Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Achizitie imobil nedefalcat: cladire si teren. Tratament contabil si fiscal

08-Nov-2012
22264
Vom analiza mai jos cazul unei societati, neplatitoare de TVA, care achizitioneaza o cladire + teren de la o persoana fizica, achitarea urmand a se efectua prin credit bancar pe termen lung. S-a incheiat un contract de vanzare-cumparare in care nu se specifica defalcat valoarea cladirii si a terenului. Vom stabili astfel daca va fi nevoie de o evaluare pentru a stabili valorile pentru teren si cladire.

Totodata, vom vedea cum intocmim monografia contabila si daca amrotizarea este integral deductibila in conditiile in care cladirea va fi utilizata ca sediu social.

Deoarece la achizitia mijlocului fix au fost efectuate unele cheltuieli, vom vedea daca se va majora valoarea mijlocului fix.

Raspuns:

Conform art. 1650 din Noul Cod civil , contractul de vinzare incheiat in forma autentica (la notar) consfinteste transmiterea dreptului de proprietate de la vinzator la cumparator a unui bun, in schimbul unui pret, pe care cumparatorul se obliga sa-l plateasca.

Deci, la data inscrisa in contract se inregistreaza in contabilitatea cumparatorului achizitia imobilelor:

231 = 462 - cu valoarea integrala a imobilelor stabilita in contract, datorata vanzatorului
si 231 = 401 - cu taxele si onorariul facturate de notar

La art. 51 alin. (1) teza a doua din Reglementarile contabile aprobate prin OMFP 3055/2009 se prevede faptul ca in costul de achizitie al unui bun se cuprind si comisioanele, taxele notariale, cheltuielile cu obtinerea de autorizatii si alte cheltuieli nerecuperabile, atribuibile direct bunurilor respective.

Plata facturii catre notar:
401 = 5121 / 5311

Se utilizeaza contul 231 "Investitii in curs", deoarece la data contractului nu se cunosc valorile defalcate ale celor doua imobile. In Reglementarile contabile aprobate prin OMFP 3055/2009 , la art. 93 alin. (2) se precizeaza:

"Terenurile si cladirile sunt active separabile si sunt contabilizate separat, chiar atunci cind sunt achizitionate impreuna."

Tot in aceste reglementari, la art. 113 alin. (1), dar si in codul fiscal , la art. 24 alin. (4) litera a), se stabileste faptul ca terenurile nu se amortizeaza.

Ca urmare, atit din punct de vedere contabil, cit si din punct de vedere fiscal este imperios necesar a se stabili valoarea defalcata pentru cele doua tipuri de imobile: cladire si teren, avind in vedere faptul ca amortizarea se va calcula doar pentru cladire, nu si pentru teren.

Stabilirea valorii pentru fiecare tip de imobil este importanta si ca urmare a faptului ca la Directia de taxe si impozite locale, pentru determinarea impozitelor, cladirea se declara pe baza valorii acesteia din contabilitate, iar terenul in functie de suprafata si de tipul acestuia: intravilan sau extravilan, pentru impunerea lui nefiind necesara valoarea.

Pentru stabilirea valorilor pe cele doua imobile va trebui efectuata o evaluare in acest sens de catre un evaluator independent, iar in raportul de evaluare va trebui mentionata destinatia evaluarii.

Plata vanzatorului din creditul bancar contractat, in luna octombrie:
462 = 162
Acest gen de inregistrare contabila, chiar daca nu este prevazuta in functiunea conturilor, poate fi inscrisa in manualul de politici contabile al firmei.

Dupa efectuarea evalurii, pe baza raportului de evaluare, se face inregistrarea in contabilitate a celor doua tipuri de imobile, astfel:
212 = 231 - cu valoarea cladirii
2111 = 231 - cu valoarea terenului

Suma ramasa in contul 231 reprezentind taxe si onorariu se repartizeaza asupra fiecarui imobil proportional cu ponderea valorii fiecarui imobil in totalul valorii:
- pondere cladire = valoare cladire / total valoare * 100
- suma taxelor si onorariul aferente cladirii = suma acestora * pondere cladire
- pondere teren = valoare teren / total valoare * 100
- suma taxelor si onorariul aferente terenului = suma acestora * pondere teren.

Inregistrarea in contabilitate a acestor sume, repartizate pe imobile:
- pt. cladire: 212 =231
- pt. teren: 2111 = 231

Amortizarea cladirii este deductibila la calculul impozitului pe profit, tinind cont de articolul 24 alin. (2) din Codul fiscal.


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Achizitie imobil nedefalcat: cladire si teren. Tratament contabil si fiscal":
Rating:

Nota: 4.7 din 10 voturi
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscall

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Sistemul TVA la incasare in 2019. Conditii de eligibilitate si prevederi
    • Retineti, inainte de toate, ca, si in 2019, in ce priveste sistemul TVA la incasare, avem urmatoarele doua componente importante: - exigibilitatea TVA se amana pana la data incasarii contravalorii integrale/partiale a livrarii de bunuri/prestarii de servicii; - dreptul de deducere a TVA este amanat pana la data la care TVA aferenta bunurilor/serviciilor a fost platita furnizorului/prestatorului. Click aici pentru Registrul persoanelor impozabile care aplica sistemul TVA la incasare...» citeste mai departe aici

  • Conturi de trezorerie pentru plata contributiilor in 2019
    • In analiza de mai jos, vom vedea care sunt noile conturi de trezorerie pentru plata contributiilor salariale. Iata raspunsul specialistului! Ordinul nr. 531/2016 din 28 ianuarie 2016 privind impozitele, contributiile si alte sume reprezentand creante fiscale, care se platesc de contribuabili intr-un cont unic, a suferit ultima modificare in luna martie 2017 (mai exact, s-a introdus impozitul specific). Inca nu avem o modificare a acestui ordin. Avand in vedere prevederile legale in vigoare,...» citeste mai departe aici

  • Conditii pe care trebuie sa le indeplineasca Microintreprinderile in 2019
    • Ce conditii trebuie sa indeplineasca o microintreprindere in 2019 Pentru ca o societate sa fie incadrata in categoria microintreprinderilor in 2019, trebuie sa indeplineasca trei conditii, mai exact: - societatea a inregistrat in anul 2018 venituri care nu au depasit 1.000.000 euro; - capitalul social este detinut de persoane, altele decat statul si unitatile administrativ-teritoriale; - societatea nu se afla in dizolvare, urmata de lichidare, inregistrata in registrul comertului sau la...» citeste mai departe aici

  • Declaratii fiscale 2019. Ce formulare se depun DOAR online?
    • Contribuabilii trebuie sa depuna la Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) mai multe Formulare si declaratii care nu pot fi transmise decat online. UPDATE 21.01.2019: - Declaratie unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice (OPANAF 49/2018) se completeaza doar electronic si se depune prin Spatiul Privat Virtual sau pe portalul e-guvernare.ro. - Formularul 318: Cerere de rambursare a taxei pe valoarea adaugata pentru persoanele...» citeste mai departe aici

  • Declaratia Unica 2019 - ANAF a publicat PDF-ul inteligent
    • Incepand din 2019, Declaratia Unica - privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice - nu va mai putea fi depusa decat in format PDF inteligent, potrivit Agentiei Nationale de Administrare Fiscala (ANAF). Fisierul poate fi descarcat de pe portalul ANAF. Declaratia Unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice se depune doar in format PDF inteligent (fisierul descarcat de pe portalul ANAF), completat si...» citeste mai departe aici

  • Completare si depunere D107 pentru sponsorizarea altor entitati
    • Unul dintre specialistii nostri va raspunde in materialul propus astazi intrebarilor formulate de o societate platitoare de impozit pe veniturile microintreprinderilor, care a efectuat sponsorizari in cursul anului 2018, potrivit prevederilor Legii nr. 32/1994, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru susinerea entitatilor nonprofit si a unitatilor de cult. Totusi, entitatile sponsorizate nu au facut dovada ca sunt furnizori de servicii sociale acreditate cu cel putin un serviciu...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2019 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016