Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Venituri realizate de zilieri in agricultura

08-Nov-2010
4401
de Dani Cucu, 8 noiembrie 2010

Intrebare:
As dori sa stiu daca zilierii din agricultura angajati pe baza conventiilor civile se incadreaza in OUG 82/2010, in sensul prezentei ordonante de urgenta, se intelege acele venituri realizate din drepturi de autor si drepturi conexe definite potrivit art. 7 alin. (1) pct. 13(1) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, si/sau venituri rezultate din activitatI profesionale desfasurate in baza contractelor/conventiilor incheiate potrivit Codului civil. Asupra acestor venituri se datoreaza contributiile individuale?

Raspuns:

In evolutia legislatiei fiscale si a raporturilor de munca s-au succedat diferite abordari in ceea ce priveste venituri realizate de zilierii in agricultura.

In prezent putem identifica urmatoarele posibilitati de aplicare a legislatiei fiscale tipurilor de contracte incheiate:
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA
Vezi detalii
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri
Vezi detalii
Regimul fiscal al cheltuielilor cu autovehicule
Regimul fiscal al cheltuielilor cu autovehicule
Vezi detalii


  • incheierea unei conventii civile si impozitarea veniturilor potrivit art. 78 ? 79 din Codul fiscal;
  • incheierea unui contract de prestari servicii, persoana fizica avand calitatea de PFA impusa pe baza de norme de venit pentru serviciile executate in agricultura, manual sau cu mijloace mecaniceincheierea unui contract de munca pe perioada determinata si aplicarea tratamentului fiscal propriu veniturilor din salarii;
  • incheierea contract de punere la dispozitie incheiat in forma scrisa pentru utlizarea, pentru prestarea unor activitati cu caracter sezonier, a salariatilor temporari pusi la dispozitie de un agent de munca temporara
Potrivit prevederilor in vigoare in anul 2000, respectiv pct. I din Decizia nr.2/2000 privind aprobarea solutiilor referitoare la aplicarea unitara a prevederilor Ordonantei Guvernului nr.73/1999 privind impozitul pe venit, veniturile realizate din prestari de servicii cu caracter intamplator, desfasurate in agricultura si silvicultura, pentru care nu era necesara autorizarea de desfasurare ca activitate independenta se impozitau in conformitate cu prevederile art. 43 din Ordonanta Guvernului nr. 73/1999.

In aceasta categorie de venituri se incadrau, potrivit precizarilor Ministerului Finantelor, si veniturile asa zisilor ?zilieri?, in situatia in care activitatea se desfasura in agricultura si silvicultura. Acestea erau supuse impozitarii cu o cota de 10% aplicata asupra veniturilor brute, impozitul astfel calculat fiind final. Prin includerea in categoria alte venituri potrivit art. 43 din Ordonanta Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venit, cu modificarile si completarile ulterioare, veniturile respective nu mai erau asmilate salariilor in vederea impunerii.
In acest domeniu sunt de urmarit modificarile preconizate in domeniul fiscalizarii veniturilor zilierilor.

In prezent, potrivit legislatiei in vigoare, respectiv Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal cu modificarile si completarile ulterioare desi au existat propuneri in acest sens, sumele platite persoanelor fizice care desfasoara activitate in agricultura si silvicultura, cu caracter intamplator, nu se regasesc in mod expres mentionate in enumerarea facuta la art. 78 alin. (1) sau alin. (2) din Codul fiscal si nici in Normele metodologice de aplicare, nefiind in mod expres incluse in categoria veniturilor din alte surse. In temeiul art. 78 din Codul fiscal, veniturile impozabile din alte surse sunt identificate prin normele elaborate de Ministerul Finantelor Publice, in curprinsul acestora neregasindu-se nici o referire expresa la acest venit.

Cu toate acestea, exista posibilitatea de a beneficia de incadrarea veniturilor respective in aceasta categorie daca este incheiata o conventie civila, in conditiile art.942 si urmatoarele din Codul civil, recurgerea la aceasta metoda nefiind fara riscuri in contextul actual al acordarii unui accent deosebit dreptului administratiei de a reconsidera drept dependent venitul care indeplineste criteriile prevazute la art. 7 alin. (1) pct. 2.1.

Prevederile Codului fiscal cuprind un sistem alternativ de impozitare simplificata a unor venituri din activitati independente, aplicabil si veniturilor realizate din activitati desfasurate in baza unor conventii civile, mai ales in cazul persoanelor fizice care nu sunt autorizate pentru desfasurarea cu repetitivitate a unei anumite activitati, prin aplicarea cotei de 16% direct la venitul brut. Conditia mentionata in cuprinsul prevederilor legale, respectiv art. 52 alin. (4) si art. 78 din Codul fiscal, este ca la momentul incheierii contractului persoana fizica beneficiara a venitului sa opteze pentru impunerea veniturilor cu o cota de impozit final de 16%. Optiunea de impunere a venitului brut trebuie exercitata in scris, in momentul incheierii fiecarui contract si este aplicabila veniturilor realizate ca urmare a activitatii desfasurate pe baza acestui contract. Pe baza optiunii formulate la momentul incheierii contractului, veniturile realizate sunt impozitate potrivit regulilor mentionate in categoria veniturilor ?Venituri din alte surse?, la art. 78 si 79 din Codul fiscal.
In acest context, societatea in calitate de platitor de venituri are obligatia de a calcula, retine si vira un impozit in cota de 16% aplicat la venitul brut platit de acesta, in temeiul art. 79 din Codul fiscal. Impozitul pe venit care trebuie virat la bugetul de stat pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a fost platit venitul reprezinta impozit final, persoana fizica neavand obligatii cu privire la declararea venitului si impozitului pe venit.

Obligatiile platitorului de venituri in acest caz in legatura cu impozitul pe venit sunt asadar urmatoarele:

- sa calculeze, sa retina impozitul final pe venit in cota de 16% aplicata la venitul brut;
- sa vireze impozitul in cota de 16% la bugetul de stat pana la data de 25 lunii urmatoare celi in care a fost platit venitul;
- sa plateasca persoanei fizice suma reprezentand diferenta dintre venitul brut cuvenit si impozitul de 16%;
- sa completeze formularul 100 "Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat" la randul 21 ? Impozit pe alte veniturile ale persoanelor fizice ? conform art. 79 si 93 din Codul fiscal, de fiecare data cand plateste si retine la sursa impozitul de 16%.
- sa completeze si sa depuna formularul 205 ?Declaratie informativa privind impozitul retinut pe veniturile cu regim de retinere la sursa, pe beneficiari de venit? potrivit art. 93 alin. (2) pana la data de 30 iunie a anului fiscal 2011 pentru anul 2010.

In ceea ce priveste contributiile individuale introduse prin art. III din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/2010 astfel cum a fost modificat prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 82/2010, pentru veniturile urmare conventiilor civile platite dupa 10 septembrie 2010, platitorul venitului are obligatia sa retina contributia la asigurarile sociale in cota de 10,5% si la asigurarile sociale pentru somaj in cota de 0,5%; sa completeze si depuna declaratiile nominale si formularul 102.

In ceea ce priveste contributia la asigurarile sociale de sanatate in cota de 5,5%, obligatia revine persoanei fizice fiind aplicabile in legatura cu aceasta contributie prevederile din Legea nr. 95/2006 si OPCNAS nr. 617/2007. Contributia la asigurarile sociale de sanatate nu este datorata de persoanele care opteaza pentru impunerea cu 16% impozitul fiind final potrivit art. 79 din Codul fiscal, venitul fiind inclus in categoria veniturilor din alte surse, doar in situatia in care cumuleaza acest venit cu venituri din salarii si alte venituri de natura celor prevazute la art. 257 alin. (2) lit. a) - e), alin. (21) si art. 213 alin. (2) lit.h) din Legea nr. 95/2006.

Va atragem atentia asupra posibilitarii reconsiderarii veniturilor drept venituri dependente, dispozitiile pct. 2.1. al art. 7 alin. (1) din Codul fiscal introduse prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/2010 presupunand reconsiderarea in anumite situatii drept venituri dependente a veniturilor relizate din desfasurarea oricaror activitati, cu alte cuvinte impozitate ca fiind venituri din salarii si generand implicatii si cu privire la constituirea obligatiilor privind contributiile sociale. Cu privire la veniturile urmare conventiilor civile, Codul fiscal nu cuprinde exceptii de la posibilitatea reconsiderarii veniturilor drept venituri dependente, fiind posibila daca se poate justifica indeplinirea unuia dintre criteriile prevazute la art. 7 alin. (1) pct. 2.1. din Codul fiscal.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Venituri realizate de zilieri in agricultura":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • ANAF aduce lamuriri privind modul de anulare a codului de TVA
    • ANAF a transmis recent informatii oficiale referitoare la modul de anulare a codului de TVA. Raspunsul a vizat cateva interventii ale domnului Adrian Benta, consultant fiscal, in ce priveste anularea codului de TVA. Iata explicatiile oferite de ANAF: Procedura efectiva de anulare a inregistrarii in scopuri de TVA se realizeaza in urma unei discutii fata in fata cu persoana impozabila, identificata cu risc fiscal. Aceste persoane sunt invitate la sediul organului fiscal, in vederea evaluarii...» citeste mai departe aici

  • Ce declaratii fiscale depunem pana la 27 februarie?
    • Prin cele ce urmeaza, reamintim contribuabililor interesati ca, luni, 27 ianuarie 2017, inclusiv, este ultima zi in care se pot depuna la administratiile financiare teritoriale, urmatoarele declaratii: - Formular 010 - Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni pentru persoane juridice, asocieri si alte entitati fara personalitate juridica. Se completeaza, pentru anul 2017, de persoanele juridice romane platitoare de impozit pe profit care la data de 31 decembrie 2016 indeplinesc...» citeste mai departe aici

  • Luni, 27 februarie 2017, expira termenul pentru declararea impozitului pe profit pentru anumite categorii de contribuabili
    • Potrivit art.41, alin.(5) din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, au obligatia de a declara si plati impozitul pe profit pana la data de 25 februarie inclusiv a anului urmator celui pentru care se calculeaza impozitul, urmatoarele categorii de contribuabili: - organizatiile nonprofit; - contribuabilii care obtin venituri majoritare din cultura cerealelor, a plantelor tehnice si a cartofului, pomicultura si viticultura. Intrucat termenul limita...» citeste mai departe aici

  • Trecerea de la micro la impozit pe profit. Cum procedam la aplicarea plafonului de 45.000 euro?
    • In analiza de mai jos, avem o societate a trecut de la data de 01.01.2017 la impozitul pe venit. La data de 31.12.2016 veniturile erau sub 100.000 euro. Capitalul social al societatii este de 69.000 lei, societatea opteaza sa treaca la impozit pe profit de la data de 01.02.2017. Vom vedea cum trebuie depusa declatia 100 pentru primul trimestru si daca se depune D100 cu impozit microintreprindere pentru luna ianuarie pana in data de 25.02.2017 si pana in data de 25.04.2017 se va depune D100 cu...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 010 microintreprindere dizolvare cu lichidare. Ce ne sfatuieste specialistul?
    • In analiza noastra de mai jos, avem ca exemplu o societate comerciala, platitoare de impozit pe venit, care hotaraste dizolvarea cu lichidare a intreprinderii. Vom stabili cand trebuie depusa la ANAF declaratia 010 cu trecere de la platitor de impozit pe venit la platitor de impozit pe profit. Microintreprinderea este persoana juridica romana care indeplineste cumulativ la data de 31 decembrie a anului anterior conditiile prevazute la art. 47 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile ulterioare....» citeste mai departe aici

  • Declaratii din partea Ministerului de Comunicatii privind interogarile ANAF pentru domeniile.ro
    • In cadrul intalnirii pe care a avut-o la sfarsitul saptamanii trecute cu presedintele Fiscului, Bogdan-Nicolae Stan, ministrul Comunicatiilor, Augustin Jianu a declarat ca interogarile de date pe care Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) le va solicita despre detinatorii de domenii .ro' trebuie sa fie realizate numai pentru situatii temeinic fundamentate, in conformitate cu legislatia in vigoare. "Este esential sa ne asiguram ca interogarile nu pot fi facute decat pentru situatii...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.