Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Va cunoasteti drepturile atunci cand faceti achizitii online?

27-Mai-2016
229

Comertul online este intr-un proces de crestere accelerata. Acest tip de afacere se bazeaza pe relatia de incredere intr-o masura mult mai mare decat comertul traditional si, totodata, mediul virtual expune consumatorul unor riscuri noi.

Din aceste motive, Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor anticipeaza cateva posibile intrebari ale consumatorilor, ce pot aparea in momentul deciziei de a cumpara online produse sau servicii, si ofera raspunsurile in acord cu legislatia in vigoare.

Amintim ca legislatia care reglementeaza drepturile consumatorilor la achizitiile online este OUG 34/2014 privind drepturile consumatorilor in cadrul contractelor incheiate cu profesionistii.

Puteti contacta comerciantul? Asigurati-va ca operatorul economic furnizeaza informatii despre nume, adresa geografica, telefon, adresa de e-mail – toate aceste informatii trebuie sa fie clare si inteligibile si sunt obligatorii pentru comerciant.

Va doriti un anumit produs sau serviciu? Asigurati-va ca site-ul afiseaza toate informatiile despre principalele caracteristici ale produselor si serviciilor comercializate, inclusiv pretul total al acestora, pentru a putea fi siguri ca acestea sunt ceea ce va trebuie.

Intentionati sa cumparati continut digital (jocuri, carti, muzica, software)? Asigurati-va ca primiti informatii despre modul in care con?inutul digital poate fi folosit, interoperabilitatea relevanta - mediul hardware ?i software standard cu care con?inutul digital este compatibil (sistemul de operare, versiunea necesara ?i anumite caracteristici hardware), eventualele restictii tehnice.

Stiti din ce se compune pretul total? Acesta este format din pretul produsului sau serviciului, taxa pe valoare adaugata care poate fi inclusa sau nu in pretul produsului, taxele de livrare si eventuale alte costuri suplimentare despre care comerciantul trebuie sa va informeze si sa va ceara acordul inainte de a da click pe butonul “cumpara”.

Stiti cat costa livrarea unui produs sau serviciu? Comerciantul trebuie sa va informeze despre modalitatile de livrare disponibile si pretul aferent acestora chiar in pagina de prezentare a produsului.

Ati gasit in pagina de prezentare a produsului informatia despre dreptul de retragere? Prin legislatie, dispuneti de 14 zile in care puteti sa va razganditi. Trebuie sa returnati produsele la adresa indicata de comerciant, achitand taxa de transport si fara sa motivati renuntarea la achizitie.

Asociatii de proprietari: ghid contabil
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Vezi detalii
Repartizarea dividendelor in 2017
Repartizarea dividendelor in 2017
Vezi detalii
Regimul fiscal al cheltuielilor cu autovehicule
Regimul fiscal al cheltuielilor cu autovehicule
Vezi detalii

Tineti cont ca operatorul economic trebuie sa va puna la dispozitie – in format electronic – un formular de retragere sau sa va ofere posibilitatea de a completa orice alta declaratie prin care sa va exprimati decizia de retragere din contract.

Comerciantul nu a furnizat in mod clar informatii despre dreptul de retragere din contract? In acest caz, perioada in care puteti returna produsul se prelungeste la un an. Perioada de retragere se calculeaza din momentul in care consumatorul primeste produsele.

Exista produse in cazul carora nu este aplicabil dreptul de retragere din contract? Da, cum ar fi produsele care sunt susceptibile a se deteriora sau a expira rapid sau produsele sigilate care nu pot fi returnate din motive de protectie a sanatatii sau din motive de igiena si care au fost desigilate de consumator, produsele care au fost executate dupa specificatiile consumatorului, ziarele sau periodicele care nu au fost livrate in baza unui abonament. De asemenea, furnizarea de continut digital care nu este livrat pe un suport material, daca livrarea a inceput cu acordul expres al consumatorului. Despre toate aceste produse exceptate de la dreptul de retragere, comerciantul trebuie sa va informeze chiar din pagina de prezentare a produselor.

In cat timp primiti banii inapoi pentru produsul returnat? 14 zile din momentul retragerii. Asigurati-va ca in pretul de rambursare a fost inclus si costul livrarii.

Atentie! Consumatorul este responsabil doar in ceea ce priveste dininuarea valorii produselor rezultata din manipularea acestora. Aceasta diminuare a valorii nu trebuie sa fie descurajanta, consumatorul poate sa-si exercite dreptul de retragere. Totodata, consumatorul nu este responsabil pentru diminuarea valorii produselor in cazul in care comerciantul a omis sa-l informeze despre dreptul de retragere.

Afiseaza site-ul informatii despre existenta garantiei legale? In conformitate cu legislatia Uniunii Europene, inainte de a achizitiona un produs, comerciantul trebuie sa va informeze in mod clar si usor de inteles despre existenta garantiei legale de minim doi ani.

Tineti cont ca aveti dreptul ca bunurile defecte sa fie reparate sau inlocuite in termen de doi ani de la cumparare in intreaga Uniune Europeana. Daca repararea sau inlocuirea nu este posibila, aveti dreptul la o rambursare sau o reducere de pret. Aceasta garantie legala este obligatorie si comerciantul nu poate pretinde altfel sau reduce durata acesteia!

Va este oferita garantia comerciala? Verificati inainte ce servicii sunt oferite in garantie si ce defecte si situatii sunt acoperite (de exemplu, acopera daunele accidentale). Verificati cine ofera garantia comerciala (numele si datele de contact ale garantului) si care e durata si momentul de intrare in vigoare a acesteia. La achizitii transfrontaliere, exista restrictii geografice a acoperirii garantiei comerciale.

Sunt clauzele contractuale clare si inteligibile? Ar trebui sa poti consulta Termenii si Conditiile aplicabile, informatiile fiind puse la dispozitie chiar in pagina de prezentare a produsului. ANPC recomanda citirea informatiilor continute in Termeni si Conditii in totalitate si intotdeauna inainte de a achizitiona produsul sau serviciul.

Aveti o problema? Anuntati in scris comerciantul care a vandut marfa si solicitati rezolvarea problemei. Comeciantul trebuie sa va informeze despre politica de solutionare a reclamatiilor. In cazul in care este vorba de un comerciant dintr-un alt stat membru, va puteti adresa reprezentantului local al Centrului European al Consumatorilor.

Este important sa tipariti la imprimanta comanda dumneavoastra si clauzele si conditiile ce apar pe site la momentul cumpararii, pentru situatia in care ulterior aveti de rezolvat o disputa cu comerciantul.

Cunoasterea limbii in care sunt oferite informatiile pe site va permite sa faceti o alegere conforma cu intentiile dumneavoastra.

Sursa: ANPC

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Va cunoasteti drepturile atunci cand faceti achizitii online?":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Articole similare

Cum gestionam fiscal vanzarile unui magazin online?
Mai multe articole despre achizitii online




Subiectele saptamanii

  • Modificarile valabile in 2017 pentru Declaratia 300 decont TVA
    • OPANAF 591/2017 a modificat la acest inceput de an modelul si continutul pentru Declaratia 300 (Decont TVA). De retinut ca se utilizeaza noul model de formular 300 „Decont de taxa pe valoarea adaugata” in varianta impusa de OPANAF nr. 591/27 ianuarie 201 pentru obligatiile fiscale valabile incepand cu 1 ianuarie 2017. Principalele modificari aduse in ce priveste Declaratia 300 decont TVA in 2017: Click aici pentru D 300 model 2017! - s-a introdus randul 26: Compensatia in cota...» citeste mai departe aici

  • Mai putine formulare de depus in 2017! Ce contribuabili scapa de D 392 A si 392B?
    • ANAF a anuntat recent ca se anuleaza pentru declaratiile 392A si 392B (D 392A si D 392B) obligativitatea de depunere pentru anumite categorii de contribuabili. Astfel, contribuabilii neinregistrati sau inregistrati in scopuri de TVA si a caror cifra de afaceri este inferioara sumei de 220.000 lei la data de 31.12.2016 nu mai au obligatia completarii si depunerii formularului 392A - "Declaratie informativa privind livrarile de bunuri si prestarile de servicii efectuate in anul 2016"-, respectiv a...» citeste mai departe aici

  • In ce conditii se poate incheia un contract de antrepriza reglementat de Codul civil?
    • Regasiti mai jos conditiile in care se poate incheia un contract de antrepriza, reglementat de Codul Civil, art. 1851-1873, cu o persoana fizica, cu exceptia persoanei fizice autorizate. Iata raspunsul oferit de specialist: In functie de tipul activitatii, se va putea incheia fie un contract individual de munca, fie un contract de antrepriza incheiat in baza Codului civil. Daca activitatea este dependenta se va incheia contract individual de munca cu timp partial sau norma intreaga. Daca...» citeste mai departe aici

  • Sinteza Fiscalitatea.ro: Noutati din legislatia fiscala si modificari TVA
    • In ultima perioada au fost propuse mai multe modificari legislative si au fost adoptate masuri noi care schimba din nou reglementarile din domeniul fiscal. Avem astfel o procedura clarificata de ANAF in ce priveste anularea codului de TVA, beneficii noi pentru bugetari, un termen-limita de depunere pentru unele declaratii si, totodata, se va aplica TVA zero pentru vanzarea de cladiri si alte tranzactii. ANAF aduce lamuriri privind modul de anulare a codului de TVA ANAF a transmis recent...» citeste mai departe aici

  • Ce regim TVA se aplica pentru bunuri expediate in afara UE de catre furnizor in contul cumparatorului din UE?
    • In randurile de mai jos, stabilim cum se procedeaza in situatia unui contract cu un partener din Austria, iar marfa este transportata in Turcia in calitate de furnizor sau o persoana in contul meu (firma transportatoare). Stabilim daca factura emisa catre partenerul din statul strain UE va fi fara TVA, caz in care vom vedea daca se va mentiona pe factura locul livrarii (Turcia). De asemenea, stabilim ce documente sunt necesare pentru a justifica scutirea de TVA. Iata raspunsul specialistului:...» citeste mai departe aici

  • Acordare tichete de incentivare. Care e regimul fiscal?
    • Stabilim prin cele de mai jos ce tratament fiscal se aplica la acordarea de tichete incentivare catre partenerii comerciali in vederea stimularii vanzarilor si care este cadrul legal. Tichetele de incentivare se acorda in cadrul campaniilor pentru fidelizarea clientilor care, pentru un numar de achizitii, beneficiaza de aceste tichete in locul reducerilor comerciale. Potrivit punctului 437 alin. (3) din OMFP 1802/2014, in cazul in care entitatea practica alte sisteme de fidelizare a clientilor...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.