Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Veniturile din activitati independente

09-Mar-2009
5758

dr. Cristian Nicolae Stoina

I. Reglementarea aspectelor de fond
Avand in vedere faptul ca o parte insemnata a activitatilor privind economia nationala sunt desfasurate si in mod independent, este de interes abordarea impunerii veniturilor din activitati independente.

1. Sfera de aplicare

Potrivit Codului fiscal, veniturile din activitati independente cuprind:
a) veniturile comerciale;

Sunt considerate venituri comerciale veniturile din fapte de comert ale contribuabililor, din prestari de servicii, altele decat cele din profesii libere, precum si din practicarea unei meserii.

Pentru elucidarea sferei faptelor de comert trebuie facut apel la doctrina si jurisprudenta dreptului comercial, care se bucura de o anumita stabilitate incepand cu anul 1887, anul aparitiei Codului comercial roman.

Faptele de comert obiective sunt cele prevazute la art. 3 din Codul comercial si cuprind:

  • Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA 2016
    Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA 2016
    Vezi detalii
    Manualul de politici contabile, 100% editabil
    Manualul de politici contabile, 100% editabil
    Vezi detalii
    Manualul de Inventariere. Societati Comerciale. PFA. ONG
    Manualul de Inventariere. Societati Comerciale. PFA. ONG
    Vezi detalii
    fapte de comert bazate pe ideea de intermediere in circulatia marfurilor (cumparare in scop de revanzare);
  • fapte de comert bazate pe conceptul de intreprindere, de activitate organizata cum ar fi ?intreprinderile? de fabrica si manufactura, de constructii etc;
  • fapte de comert conexe acestora doua, cum ar fi asigurarile, transportul etc.

Lista activitatilor ce constituie fapte de comert trebuie extinsa pe masura dezvoltarii practicii afacerilor, chiar daca textele Codului comercial nu au fost adaptate. Spre exemplu, cumpararea de imobile spre revanzare poate fi inclusa in sfera veniturilor din fapte de comert.

b) veniturile din profesii libere;

Veniturile din profesii libere sunt veniturile obtinute din exercitarea profesiilor medicale, de avocat, notar, auditor financiar, consultant fiscal, expert contabil, contabil autorizat, consultant de plasament in valori mobiliare, arhitect sau a altor profesii reglementate, desfasurate in mod independent, in conditiile legii.

O parte dintre aceste profesii ?libere?, dar care sunt toate strict reglementate, au inceput a fi exercitate sub forma unor societati comerciale (ex. cele medicale) sau chiar pot fi si in prezent prestate sub forma societara (ex. auditul, expertiza contabila, fiscala etc.); in aceste cazuri, veniturile respective intra sub incidenta impozitului pe profit sau pe veniturile microintreprinderilor (Titlul II, respectiv Titlul IV din Codul fiscal), si nu sub incidenta Titlului III care constituie subiectul prezentei lucrari.

c) veniturile din drepturi de proprietate intelectuala, realizate in mod individual si/sau intr-o forma de asociere, inclusiv din activitati adiacente.

Veniturile din valorificarea sub orice forma a drepturilor de proprietate intelectuala provin din brevete de inventie, desene si modele, mostre, marci de fabrica si de comert, procedee tehnice, know-how, din drepturi de autor si drepturi conexe dreptului de autor si altele asemenea.

In explicarea notiunii de know-how, Codul fiscal ofera, la art. 7 alin. (1) pct. 15 urmatoarea definitie: ?know-how ? orice informatie cu privire la o experienta industriala, comerciala sau stiintifica care este necesara pentru fabricarea unui produs sau pentru aplicarea unui proces existent si a carei dezvaluire catre alte persoane nu este permisa fara autorizatia persoanei care a furnizat aceasta informatie; in masura in care provine din experienta, know-howul reprezinta ceea ce un producator nu poate sti din simpla examinare a produsului si din simpla cunoastere a progresului tehnicii.?

Prin exceptie, Codul fiscal dispune ca nu sunt venituri impozabile veniturile obtinute prin aplicarea efectiva in tara de catre titular sau, dupa caz, de catre licentiatii acestuia a unei inventii brevetate in Romania, incluzand fabricarea produsului sau, dupa caz, aplicarea procedeului, in primii 5 ani de la prima aplicare, calculati de la data inceperii aplicarii si cuprinsi in perioada de valabilitate a brevetului (art. 47 din Codul fiscal).

De aceasta prevedere beneficiaza persoanele fizice care exploateaza inventia, respectiv titularul brevetului aplicat.

Aplicarea efectiva in orice domeniu tehnologic a unei inventii pentru care este acordat sau este validat in Romania un brevet de inventie care are ca obiect un produs si un procedeu inseamna oricare dintre actele prevazute la art. 33 alin. (2) din Legea nr. 64/1991 privind brevetele de inventie, republicata cu modificarile ulterioare (pct. 27 din Normele metodologice de aplicare a Codului fiscal).

Pentru stabilirea venitului net (impozabil) din activitati independente, Codul fiscal stabileste in principal doua metode distincte:

  • in sistem real, adica pe baza datelor din contabilitate, sau
  • pe baza normelor de venit, care sunt stabilite anticipat si diferentiat pe meserii, cadrul de desfasurare etc.

De asemenea, venitul net din drepturile de proprietate intelectuala cunoaste anumite particularitati in modul de determinare.

2. Reguli generale de stabilire a venitului net anual din activitati independente, determinat pe baza contabilitatii in partida simpla (art. 48 din Codul fiscal).

Venitul net din activitati independente se determina ca diferenta intre venitul brut si cheltuielile aferente realizarii venitului, deductibile, pe baza datelor din contabilitatea in partida simpla, cu exceptia veniturilor din activitati independente pe baza normelor de venit si din drepturile de proprietate intelectuala.

2.1. Venitul brut cuprinde:

  • sumele incasate si echivalentul in lei al veniturilor in natura din desfasurarea activitatii;
  • veniturile sub forma de dobanzi din creante comerciale sau din alte creante utilizate in legatura cu o activitate independenta;
  • castigurile din transferul activelor din patrimoniul afacerii, utilizate intr-o activitate independenta, inclusiv contravaloarea bunurilor ramase dupa incetarea definitiva a activitatii;
  • veniturile din angajamentul de a nu desfasura o activitate independenta sau de a nu concura cu o alta persoana;
  • veniturile din anularea sau scutirea unor datorii de plata aparute in legatura cu o activitate independenta.

Nu sunt considerate venituri brute:

  • aporturile in numerar sau echivalentul in lei al aporturilor in natura facute la inceperea unei activitati sau in cursul desfasurarii acesteia;
  • sumele primite sub forma de credite bancare sau de imprumuturi de la persoane fizice sau juridice;
  • sumele primite ca despagubiri;
  • sumele sau bunurile primite sub forma de sponsorizari, mecenat sau donatii.

Trebuie sa retinem ca, spre deosebire de determinarea veniturilor la societatile comerciale, pentru persoanele fizice venitul este doar cel efectiv incasat in cursul anului pentru care se determina impozitul.

La societatile civile (de avocati, notari, medici etc.) care sunt transparente din punct de vedere fiscal, veniturile se calculeaza direct pe asociati, pe baza incasarilor societatii civile, chiar daca nu toate aceste venituri au fost distribuite efectiv asociatilor in cursul anului, ci au ramas in conturile societatii. Deci, din punct de vedere al impozitului pe venit, societatea civila nu exista, venitul impozabil calculandu-se direct pe fiecare asociat, pe cand din punctul de vedere al TVA, contribuabil este societatea civila insasi (chiar daca nu are personalitate juridica).

2.2. Conditiile generale pe care trebuie sa le indeplineasca cheltuielile aferente veniturilor, pentru a putea fi deduse, sunt urmatoarele:

  • sa fie efectuate in cadrul activitatilor desfasurate in scopul realizarii venitului, justificate prin documente;
  • sa fie cuprinse in cheltuielile exercitiului financiar al anului in cursul caruia au fost platite;
  • sa respecte regulile privind amortizarea, prevazute in Titlul II din Codul fiscal, dupa caz;
  • cheltuielile cu primele de asigurare sa fie efectuate pentru:
  1. active corporale sau necorporale din patrimoniul afacerii;
  2. activele ce servesc ca garantie bancara pentru creditele utilizate in desfasurarea activitatii pentru care este autorizat contribuabilul;
  3. prime de asigurare pentru asigurarea de risc profesional;
  4. persoane care obtin venituri din salarii, potrivit prevederilor capitolului III din titlul III, cu conditia impozitarii sumei reprezentand prima de asigurare, la beneficiarul acesteia, la momentul platii de catre suportator.

2.3. Urmatoarele cheltuieli sunt deductibile limitat:

  • cheltuielile de sponsorizare, mecenat, precum si pentru acordarea de burse private, efectuate conform legii, in limita unei cote de 5% din baza de calcul;
  • cheltuielile de protocol, in limita unei cote de 2% din baza de calcul;
  • suma cheltuielilor cu indemnizatia platita pe perioada delegarii si detasarii in alta localitate, in tara si in strainatate, in interesul serviciului, in limita a de 2,5 ori nivelul legal stabilit pentru institutiile publice;
  • cheltuielile sociale, in limita sumei obtinute prin aplicarea unei cote de pana la 2% la fondul de salarii realizat anual;
  • pierderile privind bunurile perisabile, in limitele prevazute de actele normative in materie (H.G. nr. 831 din 27 mai 20041 pentru aprobarea Normelor privind limitele admisibile de perisabilitate la marfuri in procesul de comercializare);
  • cheltuielile reprezentand tichetele de masa acordate de angajatori, potrivit legii;
  • contributiile efectuate in numele angajatilor la fonduri de pensii facultative, in conformitate cu legislatia in vigoare, in limita echivalentului in lei a 200 euro anual pentru o persoana;
  • prima de asigurare voluntara de sanatate, conform legii, in limita echivalentului in lei a 200 euro anual pentru o persoana;
  • cheltuielile efectuate pentru activitatea independenta, cat si in scopul personal al contribuabilului sau asociatilor sunt deductibile numai pentru partea de cheltuiala care este aferenta activitatii independente. Spre exemplu, cheltuielile pentru autoturismul achizitionat in scopul afacerii sunt deductibile doar in masura utilizarii efective a acestuia pentru afacere (inclusiv drumul zilnic dus-intors la birou ); nu vor fi, spre exemplu, deductibile amortizarea si cheltuielile aferente deplasarii cu acest autoturism in concedii, in statiuni de weekend etc.;
  • cheltuielile reprezentand contributii sociale obligatorii pentru salariati si contribuabili, inclusiv cele pentru asigurarea de accidente de munca si boli profesionale, potrivit legii;
  • dobanzi aferente imprumuturilor de la persoane fizice si juridice, utilizate in desfasurarea activitatii, pe baza contractului incheiat intre parti, in limita nivelului dobanzii de referinta a Bancii Nationale a Romaniei, care pentru luna octombrie 2008 este de 10,25% pe an2;
  • cheltuielile efectuate de utilizator, reprezentand chiria ? rata de leasing ? in cazul contractelor de leasing operational, respectiv cheltuielile cu amortizarea si dobanzile pentru contractele de leasing financiar, stabilite in conformitate cu prevederile privind operatiunile de leasing si societatile de leasing;
  • cotizatii platite la asociatiile profesionale in limita a 2% din baza de calcul;
  • cheltuielile reprezentand contributiile profesionale obligatorii datorate, potrivit legii, organizatiilor profesionale din care fac parte contribuabilii, in limita a 5% din venitul brut realizat.
    Baza de calcul se determina ca diferenta intre venitul brut si cheltuielile deductibile, altele decat cheltuielile de sponsorizare, mecenat, pentru acordarea de burse private, cheltuielile de protocol, cotizatiile platite la asociatiile profesionale.

2.4. Nu sunt cheltuieli deductibile:

  • sumele sau bunurile utilizate de contribuabil pentru uzul personal sau al familiei sale;
  • cheltuielile corespunzatoare veniturilor neimpozabile ale caror surse se afla pe teritoriul Romaniei sau in strainatate;
  • impozitul pe venit datorat potrivit prezentului titlu, inclusiv impozitul pe venitul realizat in strainatate;
  • cheltuielile cu primele de asigurare, altele decat cele prevazute la alin. (4) lit. d) si la alin. (5) lit. h) ale art. 48 din Codul fiscal;
  • donatii de orice fel;
  • amenzile, confiscarile, dobanzile, penalitatile de intarziere si penalitatile datorate autoritatilor romane si straine, potrivit prevederilor legale, altele decat cele platite conform clauzelor din contractele comerciale;
  • ratele aferente creditelor angajate;
  • dobanzile aferente creditelor angajate pentru achizitionarea de imobilizari corporale de natura mijloacelor fixe, in cazul in care dobanda este cuprinsa in valoarea de intrare a imobilizarii corporale, potrivit prevederilor legale;
  • cheltuielile de achizitionare sau de fabricare a bunurilor si a drepturilor amortizabile din Registrul-inventar, care se vor include pe costuri treptat prin amortizare;
  • cheltuielile privind bunurile constatate lipsa din gestiune sau degradate si neimputabile, daca inventarul nu este acoperit de o polita de asigurare;
  • sumele sau valoarea bunurilor confiscate ca urmare a incalcarii dispozitiilor legale in vigoare;
  • impozitul pe venit suportat de platitorul venitului in contul beneficiarilor de venit;
  • alte sume prevazute prin legislatia in vigoare.

3. Obligatii privind evidenta contabila Contribuabilii care obtin venituri din activitati independente sunt obligati sa organizeze si sa conduca contabilitate in partida simpla, cu respectarea reglementarilor in vigoare privind evidenta contabila, si sa completeze Registrul-jurnal de incasari si plati, Registrul-inventar si alte documente contabile prevazute de legislatia in materie.

In Registrul-inventar se trec toate bunurile si drepturile aferente desfasurarii activitatii.
Prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1.040/2004 au fost aprobate Normele metodologice privind organizarea si conducerea evidentei contabile in partida simpla de catre persoanele fizice care au calitatea de contribuabil in conformitate cu prevederile Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal.

Aceste norme metodologice reglementeaza:

  • aspecte de ordin formal referitoare la documentele ce pot fi utilizate in conducerea contabilitatii in partida simpla si la conditiile pe care acestea trebuie sa le indeplineasca pentru a dobandi calitatea de document justificativ;
  • aspecte de drept material referitoare la conditiile generale pe care trebuie sa le indeplineasca cheltuielile aferente veniturilor pentru a putea fi deduse; tipurile de cheltuieli care pot fi angajate, precum si conditiile si limitele lor de deductibilitate;
  • modele si norme de intocmire si utilizare a formularelor financiar-contabile, comune pe economie, cu regim special de tiparire, inseriere si numerotare.

4. Stabilirea venitului net anual din activitati independente pe baza normelor de venit (art. 49 din Codul fiscal )

Ministerul Finantelor Publice elaboreaza normele care contin nomenclatorul activitatilor pentru care venitul net se stabileste pe baza de norme de venit si precizeaza regulile care se utilizeaza pentru stabilirea acestor norme de venit.

Nomenclatorul activitatilor independente pentru care venitul net se poate determina pe baza normelor anuale de venit, pentru contribuabilii care isi desfasoara activitatea individual potrivit prevederilor Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, a fost aprobat prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1.847/2003.

Normele de venit, care reprezinta estimari oficiale ale veniturilor pentru anumite categorii de contribuabili, sunt stabilite la nivel local de catre directiile generale ale finantelor publice si sunt diferentiate in functie de criterii, precum:

  • vadul comercial si clientela;
  • varsta contribuabilului;
  • starea de handicap sau de invaliditate a contribuabilului;
  • activitatea se desfasoara intr-un spatiu proprietate a contribuabilului sau inchiriat;
  • realizarea de lucrari, prestarea de servicii si obtinerea de produse cu material propriu sau al clientului;
  • folosirea de masini, dispozitive si scule, actionate manual sau de forta motrice;
  • timpul afectat desfasurarii activitatii, influentat de perioada de intrerupere a activitatii datorata unor accidente, spitalizari sau altor cauze obiective, inclusiv cele de forta majora dovedite cu documente justificative.

In cazul in care un contribuabil desfasoara o activitate independenta pe perioade mai mici decat anul calendaristic, norma de venit aferenta acelei activitati se corecteaza astfel incat sa reflecte perioada de an calendaristic in care a fost desfasurata activitatea respectiva.

Daca un contribuabil desfasoara doua sau mai multe activitati desemnate, venitul net din aceste activitati se stabileste pe baza celei mai ridicate norme de venit pentru respectivele activitati.

Daca un contribuabil desfasoara activitate de transport de persoane si de bunuri in regim de taxi si desfasoara si o alta activitate independenta, atunci venitul net din activitatile independente desfasurate de contribuabil se determina pe baza datelor din contabilitatea in partida simpla, conform art. 48. In acest caz, venitul net din aceste activitati nu poate fi inferior venitului net stabilit pe baza normei de venit pentru activitatea de transport de persoane fizice si de bunuri in regim de taxi.

Contribuabilii care desfasoara activitati pentru care venitul net se determina pe baza de norme de venit nu au obligatia sa organizeze si sa conduca contabilitate in partida simpla pentru activitatea respectiva.

5. Stabilirea venitului net anual din drepturile de proprietate intelectuala (art. 50 din Codul fiscal)

Venitul net din drepturile de proprietate intelectuala se stabileste prin scaderea din venitul brut a urmatoarelor cheltuieli:

a) o cheltuiala deductibila egala cu 40% din venitul brut;
b) contributiile sociale obligatorii platite.

In cazul veniturilor provenind din crearea unor lucrari de arta monumentala, venitul net se stabileste prin deducerea din venitul brut a urmatoarelor cheltuieli:

a) o cheltuiala deductibila egala cu 50% din venitul brut;
b) contributiile sociale obligatorii platite.

In cazul exploatarii de catre mostenitori a drepturilor de proprietate intelectuala, precum si in cazul remuneratiei reprezentand dreptul de suita3 si al remuneratiei compensatorii pentru copia privata, venitul net se determina prin scaderea din venitul brut a sumelor ce revin organismelor de gestiune colectiva sau altor platitori de asemenea venituri, potrivit legii, fara aplicarea cotei forfetare de cheltuieli prezentate mai sus la alin. (1) si (2), deoarece aceste cheltuieli au fost deja efectuate de catre creatorul operei respective si deci se presupune ca au fost odata deduse.

Pentru determinarea venitului net din drepturi de proprietate intelectuala, contribuabilii completeaza numai partea din Registrul-jurnal de incasari si plati referitoare la incasari. Aceasta reglementare este optionala pentru cei care considera ca isi pot indeplini obligatiile declarative direct pe baza documentelor emise de platitorul de venit.

Potrivit art. 51 din Codul fiscal, contribuabilii care obtin venituri din activitati independente, impusi pe baza de norme de venit, precum si cei care obtin venituri din drepturi de proprietate intelectuala au dreptul sa opteze pentru determinarea venitului net in sistem real.

Optiunea de a determina venitul net pe baza datelor din contabilitatea in partida simpla este obligatorie pentru contribuabil pe o perioada de 2 ani fiscali consecutivi si se considera reinnoita pentru o noua perioada daca nu se depune o cerere de renuntare de catre contribuabil.

Contribuabilii pot face aceasta optiune in situatiile in care cheltuielile cu crearea operelor se ridica la valori semnificativ mai mari de 40-50% din venitul brut si detin documente justificative adecvate; de asemenea, in cazul in care crearea unei opere de arta dureaza mai mult de un an fiscal, perioada in care cheltuielile pot fi semnificative, iar veniturile foarte scazute, la nivelul acoperirii furniturilor cu materialele.

Cererea de optiune pentru stabilirea venitului net in sistem real se depune la organul fiscal competent pana la data de 31 ianuarie inclusiv, in cazul contribuabililor care au desfasurat activitate si in anul precedent, respectiv in termen de 15 zile de la inceperea activitatii, in cazul contribuabililor care incep activitatea in cursul anului fiscal.

II. Aspecte procedurale

1. Stabilirea venitului net anual impozabil

Venitul net anual impozabil se stabileste prin deducerea din venitul net anual a pierderilor fiscale reportate.

Pierderea fiscala anuala inregistrata din activitati independente se reporteaza si se completeaza cu venituri obtinute din aceeasi sursa de venit din urmatorii 5 ani fiscali.

Pierderile provenind din strainatate se reporteaza si se compenseaza cu veniturile de aceeasi natura si sursa, realizate in strainatate, pe fiecare tara, inregistrate in urmatorii 5 ani fiscali.
Regulile de reportare a pierderilor sunt urmatoarele:

a) reportul se efectueaza cronologic, in functie de vechimea pierderii, in urmatorii 5 ani consecutivi;
b) dreptul la report este personal si netransmisibil;
c) pierderea reportata, necompensata dupa expirarea perioadei prevazute la lit. a), reprezinta pierdere definitiva a contribuabilului.

2. Stabilirea platilor anticipate de impozit (art. 82 din Codul fiscal)

Contribuabilii care realizeaza venituri din activitati independente sunt obligati sa efectueze in cursul anului plati anticipate cu titlu de impozit, exceptandu-se cazul veniturilor pentru care platile anticipate se stabilesc prin retinere la sursa. Platile anticipate se stabilesc de organul fiscal competent astfel:

  • luandu-se ca baza de calcul venitul anual estimat sau venitul net realizat in anul precedent, dupa caz, prin emiterea unei decizii care se comunica contribuabililor, potrivit legii.
    In cazul impunerilor efectuate dupa expirarea termenelor de plata, contribuabilii au obligatia efectuarii platilor anticipate la nivelul sumei datorate pentru ultimul termen de plata al anului precedent. Diferenta dintre impozitul anual calculat asupra venitului net realizat in anul precedent si suma reprezentand plati anticipate datorate de contribuabil la nivelul trimestrului IV din anul anterior se repartizeaza pe termenele de plata urmatoare din cadrul anului fiscal. Pentru declaratiile de venit estimativ depuse in luna decembrie nu se mai stabilesc plati anticipate, venitul net aferent perioadei pana la sfarsitul anului urmand sa fie supus impozitarii, pe baza deciziei de impunere emise pe baza declaratiei privind venitul realizat;
  • pe baza veniturilor determinate potrivit datelor din contabilitatea in partida simpla, potrivit optiunii;
    Platile anticipate se efectueaza in 4 rate egale, pana la data de 15 inclusiv a ultimei luni din fiecare trimestru.
    Pentru stabilirea platilor anticipate, organul fiscal ia ca baza de calcul venitul anual estimat, in toate situatiile in care a fost depusa o declaratie privind venitul estimat pentru anul curent sau venitul net din declaratia privind venitul realizat pentru anul fiscal precedent, dupa caz. La stabilirea platilor anticipate se utilizeaza cota de impozit de 16%.

3. Declaratia privind venitul realizat (art. 83 din Codul fiscal)

Contribuabilii care realizeaza, individual sau intr-o forma de asociere, venituri din activitati independente au obligatia de a depune o declaratie privind venitul realizat la organul fiscal competent, pentru fiecare an fiscal, pana la data de 15 mai inclusiv a anului urmator celui de realizare a venitului.
Nedepunerea declaratiei la termen constituie contraventie si se sanctioneaza conform legislatiei in vigoare.
Pentru veniturile din activitati independente, obligatiile declarative sunt:

  • declaratia privind veniturile estimate din activitati independente ? 220;
  • declaratia privind veniturile realizate ? 200.

Declaratiile au fost aprobate prin Ordinul ministrului economiei si finantelor nr. 2.371/2007.

4. Stabilirea si plata impozitului pe venitul net anual impozabil (art. 84 din Codul fiscal)

Impozitul pe venitul net anual impozabil/castigul net anual datorat este calculat de organul fiscal, pe baza declaratiei privind venitul realizat, prin aplicarea cotei de 16% asupra venitului net anual impozabil/castigul net anual din anul fiscal respectiv, cu exceptia prevederilor art. 67 alin. (3) lit. a) din Codul fiscal.

Contribuabilii pot dispune asupra destinatiei unei sume, reprezentand pana la 2% din impozitul datorat pe venitul net anual impozabil, castigul net anual din transferul titlurilor de valoare, castigul net anual din operatiuni de vanzare-cumparare de valuta la termen, pe baza de contract, si orice alte operatiuni de acest gen, pentru sustinerea entitatilor nonprofit care se infiinteaza si functioneaza in conditiile legii, unitatilor de cult, precum si pentru acordarea de burse private, conform legii.

Organul fiscal competent are obligatia calcularii, retinerii si virarii sumei reprezentand pana la 2% din impozitul datorat pe:
a) venitul net anual impozabil;
b) castigul net anual din transferul titlurilor de valoare;
c) castigul net anual din operatiuni de vanzare-cumparare de valuta la termen, pe baza de contract, si orice alte operatiuni de acest gen.

Organul fiscal stabileste impozitul anual datorat si emite o decizie de impunere, in intervalul si in forma stabilite prin ordin al ministrului finantelor publice.

Diferentele de impozit ramase de achitat conform deciziei de impunere anuala se platesc in termen de cel mult 60 de zile de la data comunicarii deciziei de impunere, perioada pentru care nu se calculeaza si nu se datoreaza sumele stabilite potrivit reglementarilor in materie, privind colectarea creantelor bugetare.

NOTE:

1 Publicata in M.Of. nr. 522 din 10 iunie 2004.
2 Potrivit Circularei BNR nr. 30 din 1 octombrie 2008, publicata in M.Of. nr. 685 din 7 octombrie 2008.
3 Dreptul de suita este definit la art. 21 alin. (1) din Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor si drepturile conexe, in urmatoarea formulare: ?Autorul unei opere originale de arta grafica sau plastica ori al unei opere fotografice beneficiaza de un drept de suita, reprezentad dreptul de a incasa o cota din pretul net de vanzare obtinut la orice revanzare a operei, ulterioara primei instrainari de catre autor, precum si dreptul de a fi informat cu privire la locul unde se afla opera sa?.

Acest articol este preluat din Revista Romana de Fiscalitate. Avand peste 3.700 de abonati platitori, Revista Romana de Fiscalitate este un punct de referinta pentru toti cei interesati de domeniul fiscal. Daca sunteti interesat de articole de specialitate bine documentate, semnate de "nume grele" din lumea fiscalitatii descarcati gratuit numarul din noiembrie al Revistei Romane de Fiscalitate.

Drepturile de proprietate intelectuala asupra continutului acestui articol apartin Editurii Rentrop & Straton. Articolul poate fi preluat in limita a 500 de caractere, cu conditia sa fie insotit de textul: "Sursa: Portalul fiscalitatea.ro" si link catre www.fiscalitatea.ro . In caz contrar, vom actiona conform legilor privind protectia drepturilor de proprietate intelectuala.

Articol adaugat in 9 martie 2009

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Veniturile din activitati independente":
Rating:

Nota: 2.5 din 2 voturi
Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016

Atentie contabili!

"Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilo!

Abonati-va GRATUIT si descarcati Raportul Special



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Subventii noi pentru firme si salariati! Masurile luate de Guvern se aplica deja de la 3 decembrie!
    • Pachetul de masuri active pentru stimularea ocuparii fortei de munca va intra in vigoare incepand cu 3 decembrie 2016, dupa ce Guvernul a adoptat astazi normele de aplicare a OUG 60/2016, iar finantarea este asigurata din fonduri nationale si europene. Normele metodologice adoptate la 29 noiembrie stabilesc modalitatea practica de acordare a primelor de activare, incadrare, instalare de care beneficiaza la angajare persoanele fara un loc de munca, precum si documentele in baza carora se obtin...» citeste mai departe aici

  • Noi reglementari privind Registrul general de evidenta a salariatilor
    • Prin HG 877/2016 au fost aduse modificari si completari Hotararii Guvernului nr. 500/2011 privind registrul general de evidenta a salariatilor, modificari ce au intrat in vigoare la data de 28 noiembrie 2016. Principalele modificari vizeaza: 1. Gestiunea separata a registrului general de evidenta a salariatilor care lucreaza in mediul privat si a registrului general de evidenta a personalului platit din fonduri publice. Astfel, incepand cu 28.11.2016 registrul general de evidenta a salariatilor...» citeste mai departe aici

  • Campanie ANAF: Cum ne afecteaza coruptia in plan personal, economic si social
    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala deruleaza o campanie nationala pentru constientizarea modului in care faptele de coruptie ne afecteaza in plan personal, economic si social. Campania este formata din doua componente, care se adreseaza publicului larg, pe de-o parte, si personalului ANAF pe de alta parte. 85% din finantare - 1,07 mil lei - provine din Granturi Norvegiene 2009-2014, in cadrul proiectului "Cresterea integritatii in Agentia Nationala de Administrare Fiscala prin cooperare...» citeste mai departe aici

  • Guvernul majoreaza cu 75% indemnizatiile acordate invalizilor, veteranilor si vaduvelor de razboi
    • Indemnizatiile pentru invalizi, veterani si vaduve de razboi au fost majorate cu 75%, potrivit unei ordonante de urgenta aprobate de Executiv la finele lunii noiembrie. Conform actului normativ, cele trei categorii vor primi indemnizatii majorate, de la 1 ianuarie 2017, dupa cum urmeaza: a) pentru invalizii de razboi - marii mutilati si cei incadrati in gradul 1 de invaliditate vor primi o indemnizatie de 259 de lei lunar (majorata de la 148 de lei) - cei incadrati in gradul II de invaliditate...» citeste mai departe aici

  • Tratament fiscal pentru ambalaje. Care sunt implicatiile TVA?
    • In cazul pe care vi-l prezentam, o firma isi desfasoara activitatea in sistem lohn in domeniul confectii textile. Societatea primeste materie prima prin transfer, pentru prelucrare, o incorporeaza in produsul finit si incaseaza doar contravaloarea manoperei. Pana acum ambalarea articolelor se facea in cutii speciale, personalizate si primite in acelasi regim. Firmei i se cere ca, din aceasta luna, sa achizitioneze aceste cutii direct din Romania facturate catre firma direct si de asemenea...» citeste mai departe aici

  • Se declara in Declaratia 394 facturile unor livrari cu valoare individuala sub 10.000 lei?
    • In Declaratia 394 pana in ianuarie 2017 nu se declara livrarile catre persoane fizice care au valoarea individuala sub 10.000 lei. Stabilim daca seriile acestor facturi se declara sau in Declaratia 394. Conform prevederilor din Ghidul ANAF din 4.11.2016, pagina 27: Facturile emise catre persoanele fizice se raporteaza in Declaratia 394 la sectiunea D. Pentru perioada 1 octombrie 2016 -31 decembrie 2016, vor fi cuprinse in lista de detaliu, numai facturile emise cu valoare individuala mai mare de...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Noul Cod Fiscal 2016!! Modificari in ceea ce priveste Impozitul pe Profit, Impozitul pe Venit si TVA-ul!

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilor

Descarcati GRATUIT Raportul Special "Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.