Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Venituri din salarii si indemnizatie de administrator. CAS

22-Oct-2010
4268
Intrebare:

O persoana obtine venituri, la aceeasi societate comerciala, din salarii in baza unui contract individual de munca si o indemnizatie de administrator in baza deciziei asociatului (calitatea de administrator rezulta din actul constitutive al societatii) ,

Societatea calculeaza, retine, vireaza CAS - contribuitia de asigurari sociale - la venitul reprezentand indemnizatia de administrator?

Raspuns:

Veniturile reprezentand remuneratii primite de persoanele care au calitatea de administrator al unei persoane juridice romane au fost si sunt calificate, in ceea ce priveste impozitarea, drept venituri asimilate salariilor carora li se aplica regulile de impunere proprii veniturilor din salarii.
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Vezi detalii
Repartizarea dividendelor in 2017
Repartizarea dividendelor in 2017
Vezi detalii
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri
Vezi detalii

In acest domeniu, Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/2010 nu a produs nici o modificare prevderilor titlului III din Codul fiscal, in sensul ca indemnizatia administratorilor stabilita fie prin actul constitutiv, fie de catre adunarea generala a actionarilor in baza unui contract de administrare, sunt tratate din punct de vedere fiscal drept venituri asimilate salariilor, potrivit art. 55 alin. (2) lit. f) si j) din Codul fiscal. Acestor venituri li se aplica regulile de impunere proprii veniturilor din salarii. Asadar, veniturile obtinute in aceasta calitate sunt impozabile in mod similar veniturilor de natura salariala, iar societatea comerciala care efectueaza plata venitului are obligatia retinerii si platii impozitului pe salarii in cota de 16% aplicabila asupra bazei de calcul determinata in conformitate cu prevederile art. 57 alin. (2) lit. b) din Codul fiscal.

Informatiile referitoare la calculul impozitului pe veniturile din salarii se cuprind de catre platitorul venitului in formularele de "Fisa fiscala? (210), care se depune pana in ultima zi a lunii februarie a anului curent pentru anul fiscal expirat.
Asupra indemnizatiei primite de catre adminitrator sunt datorate urmatoarele contributii obligatorii:

- contributia la asigurarile sociale
Potrivit art. 5 alin. (1) pct. IV lit. b) din Legea nr. 19/2000, administratori sau manageri care au incheiat contract de administrare sau de management sunt persoane asigurate in mod obligatoriu in sistemul public de pensii, care datoreaza cota integrala de CAS in functie de conditiile de munca si au obligatia depunerii declaratiei de asigurare prevazuta de art. 61 alin. (2) din Legea nr. 19/2000, indiferent de nivelul veniturilor realizate.
Persoanele prevazute la art. 5 alin. (1) pct. IV lit. b) din Legea nr. 19/2000, respectiv administratorii, care au implinit varsta de 18 ani, sunt obligate sa depuna declaratia de asigurare la casa teritoriala de pensii in raza careia se afla domiciliul asiguratului, in termen de 30 de zile de la incadrarea in situatiile mentionate. Administratorul depune individual declaratia de asigurare la casa teritoriala de pensii achitand cota integrala de CAS aplicata asupra venitului lunar asigurat stabilit prin declaratie. Administratorul este asadar obligat sa se asigure individual, pe baza de declaratie de asigurare, conform art. 4 alin. (2), art. 5 alin. (1) pct. IV lit. b) si art. 61 din Legea nr. 19/2000.
Prin exceptie de la aceste dispozitii, avand in vedere prevederile art. 61 alin. (2) din Legea nr. 19/2000, aceste persoane care beneficiaza de una dintre categoriile de pensii prevazute de Legea nr. 19/2000 sau daca care desfasoara activitati pe baza de contract individual de munca, sunt exceptate de la obligativitatea depunerii declaratiei de asigurare, nefiind supuse contributiei la asigurarile sociale.
Prin urmare in situatia prezentata, administratorul nu va avea obligatia depunerii declaratiei de asigurare in virtutea calitatii de administrator intrucat cumuleaza si un venit urmare unui contract individual de munca.

- contributia la asigurarile sociale de sanatate
Pentru administratorii asigurati obligatoriu, ambele contributii de asigurari sociale de sanatate sunt datorate, atat cea individuala cat si cea datorata de societate. In temeiul art. 257 alin. (2) lit. a) din Legea nr. 95/2006 si art. 5 alin. (5) din Normele metodologice aprobate prin Ordinul nr. 617/2007, contributia lunara a persoanei asigurate se aplica asupra veniturilor din salarii sau a celor asimilate acestora, care sunt supuse impozitului pe venit, iar in temeiul art. 258 alin. (2) din acelasi act normativ si art. 3 din Normele metodologice aprobate prin Ordinul nr. 617/2007, in fondul de salarii sunt cuprinse si sumele utlizate pentru plata veniturilor asimilate salariilor astfel cum sunt definite de Codul fiscal. Societatii ii va reveni obligatia virarii ambelor contributii, conform art. 257 alin. (7) din Legea nr. 95/2006. La rubrica ?categoria de asigurat?, se va mentiona ?CT? in Lista nominala cuprinzand persoanele asigurate pentru care se plateste contributia de asiguari sociale de sanatate cuprinsa in anexa 2a la Normele metodologice aprobate prin Ordinul nr. 617/2007.

- contributia pentru concedii si indemnizatii
Asigurarea acestei categorii de persoane pentru concedii si indemnizatii prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 158/2005 se constituie drept o asigurare facultativa, atat timp cat prevederile legale permit retragerea declaratiei de asigurare pentru concedii si indemnizatii prin depunerea unui formular tip de solicitare de retragere a declaratiei de asigurare pentru concedii si indemnizatii.
Administratorul, potrivit art. 1 alin. (2) lit. b) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 158/2005 nu va datora cota de CCI, daca solicita retragerea Declaratiei de asigurare pentru concedii si indemnizatii pe baza unui formular-tip de retragere conform Normelor de aplicare a Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 158/2005, aprobate prin Ordinul comun nr. 60/32/2006.

- contributia de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale
Asociatii sau actionari se pot asigura optional, pe baza de contract individual de asigurare, societatea nedatorand aceasta contributie, conform art. 6 alin. (1) din Legea nr. 346/2002.

- contributia la bugetul asigurarilor pentru somaj
Legea nr. 76/2002 prin art. 20 nu dispune obligativitatea contribuirii in acest sistem de asigurare, creand un sistem ?facultativ?pentru aceasta categorie de persoana. Societatea asadar nu datoreaza nici o contributie, insa administratorul se poate asigura incheiand contract de asigurare pentru somaj cu agentia pentru ocuparea fortei de munca.

- contributia la Fondul de garantare
Societatea nu va datora aceasta contributie intrucat aceasta se aplica asupra sumei veniturilor care constituie baza de calcul a contributiei individuale la bugetul asigurarilor pentru somaj realizate de salariatii incadrati cu contract individual de munca, potrivit art. 7 din Legea nr. 200/2006 si art. 2 din HG nr. 1850/2006,

Acest tratament fiscal descris mai sus s-a aplicat pentru veniturile realizate pana la data de 1 iulie 2010 si pentru cele realizate de administrator ulterior datei de 10 septembrie 2010.

In ceea ce priveste contributiile individuale datorate pentru veniturile realizate in perioada 1 iulie ? 10 septembrie 2010, va prezentam modalitatea de aplicare in cele ce urmeaza.

Venitul reprezentand indemnizatia administratorului realizate incepand cu data de 1 iulie 2010 si pana la data de 10 septembrie 2010, intra sub incidenta art. III din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/2010 in ceea ce priveste contributiile individuale datorate. Administratorul va datora pentru veniturile realizate in aceasta perioada contributiile individuale de asigurari sociale, de asigurari sociale de sanatate si de asigurari pentru somaj. Din definitia data veniturilor de natura profesionala de art. 1 din anexa 2 la Hotararea Guvernului nr. 791/2010, rezulta ca veniturile asimilate salariilor care nu sunt generate de o relatie de angajare sunt incluse in aceasta categorie. Prin sintagma ?venituri de natura profesionala, altele decat cele salariale? se intelege veniturile realizate de o persoana fizica din orice alte activitati decat activitatile definite ca dependente potrivit art. 7 alin.(1) pct. 2 din Codul fiscal, activitati desfasurate de aceasta persoana in afara unei relatii de angajare. (Dupa data de 10 septembrie, notiunea de venituri profesionale se modifica limitandu-se la veniturile din drepturi de autor si la veniturile din conventii civile, ceea ce determina aplicarea acelorasi prevederi anterioare datei de 1 iulie 2010.)

Prin urmare, pentru veniturile cu caracter repetitiv realizate in calitate de administrator considerate venituri de natura profesionala, fie ca sunt realizate in mod exclusiv, fie ca sunt reliazate pe langa venituri de natura salariala, administratorul va datora contributia individuala la asigurarile sociale de sanatate in cota de 5,5%, contributia individuala la asigurarile sociale in cota de 10,5% si contributia individuala la asigurarile pentru somaj in cota de 0,5% la nivelul venitului net lunar realizat limitat la echivalentul a 5 salarii medii brute pe economie.

Pentru veniturile realizate dupa data de 1 iulie 2010, persoanele fizice vor avea obligatia depunerii de declaratii privind asigurarea in sistemul asigurarilor public de pensii si in sistemul asigurarilor pentru somaj (OPANOFM nr. 599/2010), astfel cum rezulta din Hotararea Guvernului nr. 791/2010, pentru veniturile de natura profesionala. Plata acestor contributii individuale se va efectua de catre insasi persoana fizica si nu de catre platitorul de venituri. Desi prin art. III alin. (4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/2010, aceste obligatii cadeau in sarcina platitorului de venit, prin normele de aplicare s-a dispus transferarea acestor obligatii pe seama persoanei fizice, platitorul de venit neavand obligatii privind declararea si plata contributiilor sociale individuale datorate de persoana fizica.

In ceea ce priveste declararea si plata contributiei la asigurarile sociale de sanatate, intrucat art. 6 alin. (4) din anexa 2 la Hotararea Guvernului nr. 791/2010 face trimitere la procedura reglementata de Legea nr. 95/20006 si de OPCNAS nr. 617/2007, consideram ca obligatia virarii ambelor contributii de asigurari sociale de sanatate, atat cea individuala in cota de 5,5%, cat si cea datorata de societate in cota de 5,2%, ii va reveni societatii, conform art. 257 alin. (7) din Legea nr. 95/2006 si art. 5 alin. (5) din OPCNAS nr. 617/2007.

Precizam faptul ca art. III din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/2010 a fost modificata, in timp ce prevederile anexei 2 la Hotararea Guvernului nr. 791/2010 au fost abrogate prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 82/2010 incepand cu data de 10 septembrie 2010.

In prezent urmare intrarii in vigoare a Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 82/2010, pot apare urmatoarele situatii aferente perioadei de aplicare a Anexei 2 din Hotararea Guvernului nr. 791/2010:

1. Indemnizatia administratorului care potrivit Hotararea Guvernului nr. 791/2010 anexa 2 era considerat de natura profesionala, a fost platita in luna august, iar asiguratul nu a achitat si nu a declarat contributia individuala de asigurari sociale si contributia individuala de asigurari pentru somaj conform Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 58/2010. Asiguratul o va putea face pana la data de 25 septembrie 2010.

2. Indemnizatia administratorului care potrivit Hotararea Guvernului nr. 791/2010 anexa 2 era considerat de natura profesionala, a fost platita in luna septembrie, anterior datei de 10 ale acestei luni, iar asiguratul nu a achitat si nu a declarat contributia individuala de asigurari sociale si contributia individuala de asigurari pentru somaj conform OUG nr. 58/2010.

Asiguratul o va putea face pana la data de 25 octombrie a.c. Dupa aceasta data, avand in vedere faptul ca prevederile anexei 2 ale Hotararea Guvernului nr. 791/2010 sunt abrogate, la data de 25 octombrie 2010 inceteaza, de drept, posibilitatea depunerii declaratiilor de asigurare conform OUG nr. 58/2010 pentru veniturile realizate anterior datei de 10 septembrie 2010.
Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Venituri din salarii si indemnizatie de administrator. CAS":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Modificari Codul fiscal: OUG 3/2017, Legea nr. 1/2017 si HG nr. 1/2017
    • In urma cu doar un an, incercam sa ne imaginam viitorul pentru antreprenorii din Romania prin prisma a ceea ce, la momentul respectiv, insemna un nou Cod fiscal. Modificarile fiscale abia intrate in vigoare au fost insa schimbate din nou, facand ca lipsa de predictibilitate fiscala sa isi consolideze iarasi prezenta in mediul de afaceri autohton. La inceputul acestui an, in Monitorul Oficial al Romaniei nr. 15 si 16 din 6 ianuarie 2017, au fost publicate mai multe acte normative prin care se...» citeste mai departe aici

  • 28 februarie e ultima zi de depunere pentru mai multe obligatii fiscale. Se depune si D 394
    • Va reamintim ca pana marti, 28 februarie 2017, trebuie depuse, dupa caz, la unitatile fiscale, urmatoarele: - Declaratia informativa privind impozitul retinut la sursa si castigurile/pierderile realizate, pe beneficiari de venit pentru anul precedent - formularul 205 - Declaratia informativa privind impozitul retinut la sursa/veniturile scutite, pe beneficiari de venit nerezidenti - formularul 207 - Declaratia informativa privind livrarile/prestarile si achizitiile efectuate pe teritoriul...» citeste mai departe aici

  • Calendar ANAF: Ce formulare se depun in martie 2017?
    • Regasiti mai jos principalele obligatii declarative si de plata cu termen in luna martie 2017. Acestea sunt formularele pe care trebuie sa le depuneti la organul fiscal competent, dupa caz, la termenele limita precizate mai jos, in luna martie 2017 si in privinta platilor pe care trebuie sa le efectuati, dupa caz, pana la data de 27 martie 2017. I. Obligatii declarative 30 zile de la data infiintarii/ data eliberarii actului legal de functionare/ data inceperii activitatii/ data eliberarii...» citeste mai departe aici

  • Cota zero de TVA atrage factori de risc. Ce obstacole apar pentru firme daca intra in vigoare?
    • In fata acordarii de TVA zero pentru mai multe categorii de tranzactii (dintre care amintim livrari de cladiri si difuzare publicitate in mass-media), ANAF risca sa se trezeasca in imposibilitatea de a solutiona eficient si in timp util numarul mare de cereri de rambursare TVA la care se asteapta deja consultantii fiscali. Mai mult, asa cum au atras atentia specialisti din domeniul fiscalitatii, masurile propuse recent de liderul PSD, Liviu Dragnea, risca sa atraga dupa sine declansarea unor...» citeste mai departe aici

  • ANAF actualizeaza unele formulare utilizate in domeniul colectarii creantelor fiscale
    • ANAF actualizeaza modelele unor formulare utilizate in domeniul colectarii creantelor fiscale, emise si tiparite prin intermediul Unitatii de imprimare rapida. Totodata, prin acest proiect de act normativ au fost prevazute doua noi modele de formulare, respectiv "Decizie referitoare la obligatiile fiscale accesorii reprezentand penalitati de nedeclarare" si "Notificare privind obligatiile fiscale restante", care vor fi tiparite si transmise debitorilor prin Unitatea de imprimare rapida....» citeste mai departe aici

  • 15 martie 2017: Termen pentru depunerea formularului 204 de catre asocierile fara personalitate juridica
    • Va informam ca miercuri, 15 martie 2017, este termenul-limita pentru depunerea declaratiei anuale de venit aferente anului 2016 pentru asocieri (formularul 204), cu exceptia celor care realizeaza venituri din activitati agricole impuse pe baza normelor de venit. Cine depune declaratia Declaratia 204 se completeaza si se depune in cazul asocierilor fara personalitate juridica, constituite intre persoane fizice care realizeaza venituri din activitati independente - activitati de productie, comert,...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.