Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

TVA la refacturarea utilitatilor

25-Aug-2010
11909

Intrebare:

Daca mi se factureaza utilitati de catre o administratie de bloc care nu e platitoare de TVA, eu cum refacturez la chiriasii a caror imobile sunt notificate la finante ca scutite (le facturez chiria fara TVA)? Ar trebui sa le refacturez acele utilitati fara TVA asa cum mi-a venit factura de la administratia de bloc sau le refacturez utilitatile + TVA?

Pana acum cand aveam toate imobilele cu notificare pentru taxare, chiar daca imi venea factura de la un neplatitor de TVA, refacturam cu TVA.

Raspuns:

Cheltuielile cu utilitatile (intretinere, energie electrica, internet, etc) difera de la o luna la alta si tocmai de aceea contravaloarea acestora nu poate fi inclusa in tariful de inchiriere negociat prin contractul incheiat intre locator si locatar.

In practica, prin contractele incheiate, locatorul si locatarul stabilesc printr-o clauza distincta ca sumele respective sa fie suportate de locatar la valoarea lor efectiva, direct proportional cu spatiul ocupat. Chiriasul suporta costurile cu utilitatile pe baza facturilor emise lunar de catre locator.

De fapt are loc o refacturare a costurilor de catre proprietarul spatiului in baza sumelor facturate acestuia de catre furnizorii de utilitati cu care a incheiat contract: telefon, energie electrica, apa, gaze naturale, internet.

Astfel de facturi cu valoare variabila reprezentand recuperare de costuri sunt emise de locator separat de cele cu valoare fixa reprezentand chiria lunara.

Emiterea separata a facturilor se explica prin momentele diferite ale faptului generator fiecarui tip de serviciu prestat:

PFA: Taxe, Impozite si Deduceri - conform Codului fiscal 2017
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri - conform Codului fiscal 2017
Vezi detalii
Ghid de proceduri contabile pentru PFA
Ghid de proceduri contabile pentru PFA
Vezi detalii
Repartizarea profitului catre actionari si asociati prin dividende
Repartizarea profitului catre actionari si asociati prin dividende
Vezi detalii

e pentru operatiunea de inchiriere propriu-zisa: data specificata in contract pentru efectuarea platii chiriei;

e pentru operatiunea de recuperare de costuri: data primirii de la furnizori a facturilor de utilitati si inregistrarea acestora pe cheltuieli de exploatare.

Deoarece aveti calitatea de locator, va recomand sa refacturati costurile in luna in care se primesc facturile de utilitati de la furnizori astfel incat sa existe concordanta intre cheltuielile si veniturile din activitatea de exploatare inregistrate in evidenta contabila si fiscala.

Pentru a fi emise facturi pentru recuperari de costuri, aceste costuri trebuie inregistrate initial pe cheltuieli de exploatare la firma locatorului in baza contractelor de furnizare a serviciilor respective (energie electrica ,gaze, paza) incheiat cu societati specializate.

Refacturarea costurilor inseamna recuperarea cheltuielilor de exploatare de la chirias, operatiune care reprezinta o prestare de servicii inregistrata de locator (proprietarul spatiului) pe venituri din activitatea de exploatare. Aceste refacturari se inregistreaza pe venituri deoarece reprezinta recuperarea unor sume inregistrate initial pe cheltuieli.

Recuperarea utilitatilor se supune taxarii in regim normal, cu cota standard de T.V.A. de 24%,

Colectarea T.V.A. pentru astfel de operatiuni permite locatorului sa exercite dreptul de deducere a T.V.A. din facturile emise de furnizorii de utilitati.

Din acest motiv, locatorul isi poate exercita integral dreptul de deducere a TVA la momentul primirii facturilor emise de furnizorii de utilitati( ex. energie, internet) deoarece suma TVA dedusa este aferenta unor operatiuni taxabile: refacturarea cu TVA a costurilor cu utilitatile. Acest drept este conferit de prevederile articolului 145 alineatul 2 litera a).

Chiar daca asociatia de proprietari este neplatitoare de TVA, factura/chitanta primita se va inregistra direct pe cheltuieli la valoarea inscrisa in factura. Asociatia de proprietari este indreptatita sa nu emita factura deoarece nu realizeaza operatiuni de natura economica astfel incat sa fie obligata sa se inregistreze in scopuri de TVA. Spre deosebire de asociatia de proprietari, firma dvs. este persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA, motiv pentru care colecteaza TVA pentru serviciul prestat si emite factura catre chiriasul sau.

La randul sau, in situatia in care chiriasul inregistrat in scopuri de T.V.A. desfasoara operatiuni taxabile, isi exercita integral dreptul de deducere a T.V.A. din facturile emise de locator pentru recuperarea costurilor de utilitati.

In concluzie, societatea dvs , care este persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA, va refactura contravaloarea utilitatilor direct proportional cu spatiul inchiriat,cu cota de TVA de 19% pentru toate tipurile de cheltuieli refacturate , pe baza unui deviz intocmit lunar, chiar daca v-ati exercitat sau nu dreptul de deducere la primirea facturilor de la furnizori.

Recuperarea cheltuielilor este o operatiune taxabila care nu urmeaza aceluiasi regim de scutire aferent inchirierii. Tocmai de aceea este obligatorie emiterea facturilor cu TVA colectata.

Numai asa cheltuielile cu utilitatile pot fi inregistrate integral pe cheltuieli de exploatare, deductibile d.p.d.v. fiscal la determinarea profitului impozabil.
Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "TVA la refacturarea utilitatilor":
Rating:

Nota: 4.25 din 2 voturi
Cele mai importante modificari cu privire la TVA

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Declaratia 112 actualizata in ianuarie 2017!
    • Va informam ca ANAF a actualizat in luna ianuarie 2017 PDF-ul inteligent pentru D 112 - Declaratia privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate - conform Ordinului comun al ministrului finantelor publice nr. 1977/ 09.12.2013, ministrului muncii, familiei, protectiei sociale si persoanelor varstnice nr.2757/ 23.12.2013 si al ministrului sanatatii nr. 1580/ 23.12.2013, valabil incepand cu 01/2017. Declaratia 112 a ajuns la...» citeste mai departe aici

  • Impozitul pe veniturile microintreprinderilor. Conditii de aplicare 2017
    • Prin ceea ce urmeaza, retineti ca de la 1 februarie, societatile care la data de 31.12.2016 au realizat o cifra de afacere sub 500.000 euro sunt obligate sa treaca la platitor de impozit microintreprindere. Vom vedea astfel daca obligativitatea de a avea un angajat pentru a plati numai 1% impozit din februarie se refera la 31.12 sau daca se pot face angajari in ianuarie pentru a avea din data de 1 februarie un angajat. De asemenea, vom vedea daca este suficient ca la sfarsitul anului societatea...» citeste mai departe aici

  • Intocmirea dosarului preturilor de transfer. Ce riscam daca depasim termenul de predare?
    • Supunem atentiei dumneavoastra cazul unui contribuabil mijlociu care achizitioneaza servicii de la parte afiliata cu o suma ce depaseste 250.000 euro pentru anul 2016. Stabilim daca exista obligatia ca incepand cu data de 25.03.2017 acesta sa puna la dispozitia ANAF dosarul preturilor de transfer in 10 zile sau intr-un termen de 30-60 zile si daca exista alte riscuri, in cazul in care nu il prezinta, in afara amenzii de 14.000 lei. Iata raspunsul specialistului: In conformitate cu prevederile...» citeste mai departe aici

  • 25 ianuarie 2017 e termenul-limita pentru declarare si plata impozit pe dividende
    • Va reamintim ca 25 ianuarie 2017 este termenul limita de plata si de declarare al impozitului pe dividende, in urmatoarele situatii: - in cazul dividendelor distribuite in anul 2016 si care nu au fost platite actionarilor/asociatilor persoane juridice pana la sfarsitul anului in care s-au aprobat situatiile financiare anuale. Aceste prevederi nu se aplica pentru dividendele distribuite si neplatite pana la sfarsitul anului 2016, daca in ultima zi a anului calendaristic, persoana juridica romana...» citeste mai departe aici

  • Bogdan-Nicolae Stan este noul presedinte al ANAF
    • Bogdan-Nicolae Stan a fost numit in functia de presedinte, cu rang de secretar de stat, al Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, in urma deciziei prim-ministrului, publicata in Monitorul Oficial nr 0039, din 13 ianuarie 2017. Bogdan-Nicolae Stan a avut atributii de coordonare a activitatilor de combatere a evaziunii si fraudei fiscale, in func?ii precum cea de Director general/Director general adjunct, in cadrul Activitatii de inspectie fiscala de la DGRFP Ilfov (2012 - 2013) si respectiv...» citeste mai departe aici

  • O noua metodologie de calcul a contributiilor si taxelor datorate la Fondul pentru mediu
    • Prin O.U.G. nr. 39/2016 din 28 iunie 2016 a fost modificata si completata Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 196/2005 in sensul modificarii unor taxe si introducerii unor noi taxe si contributii la bugetul Fondului pentru mediu. Contributiile nou introduse sunt: >> o contributie datorata de operatorii economici care introduc pe piata nationala echipamente electrice si electronice, astfel: 1. de la data de 1 ianuarie 2017 pana la data de 31 decembrie 2017, pentru diferenta dintre cantitatile...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Cititi si respectati noile reguli din Codul Fiscal privind TVA

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.