Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Achizitie imobil nedefalcat: cladire si teren. Tratament contabil si fiscal

08-Nov-2012
17053
Vom analiza mai jos cazul unei societati, neplatitoare de TVA, care achizitioneaza o cladire + teren de la o persoana fizica, achitarea urmand a se efectua prin credit bancar pe termen lung. S-a incheiat un contract de vanzare-cumparare in care nu se specifica defalcat valoarea cladirii si a terenului. Vom stabili astfel daca va fi nevoie de o evaluare pentru a stabili valorile pentru teren si cladire.

Totodata, vom vedea cum intocmim monografia contabila si daca amrotizarea este integral deductibila in conditiile in care cladirea va fi utilizata ca sediu social.

Deoarece la achizitia mijlocului fix au fost efectuate unele cheltuieli, vom vedea daca se va majora valoarea mijlocului fix.

Raspuns:

Conform art. 1650 din Noul Cod civil , contractul de vinzare incheiat in forma autentica (la notar) consfinteste transmiterea dreptului de proprietate de la vinzator la cumparator a unui bun, in schimbul unui pret, pe care cumparatorul se obliga sa-l plateasca.
Rambursarea si restituirea TVA
Rambursarea si restituirea TVA
Vezi detalii
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Vezi detalii
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Vezi detalii

Deci, la data inscrisa in contract se inregistreaza in contabilitatea cumparatorului achizitia imobilelor:

231 = 462 - cu valoarea integrala a imobilelor stabilita in contract, datorata vanzatorului
si 231 = 401 - cu taxele si onorariul facturate de notar

La art. 51 alin. (1) teza a doua din Reglementarile contabile aprobate prin OMFP 3055/2009 se prevede faptul ca in costul de achizitie al unui bun se cuprind si comisioanele, taxele notariale, cheltuielile cu obtinerea de autorizatii si alte cheltuieli nerecuperabile, atribuibile direct bunurilor respective.

Plata facturii catre notar:
401 = 5121 / 5311

Se utilizeaza contul 231 "Investitii in curs", deoarece la data contractului nu se cunosc valorile defalcate ale celor doua imobile. In Reglementarile contabile aprobate prin OMFP 3055/2009 , la art. 93 alin. (2) se precizeaza:

"Terenurile si cladirile sunt active separabile si sunt contabilizate separat, chiar atunci cind sunt achizitionate impreuna."

Tot in aceste reglementari, la art. 113 alin. (1), dar si in codul fiscal , la art. 24 alin. (4) litera a), se stabileste faptul ca terenurile nu se amortizeaza.

Ca urmare, atit din punct de vedere contabil, cit si din punct de vedere fiscal este imperios necesar a se stabili valoarea defalcata pentru cele doua tipuri de imobile: cladire si teren, avind in vedere faptul ca amortizarea se va calcula doar pentru cladire, nu si pentru teren.

Stabilirea valorii pentru fiecare tip de imobil este importanta si ca urmare a faptului ca la Directia de taxe si impozite locale, pentru determinarea impozitelor, cladirea se declara pe baza valorii acesteia din contabilitate, iar terenul in functie de suprafata si de tipul acestuia: intravilan sau extravilan, pentru impunerea lui nefiind necesara valoarea.

Pentru stabilirea valorilor pe cele doua imobile va trebui efectuata o evaluare in acest sens de catre un evaluator independent, iar in raportul de evaluare va trebui mentionata destinatia evaluarii.

Plata vanzatorului din creditul bancar contractat, in luna octombrie:
462 = 162
Acest gen de inregistrare contabila, chiar daca nu este prevazuta in functiunea conturilor, poate fi inscrisa in manualul de politici contabile al firmei.

Dupa efectuarea evalurii, pe baza raportului de evaluare, se face inregistrarea in contabilitate a celor doua tipuri de imobile, astfel:
212 = 231 - cu valoarea cladirii
2111 = 231 - cu valoarea terenului

Suma ramasa in contul 231 reprezentind taxe si onorariu se repartizeaza asupra fiecarui imobil proportional cu ponderea valorii fiecarui imobil in totalul valorii:
- pondere cladire = valoare cladire / total valoare * 100
- suma taxelor si onorariul aferente cladirii = suma acestora * pondere cladire
- pondere teren = valoare teren / total valoare * 100
- suma taxelor si onorariul aferente terenului = suma acestora * pondere teren.

Inregistrarea in contabilitate a acestor sume, repartizate pe imobile:
- pt. cladire: 212 =231
- pt. teren: 2111 = 231

Amortizarea cladirii este deductibila la calculul impozitului pe profit, tinind cont de articolul 24 alin. (2) din Codul fiscal.


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Achizitie imobil nedefalcat: cladire si teren. Tratament contabil si fiscal":
Rating:

Nota: 5 din 9 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Taxele si Impozitele s-au modificat in 2017!

Cititi toate schimbarile din Noul Cod Fiscal
care se aplica anul acesta!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!


© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.