Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Util: Etapele derularii procedurii compensarii

19-Sep-2012
5027
Redam mai jos etapele derularii procedurii compensarii:

1) Determinati sumele susceptibile de restituire si oportunitatea utilizarii acestora pentru stingerea obligatiilor restante.

2) Depuneti cererea de compensare la organul fiscal care are competenta sa o solutioneze.

Determinarea organului fiscal competent sa solutioneze cererea de compensare se realizeaza potrivit regulilor mentionate mai sus. Regula generala stabileste competenta in materie de compensare in sarcina organului fiscal pe raza caruia se afla domiciliul fiscal al contribuabilului.

Cererea trebuie depusa in cadrul termenului legal de prescriptie de 5 ani calculat de la 1 ianuarie a anului urmator celui in care a luat nastere dreptul la compensare.
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Vezi detalii
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri
Vezi detalii
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Vezi detalii

Deosebit de importanta este data depunerii cererii de compensare din perspectiva datei pana la care se calculeaza obligatii fiscale accesorii:

Pana la data de 1 noiembrie 2010, data pana la care se calculeaza accesorii este data depunerii cererii de compensare, acest termen se mentinandu-se si in prezent. Astfel, data depunerii cererii de compensare reprezinta data pana la care se calculeaza obligatii fiscale accesorii pentru sumele neachitate ce vor fi stinse prin compensare, indiferent de momentul la care are loc solutionarea cererii ori intocmirea notei de compensare.

Cu privire la necesitatea depunerii cererii de compensare in raport cu dreptul administratiei fiscale de a efectua compensarea din oficiu sunt necesare mentiuni suplimentare. Compensarea din oficiu se poate realiza se realizeaza numai daca organul fiscal doreste acest lucru si evident numai daca si constata existenta conditiilor pentru compensare. Prevederile legale nu contin nici o referire a textului la situatia in care organul fiscal nu constata existenta creantelor reciproce sau cand, desi poate face compensarea, aceasta nu se realizeaza. Aceasta in conditiile in care compensarea poate fi extrem de importanta pentru majorarile de intarziere calculate in sarcina contribuabililor care pe fond nu mai datoreaza alte sume bugetului consolidat.

Prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 88/2010 pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, prevederile referitoare la compensare si la calculul obligatiilor fiscale accesorii in cazul acestei modalitati de stingere a obligatiilor fiscale au suferit schimbari incepand cu 1 noiembrie 2010.

Consecintele cele mai importante ale actului normativ constau in faptul ca efectele compensarii se vor produce din oficiu din momentul in care sunt indeplinite conditii realizarii acesteia - administratia si contribuabilul dobandesc concomitent calitatea de debitor si de creditor si suplimentar se indeplineste conditia ca respectivele creante sa fie administrate de aceeasi autoritate publica. Astfel, in materia consecintelor compensarii regula generala devine aceea a compensarii din oficiu, fara efectuarea altor formalitati. Compensarea va opera de drept la data la care creantele exista deodata, fiind deopotriva certe, lichide si exigibile.

Din perspectiva acestor cerinte relevanta este cea privind exigibilitatea. Art. 116 alin (5) din Codul de procedura fiscala astfel cum a fost modificat de actul normatv mentionat mai sus enumera situatiile in care creantele sunt exigibile atat in ceea ce priveste creanta statului cat si a contribuabilului.

Astfel, creantele fiscale sunt exigibile:
• la data scadentei obligatiei fiscale;
• la termenul prevazut de lege pentru depunerea decontului cu suma negativa de TVA cu optiune de rambursare, in limita sumei aprobate la rambursare prin decizia emisa de organul fiscal potrivit legii;
• la data comunicarii deciziei, pentru obligatiile fiscale principale, precum si pentru obligatiile fiscale accesorii stabilite de organele competente prin decizie;
in mod corespunzator crentele contribuabilului sunt exigibile:
• la data comunicarii deciziei de solutionare a cererii de restituire a accizei sau taxei pe valoarea adaugata, dupa caz;
• la data depunerii la organul fiscal a declaratiilor fiscale rectificative, pentru diferentele de obligatii fiscale principale stabilite de contribuabil;
• la data comunicarii actului de individualizare a sumei, pentru obligatiile de plata de la buget;

In situatia in care se are in vedere compensarea, spre exemplu a impozitului pe profit creanta statului se naste prin depunerea declaratiei privind obligatiile fiscale (de exemplu Declaratia 100), aceasta devenind si titlu de creanta. Aceasta creanta devine exigibila potrivit art. 116 alin (5) lit. a) din Codul de procedura fiscala la data scadentei respectiv 25 a lunii urmatoare trimestrului incheiat.

Creanta contribuabilului este constatata de decontul cu suma negativa de TVA cu optiune de rambursare creanta devenind exigibila potrivit art. 116 alin (5) lit. b) din Codul de procedura fiscala la termenul prevazut de lege pentru depunerea acestui decont - ziua de 25 a lunii. in cazul acestui titlu de creanta, caracterul cert este conditionat de suma aprobata la rambursare prin decizia organului fiscal.

Asadar, compensarea va opera de drept la data de 25 a lunii in care au devenit exigibile obligatiile fiscale declarate si cand a exprat termenul limita pentru depunerea decontului cu suma negativa de TVA cu optiune de rambursare. Se poate remarca faptul ca nu va fi relevanta data depunerii documentelor metionate mai sus ci termenele limita.

In concluzie. reglementari in materie de compensare valabile de la 1 noiembrie 2010 si in special compensarea din oficiu care va stopa calculul obligatiilor fiscale accesorii pentru sumele ce vor fi stinse sunt de un real folos. Ele inlatura mecansimul anterior in care efectele in cazul compensarii se produceau in mod real numai prin depunerea unei cereri.

Prin intermediul aceleiasi Ordonante de urgenta a Guvernului nr. 88/2010, dar cu aplicare de la 1 octombrie 2010, in cazul in care exista o cerere de restituire/rambursare in curs de solutionare, iar cuantumul sumei solicitate este egal sau mai mare decat creanta fiscala datorata de debitor nu vor mai fi initiate procedurile de executare silita asupra contribuabilului in cauza. in acelasi mod Executarea silita se suspenda, dar numai la cerere, si in cazul in care, ulterior inceperii executarii silite, se depune o cerere de restituire/rambursare, iar cuantumul sumei solicitate este egal cu sau mai mare decat creanta fiscala pentru care s-a inceput executarea silita.

3) Anexati documentele necesare solutionarii cererii de compensare.

Cererea de compensare trebuie sa cuprinda elementele de identificare a solicitantului, precum si suma si natura creantelor fiscale ce fac obiectul compensarii.

Cererea de compensare va fi insotita de documente care dovedesc dreptul la rambursarea sau restituirea de la buget a sumelor:
• copii legalizate de pe hotararile judecatoresti definitive si irevocabile,
• copii de pe deciziile de solutionare a contestatiilor, ramase definitive,
• copii de pe deciziile de impunere emise de organele fiscale,
• copii de pe orice documente din care sa rezulte ca suma platita nu reprezinta obligatie fiscala.

4) Cererea de compensare este solutionata.
Organul fiscal intocmeste nota de compensare, o inregistreaza in evidenta fiscala si v-o comunica.

Termenul de solutionare a compensarii este, potrivit art. 70 din Codul de procedura fiscala, de 45 de zile daca organul fiscal considera ca detine toate informatiile necesare efectuarii operatiunii. in cazul in care sunt necesare informatii suplimentare, termenul de 45 de zile se prelungeste cu intervalul cuprins intre data solicitarii informatiilor de catre organul fiscal si data inregistrarii raspunsurilor formulate.
Rezultatul compensarii la cerere sau din oficiu va fi consemnat intr-o nota de compensare care va fi comunicata contribuabilului in termen de 7 zile de la data efectuarii operatiunii.

Termenul de comunicare a notei de compensare de catre organul fiscal este in mod expres aplicabil numai in cazul compensarii efectuate la cerere sau in cadrul procedurii de restituire. in aceste conditii, termenul de informare cu privire la o compensare din oficiu efectuata de catre organul fiscal din proprie initiativa nu este stabilit, ramanand exclusiv la latitudinea acestuia.

Sumele supuse procedurii de compensare vor fi utilizate pentru stingerea obligatiilor fiscale mai intai ale bugetului la care a aparut suma de compensat iar mai apoi celorlalte bugete in mod proportional.

in cazul in care organul fiscal nu finalizeaza procedura compensarii in termenul de 45 de zile de la data depunerii cererii, puteti beneficia de plata de dobanzi de la buget la nivelul celor datorate bugetului de stat pentru neplata la termen a obligatiilor fiscale, respectiv 0,1% pentru fiecare zi de intarziere a organului fiscal,i de 0,05% dupa data de 1 iulie 2010 si de 0,04% dupa 1 octombrie 2010.

Va recomandam ca imediat dupa expirarea termenului legal de incheiere a procedurii compensarii sa solicitati plata de dobanzi in temeiul art. 124 alin. (1) din Codul de procedura fiscala. in lipsa cererii de plata a acestora dobanzile nu se pot acorda.

Data de la care sunt datorate dobanzile este data depunerii cererii de compensare. Atentie! in cazul in care organul fiscal demonstreaza ca a solicitat informatii relevante pentru luarea deciziei de aprobare a cererii de compensare, data de la care se calculeaza dobanzile se proroga pana la data obtinerii acestora.

Pentru plata dobanzilor datorate de organul fiscal este necesara solicitarea expresa de plata a acestora. Nu asteptati sa obtineti plata de dobanzi pentru intarzierea efectuarii compensarii. O astfel de solicitare are rolul de a impulsiona organul fiscal de a solutiona cererea. in practica plata de dobanzi a fost efectuata numai dupa obtinerea unei hotarari judecatoresti prin care a fost constatata raspunderea organului fiscal in conditiile art. 124 din Codul de procedura fiscala.

Compensarea cu bugetele altor autoritati

Art. 116 din Codul de procedura fiscala reglementeaza procedura compensarii. Aceasta insa este tratata separat pentru fiecare creditor bugetar textul actului normativ stabilind distinct compensarea realizata la nivelul creantelor administrate de ANAF si cele administrate spre exemplu de catre autoritatile administratiei publice locale. Creantele fata de bugetul fondului de mediu sunt administrate distinct fata de cele ale ANAF astfel ca nu pot face obiectul compensarii reciproce.

in aceste conditii sumele de recuperat de la bugetul asigurarilor de sanatate administrate si cele de catre ANAF (sunt avute in vedere contributiile obligatorii la asigurarile de sanatate ale angajatorului si ale salariatului, deoarece Casa Nationala de Asigurari de Sana tate administreaza distinct contributiile persoanelor fizice care isi determina individual nivelul acestora) nu pot face obiectul compensarii in raport cu sumele datorate fondului de mediu. in acest sens, al administrarii distincte a creantelor, inclusiv la nivelul compensarii, este formulat in mod expres alineatul 7 al art. 116 din Codul de procedura fiscala. in concluzie, spre exemplu creantele fata de fondul de mediu vor putea fi stinse numai cu plati de aceeasi natura efectuate in relatia cu Administratia Fondului de Mediu fara a putea fi efectuate compensari cu alte obligatii fiscale.
Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Util: Etapele derularii procedurii compensarii":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • ANAF aduce lamuriri privind modul de anulare a codului de TVA
    • ANAF a transmis recent informatii oficiale referitoare la modul de anulare a codului de TVA. Raspunsul a vizat cateva interventii ale domnului Adrian Benta, consultant fiscal, in ce priveste anularea codului de TVA. Iata explicatiile oferite de ANAF: Procedura efectiva de anulare a inregistrarii in scopuri de TVA se realizeaza in urma unei discutii fata in fata cu persoana impozabila, identificata cu risc fiscal. Aceste persoane sunt invitate la sediul organului fiscal, in vederea evaluarii...» citeste mai departe aici

  • Ce declaratii fiscale depunem pana la 27 februarie?
    • Prin cele ce urmeaza, reamintim contribuabililor interesati ca, luni, 27 ianuarie 2017, inclusiv, este ultima zi in care se pot depuna la administratiile financiare teritoriale, urmatoarele declaratii: - Formular 010 - Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni pentru persoane juridice, asocieri si alte entitati fara personalitate juridica. Se completeaza, pentru anul 2017, de persoanele juridice romane platitoare de impozit pe profit care la data de 31 decembrie 2016 indeplinesc...» citeste mai departe aici

  • Luni, 27 februarie 2017, expira termenul pentru declararea impozitului pe profit pentru anumite categorii de contribuabili
    • Potrivit art.41, alin.(5) din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, au obligatia de a declara si plati impozitul pe profit pana la data de 25 februarie inclusiv a anului urmator celui pentru care se calculeaza impozitul, urmatoarele categorii de contribuabili: - organizatiile nonprofit; - contribuabilii care obtin venituri majoritare din cultura cerealelor, a plantelor tehnice si a cartofului, pomicultura si viticultura. Intrucat termenul limita...» citeste mai departe aici

  • Trecerea de la micro la impozit pe profit. Cum procedam la aplicarea plafonului de 45.000 euro?
    • In analiza de mai jos, avem o societate a trecut de la data de 01.01.2017 la impozitul pe venit. La data de 31.12.2016 veniturile erau sub 100.000 euro. Capitalul social al societatii este de 69.000 lei, societatea opteaza sa treaca la impozit pe profit de la data de 01.02.2017. Vom vedea cum trebuie depusa declatia 100 pentru primul trimestru si daca se depune D100 cu impozit microintreprindere pentru luna ianuarie pana in data de 25.02.2017 si pana in data de 25.04.2017 se va depune D100 cu...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 010 microintreprindere dizolvare cu lichidare. Ce ne sfatuieste specialistul?
    • In analiza noastra de mai jos, avem ca exemplu o societate comerciala, platitoare de impozit pe venit, care hotaraste dizolvarea cu lichidare a intreprinderii. Vom stabili cand trebuie depusa la ANAF declaratia 010 cu trecere de la platitor de impozit pe venit la platitor de impozit pe profit. Microintreprinderea este persoana juridica romana care indeplineste cumulativ la data de 31 decembrie a anului anterior conditiile prevazute la art. 47 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile ulterioare....» citeste mai departe aici

  • Declaratii din partea Ministerului de Comunicatii privind interogarile ANAF pentru domeniile.ro
    • In cadrul intalnirii pe care a avut-o la sfarsitul saptamanii trecute cu presedintele Fiscului, Bogdan-Nicolae Stan, ministrul Comunicatiilor, Augustin Jianu a declarat ca interogarile de date pe care Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) le va solicita despre detinatorii de domenii .ro' trebuie sa fie realizate numai pentru situatii temeinic fundamentate, in conformitate cu legislatia in vigoare. "Este esential sa ne asiguram ca interogarile nu pot fi facute decat pentru situatii...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.