Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Achizitie imobil nedefalcat: cladire si teren. Tratament contabil si fiscal

08-Nov-2012
21564
Vom analiza mai jos cazul unei societati, neplatitoare de TVA, care achizitioneaza o cladire + teren de la o persoana fizica, achitarea urmand a se efectua prin credit bancar pe termen lung. S-a incheiat un contract de vanzare-cumparare in care nu se specifica defalcat valoarea cladirii si a terenului. Vom stabili astfel daca va fi nevoie de o evaluare pentru a stabili valorile pentru teren si cladire.

Totodata, vom vedea cum intocmim monografia contabila si daca amrotizarea este integral deductibila in conditiile in care cladirea va fi utilizata ca sediu social.

Deoarece la achizitia mijlocului fix au fost efectuate unele cheltuieli, vom vedea daca se va majora valoarea mijlocului fix.

Raspuns:

Conform art. 1650 din Noul Cod civil , contractul de vinzare incheiat in forma autentica (la notar) consfinteste transmiterea dreptului de proprietate de la vinzator la cumparator a unui bun, in schimbul unui pret, pe care cumparatorul se obliga sa-l plateasca.

Deci, la data inscrisa in contract se inregistreaza in contabilitatea cumparatorului achizitia imobilelor:

231 = 462 - cu valoarea integrala a imobilelor stabilita in contract, datorata vanzatorului
si 231 = 401 - cu taxele si onorariul facturate de notar

La art. 51 alin. (1) teza a doua din Reglementarile contabile aprobate prin OMFP 3055/2009 se prevede faptul ca in costul de achizitie al unui bun se cuprind si comisioanele, taxele notariale, cheltuielile cu obtinerea de autorizatii si alte cheltuieli nerecuperabile, atribuibile direct bunurilor respective.

Plata facturii catre notar:
401 = 5121 / 5311

Se utilizeaza contul 231 "Investitii in curs", deoarece la data contractului nu se cunosc valorile defalcate ale celor doua imobile. In Reglementarile contabile aprobate prin OMFP 3055/2009 , la art. 93 alin. (2) se precizeaza:

"Terenurile si cladirile sunt active separabile si sunt contabilizate separat, chiar atunci cind sunt achizitionate impreuna."

Tot in aceste reglementari, la art. 113 alin. (1), dar si in codul fiscal , la art. 24 alin. (4) litera a), se stabileste faptul ca terenurile nu se amortizeaza.

Ca urmare, atit din punct de vedere contabil, cit si din punct de vedere fiscal este imperios necesar a se stabili valoarea defalcata pentru cele doua tipuri de imobile: cladire si teren, avind in vedere faptul ca amortizarea se va calcula doar pentru cladire, nu si pentru teren.

Stabilirea valorii pentru fiecare tip de imobil este importanta si ca urmare a faptului ca la Directia de taxe si impozite locale, pentru determinarea impozitelor, cladirea se declara pe baza valorii acesteia din contabilitate, iar terenul in functie de suprafata si de tipul acestuia: intravilan sau extravilan, pentru impunerea lui nefiind necesara valoarea.

Pentru stabilirea valorilor pe cele doua imobile va trebui efectuata o evaluare in acest sens de catre un evaluator independent, iar in raportul de evaluare va trebui mentionata destinatia evaluarii.

Plata vanzatorului din creditul bancar contractat, in luna octombrie:
462 = 162
Acest gen de inregistrare contabila, chiar daca nu este prevazuta in functiunea conturilor, poate fi inscrisa in manualul de politici contabile al firmei.

Dupa efectuarea evalurii, pe baza raportului de evaluare, se face inregistrarea in contabilitate a celor doua tipuri de imobile, astfel:
212 = 231 - cu valoarea cladirii
2111 = 231 - cu valoarea terenului

Suma ramasa in contul 231 reprezentind taxe si onorariu se repartizeaza asupra fiecarui imobil proportional cu ponderea valorii fiecarui imobil in totalul valorii:
- pondere cladire = valoare cladire / total valoare * 100
- suma taxelor si onorariul aferente cladirii = suma acestora * pondere cladire
- pondere teren = valoare teren / total valoare * 100
- suma taxelor si onorariul aferente terenului = suma acestora * pondere teren.

Inregistrarea in contabilitate a acestor sume, repartizate pe imobile:
- pt. cladire: 212 =231
- pt. teren: 2111 = 231

Amortizarea cladirii este deductibila la calculul impozitului pe profit, tinind cont de articolul 24 alin. (2) din Codul fiscal.


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Achizitie imobil nedefalcat: cladire si teren. Tratament contabil si fiscal":
Rating:

Nota: 4.7 din 10 voturi
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?

Atentie contabili!

Cheltuieli Deductibile - exemple si explicatii‚Äč
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • ANAF: Servicii electronice puse la dispozitia contribuabililor 24h/24h
    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala pune la dispozitia contribuabililor servicii electronice disponibile la orice ora, astfel incat cozile de la ghiseele sediilor de administrare fiscala sau de la oficiile postale sa fie evitate. Asadar, prin Spatiul privat virtual (SPV), contribuabilii persoane fizice si persoane juridice au la dispozitie toate facilitatile comunicarii electronice a actelor administrative fiscale emise in forma electronica, dar pot beneficia si de alte informatii si...» citeste mai departe aici

  • Documente justificative. Regim fiscal si declarativ achizitii de la persoane fizice
    • Ce impozite trebuie retinute si livrate de o societate care, in calitate de persoana juridica (societate platitoare de TVA), achizitioneaza cereale de la persoane fizice? Pentru a avea o viziune completa asupra acestui subiect, am apelat la cunostintele unuia dintre expertii nostri. Tot el va explica si ce documente trebuie intocmite si cerute vanzatorului persoana fizica. Raspunsul specialistului 1) Documentele pe care trebuie sa le intocmeasca persoana juridica care achizitioneaza cereale de...» citeste mai departe aici

  • Care sunt facilitatile fiscale care va pot ajuta sa reduceti impozitul pe profit?
    • Pentru ca foarte multi contribuabili nu stiu care sunt parghiile pe care le au la dispozitie pentru a diminua impozitul pe profit, acest material va va pune la dispozitiile informatiile de care aveti nevoie. Pentru a diminua impozitul pe profit, companiile din Romania au la dispozitie mai multe instrumente fiscale. De aceea administratorul unei firme trebuie sa stie: • care sunt facilitatile fiscale pentru societatile platitoare de impozit pe profit sau impozit pe venit (pentru...» citeste mai departe aici

  • Legea salarizarii aplicata incorect: Diferente semnificative de salarii in cadrul aceleiasi categorii profesionale
    • Doar patru din cele 15 Curti de Apel din tara aplica in mod corect Legea Salarizarii, consecinta ducand la diferente semnificative de salarii in cadrul aceleiasi categorii profesionale, potrivit unui comunicat remis, joi, de Ministerul Muncii si Justitiei Sociale (MMJS). "Ministerul Muncii si Justitiei Sociale atrage din nou atentia curtilor de apel din tara ca interpreteaza si aplica in mod eronat dispozitiile Legii 153/2017 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice. MMJS a...» citeste mai departe aici

  • 4 beneficii fiscale de care angajatorii pot beneficia in relatia cu angajatii lor
    • Salariul a fost mereu principalul factor motivant pentru un angajat in relatia cu locul de munca. Insa rotunjirea veniturilor unui angajat nu trebuie sa tina mereu doar de salariu. Legislatia permite si alte beneficii pentru angajati, care sunt extrem de avantajoase si pentru firme, reprezentand facilitati fiscale importante pentru bugetul oricarui tip de business. Prin apelarea la acestea, un angajator se poate asigura ca reuseste sa mentina moralul angajatilor sai la un nivel bun, fara sa pune...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2018 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Cheltuieli Deductibile - exemple si explicatii‚Äč
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016