Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Varujan Vosganian: S-a ajuns la limita suportabilitatii din cauza reducerii salariilor

14-Oct-2010
1982
Romania are nevoie, pentru relansarea economiei, de reechilibrarea bugetului prin cresterea veniturilor si redimensionarea cheltuielilor si nu prin scaderi automate ale salariilor, deoarece s-a ajuns la limita suportabilitatii, iar un nou imprumut de la FMI nu se justifica, afirma presedintele Comisiei Economice, pentru Industrie si Servicii, senatorul Varujan Vosganian, fost ministru de finante, intr-un interviu acordat miercuri AGERPRES.

AGERPRES: Analistii apreciaza ca in 2010 economia Romaniei va continua sa scada. Ce ar trebui facut pentru relansarea ei?
Varujan Vosganian: Relansarea economiei depinde de echilibrarea bugetului, pentru ca, altfel, resursele care ar trebui sa fie alocate companiilor vor merge catre finantarea datoriei publice, iar intr-o tara fara resurse, se ajunge la blocaj.

Reechilibrarea bugetara se obtine prin mai multe mijloace, dintre care, cel mai important pentru cresterea veniturilor, ramane imbunatatirea colectarii. Aceasta se poate obtine pe mai multe cai, una dintre cele mai importante fiind informatizarea rapida a intregului sistem fiscal, continuand, practic, un sistem inceput in 2008, in colaborare cu institutiile similare din Spania.

Prin informatizarea sistemului fiscal se poate obtine reducerea personalului din Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) si concentrarea lui numai pe zonele de risc, precum si scoaterea la lumina a economiei subterane, de unde s-ar putea recupera sume importante, fara a trebui sa fie marite impozitele.

Tot pentru imbunatatirea colectarii se poate utiliza bonusul fiscal, pentru ca, in situatiile de criza de lichiditate, cum este cea de acum, trebuie incurajata plata la timp a tuturor sumelor provenite din
PFA. II. IF. Noua forma de organizare in 2017
PFA. II. IF. Noua forma de organizare in 2017
Vezi detalii
Repartizarea dividendelor in 2017
Repartizarea dividendelor in 2017
Vezi detalii
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Vezi detalii
impozite. Eu sunt adeptul relaxarii fiscale pe masura imbunatatirii conformarii voluntare, adica a platii integrale si la timp a impozitelor de catre contribuabili. Conformarea voluntara este putin peste 70% in Romania, iar fiecare procent de conformare voluntara inseamna cam jumatate de miliard de euro. Ca atare, veniturile bugetare ar putea fi marite, teoretic vorbind, cu 8-10 miliarde de euro numai daca impozitele sunt platite integral si la timp. Spun teoretic, pentru ca nu vom putea ajunge la 100%, dar putem ridica nivelul de conformare voluntara la 90%. Recordul in materie este detinut de tarile scandinave, care depasesc 95%.

Acelasi scop, de colectare mai buna, poate fi atins si prin modificarea relatiei statului cu contribuabilii, care acum este caracterizata de agresivitate si arbitrar. Statul trebuie sa ajunga sa aiba o atitudine neutra si politicoasa.

Reechilibrarea bugetara depinde si de reducerea cheltuielilor, dar nu prin taierea automata a oricaror cheltuieli, asa cum s-a facut acum. Reducerea drastica a salariilor cu 25%, concomitent cu cresterea TVA cu 5%, face ca, la finele anului 2010, veniturile bugetarilor sa fie cu 40% mai mici decat in decembrie 2008, iar veniturile celorlalte categorii sociale vor fi cu 10-20% mai mici in decembrie 2010. Aceasta situatie este cu greu suportata de populatie, reduce consumul si descurajeaza initiativa privata.

In consecinta, nu acesta este modul in care trebuie reduse cheltuielile. Trebuie sa existe o viziune institutionala, iar intr-o perioada de criza nu e bine nici sa iei masuri pompieristice. In lupta impotriva crizei, este necesara o conceptie pe termen lung. Ca atare, este necesar un audit rapid al structurilor institutional-guvernamentale, in urma caruia sa fie redimensionat aparatul guvernamental. In acest sens, trebuie restrans numarul de ministere, agentii si institutii, prin transferarea unora dintre atributiile statului catre mediul privat.

AGERPRES: Care dintre atributiile statului ar putea fi transferate catre mediul privat?
Varujan Vosganian: In primul rand, este vorba de un numar de autorizatii, dar si de institutii cu atributii de control, cum ar fi, intre altele, ISCIR (controlul cazanelor si al recipientelor sub presiune si instalatiilor de ridicat) sau directiile judetene agricole, care ar fi mai eficiente daca ar deveni structuri private.

Pe de alta parte, este obligatoriu ca statul sa se asigure ca nu exista diferente intre drepturile unor persoane aflate in institutii publice sau private, fie ca vorbim de copii din invatamantul de stat sau particular sau de pacienti din spitale private sau de stat. Ma refer inclusiv la contributia statului si la stimulentele acordate institutiilor particulare, astfel incat statul sa se degreveze cat mai mult de sustinerea politicilor publice. La fel, anumite sectoare care tin de administratia locala pot fi rapid transferate catre domeniul privat.

Cumularea efectului cresterii veniturilor si redimensionarii cheltuielilor poate duce la consolidarea bugetului si reducerea deficitului cu 3-4 procente.

AGERPRES: Daca tot vorbim despre cresterea veniturilor, cum poate fi stimulata activitatea investitionala?
Varujan Vosganian: Investitiile straine s-au prabusit de la aproape 10 miliarde de euro in 2008 la trei miliarde de euro anul acesta. Pentru a creste investitiile straine, este nevoie de o anumita incredere a investitorilor. Romania a devenit vestita pentru gradul ridicat de coruptie, manifestat prin comisioane uluitoare si favorizarea celor apropiati sistemului politic.

Eu as largi putin notiunea de la accesarea fondurilor europene si as vorbi despre toate investitiile in care statul este parte si pe care eu le vad transferate managementului privat, pentru ca statul nu va fi capabil, cel putin pe termen scurt, sa aiba suficienta expertiza si onestitate pentru a gestiona investitiile publice. Daca facem o socoteala cat s-a cheltuit pe infrastructura de transport in douazeci de ani si cat s-a realizat cu banii respectivi vom vedea ce sume se irosesc sau se duc spre zone clientelare, prin intermediul unor licitatii trucate.

Firme mari din strainatate, specializate in absorbtia fondurilor europene, pot face si la noi ceea ce au facut in Polonia, adica pot prelua organizarea licitatiilor, pot incheia contractele pentru verificarea calitatii lucrarilor. In acest mod, Romania poate inceta sa mai fie printre tarile codase in derularea proiectelor europene, desi se numara printre statele fruntase in privinta proiectelor acceptate.

AGERPRES: Ati vorbit de transferul catre mediul economic privat a unora dintre atributiile statului si a consultantei pentru managementul investitiilor publice, dar nu credeti ca este necesara si o stimulare a mediului de afaceri, sugrumat de criza si birocratie?
Varujan Vosganian: Statul poate stimula mediul de afaceri avand grija sa nu perturbe mecanismele pietei, onorandu-si la timp obligatiile, pentru a nu crea blocaje in economie, precum si situandu-se pe picior de egalitate cu orice alt contribuabil in ceea ce priveste drepturile si obligatiile ce ii revin.

De asemenea, statul are la dispozitie o serie de parghii active de stimulare a oamenilor de afaceri, printre care ajutorul de stat si fondurile acordate IMM-urilor, investitiile publice si cofinantarea proiectelor europene. Utilizate corect, ele ar putea aduce PIB-ului un spor de 3-4 procente.

E timpul ca in Romania sa apara un proiect national in domeniul investitiilor, care sa depaseasca limitele unui ciclu electoral, care sa dureze pana in 2020.

AGERPRES: Desi ar fi bine sa gandim pe mai mult de patru ani, nu ar fi pentru prima oara ca in Romania am avea un proiect in domeniul investitiilor. De unde ar proveni insa banii pentru aceste obiective?
Varujan Vosganian: Banii pot proveni din creditare externa, din fonduri europene sau bugetare, chiar din fonduri bancare interne. Se poate chiar negocia cu UE un deficit excesiv, cu conditia ca suma negociata sa fie alocata investitiilor. Avem mare nevoie de un astfel de proiect national pe investitii.

Dar revenind la stimularea mediului de afaceri, as vrea sa subliniez ca procesul de obtinere a unor autorizatii intarzie foarte mult din cauza ca aparatul birocratic nu este informatizat. Informatizarea va duce la disparitia unuia dintre instrumentele de tortura ale comunismului, care este ghiseul.

Sunt de parere ca pentru a se stimula activitatea economica, sistemul bancar trebuie sa reduca dobanzile si sa deschida linii de creditare pentru companii. Criza se va incheia in Romania atunci cand resursele se vor ieftini suficient pentru ca afacerile sa redevina rentabile si pentru ca somajul sa inceapa sa scada. In acest din urma domeniu, este obligatoriu sa scada contributiile la asigurari sociale.

AGERPRES: Care sunt domeniile prioritare catre care ar trebui sa se indrepte investitiile autohtone si cele straine?
Varujan Vosganian: Primul ar fi energia, care este o carte importanta pentru Romania. Apoi, este vorba despre agricultura si industria alimentara. Fara o buna colectare a produselor si o prelucrare rapida a acestora, fara o salarizare corespunzatoare a fortei de munca din mediul rural, agricultura romaneasca este condamnata sa ramana arhaica.

Romania trebuie sa fie reindustrializata. Nu ca in anii '50- '60, pentru ca acum industrializarea trebuie gandita in functie de resursele interne, de evolutia pietelor externe. Sunt industrii precum cea a zaharului sau a sticlei, care sunt pe cale de disparitie in Romania. Altele si-au pierdut prestigiul, ca de exemplu industria confectiilor, care traieste intr-un fel de sclavagism, fiind o anexa a marilor industrii din occident.

Alte domenii care au nevoie de investitii sunt serviciile si turismul. Trebuie sa cautam investitori si pentru parcurile tehnologice si pentru ramuri precum comunicatiile si inalta tehnologie.

AGERPRES: Cum vor fi reflectate in bugetul pe 2011aceste investitii?
Varujan Vosganian: Sa incepem din 2010, cand cheltuielile de capital reprezinta 66% fata de valoarea nominala din 2008. In 2011, exista problema reducerii deficitului bugetar de la 6,8% la 4,4%, ceea ce inseamna circa 3 miliarde de euro. Guvernul are o mare presiune in 2011, si anume presiunea salariala. Situatia de acum nu mai poate dura. Se face o comparatie eronata, spunandu-se ca salariile sunt mai mari in sectorul bugetar, dar se uita ca aici mai mult de jumatate din personal are studii superioare, spre deosebire de cel privat, unde procentul este mult mai mic. Cum sa compari o scoala, unde numai personalul auxiliar nu are studii superioare, cu o sectie dintr-o fabrica privata de incaltaminte sau de confectii, unde numai inginerul are studii superioare? Eu as compara nivelul de salarizare al unui educator dintr-o gradinita de stat si dintr-una privata, leafa unui profesor sau a unui medic din sistemul public si din cel particular.

Dincolo de asta insa, la profesori, la medici si functionari publici, la cei din cultura s-a atins limita de suportabilitate, iar daca ministrul finantelor va face greseala de a nu mai da stimulente celor care lucreaza in sectorul fiscal, vom avea mari probleme si in acest domeniu, pentru ca inspectorii fiscali au niste salarii absolut mizerabile si nu mai puteau fi tinuti in serviciu decat cu ajutorul stimulentelor.

Asadar, in zona salariala va mai trebui adaugat ceva la capitolul de cheltuieli in 2011. Spitalele au fost date administratiilor locale fara bugetul aferent, iar administratiile locale sunt in pragul dezastrului, dupa ce in trimestrul patru li s-au redus cu 24% veniturile. Din acest motiv, cred ca iar vor fi sacrificate cheltuielile de capital in 2011.

Banii de la buget trebuie sa fie cheltuiti mai eficient, nu sa se repare de cinci ori o scoala sau de doua ori pe an un drum, numai pentru a putea transfera banii catre un partid politic sau o anumita clientela politica.

AGERPRES: Daca ati fi ministrul finantelor si, eventual, si cel al muncii, ce masura ati lua pentru a recupera cat mai mult din reducerea salariilor cu 25% in sectorul bugetar?
Varujan Vosganian: Trebuie sa ne intoarcem la salariile de la 1 iulie 2010. Subliniez, la salarii, nu la venituri. Salariul este modul in care orice om se raporteaza la societate. El isi dobandeste cu greu salariul, treapta cu treapta, iar salariul este expresia respectului societatii fata de ceea ce a izbutit el. De aceea, salariul trebuie sa revina la nivelul de la 1 iulie, in contextul unei legi a salarizarii unitare. Se poate negocia in privinta sporurilor si a celui de-al treisprezecelea salariu. Se poate fixa o reducere naturala a numarului de salariati bugetari prin transfer in zona privata si prin pensionare.

Pe de alta parte, eu nu cred ca este o virtute sa dai oameni afara. Un om concediat devine o povara pentru el insusi si pentru societate. Spectacolul trist al unor ministri care se lauda care a dat afara mai multi oameni este tragic si penibil, in acelasi timp.

AGERPRES: Totusi, guvernul s-a angajat fata de FMI sa faca reduceri de personal. Credeti ca este necesar un nou imprumut de la Fond?
Varujan Vosganian: Guvernantii socotesc ca singura lor salvare este sa ia un imprumut masiv de undeva, din strainatate. Daca se ia de la FMI, este clar ca banii nu vor ajunge la buget, ci vor ingrosa rezerva valutara a BNR, care a ajuns la un nivel care risca sa diminueze popularitatea Bancii Centrale. Deci, nu se justifica un nou imprumut de la FMI, ci doar continuarea unui acord de precautie, care garanteze o anumita credibilitate externa prin insasi existenta unui moderator cum este Fondul Monetar. Dar nu trebuie sa mai luam bani de la FMI, pentru ca ei nu vor rezolva nici una dintre problemele pe care le avem.

Mi-este insa teama ca guvernul se va imprumuta masiv pentru a rezolva pe termen scurt anumite probleme si pentru a lua o serie de masuri populiste, pentru a-si sustine primarii cu sume care sa le permita recastigarea alegerilor in 2012.

AGERPRES: Si atunci, care ar fi solutia liberala?
Varujan Vosganian: Nu trebuie sa ne concentram doar pe problemele pe termen scurt, desi acestea ne bat acum la usa. Trebuie reformat din temelii statul, sistemul de pensii si de sanatate, pentru a trece de la sistemul contributiv de azi la un sistem de acumulare. Pensionarul nu trebuie sa mai stea la cheremul statului. Punctul de pensie trebuie sa fie doar un indicator statistic. Pensia publica trebuie sa aiba un nivel minim garantat de stat, iar restul sa fie rezultatul acumularilor de o viata ale cetateanului, care astfel va decide singur ce pensie va avea.

Cetateanul trebuie sa devina principala institutie in stat, dar sa nu se mai faca un transfer de responsabilitate de la cetatean la stat, pentru ca acesta din urma sa alimenteze paternalismul, populismul si descurajarea. Este momentul sa inceteze cultura saraciei, pe care o cultivam de o jumatate de secol.

Liberalii mai propun si restructurarea sistemelor publice si a fost lansat un program care propune a doua modernizare a Romaniei, dupa cea facuta de Cuza. In ultimii ani, s-a facut liberalizare, dar nu s-au aplicat politici liberale. Din acest motiv, Romania este o tara complementara, nu competitiva in UE.

Sursa: AGERPRES
Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Varujan Vosganian: S-a ajuns la limita suportabilitatii din cauza reducerii salariilor":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Modificari Codul fiscal: OUG 3/2017, Legea nr. 1/2017 si HG nr. 1/2017
    • In urma cu doar un an, incercam sa ne imaginam viitorul pentru antreprenorii din Romania prin prisma a ceea ce, la momentul respectiv, insemna un nou Cod fiscal. Modificarile fiscale abia intrate in vigoare au fost insa schimbate din nou, facand ca lipsa de predictibilitate fiscala sa isi consolideze iarasi prezenta in mediul de afaceri autohton. La inceputul acestui an, in Monitorul Oficial al Romaniei nr. 15 si 16 din 6 ianuarie 2017, au fost publicate mai multe acte normative prin care se...» citeste mai departe aici

  • 28 februarie e ultima zi de depunere pentru mai multe obligatii fiscale. Se depune si D 394
    • Va reamintim ca pana marti, 28 februarie 2017, trebuie depuse, dupa caz, la unitatile fiscale, urmatoarele: - Declaratia informativa privind impozitul retinut la sursa si castigurile/pierderile realizate, pe beneficiari de venit pentru anul precedent - formularul 205 - Declaratia informativa privind impozitul retinut la sursa/veniturile scutite, pe beneficiari de venit nerezidenti - formularul 207 - Declaratia informativa privind livrarile/prestarile si achizitiile efectuate pe teritoriul...» citeste mai departe aici

  • Calendar ANAF: Ce formulare se depun in martie 2017?
    • Regasiti mai jos principalele obligatii declarative si de plata cu termen in luna martie 2017. Acestea sunt formularele pe care trebuie sa le depuneti la organul fiscal competent, dupa caz, la termenele limita precizate mai jos, in luna martie 2017 si in privinta platilor pe care trebuie sa le efectuati, dupa caz, pana la data de 27 martie 2017. I. Obligatii declarative 30 zile de la data infiintarii/ data eliberarii actului legal de functionare/ data inceperii activitatii/ data eliberarii...» citeste mai departe aici

  • Cota zero de TVA atrage factori de risc. Ce obstacole apar pentru firme daca intra in vigoare?
    • In fata acordarii de TVA zero pentru mai multe categorii de tranzactii (dintre care amintim livrari de cladiri si difuzare publicitate in mass-media), ANAF risca sa se trezeasca in imposibilitatea de a solutiona eficient si in timp util numarul mare de cereri de rambursare TVA la care se asteapta deja consultantii fiscali. Mai mult, asa cum au atras atentia specialisti din domeniul fiscalitatii, masurile propuse recent de liderul PSD, Liviu Dragnea, risca sa atraga dupa sine declansarea unor...» citeste mai departe aici

  • ANAF actualizeaza unele formulare utilizate in domeniul colectarii creantelor fiscale
    • ANAF actualizeaza modelele unor formulare utilizate in domeniul colectarii creantelor fiscale, emise si tiparite prin intermediul Unitatii de imprimare rapida. Totodata, prin acest proiect de act normativ au fost prevazute doua noi modele de formulare, respectiv "Decizie referitoare la obligatiile fiscale accesorii reprezentand penalitati de nedeclarare" si "Notificare privind obligatiile fiscale restante", care vor fi tiparite si transmise debitorilor prin Unitatea de imprimare rapida....» citeste mai departe aici

  • 15 martie 2017: Termen pentru depunerea formularului 204 de catre asocierile fara personalitate juridica
    • Va informam ca miercuri, 15 martie 2017, este termenul-limita pentru depunerea declaratiei anuale de venit aferente anului 2016 pentru asocieri (formularul 204), cu exceptia celor care realizeaza venituri din activitati agricole impuse pe baza normelor de venit. Cine depune declaratia Declaratia 204 se completeaza si se depune in cazul asocierilor fara personalitate juridica, constituite intre persoane fizice care realizeaza venituri din activitati independente - activitati de productie, comert,...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.