Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Achizitie imobil cu TVA. Renuntare la TVA

05-Mai-2010
5054

Intrebare: Am achizitionat in anul 2010 o cladire de la o persaoana fizica in vederea inchirierii (operatiune pentru care societatea a optat pentru taxarea veniturilor din inchiriere cu TVA). Deasemenea pentru utilitatile care se refactureaza chiriasilor se deduce TVA.

In situatia in care (partial din imobil) chiriasul doreste sa se factureze chiria fara TVA (operatiune pentru care vom anula notificarea la finante) cum inregistram TVA-ul din facturile de utilitati si cum refacturam utilitatile pentru chiriasul respectiv si daca devenim persoana impozabila cu regim mixt cu obligatia sa calcum prorata la sfarsitul anului?

Aceeasi intrebare in situatia in care am achizitionat o cladire de la persoana juridica in ianuarie 2005 si am dedus TVA iar dupa 5 ani de inchiriere cu TVA, respectiv in februarie 2010 la renegociere se renunta la TVA (ANULARE OPTIUNE).

Care este influienta in declararea TVA-ului pe total societate?

Acest articol este preluat din Portal Contabilitate.ro
Singurul loc unde toate intrebarile isi gasesc raspuns.
Convinge-te CLICK AICI

Optimizarea fiscala. Solutii si avantaje pentru intreprinzatori
Optimizarea fiscala. Solutii si avantaje pentru intreprinzatori
Vezi detalii
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Vezi detalii
50 de umbre ale fiscalitatii
50 de umbre ale fiscalitatii
Vezi detalii

Raspuns: Pentru facturarea utilitatilor se aplica obligatoriu regimul normal de taxare, fara a fi conditionat de regimul de taxare al serviciilor de inchiriere a bunului imobil.

De altfel, prespun ca prin contractul de inchiriere s-au prevazut doua clauze distincte, din care una referitoare strict la inchiriere cu mentiunea "exclusiv TVA" si una cu privire la facturarea utilitatilor aferente spatiului inchiriat cu aceiasi mentiune "exclusiv TVA".

Aceasta mentiune impune colectarea lunara a TVA atat pentru chiria spatiului cat si pentru utilitatile aferente. in situatia in care se doreste schimbarea regimului de taxare al serviciului de inchiriere, recomandabil este fie sa reziliati contractul initial, fie sa incheiati un act aditional prin care sa stabiliti data de la care se aplica pentru chirie regimul de scutire fara drept de deducere a TVA. Deci, cele doua operatiuni trebuie privite separat, ca doua operatiuni distincte, fara a se conditiona reciproc.

In acest caz, chiar daca se renunta la utilizarea regimului de taxare aferent inchirierii cladirii, se exercita integral dreptul de deducere din facturile de utilitati facturate de catre diversi prestatori si se colecteaza obligatoriu TVA pentru facturarea acestora catre clienti.

Exercitarea dreptului pe baza de pro-rata pentru intreaga activitate a firmei nu este obligatorie, existand posibilitatea sa nu exercitati dreptul de deducere pentru anumite bunuri si servicii destinate cladirii, direct proportional cu suprafata inchiriata in regim de scutire.

Pentru a evita pro-rata, este suficienta organizarea unei evidente fiscale riguroase in care sa delimitati facturile primite pentru operatiuni scutite cu drept de deducere (s.d.d.) a TVA si facturile primite pentru operatiuni scutite fara drept de deducere a TVA (s.f.d.d.). Important este sa cunoasteti inca de la inceput destinatia fiecarei achizitii astfel incat:

- daca achizitia este aferenta operatiunii s.c.d.d. (inchirierea partiala in regim normal de taxare), sa exercitati dreptul de deducere a TVA;

- daca achizitia este aferenta operatiunii s.f.d.d. (inchirierea partiala in regim de scutire f.d.d.), sa nu exercitati dreptul de deducere a TVA si sa reintregiti costul bunurilor achizitionate sau a serviciilor cumparate;

La achizitii de bunuri si prestari de servicii aferente cladirii, nu se incadreaza utilitatile, ci eventualele lucrari de reparatii, amenajare sau modernizare a cladirii care este inchiriata partial in regim normal de taxare si partial in regim de scutire.

Referitor la cladirea achizitionata in anul 2005 pentru care s-a exercitat doar dreptul de deducere a TVA aferenta achizitiei, ar fi trebuit sa efectuati ajustarea acestei taxe numai in situatia in care v-ati fi aflat in cadrul perioadei de ajustare. Avand in vedere ca este o cladire veche care nu a mai suportat lucrari de modernizare si transformare pentru care ati exercitat dreptul de deducere, consider ca aceasta perioada a expirat deja in anul 2009 inclusiv.

Pentru cladirile vechi, in baza prevederilor cuprinse la articolul 149, 161 si punctul 83 din normele de aplicare, perioada de ajustare este de 5 ani calculata de la data de 1 ianuarie a anului in care a cladirea fost achizitionata.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Achizitie imobil cu TVA. Renuntare la TVA":
Rating:

Nota: 1.83 din 3 voturi
Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Noul Cod Fiscal a modificat legislatia. Amenzile sunt uriase!
Cititi si respectati noile reguli stabilite de lege

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"!


 



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Angajatorii, obligati sa modifice contractele de munca pentru transferul contributiilor. OUG nr. 82/2017
    • Guvernul a venit cu o noua modificare adoptata tacit si care obliga toti angajatorii din Romania sa modifice toate contractele de munca incepand de la 1 ianuarie 2018 pentru transferul contributiilor de la angajator la angajat. Mai mult, in intervalul 20 noiembrie - 20 decembrie 2017, toti angajatorii sunt obligati sa initieze negocieri colective pentru a pune in aplicare OUG 79/2017 prin care sunt transferate contributiile sociale de la angajator la salariat. Conform noilor modificari...» citeste mai departe aici

  • Scrisoare deschisa a profesionistilor independenti privind impozitarea drepturilor de autor si a activitatilor independente din 2018
    • Noi, semnatarii, ne declaram extrem de ingrijorati cu privire la ultimele modificari aduse Codului Fiscal prin ordonanta de urgenta 79/2017 si solicitam nemodificarea nivelului contributiilor sociale pentru sectorul independent - lucratori pe cont propriu si/sau persoane fizice autorizate (care insumeaza circa 2,1 milioane de persoane, marea majoritate activand in domenii neagricole), cei ce exercita profesii liberale sau care desfasoara alte tipuri de activitati independente. Pentru acesti...» citeste mai departe aici

  • Multinationalele rezidente fiscal vor depune formularul aprobat recent de ANAF
    • In Monitorul Oficial nr. 894 din 14 noiembrie 2017 a fost publicat Ordinul presedintelui ANAF nr. 3049 din 24 octombrie 2017 pentru aprobarea modelului si continutului formularului "Raportul pentru fiecare tara in parte". Potrivit art. 291^3 din Codul de procedura fiscala, o societate-mama finala a unui grup de intreprinderi multinationale care isi are rezidenta fiscala in Romania are obligatia sa depuna un raport pentru fiecare tara in parte, pentru fiecare an fiscal de raportare, in termen de...» citeste mai departe aici

  • Ce este autofactura si cand trebuie emisa
    • Autofactura este un document reglementat de Codul fiscal si normele metodologice de aplicare ce se utilizeaza doar in scopuri de TVA, ca document justificativ pentru taxa deductibila/colectata, dupa caz. O persoana impozabila din punct de vedere al TVA este obligata sa emita o autofactura in urmatoarele situatii: daca a depasit plafoanele pentru bunuri acordate in cadrul actiunilor de protocol, sponsorizare, de mecenat peste care acestea nu sunt considerate livrari de bunuri (art....» citeste mai departe aici

  • Mai multi bani la salarii si pensii, taieri de la investitii
    • Noi fonduri vor fi acordate pentru plata salariilor de stat si a pensiilor, conform celei de-a doua rectificari bugetare. In schimb, sunt reduse fondurile pentru investitii, indiferent de domeniu. In cadrul rectificarilor un rol important il joaca si plafoanele stabilite prin lege si care ajuta la construirea unui buget de stat echilibrat si nu permit, pe de alta parte, "sa fie mutate masiv cheltuieli dintr-o zona in alta", informeaza RFI. Aceeasi sursa explica faptul ca "plafoanele sunt impuse...» citeste mai departe aici

  • ROBOR a crescut si a atins un nou maxim
    • Conform datelor Bancii Nationale a Romaniei, indicele ROBOR la trei luni, in functie de care se calculeaza costul creditelor in lei cu dobanda variabila, a crescut din nou, joi, la 2,09%, de la 2,06%, Se mentioneaza, in plus, conform Mediafax, ca indicele la sase luni, utilizat in calculul dobanzilor la creditele ipotecare, s-a majorat la 2,19%, de la 2,17%, cat a fost cotat pe 15 noiembrie. Indicele ROBOR la noua luni, care reprezinta rata dobanzii platita la creditele in lei atrase de catre...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Aflati cum sa va aparati de amenzile uriase
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"