Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Zoom fiscal: Modificare sistem de impunere pe veniturile microintreprinderii in cursul anului. Obligatii declarative

29-Apr-2016
1189

Cel mai recent numar al Revistei de Finante si Contabilitate, aparuta sub egida Ministerului de Finante, are ca tema Modificarea sistemului de impunere pe veniturile microintreprinderii in cursul anului si obligatiile declarative aferente.

Incepand cu 1 ianuarie 2016, prin Legea nr. 227/20151 privind Codul fiscal, au fost modificate regulile de aplicare a sistemului de impunere pe veniturile microintreprinderii atat in ceea ce priveste conditiile de aplicare si cotele de impunere, cat si regulile privind schimbarea regimului de impunere.

Sistemul de impunere este obligatoriu pentru persoanele juridice romane care, la data de 31 decembrie a anului fiscal precedent, indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii:

a) au realizat venituri, altele decat cele obtinute din desfasurarea activitatilor in domeniul bancar, in domeniile asigurarilor si reasigurarilor, al pietei de capital (cu exceptia activitatilor de intermediere), in domeniul jocurilor de noroc, in domeniul explorarii, dezvoltarii si exploatarii zacamintelor petroliere si gazelor naturale;

b) ponderea veniturilor realizate din consultanta si management in veniturile totale este de sub 20%;

c) au realizat venituri care nu au depasit echivalentul in lei a 100.000 euro (cursul de schimb valabil la inchiderea exercitiului financiar in care s-au inregistrat veniturile);

d) capitalul social este detinut de persoane, altele decat statul si unitatile administrativ-teritoriale;

Asociatii de proprietari: ghid contabil
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Vezi detalii
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Vezi detalii
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri
Vezi detalii

e) nu se afla in dizolvare, urmata de lichidare, inregistrata in registrul comertului sau la instantele judecatoresti, potrivit legii.

In cazul societatilor nou-infiintate se are in vedere indeplinirea conditiei privind componenta capitalului social la data inregistrarii in registrul comertului, precum si faptul ca nu intentioneaza sa desfasoare activitatile prevazute la lit. a).

Sistemul de impunere este optional numai in cazul persoanelor juridice romane nou-infiintate care, la data inregistrarii in registrul comertului, au subscris un capital social reprezentand cel putin echivalentul in lei al sumei de 25.000 euro.

Cotele de impozitare sunt diferentiate (1%, 2% sau 3%), in functie de numarul de salariati si se pot modifica in cursul anului, potrivit unor conditii specifice.

Modificarea sistemului de impunere pe veniturile microintreprinderii in cursul unui an fiscal are loc in urmatoarele situatii:

1. microintreprinderea realizeaza in cursul anului de impunere venituri mai mari de 100.000 euro;
2. ponderea veniturilor realizate in anul curent din consultanta si management in veniturile totale este de peste 20% inclusiv;
Limitele fiscale se verifica pe baza veniturilor inregistrate cumulat de la inceputul anului fiscal. Pentru incadrarea in conditiile privind nivelul veniturilor se vor lua in calcul aceleasi venituri care constituie baza impozabila, iar cursul de schimb pentru determinarea echivalentului in euro este cel valabil la inchiderea exercitiului financiar precedent.

3. microintreprinderea incepe sa desfasoare in cursul anului activitati in domeniul bancar, in domeniile asigurarilor si reasigurarilor, al pietei de capital (cu exceptia activitatii de intermediere), in domeniul jocurilor de noroc sau in domeniul explorarii, dezvoltarii si exploatarii zacamintelor petroliere si gazelor naturale.

Incepand cu trimestrul in care are loc oricare din situatiile de la pct. 1-3, microintreprinderea va datora impozit pe profit, avand obligatia de modificare a vectorului fiscal si de stabilire, plata si declarare a impozitului pe profit.

In termen de 15 zile de la producerea uneia din situatiile prevazute la pct. 1-3, persoana juridica depune la organul fiscal, in a carui evidenta este inregistrata fiscal, formularul 010 "Declaratia de inregistrare fiscala/Declaratia de mentiuni/Declaratia de radiere pentru persoane juridice, asocieri si alte entitati fara personalitate juridica".

Calculul impozitului pe profit se efectueaza luand in considerare veniturile si cheltuielile realizate incepand cu trimestrul in care s-au depasit limitele fiscale de la pct. 1 si 2 sau au inceput sa fie desfasurate activitati de natura celor de la pct. 3.

Plata si declararea impozitului pe profit se efectueaza trimestrial, pana la data de 25 inclusiv a primei luni urmatoare incheierii trimestrului respectiv (trim. I/II/III, dupa caz).

Declararea impozitului pe profit trimestrial se face prin formularul 100 "Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat", in care se completeaza pozitia nr. 2 din Nomenclatorul obligatiilor de plata la bugetul de stat.

In cazul in care modificarea sistemului de impozitare are loc in trimestrul IV, nu se va depune formularul 100 "Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat".

Definitivarea si plata impozitului pe profit se efectueaza pana la termenul de depunere a declaratiei privind impozitul pe profit.

Formularul 101 "Declaratie privind impozitul pe profit" se depune pana la data de 25 martie a anului urmator celui de realizare a venitului si se va completa avand in vedere veniturile si cheltuielile realizate incepand cu trimestrul in care s-a produs una din situatiile de la pct. 1-3, iar la rubrica privind platile anticipate nu se va cuprinde impozitul pe veniturile microintreprinderilor
declarat in cursul anului.

In cazul in care depasirea limitelor fiscale privind nivelul veniturilor sau ponderea veniturilor din consultanta a avut loc in cursul anului 2015, formularul 101 se completeaza avand in vedere veniturile si cheltuielile realizate de la inceputul anului fiscal, iar la rubrica privind platile anticipate se cuprinde si impozitul pe veniturile microintreprinderilor declarat in cursul anului.

In cazul in care in cursul anului 2015 au fost desfasurate activitati in domeniul bancar, in domeniile asigurarilor si reasigurarilor, al pietei de capital (cu exceptia activitatii de intermediere) sau in domeniul jocurilor de noroc, formularul 101 se completeaza avand in vedere numai veniturile si cheltuielile realizate incepand cu trimestrul in care s-a produs situatia respectiva, iar la rubrica privind platile anticipate nu se cuprinde impozitul pe veniturile microintrepriderilor declarat in cursul anului.

In formular se mentioneaza perioada cuprinsa intre data de intai a primei luni din trimestrul in care au inceput sa fie desfasurate activitati in domeniul bancar, in domeniile asigurarilor si reasigurarilor, al pietei de capital (cu exceptia activitatii de intermediere) sau in domeniul jocurilor de noroc, si sfarsitul anului de raportare.

Material intocmit de Cristina DOBRESCU – Consilier
Directia Generala Proceduri pentru Administrarea Veniturilor
Agentia Nationala de Administrare Fiscala

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Zoom fiscal: Modificare sistem de impunere pe veniturile microintreprinderii in cursul anului. Obligatii declarative":
Rating:

Nota: 3.33 din 3 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Transfer dreptul de proprietate asupra bunurilor. Ce regim fiscal se aplica?
    • In analiza de mai jos, avem ca subiect o persoana fizica rezidenta in Romania care a vandut altei persoane fizice NON-UE bunuri facute in Romania. Vom vedea ce declaratii este obligata persoana fizica din Romania sa depuna si ce impozite trebuie sa plateasca pentru venitul obtinut din vanzarea acestor bunuri. In stabilirea obligatiilor fiscale trebuie identificata natura si scopul operatiunii, precum si provenienta bunurilor. Astfel in situatia in care vanzarea vizeaza un transfer a dreptului de...» citeste mai departe aici

  • 6 categorii noi de operatiuni vor avea TVA zero de la 1 martie
    • Potrivit unui nou proiect de lege, mai multe operatiuni de livrare vor avea TVA zero de la 1 martie, in cazul in care proiectul va fi aprobat. Totodata, odata cu noul proiect, se propune si majorarea plafonului de TVA de la 220.000 lei la 300.000 lei (circa 85.000 euro). Iata care sunt categoriile de operatiuni pentru care ar urma sa se aplice TVA zero, conform proiectului: Cota redusa de 0% se aplica asupra bazei de impozitare pentru urmatoarele livrari de bunuri si prestari de servicii: a)...» citeste mai departe aici

  • ONG-urile trebuie sa declare si sa achite impozitul pe profit pana la 27 februarie 2017
    • Organizatiile nonprofit sunt obligate sa declare si sa achite impozitul pe profit aferent anului 2016 mai devreme decat alti contribuabili, potrivit Codului fiscal. Concret, desi obligatia de raportare si plata intervine, in general, in luna martie, organizatiile nonprofit trebuie sa faca aceste lucruri cu o luna mai devreme, adica in februarie. In caz contrar, amenzile pe care le risca acesti contribuabili sunt de pana la 5.000 de lei. Declararea si plata impozitului pe profit (in cota de 16%)...» citeste mai departe aici

  • UE elimina neconcordantele hibride de care profita unele companii pentru a plati mai putine taxe
    • Uniunea Europeana extinde masurile de combatere a evaziunii fiscale de catre marile companii. In concret, Consiliul Europei a decis sa aplice noi masuri prin care sa combata evitarea impozitelor prin intermediul tarilor care sunt membre ale Uniunii Europene. Inca de anul trecut au fost dezvoltate noi reguli sau au fost incheiate noi conventii care au ca obiectiv combaterea situatiilor prin care multinationalele profita de lacunele din legislatia europeana pentru a evita plata taxelor datorate....» citeste mai departe aici

  • Obligatii declarative privind veniturile platite nerezidentilor. Ce declaratii se depun?
    • In randurile de mai jos, analiza noastra de azi se refera la serviciile prestate de nerezidenti (din SUA, Singapore, Republica Moldova) in anul 2016 catre o societate din Romania pentru a stabili daca acestea trebuie declarate veniturile in declaratia D207 in cazul in care serviciile au fost efectuate pe teritoriul tarii nerezidente si nu in Romania. Se mentioneaza ca societatea platitoare nu a retinut impozit pe venituri aferente nerezidentilor tocmai pentru ca serviciile nu au fost prestate in...» citeste mai departe aici

  • Buletin informativ ANAF: Noutati legislative cu incidenta fiscala in perioada 13-19 februarie 2017
    • In randurile de mai jos, regasiti o lista de acte normative noi din domeniul fiscal. ANAF a publicat astfel un nou buletin informativ care se refera la perioada 13-19 februarie 2017. 1. Legea bugetului de stat pe anul 2017 nr.6/2017 (M.Of. nr.127 din 17 februarie 2017); 2. Legea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2017 nr.7/2017 (M.Of. nr.128 din 17 februarie 2017); 3. Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.15/2017 pentru completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.51/2015 privind...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.