Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Zoom fiscal: Modificare sistem de impunere pe veniturile microintreprinderii in cursul anului. Obligatii declarative

29-Apr-2016
1134

Cel mai recent numar al Revistei de Finante si Contabilitate, aparuta sub egida Ministerului de Finante, are ca tema Modificarea sistemului de impunere pe veniturile microintreprinderii in cursul anului si obligatiile declarative aferente.

Incepand cu 1 ianuarie 2016, prin Legea nr. 227/20151 privind Codul fiscal, au fost modificate regulile de aplicare a sistemului de impunere pe veniturile microintreprinderii atat in ceea ce priveste conditiile de aplicare si cotele de impunere, cat si regulile privind schimbarea regimului de impunere.

Sistemul de impunere este obligatoriu pentru persoanele juridice romane care, la data de 31 decembrie a anului fiscal precedent, indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii:

a) au realizat venituri, altele decat cele obtinute din desfasurarea activitatilor in domeniul bancar, in domeniile asigurarilor si reasigurarilor, al pietei de capital (cu exceptia activitatilor de intermediere), in domeniul jocurilor de noroc, in domeniul explorarii, dezvoltarii si exploatarii zacamintelor petroliere si gazelor naturale;

b) ponderea veniturilor realizate din consultanta si management in veniturile totale este de sub 20%;

c) au realizat venituri care nu au depasit echivalentul in lei a 100.000 euro (cursul de schimb valabil la inchiderea exercitiului financiar in care s-au inregistrat veniturile);

d) capitalul social este detinut de persoane, altele decat statul si unitatile administrativ-teritoriale;

Calendarul Contabilului Vesel 2017
Calendarul Contabilului Vesel 2017
Vezi detalii
Capcanele comertului online
Capcanele comertului online
Vezi detalii
Manualul de Inventariere. Societati Comerciale. PFA. ONG
Manualul de Inventariere. Societati Comerciale. PFA. ONG
Vezi detalii

e) nu se afla in dizolvare, urmata de lichidare, inregistrata in registrul comertului sau la instantele judecatoresti, potrivit legii.

In cazul societatilor nou-infiintate se are in vedere indeplinirea conditiei privind componenta capitalului social la data inregistrarii in registrul comertului, precum si faptul ca nu intentioneaza sa desfasoare activitatile prevazute la lit. a).

Sistemul de impunere este optional numai in cazul persoanelor juridice romane nou-infiintate care, la data inregistrarii in registrul comertului, au subscris un capital social reprezentand cel putin echivalentul in lei al sumei de 25.000 euro.

Cotele de impozitare sunt diferentiate (1%, 2% sau 3%), in functie de numarul de salariati si se pot modifica in cursul anului, potrivit unor conditii specifice.

Modificarea sistemului de impunere pe veniturile microintreprinderii in cursul unui an fiscal are loc in urmatoarele situatii:

1. microintreprinderea realizeaza in cursul anului de impunere venituri mai mari de 100.000 euro;
2. ponderea veniturilor realizate in anul curent din consultanta si management in veniturile totale este de peste 20% inclusiv;
Limitele fiscale se verifica pe baza veniturilor inregistrate cumulat de la inceputul anului fiscal. Pentru incadrarea in conditiile privind nivelul veniturilor se vor lua in calcul aceleasi venituri care constituie baza impozabila, iar cursul de schimb pentru determinarea echivalentului in euro este cel valabil la inchiderea exercitiului financiar precedent.

3. microintreprinderea incepe sa desfasoare in cursul anului activitati in domeniul bancar, in domeniile asigurarilor si reasigurarilor, al pietei de capital (cu exceptia activitatii de intermediere), in domeniul jocurilor de noroc sau in domeniul explorarii, dezvoltarii si exploatarii zacamintelor petroliere si gazelor naturale.

Incepand cu trimestrul in care are loc oricare din situatiile de la pct. 1-3, microintreprinderea va datora impozit pe profit, avand obligatia de modificare a vectorului fiscal si de stabilire, plata si declarare a impozitului pe profit.

In termen de 15 zile de la producerea uneia din situatiile prevazute la pct. 1-3, persoana juridica depune la organul fiscal, in a carui evidenta este inregistrata fiscal, formularul 010 "Declaratia de inregistrare fiscala/Declaratia de mentiuni/Declaratia de radiere pentru persoane juridice, asocieri si alte entitati fara personalitate juridica".

Calculul impozitului pe profit se efectueaza luand in considerare veniturile si cheltuielile realizate incepand cu trimestrul in care s-au depasit limitele fiscale de la pct. 1 si 2 sau au inceput sa fie desfasurate activitati de natura celor de la pct. 3.

Plata si declararea impozitului pe profit se efectueaza trimestrial, pana la data de 25 inclusiv a primei luni urmatoare incheierii trimestrului respectiv (trim. I/II/III, dupa caz).

Declararea impozitului pe profit trimestrial se face prin formularul 100 "Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat", in care se completeaza pozitia nr. 2 din Nomenclatorul obligatiilor de plata la bugetul de stat.

In cazul in care modificarea sistemului de impozitare are loc in trimestrul IV, nu se va depune formularul 100 "Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat".

Definitivarea si plata impozitului pe profit se efectueaza pana la termenul de depunere a declaratiei privind impozitul pe profit.

Formularul 101 "Declaratie privind impozitul pe profit" se depune pana la data de 25 martie a anului urmator celui de realizare a venitului si se va completa avand in vedere veniturile si cheltuielile realizate incepand cu trimestrul in care s-a produs una din situatiile de la pct. 1-3, iar la rubrica privind platile anticipate nu se va cuprinde impozitul pe veniturile microintreprinderilor
declarat in cursul anului.

In cazul in care depasirea limitelor fiscale privind nivelul veniturilor sau ponderea veniturilor din consultanta a avut loc in cursul anului 2015, formularul 101 se completeaza avand in vedere veniturile si cheltuielile realizate de la inceputul anului fiscal, iar la rubrica privind platile anticipate se cuprinde si impozitul pe veniturile microintreprinderilor declarat in cursul anului.

In cazul in care in cursul anului 2015 au fost desfasurate activitati in domeniul bancar, in domeniile asigurarilor si reasigurarilor, al pietei de capital (cu exceptia activitatii de intermediere) sau in domeniul jocurilor de noroc, formularul 101 se completeaza avand in vedere numai veniturile si cheltuielile realizate incepand cu trimestrul in care s-a produs situatia respectiva, iar la rubrica privind platile anticipate nu se cuprinde impozitul pe veniturile microintrepriderilor declarat in cursul anului.

In formular se mentioneaza perioada cuprinsa intre data de intai a primei luni din trimestrul in care au inceput sa fie desfasurate activitati in domeniul bancar, in domeniile asigurarilor si reasigurarilor, al pietei de capital (cu exceptia activitatii de intermediere) sau in domeniul jocurilor de noroc, si sfarsitul anului de raportare.

Material intocmit de Cristina DOBRESCU – Consilier
Directia Generala Proceduri pentru Administrarea Veniturilor
Agentia Nationala de Administrare Fiscala

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Zoom fiscal: Modificare sistem de impunere pe veniturile microintreprinderii in cursul anului. Obligatii declarative":
Rating:

Nota: 3.33 din 3 voturi
Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016

Atentie contabili!

"Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilo!

Abonati-va GRATUIT si descarcati Raportul Special



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • 32 documente oficiale ANAF vor fi trimise electronic
    • Va informam ca Ministerul Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice a aprobat ordinul nr. 3097/2016 pentru aplicarea prevederilor art. 46 alin. (8) si ale art. 47 alin. (9) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, potrivit caruia 32 de acte administrative si fiscale emise de Fisc pot fi primite de contribuabili prin e-mail, fax sau printr-o alta platforma online. De luni, 5 decembrie, contribualilii pot primi de la Fisc documente si in varianta electronica sau pe fax....» citeste mai departe aici

  • Comert cu ridicata. Ce documente solicita ANAF la un control inopinat?
    • Va prezentam mai jos principalele documente solicitate in timpul controlului operativ si inopinat, desfasurat la contribuabilii din domeniul comertului cu ridicata. Avem astfel urmatoarele documente care trebuie prezentate OBLIGATORIU: 1. Atestat pentru distribuitie si comercializare angro de bauturi alcoolice si/sau tutun prelucrat (daca este cazul) 2. Documente care atesta provenienta marfurilor si de evidenta gestionara, care pot fi: - facturi/facturi externe (invoice) - avize de insotite a...» citeste mai departe aici

  • Scutirea de la plata a impozitului pe profitul reinvestit. Cum procedam pentru a beneficia de facilitate?
    • In cazul urmator, societatea (platitoare de impozit profit trimestrial pe baza de calcule efective) are profit contabil si fiscal in primele 3 trimestre cumulat in suma de 1.000.000 lei. Nu a facut investitii in primele 3 trimestre si a inregistrat impozit profit in suma de 160.000 lei. Trimestrul IV luat separat se incheie pe zero profit sau pierdere atat brut cat si fiscal. In trimestrul IV se achizitioneaza si se pune in functiune un utilaj de 50.000 lei. Stabilim daca firma beneficiaza de...» citeste mai departe aici

  • Noul Regulament General de Protectia Datelor si modificarile valabile din 2018
    • La inceputul anului in curs au fost publicate in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene cele doua acte normative care compun pachetul legislativ privind protectia datelor la nivelul Uniunii Europene: - Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protectia datelor), - Directiva (UE) 2016/680 referitoare la...» citeste mai departe aici

  • Cerinte in materie de informare pentru alte contracte decat contractele in afara spatiilor comerciale si contractele la distanta
    • Redam, in conformitate cu Ordonanta de urgenta nr. 34/2014 - OUG 34/2014 - privind drepturile consumatorilor in cadrul contractelor incheiate cu profesionistii, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative, cerintele in materie de informare pentru alte contracte decat contractele in afara spatiilor comerciale si contractele la distanta: (1) Inainte ca un contract, altul decat un contract la distanta sau un contract in afara spatiilor comerciale, sau orice oferta similara sa...» citeste mai departe aici

  • Surplus realizat din rezerve din reevaluare si acoperirea pierderilor contabile. Cum procedam?
    • In analiza urmatoare, la data de 31.12.2014 societatea prezinta: - pierdere contabila neta din anii precedenti in suma de 500.000 lei (cont 1171); - rezultat reportat (pierdere) provenit din corectarea erorilor contabile in suma de 10.000 lei, - pierdere exercitiu curent 300.000 lei (cont 121), - rezultat reportat reprezentand surplus realizat din rezerve din reevaluare (cont 1175) in suma de 60.000 lei. Avand in vedere prevederile OMFP 1802/2014 pct. 109 alin. 1 si alin. 2, stabilim daca poate...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Noul Cod Fiscal 2016!! Modificari in ceea ce priveste Impozitul pe Profit, Impozitul pe Venit si TVA-ul!

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilor

Descarcati GRATUIT Raportul Special "Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.