3 situatii diferite in care sunt obligatorii situatiile financiare. STUDII DE CAZ
Ca instrument de lucru, situatiile financiare anuale sunt documente de sinteza prin intermediul carora sunt prezentate, intr-un format prestabilit, activele si pasivele entitatii patrimoniale. Comunicarea financiara ofera atat informatii contabile, cat si informatii financiare, care au diferite surse si obiective.
Va prezentam mai jos 3 studii de caz cu situatii variate in care situatiile financiare sunt necesare. De asemenea, va recomandam sa consultati si materialul
Situatii financiare anuale. Ce trebuie sa stii despre corectarea lor [PROCEDURA] si studiu de caz practic. Situatii financiare lichidare
Microintreprinderea infiintata in anul 2022 a desfasurat activitate in cursul anului, iar in 14.12.2022 a depus la ONRC cerere pentru dizolvare si lichidare voluntara. Societatea va deveni incepand cu 01.01.2023 platitoare de impozit pe profit deoarece nu are angajati. La data depunerii la ONRC a cererii de dizolvare si lichidare are urmatoarea situatie:
Sold 1012 = 200 lei
Sold 121 = 56.844 lei (creditor)
Sold 441 = 98 lei
- NOUTATI din Codul Fiscal
Validat de expertul
Portal Codul Fiscal
CASS pentru venituri din chirii In anul 2024 avem urmatoarea situatie: - venituri brute din chirii=20.000 lei - cota forfetara=4.000 lei - venit net impozabil=16.000 lei - impozit venit=1.600 Intrebare: care este...citeste mai mult - NOUTATI din Codul Fiscal
- NOUTATI din Codul Fiscal
Validat de expertul
Portal Codul Fiscal
TVA ambalaje returnabile Avand in vedere contradictia unor articole legate de tratamentul fiscal al ambalajelor returnabile cu privire la TVA, rog sa ne comunicati daca aceste ambalaje intra in sfera TVA,...citeste mai mult - NOUTATI din Codul Fiscal
- NOUTATI din Codul Fiscal
Validat de expertul
Portal Codul Fiscal
Schimb valutar firma Va rog sa imi specificati care e actul normativ care reglementeaza faptul ca un administrator al firmei nu poate schimba lei in euro la casa de schimb valutar, ci numai la ghiseul...citeste mai mult
Sold 5311 = 57.142 lei
Care sunt situatiile pe care societatea le va depune la 31.12.2022, Situatii financiare anuale (S1005) sau Raportari anuale de Lichidare (S1004)?
Se mai depun alte situatii/ declaratii fiscale (de exemplu, D700 pentru trecerea societatii la impozitul pe profit sau altele)?
Mentionez ca la 14.12.2022 a fost depus S1039 pentru inceperea operatiunilor de lichidare.
Avand in vedere situatia conturilor mai sus prezentata, care sunt operatiunile lichidarii (cu documentele aferente) si impozitele aplicate? Se pot distribui
dividende pe valoarea de 56.844 din contul 121 sau va plati 10% impozit din lichidare? Rezerva legala se constituie in cazul de fata?
Opinia specialistului: Exercitiul financiar al unei persoane juridice care se lichideaza incepe in ziua urmatoare incheierii exercitiului financiar anterior si se incheie in ziua precedenta datei cand incepe lichidarea. Perioada de lichidare este considerata un exercitiu financiar distinct fata de cel precedent, indiferent de durata sa.
Microintreprinderile platitoare de
impozit pe venit in cota de 1% sau 3% care intra in lichidare voluntara fara numirea unui lichidator (cf. art. 235 din Legea 31/1990), devin platitoare de impozit pe profit 16% daca etapa intai a lichidarii voluntare se realizeaza intr-un an calendaristic, iar cea de a doua etapa a lichidarii societatii se realizeaza intr-un an calendaristic diferit. Modificarea la nivel de vector fiscal trebuie consemnata la ANAF si consta in aceea ca societatea trebuie sa depuna declaratia 700 pana la 31 martie a anului urmator, conform prevederilor art. 55, alin. (3) din Codul fiscal, pentru lichidarea voluntara initiata in anul curent:
ART. 55 - Termenele de declarare a mentiunilor
(3) In cazul in care, in cursul anului fiscal, una dintre conditiile impuse la art. 47 alin. (1) lit. d) si e) nu mai este indeplinita, microintreprinderea comunica organelor fiscale competente iesirea din sistemul de impunere pe veniturile microintreprinderilor, pana la data de 31 martie inclusiv a anului fiscal urmator.
Toate operatiunile contabile de lichidare (plata datoriilor, incasarea creantelor sau renuntarea la ele, distribuirea patrimoniului catre asociat, etc) si de partaj vor fi cuprinse in Raportul de lichidare.
In toata perioada, pana la obtinerea certificatului de radiere, depuneti declaratii in regim normal la ANAF, conform vectorului fiscal.
In ceea ce priveste depunerea situatiilor financiare, potrivit prevederilor Legii contabilitatii, situatiile financiare intocmite pentru lichidare reprezinta situatii financiare cu scop special, fiind destinate operatiunilor de fuziune, divizare si lichidare a societatilor, dupa caz. Conform precizarilor ANAF cu privire la situatiile financiare anuale, potrivit art. 28 alin. (1 1) si art. 36 din Legea contabilitatii nr. 82/1991 republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, persoanele prevazute la art. 1 alin. (1)-(4) din aceeasi lege, au obligatia sa intocmeasca situatii financiare anuale, in cazul fuziunii, divizarii sau lichidarii, in conditiile legii.
Potrivit Ordinului 897/2015, aceste situatii financiare se intocmesc pentru data stabilita potrivit legii societatilor, cu respectarea reglementarilor contabile aplicabile,si se depun la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice, in termen de 30 de zile de la aprobarea acestora de catre adunarea generala a actionarilor/asociatilor.
La deschiderea procedurii de lichidare, persoanele juridice intrate in lichidare depun la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice, situatiile financiare anuale intocmite in vederea efectuarii operatiunilor de fuziune, divizare sau lichidare (cod S1039) si se bifeaza prima situatie-in vederea efectuarii lichidarii. Situatiile financiare cod S1039 sunt de fapt un capac (o fila) la care se anexeaza situatiile financiare intocmite in format Word (bilant,
contul de profit si pierdere, etc) si hotararea AGA de aprobare a acestora.
Pe parcursul lichidarii, persoanele juridice aflate in lichidare potrivit legii,depun la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice, in termen de 90 de zile de la incheierea fiecarui an calendaristic, o raportare contabila anuala (cod S1004), unde se bifeaza pozitia 2, asa cum prevede art. 36, alin. (3) al Legii contabilitatii:
Pe perioada lichidarii, persoanele juridice aflate in lichidare, potrivit legii, depun, in termen de 90 de zile de la incheierea fiecarui an calendaristic, la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice o raportare contabila anuala, al carei continut se stabileste prin ordin al ministrului finantelor publice.
Acelasi lucru este prevazut si in ultimul ordin dat de M.F.P.-OMFP nr. 4268/2022, (publicat in 09.01.2023) privind principalele aspecte legate de intocmirea si depunerea situatiilor financiare anuale si a raportarilor contabile anuale ale operatorilor economici la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice, precum si pentru modificarea si completarea unor reglementari contabile, care mentioneaza:
Art. 9
(1) Potrivit prevederilor art. 36 alin. (3) din Legea nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, pe perioada lichidarii, persoanele juridice aflate in lichidare depun, in termen de 90 de zile de la incheierea fiecarui an calendaristic, la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice o raportare contabila anuala, in structura prevazuta in anexa nr. 2.
Anexa 2, pct.2.1.
Entitatile prevazute la pct. 1.1 si 1.2 intocmesc si depun la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice raportari contabile anuale la 31 decembrie, care cuprind urmatoarele formulare:
a)Situatia activelor, datoriilor si capitalurilor proprii (cod 10), in structura prevazuta la pct. 4.2;
b)Situatia veniturilor si cheltuielilor (cod 20), in structura prevazuta la pct. 4.3;
c)Date informative (cod 30), in structura prevazuta la pct. 7 din anexa nr. 4 la ordin;
d)Situatia activelor imobilizate (cod 40), in structura prevazuta la pct. 8 din anexa nr. 4 la ordin.
Potrivit art. 263 si 268 din Legea societatilor nr.31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, dupa terminarea lichidarii, in vederea radierii, lichidatorii intocmesc Situatia financiara dupa terminarea lichidarii (cod S1039), unde se bifeaza situatia 2-terminarea lichidarii.
Monografia contabila
La 31.12.2022 se constituie rezerva legala care este obligatorie, potrivit Legii 31/1990:
129 = 1061 40 lei
La 01.01.2023 se inchide profitul anului 2022:
117 = 129 40 lei
121 = 117 56.844 lei
Repartizarea profitului aferent anului 2022 nu se poate face ca dividende asociatilor, deoarece in anul 2023 sunteti deja in proces de lichidare-ati depus S 1039 la inceperea lichidarii si raportare contabila anuala la 31.12.2022.
1012 = 456 200 lei
441 = 5311 98 lei
1061 = 456 40 lei
456 = 446 5.684 lei
446 = 5311 5.684 lei
456 = 5311 51.360 lei
117 = 456 56.804 lei
In felul acesta toate soldurile sunt zero. Inainte de completarea bilantului de radiere (in 2023) se depune declaratia 101.
Corectarea erorilor din situatii financiare anuale
Cum trebuie procedat si ce
monografie contabila trebuie facuta pentru un SRL la care s-a depus bilantul fara a se tine cont de bonificatia de 12% conform OUG 153/2020, iar in D101 a fost declarata? Valoarea bonificatiei este de 7000 lei. Astfel, acum exista diferente intre D101 si bilant.
Opinia specialistului: Informatiile cuprinse in situatiile financiare se pot corecta in urmatoarele situatii:
"A. Erorile care pot fi corectate sunt cele determinate de completarea eronata a urmatoarelor informatii:
1. denumirile entitatilor raportoare;
2. codul unic de inregistrare al entitatii raportoare;
3. activitatile CAEN (denumire clasa CAEN si/sau cod CAEN);
4. formei de proprietate;
5. indicatorilor raportati prin formularul «Bilant»/«Situatia activelor, datoriilor si capitalurilor proprii», daca valoarea acestor indicatori poate fi dovedita de alte documente (de exemplu, act constitutiv, contracte etc.)
6. numarul de salariati si/sau a altor indicatori raportati prin formularul "Date informative".
Pentru aceste tipuri de erori nu este prevazut un termen maxim de corectare si pot fi corectate si pentru situatiile financiare anuale/raportarile contabile anuale aferente exercitiilor financiare anterioare/anilor anteriori datei intrarii in vigoare a acestui ordin.
B. De asemenea pot fi corectate si urmatoarele tipuri de erori:
1. depunerea de situatii financiare anuale/raportari contabile anuale care nu cuprind niciun indicator valoric;
2. transmiterea electronica de situatii financiare anuale/raportari contabile anuale in loc de declaratie de inactivitate, precum si transmiterea electronica a declaratiei de inactivitate in loc de situatii financiare anuale/raportari contabile anuale;
3. transmiterea electronica de situatii financiare anuale/raportari contabile anuale folosind un format de raportare cuprins in programul de asistenta, diferit de cel corespunzator tipului de entitate sau netransmiterea electronica a tuturor documentelor prevazute de lege (raportul administratorilor, declaratia pe propria raspundere, raportul auditorului statutar etc.);
4. intocmirea si transmiterea electronica de situatii financiare anuale/raportari contabile anuale folosind date eronate, determinate inclusiv de procesele de extragere si prezentare a informatiilor din bazele de date.
Situatiile financiare anuale/raportarile contabile anuale prin care sunt corectate aceste tipuri de erori pot fi depuse cel tarziu pana la termenul maxim de depunere a situatiilor financiare anuale/raportarile contabile anuale aferente exercitiului financiar/anului urmator celui la care se refera situatiile financiare anuale/raportarile contabile anuale la care s-au constatat aceste tipuri de erori."
Baza legala: OMFP 450/2016 cu modificarile si completarile ulterioare
In functie de tipul de eroare aveti obligatia corectarii situatiilor financiare si redepunerea unui set compolet la registratura organului fiscal in termenele menmtionate anterior sau inregistrarea erorii ulterioare datei bilantului prin intermediul conturilor de cheltuieli ale exercitiului curent sau prin contul 1174, in functie de politica contabila a companiei dvs.
Cu alte cuvinte, daca la data situatiilor financiare (31.12) nu ati inregistrat corect in contabilitate impozitul pe profit, atunci veti efectua monografia in cursul exercitiului in care a fost depistata eroarea prin NC:
691/1174=4411 -7000
Daca insa suma a fost preluata gresita doar in situatiile financiare (situatie mai putin probabila), balanta la 31.12 cuprinzand suma corecta, atunci veti proceda prin intocmirea unui nou set de situatii financiare si depunerea lor la registratura organului fiscal.
Societate in faliment. Situatii financiare. Vector fiscal
Societatea aflata in procedura falimentului din 2017 pe Legea 85/2014 si pana in prezent va depune situatii financiare anuale sau raportari contabile anuale sau pe toata durata falimentului, adica din 2017 pana la finalizarea falimentului nu va depune bilant si la final va depune situatii financiare finale cf art.16 alin 6 din codul fiscal: (6) Prin exceptie de la prevederile alin. (1) si (5), in cazul contribuabililor care se dizolva cu lichidare, perioada cuprinsa intre prima zi a anului fiscal urmator celui in care a fost deschisa procedura lichidarii si data inchiderii procedurii de lichidare se considera un singur an fiscal. Referitor la vectorul fiscal, trebuia sa treaca la impozit pe veniturile microintreprinderii in anul 2018 pentru ca nu mai indeplinea conditiile de impozit pe profit?
Opinia specialistului: Conform art. 27 alin. (9) si 28 alin. 1-1 din Legea contabilitatii 82/1991:
"9) Exercitiul financiar al unei persoane juridice care se lichideaza incepe in ziua urmatoare incheierii exercitiului financiar anterior si se incheie in ziua precedenta datei cand incepe lichidarea. Perioada de lichidare este considerata un exercitiu financiar distinct fata de cel precedent, indiferent de durata sa.
(...)
(1) Persoanele prevazute la art. 1 alin. (1) - (4) au obligatia sa intocmeasca situatii financiare anuale.
(11) Prevederile alin. (1) se aplica si in cazul fuziunii, divizarii si transformarii, precum si in situatia lichidarii, in conditiile legii, caz in care situatiile financiare au aceleasi componente cu situatiile financiare anuale."
Art. 36 din acelasi act normativ stipuleaza ca:
(3) Pe perioada lichidarii, persoanele juridice aflate in lichidare, potrivit legii, depun, in termen de 90 de zile de la incheierea fiecarui an calendaristic, la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice o raportare contabila anuala, al carei continut se stabileste prin ordin al ministrului finantelor publice.
(4) Situatiile financiare anuale intocmite in vederea efectuarii operatiunilor de fuziune, divizare ori transformare sau a lichidarii persoanelor respective se depun la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor in conditiile prevazute de reglementarile contabile emise in acest sens."
In concluzie, societatea aflata in lichidare are obligatia transmiterii Raportarilor contabile, conform Legii contabilitatii si a ordinelor de inchidere a exercitiului (ultimul fiind OMFP 4268/2022) in termen de 90 de zile de la incheierea anului calendaristic. Formularul utilizat este cel utilizat si pentru situatiile financiare depuse pentru societatile comerciale care aplica OMFP 1802/2014, respectiv formularul cu codul 1002-1003-1004-1005, selectand Raportari anuale in caseta din dreapta de pe prima pagina, respectiv pct.2. persoanele juridice aflate in lichidare, potrivit legii.
La Raportari anuale nu se intocmesc Note explicative, dar conform formularului existent pe site-ul anaf.ro, persoanele responsabile cu intocmirea si depunerea pot atasa o nota (declaratie) in care sa precizeze informatii suplimentare privind situatia societatii comerciale.
Din punct de vedere al vectorului fiscal, potrivit prevederilor art. 47 alin 1) din Codul fiscal, (cel valabil pana la data de 31.12.2022) in sensul prezentului titlu, o microintreprindere este o persoana juridica romana care indeplineste cumulativ urmatoarele conditii, la data de 31 decembrie a anului fiscal precedent:
c) a realizat venituri care nu au depasit echivalentul in lei a 1.000.000 euro. Cursul de schimb pentru determinarea echivalentului in euro este cel valabil la inchiderea exercitiului financiar in care s-au inregistrat veniturile;
d) capitalul social al acesteia este detinut de persoane, altele decat statul si unitatile administrativ-teritoriale;
e) nu se afla in dizolvare, urmata de lichidare, inregistrata in registrul comertului sau la instantele judecatoresti, potrivit legii.
Prin urmare, daca procedura de
insolventa a fost initiata in anul 2017, microintreprinderea trecea la impozit pe profit incepand cu data de 01.01.2018 si trebuia sa comunice organelor fiscale competente iesirea din sistemul de impunere pe veniturile microintreprinderilor, pana la data de 31 martie inclusiv a anului fiscal urmator.
Impozitul pe profit se declara in D100 la fiecare termen de declarare trimestrial si D101 la finalul anului fiscal sau la inchiderea procedurii.
Prevederile Codului fiscal la care faceti referire nu se leaga de transmiterea situatiilor financiare/raportarilor contabile ci de lamurirea aspectelor fiscale-perioada de calcul si de declarare a impozitului pe profit.
Art.16.(6) Prin exceptie de la prevederile alin. (1) si (5), in cazul contribuabililor care se dizolva cu lichidare, perioada cuprinsa intre prima zi a anului fiscal urmator celui in care a fost deschisa procedura lichidarii si data inchiderii procedurii de lichidare se considera un singur an fiscal.
Art.41.(16) Persoanele juridice care se dizolva cu lichidare, potrivit legii, au obligatia sa depuna declaratia anuala de impozit pe profit pentru perioada prevazuta la art. 16 alin. (6) si sa plateasca impozitul pe profit aferent pana la data depunerii situatiilor financiare la organul fiscal competent.
Raspunsuri oferit in 2023 de catre specialistii site-ului Portalcodulfiscal.ro.
Testeaza si tu GRATUIT Portalcodulfiscal. Va invitam sa descoperiti avantajele consultantei specializate! ACCES NELIMITAT la peste 70.000 de spete rezolvate. Detalii AICI >>>>