Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Zoom fiscal: Business angels si facilitatile fiscale aplicate in Romania

17-Dec-2015
833

Sa rediscutam, prin cele de mai jos, care sunt facilitatile fiscale si in ce conditii se aplica "business angels", dar mai ales cum se aplica acestea in Romania.

Persoanele fizice ce desfasoara activitati producatoare de venituri ale caror venituri se determina in sistem real au obligatia sa tina contabilitatea. Aceste persoane pot conduce contabilitatea in partida simpla sau pot conduce contabilitate in partida dubla, similar societatilor, daca reglementarile fiscale nu interzic acest fapt in mod expres.

Noutatea consta in faptul ca legiuitorul defineste mai exact persoanele ce conduc acest tip de contabilitate, respectiv cele ce realizeaza venituri impozitate conform Codului fiscal pentru care veniturile se determina in sistem real.

Anterior, printr-o interpretare cu rea vointa s-ar fi putut intelege ca orice persoana - inclusiv salariatii ce realizeaza venituri impozabile conform Codului fiscal - ar fi avut obligatia conducerii contabilitatii pentru aceste venituri.

Conducerea contabilitatii se realizeaza in compartimente distincte, conduse de directorul economic, contabilul sef sau o alta persoana imputernicita sa indeplineasca aceasta functie.

Aceste persoane trebuie sa aiba studii economice superioare si sa aiba atributii privind conducerea contabilitatii.

Legea aduce clarificarea notiunii de persoana imputernicita ca fiind o persoana angajata in conditiile legii, avand desigur studii superioare economice si atributii in domeniul conducerii contabilitatii.

Repartizarea dividendelor in 2017
Repartizarea dividendelor in 2017
Vezi detalii
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri
Vezi detalii
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Vezi detalii

In esenta, cei ce conduc contabilitatea trebuie sa fie angajati ai entitatii, in conditiile legii.

Desigur, contabilitatea poate fi condusa si in mod externalizat de persoane membre CECCAR.

In cazul in care o entitate face parte dintr-un grup de societati pentru care este obligatorie consolidarea conturilor de catre societatea mama, aceasta poate sa prezinte un singur raport de audit daca situatiile individuale sunt aprobate concomitent cu situatiile financiare consolidate.

Aceeasi situatie se aplica si la raportul administratorilor.

Legea nr. 120/2015 reprezinta o noutate a ultimilor ani, respectiv se reglementeaza facilitati fiscale in favoarea unor persoane fizice ce au calitatea de investitori individuali business angels. Aceste persoane devin investitori business angels daca achizitioneaza parti sociale in microintreprinderi si intreprinderi mici in conceptul Legii nr. 346/2004.

O persoana fizica poate sa investeasca intre 3.000 si 200.000 euro prin transfer bancar in contul societatii emitente de parti sociale.

Procentul maxim pe care il poate detine o astfel de persoana este de 49% din capitalul social al societatii in cauza.

Se impune ca persoana fizica sa aiba un caracter corect din punct de vedere fiscal si juridic respectiv sa nu aiba fapte inscrise in cazierul fiscal ori aceasta persoana sa nu fi fost condamnata pentru infractiuni in domeniul economic, cum ar fi infractiuni de fals, coruptie, delapidare etc.

Care sunt facilitatile fiscale de care poate beneficia un investitor bussines angels? Legea prevede urmatoarele facilitati fiscale:

- se acorda scutire la impozitul pe dividendele cuvenite partilor sociale achizitionate pentru o perioada de 3 ani calculati de la data achizitiei partilor sociale.
- daca investitorul pastreaza partile sociale o perioada mai mare de 3 ani, la cesiunea partilor sociale ulterioara acestei perioade va beneficia de scutire la impozitul pe venitul din transferul partilor sociale.

Pentru a se putea acorda aceste facilitati trebuie indeplinite cumulativ urmatoarele conditii:

- investitorul nu instraineaza partile sociale achizitionate minim 3 ani de la data achizitie. In caz contrar trebuie platit impozitul pe dividende pentru care s-a beneficiat de scutire, la care se adauga penalitati si dobanzi de intarziere;
- in actul constitutiv se va prevedea ca distribuirea dividendelor se efectueaza proportional cu cota de detinere a partilor sociale iar deciziile privind planul de afaceri si investitii se vor lua cu acordul tuturor asociatilor;
- daca s-a primit o prima de emisiune, aceasta nu trebuie sa se repartizeze catre asociati cel putin 3 ani de la achizitia partilor sociale ale investitorului;
- de la data efectuarii investitiei, societatea ale carei parti sociale sunt achizitionate nu trebuie sa aibe datorii catre bugetul general consolidat;

Poate face obiectul investitiei orice tip de societate cu exceptia celor ce isi desfasoara activitatea in domeniul:

- bancar;
- jocurilor de noroc si pariuri;
- consultanta in orice domeniu;
- dezolvare imobiliara;
- asigurare-reasigurare;
- productie otel/ carbune/ nave fluviale/ armament/ tutun/ alcool/ substante psihotrope.

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Adrian Benta - Consultant fiscal si doctor in economie

 

 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Zoom fiscal: Business angels si facilitatile fiscale aplicate in Romania":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • ANAF aduce lamuriri privind modul de anulare a codului de TVA
    • ANAF a transmis recent informatii oficiale referitoare la modul de anulare a codului de TVA. Raspunsul a vizat cateva interventii ale domnului Adrian Benta, consultant fiscal, in ce priveste anularea codului de TVA. Iata explicatiile oferite de ANAF: Procedura efectiva de anulare a inregistrarii in scopuri de TVA se realizeaza in urma unei discutii fata in fata cu persoana impozabila, identificata cu risc fiscal. Aceste persoane sunt invitate la sediul organului fiscal, in vederea evaluarii...» citeste mai departe aici

  • Ce declaratii fiscale depunem pana la 27 februarie?
    • Prin cele ce urmeaza, reamintim contribuabililor interesati ca, luni, 27 ianuarie 2017, inclusiv, este ultima zi in care se pot depuna la administratiile financiare teritoriale, urmatoarele declaratii: - Formular 010 - Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni pentru persoane juridice, asocieri si alte entitati fara personalitate juridica. Se completeaza, pentru anul 2017, de persoanele juridice romane platitoare de impozit pe profit care la data de 31 decembrie 2016 indeplinesc...» citeste mai departe aici

  • Luni, 27 februarie 2017, expira termenul pentru declararea impozitului pe profit pentru anumite categorii de contribuabili
    • Potrivit art.41, alin.(5) din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, au obligatia de a declara si plati impozitul pe profit pana la data de 25 februarie inclusiv a anului urmator celui pentru care se calculeaza impozitul, urmatoarele categorii de contribuabili: - organizatiile nonprofit; - contribuabilii care obtin venituri majoritare din cultura cerealelor, a plantelor tehnice si a cartofului, pomicultura si viticultura. Intrucat termenul limita...» citeste mai departe aici

  • Trecerea de la micro la impozit pe profit. Cum procedam la aplicarea plafonului de 45.000 euro?
    • In analiza de mai jos, avem o societate a trecut de la data de 01.01.2017 la impozitul pe venit. La data de 31.12.2016 veniturile erau sub 100.000 euro. Capitalul social al societatii este de 69.000 lei, societatea opteaza sa treaca la impozit pe profit de la data de 01.02.2017. Vom vedea cum trebuie depusa declatia 100 pentru primul trimestru si daca se depune D100 cu impozit microintreprindere pentru luna ianuarie pana in data de 25.02.2017 si pana in data de 25.04.2017 se va depune D100 cu...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 010 microintreprindere dizolvare cu lichidare. Ce ne sfatuieste specialistul?
    • In analiza noastra de mai jos, avem ca exemplu o societate comerciala, platitoare de impozit pe venit, care hotaraste dizolvarea cu lichidare a intreprinderii. Vom stabili cand trebuie depusa la ANAF declaratia 010 cu trecere de la platitor de impozit pe venit la platitor de impozit pe profit. Microintreprinderea este persoana juridica romana care indeplineste cumulativ la data de 31 decembrie a anului anterior conditiile prevazute la art. 47 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile ulterioare....» citeste mai departe aici

  • Asigurarea medicala de sanatate pentru companii, deductibilitate fiscala de 400 de euro pe an
    • La inceput de 2017, una dintre cele mai cunoscute companii de servicii profesionale, de consultanta si audit din lume, PWC, afirma ca rata de crestere a costurilor medicale va fi de 6,5%, procent egal cu cel din anul precedent. In ceea ce priveste companiile care ofera planuri de asigurare de sanatate ca beneficiu la angajare, cea mai mare contributie la costurile angajatorului o au serviciile medicale in regim de spitalizare continua. Mai exact, ponderea acestora in costurile medicale suportate...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.