

Impozitul pe veniturile din activitatile de exploatare a resurselor naturale, altele decat gazele naturale este reglementat de Ordonanta Guvernului nr. 6/2013 privind instituirea unor masuri speciale pentru impozitarea exploatarii resurselor naturale, altele decat gazele naturale si se instituie pentru urmatoarele activitati:

- exploatarea forestiera, cod CAEN 0220;

- extractia carbunelui superior, cod CAEN 0510;

- extractia carbunelui inferior, cod CAEN 0520;

- extractia petrolului brut, cod CAEN 0610;

- extractia minereurilor feroase, cod CAEN 0710;

- extractia minereurilor de uraniu si toriu, cod CAEN 0721;

- extractia altor minereuri metalifere neferoase cod CAEN 0729;

- alte activitati extractive, coduri CAEN 0811, 0812, 0891, 0892, 0893, 0899.

Au obligatia sa plateasca impozitul pe veniturile din activitatile de exploatare a resurselor naturale, altele decat gazele naturale, operatorii economici, inclusiv filialele acestora si/sau operatorii economici apartinand aceluiasi grup de interes economic, care desfasoara activitatile prevazute mai sus. Impozitul se datoreaza si de catre operatorii economici care au licente de exploatare a resurselor mentionate, dar a caror activitate principala nu corespunde acestor coduri CAEN.

Pentru activitatea de exploatare forestiera, impozitul se datoreaza de catre operatorii economici care exploateaza masa lemnoasa in baza unei autorizatii de exploatare.



C. Impozitul asupra veniturilor suplimentare obtinute ca urmare a dereglementarii preturilor din sectorul gazelor naturale

Impozitul asupra veniturilor suplimentare obtinute ca urmare a dereglementarii preturilor din sectorul gazelor naturale este reglementat de Ordonanta Guvernului nr. 7/2013, privind instituirea impozitului asupra veniturilor suplimentare obtinute ca urmare a dereglementarii preturilor din sectorul gazelor naturale si se datoreaza de operatorii economici, inclusiv filialele acestora si/sau operatorii economici apartinand aceluiasi grup de interes economic, care desfasoara efectiv atat activitati de extractie cat si activitati de vanzare a gazelor naturale extrase din Romania pe teritoriul national, in marea teritoriala, in zona contigua si/sau zona economica exclusiva a Romaniei din Marea Neagra.


Modul de calcul

A. Impozitul pe monopolul natural din sectorul energiei electrice si al gazului natural se aplica pe fiecare MWh pentru care se factureaza serviciile de transport si distributie energie electrica si gaze naturale. Valorile impozitului pe monopolul natural aplicabil de operatori sunt prevazute in anexa care face parte integranta din ordonanta.

B. Cota de impozit pe veniturile din activitatile de exploatare a resurselor naturale, altele decat gazele naturale, este 0,5% si se aplica asupra veniturilor obtinute de operatorii economici, care sunt luate in considerare la stabilirea cifrei de afaceri potrivit reglementarilor contabile conforme cu directivele europene, respectiv veniturilor din activitatile principale pentru operatorii care aplica reglementarile contabile conforme cu standardele internationale de raportare financiara.

C. Impozitul asupra veniturilor suplimentare obtinute ca urmare a dereglementarii preturilor din sectorul gazelor naturale este de 60% din veniturile suplimentare, calculate conform anexei din ordonanta, din care se deduc redeventele aferente acestor venituri, precum si investitiile in segmentul upstream. Limita maxima a deducerii investitiilor in segmentul upstream nu poate depasi 30% din totalul veniturilor suplimentare. Valoarea investitiilor din segmentul upstream luate in calcul pentru stabilirea deducerii reprezinta valoarea investitiilor din fiecare perioada de referinta, la care se adauga valoarea investitiilor raportate din perioadele de referinta anterioare, inregistrate in evidenta contabila potrivit reglementarilor legale in vigoare. Toate investitiile in segmentul upstream se amortizeaza potrivit regulilor fiscale prevazute de Codul Fiscal.



Important!

Pentru operatorii economici, sumele aferente impozitului, reprezinta cheltuieli deductibile la stabilirea profitului impozabil, in conditiile prevederilor Codului Fiscal.

Declararea si plata impozitelor

Impozitul pe monopolul natural din sectorul energiei electrice si al gazului natural se declara pana la data de 25 a lunii urmatoare celei in care au fost facturate serviciile de transport si distributie energie electrica si gaze naturale, se calculeaza si se plateste lunar, pana la data de 25 a lunii urmatoare celei pentru care se calculeaza impozitul.

Impozitul pe veniturile din activitatile de exploatare a resurselor naturale, altele decat gazele naturale si impozitul asupra veniturilor suplimentare obtinute ca urmare a dereglementarii preturilor din sectorul gazelor naturale se calculeaza, se declara si se platesc lunar, pana la data de 25 a lunii urmatoare celei pentru care s-au calculat acestea.

Creantele se declara in modulul II "Impozite, taxe si alte obligatii care nu se platesc in contul unic" din formularul 100 "Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat" la randurile:

- randul 62 "Impozit pe monopolul natural din sectorul energiei electrice si al gazului natural";

- randul 63 "Impozit pe veniturile din activitatile de exploatare a resurselor naturale, altele decat gazele naturale";

- randul 64 "Impozit asupra veniturilor suplimentare obtinute ca urmare a dereglementarii preturilor din sectorul gazelor naturale".

Alte precizari

Persoanele obligate la plata impozitelor mentionate mai sus au obligatia actualizarii vectorului fiscal, prin completarea si depunerea formularului 010 "Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni pentru persoane juridice, asocieri si alte entitati fara personalitate juridica" la organele fiscale in evidenta carora sunt inregistrate, conform Ordinului ministrului Finantelor Publice nr. 262/2007, cu modificarile si completarile ulterioare.

Sursa: DGFP Valcea


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Trei noi impozite reglementate in 2013 se declara anul acesta. Impozitarea exploatarii unor resurse naturale":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Transfer dreptul de proprietate asupra bunurilor. Ce regim fiscal se aplica?
    • In analiza de mai jos, avem ca subiect o persoana fizica rezidenta in Romania care a vandut altei persoane fizice NON-UE bunuri facute in Romania. Vom vedea ce declaratii este obligata persoana fizica din Romania sa depuna si ce impozite trebuie sa plateasca pentru venitul obtinut din vanzarea acestor bunuri. In stabilirea obligatiilor fiscale trebuie identificata natura si scopul operatiunii, precum si provenienta bunurilor. Astfel in situatia in care vanzarea vizeaza un transfer a dreptului de...» citeste mai departe aici

  • ANAF actualizeaza Nomenclatorul obligatiilor fiscale care se platesc in contul unic
    • Incepand cu anul 2017, prin Legea 170/2016 privind impozitul specific unor activitati, publicata in Monitorul Oficial nr.812/14.10.2016, a fost prevazuta obligatia de plata a impozitului specific pentru persoanele juridice romane care desfasoara activitati corespunzatoare codurilor CAEN prevazute de legea mai sus mentionata. In acest sens, a fost efectuata actualizarea continutului nomenclatorului in baza caruia se declara obligatiile fiscale de plata la bugetul de stat utilizand formularul 100,...» citeste mai departe aici

  • Zoom fiscal: Modificarea formularelor de inregistrare fiscala
    • Prin OMFP 511/2017 au fost aduse modificari si completari Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 3.698/2015 pentru aprobarea formularelor de inregistrare fiscala a contribuabililor si a tipurilor de obligatii fiscale care formeaza vectorul fiscal. Prin acest ordin obligatiile fiscale de declarare cu caracter permanent au fost completate cu impozitul specific introdus prin Legea 170/2016 incepand cu 01 ianuarie 2017. Astfel, categoriile de obligatii fiscale de...» citeste mai departe aici

  • Mai putine formulare de depus in 2017! Ce contribuabili scapa de D 392 A si 392B?
    • ANAF a anuntat recent ca se anuleaza pentru declaratiile 392A si 392B (D 392A si D 392B) obligativitatea de depunere pentru anumite categorii de contribuabili. Astfel, contribuabilii neinregistrati sau inregistrati in scopuri de TVA si a caror cifra de afaceri este inferioara sumei de 220.000 lei la data de 31.12.2016 nu mai au obligatia completarii si depunerii formularului 392A - "Declaratie informativa privind livrarile de bunuri si prestarile de servicii efectuate in anul 2016"-, respectiv a...» citeste mai departe aici

  • Termenul limita pentru depunerea formularelor 402 si 403 este 28 februarie 2017
    • Data de 28 februarie 2017 este termen limita de depunere a declaratiilor informative - formularul 402 si formularul 403 pentru anul 2016. Declaratiile se completeaza cu informatiile necesare realizarii schimbului automat de informatii, cu privire la rezidentii din alte state membre ale Uniunii Europene. Platitorii de venituri de natura salariala precum si asiguratorii au obligatia completarii si depunerii formularului 402 - "Declaratie informativa privind veniturile de natura salariala sau...» citeste mai departe aici

  • Vanzare cladire veche. Anulare cod TVA din oficiu. Ce regim fiscal se aplica?
    • Avem in analiza urmatoare ca subiect o societate comerciala in inactivitate fiscala din cauza expirarii duratei detinerii spatiului cu destinatia de sediu social. Firmei i se anuleaza din oficiu inregistrarea in scopuri de TVA si parcurge formalitatile de reactivare, dar nu solicita si inregistrarea in scopuri de TVA in vederea obtinerii unui cod valabil de TVA. Societatea intentioneaza sa vanda o constructie veche. Stabilim cum trebuie procedat d.p.d.v. al TVA-ului la emiterea facturii si ce...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.