Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

A fost publicat calendarul programelor prin care firmele pot obtine fonduri europene nerambursabile in 2023

17-Feb-2023
3362
A fost publicat calendarul programelor prin care firmele pot obtine fonduri europene nerambursabile in 2023

Ministerul Investitiilor si Fondurilor Europene a publicat recent, pe site-ul oficial calendarul fondurilor europene pe anul 2023. Acesta contine toate programele prin care firmele pot obtine fonduri europene nerambursabile.

MIPE reaminteste urmatoarele:

-Anul acesta urmeaza sa fie lansate, prin Politica de Coeziune si Planul National de Redresare si Rezilienta, 534 de apeluri de proiecte, in valoare de 40 miliarde de euro.

-Printre obiectivele urmarite la nivel national in urma lansarii apelurilor din Politica de Coeziune 2021-2027 se numara 632 km de drumuri noi sau reabilitate, 6.977 km conducte noi sau optimizate pentru reteaua de apa si canalizare, 7 spitale judetene noi sau reabilitate si sali noi de clasa pentru 128.000 de elevi.

-PNRR aduce atat investitii in infrastructura, pentru digitalizarea spitalelor si eficienta energetica a cladirilor, cat si investitii pentru domeniul social, ce vizeaza sprijinirea persoanelor cu dizabilitati, integrarea pe piata muncii a persoanelor din medii defavorizate si realizarea de centre pentru varstnici.

 

In 2022, Romania a primit aprobarea Acordului de Parteneriat si a tuturor celor 16 programe aferente Politicii de Coeziune 2021-2027, care aduc Romaniei 46 de miliarde de euro. De asemenea, simultan, implementeaza Planul National de Redresare si Rezilienta, in cadrul caruia sunt disponibile resurse in cuantum total de 29,2 miliarde, alocate pe cele 15 componente, transpuse prin mai multe reforme si investitii.

 

Programele prevad alocari financiare aferente unor investitii de importanta strategica pentru Romania si, in acest context, procedurile de accesare a fondurilor trebuie sa fie adaptate la nevoile reale ale beneficiarilor astfel incat sa fie asigurat accesul facil si flexibil al acestora la fondurile externe nerambursabile.

 

Tocmai de aceea, absenta unui cadru predictibil al lansarilor apelurilor de proiecte creeaza un grad ridicat de imprevizibilitate cu privire la perioadele estimate pentru implementarea efectiva a proiectelor si aduce consecinte negative in ceea ce priveste planificarea si accesarea fondurilor europene.

 

Pentru a preintampina o astfel de situatie, MIPE lanseaza un calendar consolidat al apelurilor de proiecte in 2023, pentru programele cu finatare din fonduri europene, care sa permita o corelare a diferitelor surse, atat din Politica de Coeziune 2021-2027, cat si din PNRR. Acesta este disponibil AICI.

 

„Fie ca vorbim despre proiecte de infrastructura atat de necesare Romaniei pentru dezvoltare pe termen lung, fie ca vorbim de marile servicii publice de educatie si sanatate, fie ca aducem in discutie mediul de afaceri sau investitiile in resursele umane, toate acestea sunt dovezi clare ca fondurile europene nu lasa pe nimeni in urma. Suntem intr-un moment in care avem oportunitati istorice si avem ocazia unui nou inceput. Iar pentru a valorifica aceste oportunitati la maxim trebuie sa avem grija ca greselile trecutului sa nu se repete. Asta inseamna transparenta si asigurarea predictibilitatii, printr-un calendar de lansari la nivel de program pentru beneficiari, astfel incat sa se previna eventuale suprapuneri de apeluri cu aceeasi tematica in perioade similare de timp. Este un pas firesc, din respect pentru toti actorii implicati, pentru ca orice beneficiar din tara sa poata verifica unde si cand se lanseaza un apel de proiecte, ce trebuie sa urmareasca si cum poate accesa fondurile europene. Aceasta resursa vitala pe care o avem la dispozitie a parut de multe ori o himera, tocmai de aceea, prin masurile pe care le pregatim, vrem sa fim siguri ca in anii ce ii avem in fata vom aduce banii europeni aproape de oameni”, a transmis ministrul Marcel Bolos.

 

Anul 2023: 534 de apeluri, in valoare de 40 miliarde de euro

Pentru Politica de Coeziune 2021-2027 sunt disponibile finantari in valoare totala de 46 miliarde de euro Euro, pentru cele 16 programe aprobate penru perioada de programare 2021-2027 (8 programe nationale si 8 programe regionale).

 

In Politica de Coeziune 2021-2027 vom avea in 2023 un numar de 490 de apeluri de proiecte, in valoare de 36,4 miliarde de euro. O prezentare a acestora, cu valori si obiective de investitii, este disponibila AICI.

 

In Planul National de Redresare si Rezilienta vor fi 44 de apeluri de proiecte, in valoare de 4,27 miliarde de euro. O prezentare a acestora, cu valori si obiective de investitii, este disponibila AICI.

 

In ceea ce priveste Politica de Coeziune, 246 de apeluri, in valoare de 16,4 miliarde de euro, vizeaza autoritatile publice locale, pentru infrastructura de transport, educatie si sanatate.

 

Sinergie intre infrastructura si sprijin direct pentru oameni

Printre obiectivele urmarite la nivel national in urma lansarii acestor apeluri se numara 632 km de drumuri noi sau reabilitate, 6.977 km conducte noi sau optimizate pentru reteaua de apa si canalizare, 7 spitale judetene noi sau reabilitate si sali noi de clasa pentru 128.000 de elevi.

 

De asemenea, pentru mediul de afaceri sunt pregatite 139 de apeluri, in valoare de 6,1 miliarde de euro.

 

In ceea ce priveste PNRR, vor fi atat investitii in infrastructura, pentru digitalizarea spitalelor si eficienta energetica a cladirilor, cat si investitii pentru domeniul social, ce vizeaza sprijinirea persoanelor cu dizabilitati, integrarea pe piata muncii a persoanelor din medii defavorizate si realizarea de centre pentru varstnici.

 

Necesitatea unui calendar consolidat al apelurilor de proiecte

„Planificarea si respectarea calendarului asumat de catre autoritatile de management este o prioritate si premisa principala a Guvernului Romaniei. Astfel, se asigura posibilitatea pregatirii din timp a proiectelor si atingerea tintelor pentru absorbtia fondurilor europene nerambursabile”, a completat ministrul Marcel Bolos.

 

Realizarea demersurilor la nivelul fiecarei autoritati de management pentru imbunatatirea planificarii interventiilor la nivel de program va asigura transparenta si predictibilitate in ceea ce priveste accesarea fondurilor europene. Astfel, va exista suficient timp pentru implementarea in bune conditii a proiectelor si pentru aplicarea prevederilor referitoare la achizitiile publice, a cerintelor de eligibilitate si pentru realizarea indicatorilor de realizare si de rezultat asumati la nivel de program.

 

Mai mult, se va asigura un nivel ridicat de absorbtie si a unui management adecvat al riscului de dezangajare, la nivelul fiecarei autoritati de management este necesara lansarea de apeluri care sa acopere cea mai mare parte a alocarilor pentru fiecare dintre cele 16 programe.

 

De asemenea, realizarea demersurilor la nivelul fiecarui coordonator de reforma si/sau investitie pentru imbunatatirea planificarii interventiilor la nivel de componenta gestionata din PNRR, prin respectarea calendarului de elaborare al ghidurilor solicitantului, respectiv lansarii apelurilor de proiecte, asigura conditiile pentru indeplinirea tintelor si jaloanelor asumate si este de maxima importanta, intrucat acest lucru poate influenta aprobarea cererilor de plata aferente.

 

In plus, publicarea Ghidurilor Solicitantului, in consultare publica, anterior deschiderii apelului de proiecte, constituie o cerinta esentiala pentru respectarea principiilor aplicabile fondurilor alocare programelor aferente Politicii de Coeziune si PNRR: predictibilitate, transparenta si parteneriat.

 

Tot pentru facilitarea accesului la fonduri europene, Ministerul Investitiilor si Proiectelor Europene a publicat in consultare un proiect de ordonanta de urgenta menit sa raspunda nevoii de simplificare si de abordare unitara in procesul de implementare a Politicii de coeziune 2021-2027, care cuprinde un numar dublu de programe si introduce in sistemul de management si control, atat autoritati din cadrul administratiei publice centrale, precum si, urmare a procesului de descentralizare, autoritati de management instituite in cadrul agentiilor de dezvoltare regionala care gestioneaza programele regionale.


Sursa: MIPE

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Referat scoatere din evidenta clienti prescrisi si reglementari cheie

    • Scoaterea din evidenta a creantelor prescrise reprezinta o operatiune contabila delicata, care necesita respectarea unui cadru legal strict si parcurgerea unor etape procedurale obligatorii. Conform legii, eliminarea din registrele contabile a datoriilor si creantelor prescrise se poate realiza numai dupa efectuarea tuturor demersurilor legale pentru decontarea acestora . In acest articol va prezentam un model de Referat de scoatere din evidenta a clientilor prescrisi, intocmit conform...» citeste mai departe aici

  • Amnistie fiscala. Cum sa aplicati amnistia fiscala OUG 107/2024 pentru obligatii pe anul 2025

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum se aplica amnistia fiscala prevazuta de OUG 107/2024, mai ales atunci cand obligatiile suplimentare sunt stabilite prin decizii de impunere emise abia in anul 2025. In practica, apar numeroase dileme privind prescriptia, tratamentul fiscal al veniturilor neidentificate, dar si aplicarea cotei de 70% conform art. 117 din Codul fiscal. Avem acest caz concret. Administratorul unei societati comerciale primeste instiintare de control pe persoana fizica pentru...» citeste mai departe aici

  • Dividende in 2025. EXEMPLU concret de calculare pentru CASS

    • Calculul contributiei la asigurari sociale de sanatate (CASS) pentru veniturile din dividende ridica deseori intrebari pentru persoanele fizice care cumuleaza mai multe surse de venit. In acest context, contribuabilii se intreaba cum se determina plafonul anual si cum se calculeaza efectiv CASS-ul datorat. Avem acest caz concret. Daca am scos in anul 2025 in fiecare luna dividende de 10.000 lei, deci pe tot anul 120.000 lei. Constributia la CASS este de 12000 lei pe 25.05.2026? Mentionez ca sunt...» citeste mai departe aici

  • Lichidare societate. Cum sa declarati impozitul pe profit la 31 decembrie 2025

    • Inchiderea unei societati reprezinta un proces juridic si fiscal complex, care presupune parcurgerea unor etape clar reglementate. Un aspect esential il constituie modul de declarare a impozitului pe profit in perioada dizolvarii si lichidarii. Reglementarile fiscale stabilesc termene si obligatii specifice pentru societatile aflate in proces de inchidere. In continuarea articolului vom prezinta cadrul general si obligatiile declarative aferente momentului de 31 decembrie 2025. Avem acest caz...» citeste mai departe aici

  • Monografie contabila echipament de lucru

    • Echipamentul de lucru reprezinta ansamblul de articole vestimentare pe care angajatorul le acorda angajatilor pentru desfasurarea activitatii profesionale. Echipamentul de lucru este diferit de echipamentul de protectie. In acest articol va prezentam reglementari cheie si monografia contabila pentru inregistrarea echipamentului de lucru. » citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016