Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Rectificarea bugetara, publicata in Monitorul Oficial: Evolutia principalilor indicatori macroeconomici

04-Dec-2019
977

UPDATE, 4 decembrie

Ordonantele pentru ultima rectificare bugetara pe anul 2019 au fost publicate vineri, 29 noiembrie, in Monitorul Oficial - OUG 71/2019 si OUG 72/2019, dupa ce Guvernul a aprobat in sedinta de joi - 28 noiembrie- proiectul de rectificare bugetara pe anul 2019.


Florin Citu, ministrul finantelor, a declarat ca a trecut in document un deficit bugetar pentru acest an de 4,4%. Initial, Guvernul anuntase ca va fi un deficit de 4,3%.

In urma rectificarii bugetare, cele mai mari sume de bani vor fi folosite pentru decontarea concediilor medicale, pentru proiecte PNDL si pentru pensii, alocatii de stat si indemnizatii pentru persoane cu handicap.

Ministrul Finantelor Publice a mai anuntat ca pana la sfarsitul anului toate companiile care au raport favorabil pentru returnarea TVA isi vor primi banii.

Articolul initial

Ministerul Finantelor Publice a pus in dezbatere publica doua proiecte de Ordonanta: cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 2019 si pentru rectificarea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2019. 

In Nota de fundamentare care insoteste Proiectul de Ordonanta pentru rectificarea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2019 este prezentata evolutia principalilor indicatori macroeconomici care stau la baza celei de-a doua rectificari bugetare pe anul 2019.

In cele ce urmeaza redam un extras din Nota de fundamentare, legat de evolutia principalilor indicatori macroeconomici care stau la baza celei de-a doua rectificari bugetare pe anul 2019:

>> Conform datelor publicate de Institutul National de Statistica, cresterea economica in primele noua luni ale anului a fost de 4,0%. In primul semestru economia a avansat cu 4,6% comparativ cu perioada similara din 2018, insa evolutiile mai putin favorabile din urmatoarele luni observate in activitatile din agricultura si industrie au condus la decelerarea cresterii la 3,0% in trimestrul al treilea. In aceste conditii, se estimeaza o crestere economica de 4,0%, fata de o crestere economica de 5,5% avuta in vedere la prima rectificare, pentru anul 2019. In conditiile unui deflator PIB de 6,0%, conduce la o valoare nominala a produsului intern brut de 1040,8 miliarde lei, fata de 1031,0 miliarde lei cat s-a avut in vedere la prima rectificare bugetara.

>> Datele statistice disponibile la nivelul semestrului I indica, pe partea ofertei, rolul dominant al serviciilor, cu o contributie reprezentand peste 70% din cresterea economica, respectiv de 3,3 puncte procentuale. In cadrul serviciilor se evidentiaza cresterile din ramurile: „informatii si comunicatii” 9,9%; „activitati de spectacole, culturale si recreative” 9%; „activitati profesionale si de servicii suport” 7,8%; „comert, transport, hoteluri si restaurante” 5,7%. Impozitele nete pe produs s-au majorat cu 8,5%, ceea ce a insemnat o contributie la cresterea reala de 0,8 puncte procentuale.

>> Pe latura cererii, consumul privat si-a mentinut pozitia de factor determinant al cresterii economice in primul semestru, cu o contributie de 3,8 puncte procentuale, fiind urmat de formarea bruta de capital fix (2,4 puncte procentuale), stimulata de avansul cererii din sectorul constructiilor. Consumul guvernamental (care include consumul individual si consumul colectiv al administratiei publice) s-a majorat cu 6,0%, ca urmare a cresterii cu 11,6% in trimestrul al doilea 2019 comparativ cu trimestrul corespunzator din 2018. In acelasi timp, variatia stocurilor a inregistrat o contributie negativa de 1 procent, datorita amplificarii inclinatiei populatiei spre consum si prestarea de servicii, precum si exportului de cereale.

>> In trimestrul al treilea s-au evidentiat mai multe elemente vulnerabile in formarea produsului intern brut ca urmare a tendintei descendente observata in cursul anului, pana la rate negative, ale industriei si agriculturii, alaturi de o usoara incetinire a consumului.

>> Temperarea cresterii economice in a doua parte a anului a fost insotita de atenuarea treptata a dinamicii efectivului de salariati, care a coborat, in termeni anuali, la 0,8% in septembrie 2019 fata de septembrie 2018, nivel inferior celui de 1,6% inregistrat in decembrie 2018. La randul sau, castigul salarial mediu brut si-a mentinut ritmul de crestere ridicat, dar in scadere pe parcursul anului pana la 12,5% in septembrie 2019 fata de septembrie 2018, comparativ cu o dinamica de 16,8% in ianuarie. Astfel, o temperare a ritmului sumelor salariale brute s-a regasit si in incasari bugetare mai reduse din contributii de asigurari sociale si impozit pe venit.

>> Estimarile pentru anul 2019 vizeaza o revizuire in jos a cresterilor atat pentru numarul mediu de salariati, la 2,0% fata de 3,4% in varianta prognozei de primavara, cat si pentru castigul salarial mediu brut, la 13,5% fata de 14,7% in varianta precedenta.

>> In primele noua luni ale anului 2019, volumul productiei industriale a scazut cu 1,5% fata de aceeasi perioada a anului anterior, intr-un context in care si la nivel european s-au inregistrat scaderi (-0,6% media UE). Decelerarea productiei industriale s-a accentuat in trimestrul III comparativ cu trimestrul III 2018 (-3,6%) datorita diminuarii cererii externe si a slabirii in competitivitate a activitatilor producatoare de bunuri de consum. Pierderi de ritm s-au inregistrat in principalele ramuri exportatoare, printre care amintim fabricarea autovehiculelor de transport rutier (-2,2%) si masini, utilaje si echipamente (-3,2%).

>> Exporturile de bunuri s-au majorat moderat cu 2,0% in primele 9 Iuni ale anului 2019 fata de aceeasi perioada a anului anterior, insumand 51,8 mld. euro. Aceasta evolutie s-a datorat contractiei cererii externe a principalilor parteneri comerciali, in special Germania. Valoarea expedierilor intra-comunitare de bunuri a crescut cu 2%, ponderea exportului destinat statelor UE in total exporturi reprezentand 76,7%. Importurile de bunuri s-au majorat cu 5,1%, comparativ cu aceeasi perioada a anului 2018 cand majorarea a fost de 9,6%. Pe zona intra de provenienta a bunurilor, valoarea importurilor a fost de 47,7 mld. euro, reprezentand 74,6% din totalul achizitiilor.

>> Situatia externa a fost marcata de tendinta de majorare a deficitului contului curent al balantei de plati pana la 8,1 mld. euro in primele 9 luni, cu 19,2% fata de perioada similara a anului precedent, iar ponderea acestuia in PIB a urcat marginal cu circa 0,3 puncte procentuale.

>> Inflatia anuala si-a continuat trendul descendent din ultimele luni ajungand la 3,4%, dupa ce in iulie atinsese o valoare de 4,12%. In luna octombrie 2019 fata de luna anterioara, preturile de consum au inregistrat o crestere de 0,43%, influentata de majorarea preturilor marfurilor alimentare (0,70%). In acelasi timp, presiunile exercitate de evolutia preturilor marfurilor nealimentare si de tarifele la servicii au fost modeste, acestea majorandu-se cu 0,32% si respectiv 0,25%. In primele 10 luni ale anului 2019 comparativ cu perioada corespunzatoare anului anterior, preturile de consum s-au majorat cu 3,81% cu 0,05 puncte procentuale sub cresterea inregistrata in primele 9 luni. Aceasta evolutie s-a datorat in principal majorarii la categoria marfuri alimentare (+4,63%). O contributie importanta a avut-o si deprecierea nominala a monedei nationale in perioada ianuarie-octombrie, care a fost de 1,8%. 

Proiectul de Ordonanta poate fi descarcat de AICI >>

Nota de fundamentare poate fi descarcata de AICI >>

 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Rectificarea bugetara, publicata in Monitorul Oficial: Evolutia principalilor indicatori macroeconomici":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Modificari in Codul Fiscal 2020 - 10 Politici si Proceduri Contabile actualizate la zi

Atentie contabili!

Codul Fiscal s-a modificat in 2020!‚Äč

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificari in Codul Fiscal 2020 - 10 Politici si Proceduri Contabile actualizate la zi


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!



Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

© 2007 - 2020 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Codul Fiscal s-a modificat in 2020!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Modificari in Codul Fiscal 2020 - 10 Politici si Proceduri Contabile actualizate la zi

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016