Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

A fost publicat calendarul programelor prin care firmele pot obtine fonduri europene nerambursabile in 2023

17-Feb-2023
3000
A fost publicat calendarul programelor prin care firmele pot obtine fonduri europene nerambursabile in 2023

Ministerul Investitiilor si Fondurilor Europene a publicat recent, pe site-ul oficial calendarul fondurilor europene pe anul 2023. Acesta contine toate programele prin care firmele pot obtine fonduri europene nerambursabile.

MIPE reaminteste urmatoarele:

-Anul acesta urmeaza sa fie lansate, prin Politica de Coeziune si Planul National de Redresare si Rezilienta, 534 de apeluri de proiecte, in valoare de 40 miliarde de euro.

-Printre obiectivele urmarite la nivel national in urma lansarii apelurilor din Politica de Coeziune 2021-2027 se numara 632 km de drumuri noi sau reabilitate, 6.977 km conducte noi sau optimizate pentru reteaua de apa si canalizare, 7 spitale judetene noi sau reabilitate si sali noi de clasa pentru 128.000 de elevi.

-PNRR aduce atat investitii in infrastructura, pentru digitalizarea spitalelor si eficienta energetica a cladirilor, cat si investitii pentru domeniul social, ce vizeaza sprijinirea persoanelor cu dizabilitati, integrarea pe piata muncii a persoanelor din medii defavorizate si realizarea de centre pentru varstnici.

 

In 2022, Romania a primit aprobarea Acordului de Parteneriat si a tuturor celor 16 programe aferente Politicii de Coeziune 2021-2027, care aduc Romaniei 46 de miliarde de euro. De asemenea, simultan, implementeaza Planul National de Redresare si Rezilienta, in cadrul caruia sunt disponibile resurse in cuantum total de 29,2 miliarde, alocate pe cele 15 componente, transpuse prin mai multe reforme si investitii.

 

  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Operatiuni scutite de taxa fara drept de deducere O asociatie psihologica organizeaza cursuri de formare profesionala de lunga durata in psihoterapie. Scopul si obiectivele asociatiei, conform statut, sunt: elaborarea si...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Masuri de simplificare Societate comerciala, platitoare de TVA, doreste sa vanda un teren intravilan construibil la o alta societate, si ea platitoare de TVA. Este obligatoriu taxare inversa sau se poate...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Impozit suplimentar pe cifra de afaceri Societate care comercializeaza combustibil (tip PECO), in ce conditii are obligatia de plata impozitului suplimentar pe cifra de afaceri (ICAS)? Mai este valabil plafonul de...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Taxare inversa revanzare deseu Am lamurit problema cu clientul din Polonia, factura catre el va fi pe intreaga cantitate achizitionata de mine din Ro. Am alta situatie: unii dintre furnizorii de la care cumpar...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Perioada de suspendare expirata, depunere D406 Va rog frumos sa-mi spuneti daca pentru societate suspendata la Registrul Comertului pentru care s-au depasit cei trei ani de suspendare, se depune declaratia SAF-T. Va...citeste mai mult

Programele prevad alocari financiare aferente unor investitii de importanta strategica pentru Romania si, in acest context, procedurile de accesare a fondurilor trebuie sa fie adaptate la nevoile reale ale beneficiarilor astfel incat sa fie asigurat accesul facil si flexibil al acestora la fondurile externe nerambursabile.

 

Tocmai de aceea, absenta unui cadru predictibil al lansarilor apelurilor de proiecte creeaza un grad ridicat de imprevizibilitate cu privire la perioadele estimate pentru implementarea efectiva a proiectelor si aduce consecinte negative in ceea ce priveste planificarea si accesarea fondurilor europene.

 

Pentru a preintampina o astfel de situatie, MIPE lanseaza un calendar consolidat al apelurilor de proiecte in 2023, pentru programele cu finatare din fonduri europene, care sa permita o corelare a diferitelor surse, atat din Politica de Coeziune 2021-2027, cat si din PNRR. Acesta este disponibil AICI.

 

„Fie ca vorbim despre proiecte de infrastructura atat de necesare Romaniei pentru dezvoltare pe termen lung, fie ca vorbim de marile servicii publice de educatie si sanatate, fie ca aducem in discutie mediul de afaceri sau investitiile in resursele umane, toate acestea sunt dovezi clare ca fondurile europene nu lasa pe nimeni in urma. Suntem intr-un moment in care avem oportunitati istorice si avem ocazia unui nou inceput. Iar pentru a valorifica aceste oportunitati la maxim trebuie sa avem grija ca greselile trecutului sa nu se repete. Asta inseamna transparenta si asigurarea predictibilitatii, printr-un calendar de lansari la nivel de program pentru beneficiari, astfel incat sa se previna eventuale suprapuneri de apeluri cu aceeasi tematica in perioade similare de timp. Este un pas firesc, din respect pentru toti actorii implicati, pentru ca orice beneficiar din tara sa poata verifica unde si cand se lanseaza un apel de proiecte, ce trebuie sa urmareasca si cum poate accesa fondurile europene. Aceasta resursa vitala pe care o avem la dispozitie a parut de multe ori o himera, tocmai de aceea, prin masurile pe care le pregatim, vrem sa fim siguri ca in anii ce ii avem in fata vom aduce banii europeni aproape de oameni”, a transmis ministrul Marcel Bolos.

 

Anul 2023: 534 de apeluri, in valoare de 40 miliarde de euro

Pentru Politica de Coeziune 2021-2027 sunt disponibile finantari in valoare totala de 46 miliarde de euro Euro, pentru cele 16 programe aprobate penru perioada de programare 2021-2027 (8 programe nationale si 8 programe regionale).

 

In Politica de Coeziune 2021-2027 vom avea in 2023 un numar de 490 de apeluri de proiecte, in valoare de 36,4 miliarde de euro. O prezentare a acestora, cu valori si obiective de investitii, este disponibila AICI.

 

In Planul National de Redresare si Rezilienta vor fi 44 de apeluri de proiecte, in valoare de 4,27 miliarde de euro. O prezentare a acestora, cu valori si obiective de investitii, este disponibila AICI.

 

In ceea ce priveste Politica de Coeziune, 246 de apeluri, in valoare de 16,4 miliarde de euro, vizeaza autoritatile publice locale, pentru infrastructura de transport, educatie si sanatate.

 

Sinergie intre infrastructura si sprijin direct pentru oameni

Printre obiectivele urmarite la nivel national in urma lansarii acestor apeluri se numara 632 km de drumuri noi sau reabilitate, 6.977 km conducte noi sau optimizate pentru reteaua de apa si canalizare, 7 spitale judetene noi sau reabilitate si sali noi de clasa pentru 128.000 de elevi.

 

De asemenea, pentru mediul de afaceri sunt pregatite 139 de apeluri, in valoare de 6,1 miliarde de euro.

 

In ceea ce priveste PNRR, vor fi atat investitii in infrastructura, pentru digitalizarea spitalelor si eficienta energetica a cladirilor, cat si investitii pentru domeniul social, ce vizeaza sprijinirea persoanelor cu dizabilitati, integrarea pe piata muncii a persoanelor din medii defavorizate si realizarea de centre pentru varstnici.

 

Necesitatea unui calendar consolidat al apelurilor de proiecte

„Planificarea si respectarea calendarului asumat de catre autoritatile de management este o prioritate si premisa principala a Guvernului Romaniei. Astfel, se asigura posibilitatea pregatirii din timp a proiectelor si atingerea tintelor pentru absorbtia fondurilor europene nerambursabile”, a completat ministrul Marcel Bolos.

 

Realizarea demersurilor la nivelul fiecarei autoritati de management pentru imbunatatirea planificarii interventiilor la nivel de program va asigura transparenta si predictibilitate in ceea ce priveste accesarea fondurilor europene. Astfel, va exista suficient timp pentru implementarea in bune conditii a proiectelor si pentru aplicarea prevederilor referitoare la achizitiile publice, a cerintelor de eligibilitate si pentru realizarea indicatorilor de realizare si de rezultat asumati la nivel de program.

 

Mai mult, se va asigura un nivel ridicat de absorbtie si a unui management adecvat al riscului de dezangajare, la nivelul fiecarei autoritati de management este necesara lansarea de apeluri care sa acopere cea mai mare parte a alocarilor pentru fiecare dintre cele 16 programe.

 

De asemenea, realizarea demersurilor la nivelul fiecarui coordonator de reforma si/sau investitie pentru imbunatatirea planificarii interventiilor la nivel de componenta gestionata din PNRR, prin respectarea calendarului de elaborare al ghidurilor solicitantului, respectiv lansarii apelurilor de proiecte, asigura conditiile pentru indeplinirea tintelor si jaloanelor asumate si este de maxima importanta, intrucat acest lucru poate influenta aprobarea cererilor de plata aferente.

 

In plus, publicarea Ghidurilor Solicitantului, in consultare publica, anterior deschiderii apelului de proiecte, constituie o cerinta esentiala pentru respectarea principiilor aplicabile fondurilor alocare programelor aferente Politicii de Coeziune si PNRR: predictibilitate, transparenta si parteneriat.

 

Tot pentru facilitarea accesului la fonduri europene, Ministerul Investitiilor si Proiectelor Europene a publicat in consultare un proiect de ordonanta de urgenta menit sa raspunda nevoii de simplificare si de abordare unitara in procesul de implementare a Politicii de coeziune 2021-2027, care cuprinde un numar dublu de programe si introduce in sistemul de management si control, atat autoritati din cadrul administratiei publice centrale, precum si, urmare a procesului de descentralizare, autoritati de management instituite in cadrul agentiilor de dezvoltare regionala care gestioneaza programele regionale.


Sursa: MIPE

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?



MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?






Sfaturi de la experti

  • Compensare IMCA

    Intrebare: Compensarea o fac la nivelul impozitului pe profit, adica 566.104 lei si platesc diferenta sau o aplic la intreaga suma IMCA de 712.500 lei (o scad din soldul debitor la contul 441)? Mentionez ca efectuez plati anticipate...
    vezi AICI raspunsul specialistilor <<

  • Detasare personal

    Intrebare: Initial, erau trimisi in delegatie, insa am avut control de la ITM si acestia mi-au spus sa ii inregistrez in detasare, nu in delegatie, deoarece este considerata o detasare transnationala. Conform Legii 16/2017 (art. 5 alin. 2...
    vezi AICI raspunsul specialistilor <<



Subiectele saptamanii

  • Distribuire dividende. Se pot plati dividendele INAINTE sa fie depus Bilantul la ANAF?

    • Distribuirea si plata dividendelor este una dintre cele mai importante probleme fiscale ale contribuabililor. Iar in acest articol vom vedea daca se poate face plata dividendelor in cazul in care Bilantul a fost aprobat AGA, dar nu a fost transmis la ANAF. Avem cazul urmator. In data de 12.03.2025 s-au semnat actele necesare arhivei pentru Bilantul Contabil la 31.12.2024. AGA a decis ca intreg profitul aferent an 2024 sa fie repartizat asociatilor sub forma de dividende. Bilantul aferent an 2024...» citeste mai departe aici

  • Controale antifrauda. Au dreptul inspectorii sa efectueze perchezitii personale (posete, vestiare)?

    • Un contribual se intreaba daca in cazul unui control tematic/inopinat, inspectorii de la ANAF − SERVICIUL ANTIFRAUDa au dreptul de a cauta in tot magazinul dupa ce doresc ei? Au dreptul sa te puna sa scoti din buzunare tot ce ai, sa-ti controleze poseta si vestiarul? Specialistul ne spune ca in cadrul activitatii de control antifrauda desfasurate de Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF), functionarii publici ai Directiei Generale Antifrauda Fiscala au atributii specifice...» citeste mai departe aici

  • Declaratia D394. Cum poate fi rectificata pentru a NU mai exista sume in plus in D300

    • Intocmirea declaratiilor fiscale este o problema pe care toti contribuabilii trebuie sa o trateze cu seriozitate. Insa uneori apar greseli, omisiuni sau alte erori pe care le observam mult prea tarziu, cand formularele sunt deja transmise. In cazul de astazi vom vedea cum trebuie sa procedati pentru a rectifica D394, astfel incat sa nu mai existe sume in plus in D300. Avem cazul unui contribuabil care a refacut contabilitatea din 2023 pana in 2024, iar la intocmirea declaratiei D300...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016