
Raportul Special
realizat de specialisti
Ceea ce se intampla acum cu mediul de afaceri seamana extrem de mult cu ce se intampla in 2008, exact inainte de izbucnirea crizei. Semnale de alarma sunt deja trase de experti in domeniu care subliniaza ca aceste similitudini se refera inclusiv la cresterea economica record alimentata de consum si la majorarea deficitului fiscal.
"Desi tabloul macroeconomic prezent este similar cu cel din anul 2008, mediul de afaceri local prezinta cinci diferente majore: o colectare mult mai lenta a facturilor, concentrarea mai ridicata a veniturilor, profiturilor si lichiditatilor in randul companiilor mari (desi pierderile sunt mai raspandite in randul tuturor companiilor), scaderea gradului de capitalizare, reducerea capitalului de lucru (care a devenit chiar usor negativ la finalul anului 2016) si un mediu de afaceri mai embrionar si mai putin activ (cu o experienta mai scazuta). In esenta, vorbim despre un mediu de afaceri mai slab capitalizat (mai indatorat), polarizat, neexperimentat, vulnerabil (cu o capacitate de autofinantare mai redusa) si mai expus in fata efectului de contagiune (domino) de propagare a riscului comercial (insolventa clientilor). Nu vad cum un asemenea mediu de afaceri poate gestiona mai bine o eventuala criza internationala, comparativ cu ceea ce s-a intamplat in anul 2008", a declarat Iancu Guda, Presedinte AAFBR (Asociatia Analistilor Financiar-Bancari din Romania) si Lector IBR (Institutul Bancar Roman), pentru sursa amintita mai sus.
In prezent avem, aminteste acesta, o datorie publica de doua ori mai mare in PIB, forta de munca mai redusa, diminuarea la jumatate a investitiilor publice si nivelul investitiilor straine direste de aproximativ patru ori mai mici (reducerea capitalului si fortei de munca disponibile plafonand nivelul cresterii economice potentiale).
In ce priveste mediul de afaceri se remarca, potrivit aceleiasi surse, 5 elemente negative:
- o crestere a duratei medii de colectare a creantelor companiilor, de la 60 zile (2008) la 105 zile (anul 2016), fapt care face ca firmele sa fie mai interdependente si ca simple intarzieri de plati sa afecteze mult mai mult un business.
- o subtiere a paturii de mijloc si un grad de concentrare mai mare in randul companiilor de top din perspectiva veniturilor, profiturilor si a lichiditatii.
PortalContabilitate ro - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Manual de politici contabile - Stick USB
- o scadere a capitalizarii care implica o crestere a gradului de indatorare si, deci, o vulnerabilitate mai mare a firmeor de finantarea externa si conditiile aferente acesteia.
- capitalul de lucru consolidat la nivelul mediului de afaceri a devenit negativ. Capitalul de lucru reprezinta diferenta dintre activele circulante (cele mai lichide active detinute de companii) si datoriile pe termen scurt (care trebuiesc rambursate sub un an).
- mediul de afaceri este mai tanar si lipsit de experienta. Numarul companiilor active in Romania care au intrat in insolventa in perioada 2008-2016 a fost de 166.000, la care se mai adauga aproximativ 850.000 de companii radiate, dizolvate sau suspendate.
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Articole similare
Noua revolutie fiscala, propusa de Guvern, a creat panica in MEDIUL DE AFACERIIn atentia firmelor: Prima competitie de proiecte sustenabile romanestiStart in afaceri infiintate de tineri! Incepe Programul pentru dezvoltarea abilitatilor antreprenoriale in randul tinerilorProgramul pilot de reducere a TVA-ului la paine se lanseaza in Conferinta Nationala a BrutarilorE nevoie de o adaptare a masurilor pentru a fi eficienta impotriva evaziunii fiscaleUltimele articole
Ce taxe plateste un SRL in 2025 si reglementari cheieSarbatorim impreuna: Rentrop&Straton, liderul informatiilor specializate din Romania, implineste 30 de ani!Situatii financiare pentru 2024. Modificari importante aduse prin Ordinul 107/2025Amenzile pentru e-TVA, PROROGATE pana pe 30 iunie 2025Calendrul vesel 2025 (contabilitate si HR)! Cadoul IDEAL pentru clienti, colaboratori si angajatiArticole similare
Constituirea Comisiei de autorizare a imprumuturilor localeRitmul politicilor fiscale, inca haotic, in plina CRIZA FINANCIARARomanii cumpara mai putine carti ca sa aiba bani de mancareSolutii fiscal-contabile pentru antreprenorii implicati in actvitati de transport si logisticaO solutie disperata: dispar banii din conturile cetatenilor cand statul nu mai are fonduriUltimele articole
Cum iti alegi creditul potrivit. Sfaturi utileContabilitatea operatiunilor de transport si logistica. Solutii pentru iesirea accelerata din criza a antreprenorilor implicati in aceste activitatiMasuri fiscale URGENTE pentru a depasi starea de criza, explicate de specialistul fiscal Ionut JingaDocumentele pentru autorizarea contractarii sau garantarii unei finantari rambursabile -modificate (Proiect de Hotarare)Juergen Schunn: doar 20% dintre firmele infiintate in 1990 mai exista si astaziArticole similare
Plan de reorganizare confirmat prin sentinta judecatoreasca. Cum stabilim deductibilitatea cheltuielilor?Regimul fiscal al societatilor civile profesionale cu raspundere limitata (S.P.R.L.) ? forme de organizare ale practicienilor in INSOLVENTA - apr. 2008Programul Kogalniceanu, o noua transa: 1.200 milioane leiSAF-T: Persoanele care NU transmit D406 pana pe 31 martie 2022, pentru a doua raportare, beneficiaza de o perioada de gratieCe conditii trebuie sa indeplineasca persoanele fizice si juridice daca vor sa beneficieze de amanarea platii ratelorUltimele articole
Criteriile pentru evaluarea riscului fiscal ridicat, puse in dezbatere de ANAFSAF-T in 2025. Noi entitati vor fi SCUTITE de la obligatia depunerii D406Procedura de aplicare a amnistiei fiscale, modificata din nou prin Ordinul 6438/2024. Ce schimbari intra in vigoareAmnistie fiscala 2024: Contribuabilii trebuie sa depuna cererile pana pe 25 noiembrieCasare mijloace fixe. Reglementari cheie si studii de caz utileSfaturi de la experti
Plata despagubiri asociat decedat
Intrebare: Ca urmare a decesului unui asociat, in baza prevederilor actului constitutiv, s-a stabilit diminuarea capitalului social, proportional cu partile sociale detinute de defuncta si despagubirea sotului mostenitor. La data decesului,...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Concediu fara salariu. Microintreprindere
Intrebare: Societatea are 2 salariati, unul cu norma intreaga si salariu minim si unul cu ore lucrate pe luna. Cel cu norma intreaga are 3-4 zile lunar de concediu de odihna (CFP) timp de trei luni, iar veniturile lunare brute ale celor doi...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA