Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Achizitie imobil nedefalcat: cladire si teren. Tratament contabil si fiscal

08-Nov-2012
16162
Vom analiza mai jos cazul unei societati, neplatitoare de TVA, care achizitioneaza o cladire + teren de la o persoana fizica, achitarea urmand a se efectua prin credit bancar pe termen lung. S-a incheiat un contract de vanzare-cumparare in care nu se specifica defalcat valoarea cladirii si a terenului. Vom stabili astfel daca va fi nevoie de o evaluare pentru a stabili valorile pentru teren si cladire.

Totodata, vom vedea cum intocmim monografia contabila si daca amrotizarea este integral deductibila in conditiile in care cladirea va fi utilizata ca sediu social.

Deoarece la achizitia mijlocului fix au fost efectuate unele cheltuieli, vom vedea daca se va majora valoarea mijlocului fix.

Raspuns:

Conform art. 1650 din Noul Cod civil , contractul de vinzare incheiat in forma autentica (la notar) consfinteste transmiterea dreptului de proprietate de la vinzator la cumparator a unui bun, in schimbul unui pret, pe care cumparatorul se obliga sa-l plateasca.
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Vezi detalii
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Vezi detalii
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri
Vezi detalii

Deci, la data inscrisa in contract se inregistreaza in contabilitatea cumparatorului achizitia imobilelor:

231 = 462 - cu valoarea integrala a imobilelor stabilita in contract, datorata vanzatorului
si 231 = 401 - cu taxele si onorariul facturate de notar

La art. 51 alin. (1) teza a doua din Reglementarile contabile aprobate prin OMFP 3055/2009 se prevede faptul ca in costul de achizitie al unui bun se cuprind si comisioanele, taxele notariale, cheltuielile cu obtinerea de autorizatii si alte cheltuieli nerecuperabile, atribuibile direct bunurilor respective.

Plata facturii catre notar:
401 = 5121 / 5311

Se utilizeaza contul 231 "Investitii in curs", deoarece la data contractului nu se cunosc valorile defalcate ale celor doua imobile. In Reglementarile contabile aprobate prin OMFP 3055/2009 , la art. 93 alin. (2) se precizeaza:

"Terenurile si cladirile sunt active separabile si sunt contabilizate separat, chiar atunci cind sunt achizitionate impreuna."

Tot in aceste reglementari, la art. 113 alin. (1), dar si in codul fiscal , la art. 24 alin. (4) litera a), se stabileste faptul ca terenurile nu se amortizeaza.

Ca urmare, atit din punct de vedere contabil, cit si din punct de vedere fiscal este imperios necesar a se stabili valoarea defalcata pentru cele doua tipuri de imobile: cladire si teren, avind in vedere faptul ca amortizarea se va calcula doar pentru cladire, nu si pentru teren.

Stabilirea valorii pentru fiecare tip de imobil este importanta si ca urmare a faptului ca la Directia de taxe si impozite locale, pentru determinarea impozitelor, cladirea se declara pe baza valorii acesteia din contabilitate, iar terenul in functie de suprafata si de tipul acestuia: intravilan sau extravilan, pentru impunerea lui nefiind necesara valoarea.

Pentru stabilirea valorilor pe cele doua imobile va trebui efectuata o evaluare in acest sens de catre un evaluator independent, iar in raportul de evaluare va trebui mentionata destinatia evaluarii.

Plata vanzatorului din creditul bancar contractat, in luna octombrie:
462 = 162
Acest gen de inregistrare contabila, chiar daca nu este prevazuta in functiunea conturilor, poate fi inscrisa in manualul de politici contabile al firmei.

Dupa efectuarea evalurii, pe baza raportului de evaluare, se face inregistrarea in contabilitate a celor doua tipuri de imobile, astfel:
212 = 231 - cu valoarea cladirii
2111 = 231 - cu valoarea terenului

Suma ramasa in contul 231 reprezentind taxe si onorariu se repartizeaza asupra fiecarui imobil proportional cu ponderea valorii fiecarui imobil in totalul valorii:
- pondere cladire = valoare cladire / total valoare * 100
- suma taxelor si onorariul aferente cladirii = suma acestora * pondere cladire
- pondere teren = valoare teren / total valoare * 100
- suma taxelor si onorariul aferente terenului = suma acestora * pondere teren.

Inregistrarea in contabilitate a acestor sume, repartizate pe imobile:
- pt. cladire: 212 =231
- pt. teren: 2111 = 231

Amortizarea cladirii este deductibila la calculul impozitului pe profit, tinind cont de articolul 24 alin. (2) din Codul fiscal.


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Achizitie imobil nedefalcat: cladire si teren. Tratament contabil si fiscal":
Rating:

Nota: 5 din 9 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Sesiune online ANAF cu tema Impozit specific 2017. Spete rezolvate de ANAF
    • Tema sesiunii de asistenta online organizate saptamana aceasta de ANAF a fost reprezentata de IMPOZITUL SPECIFIC UNOR ACTIVITATI. Persoanele juridice romane platitoare de impozit pe profit comunica organelor fiscale teritoriale aplicarea impozitului specific anual, pana la data de 31 martie inclusiv a anului pentru care se plateste impozitul specific. Sunt obligate la plata impozitului specific unor activitati, persoanele juridice romane care la data de 31 decembrie a anului precedent au...» citeste mai departe aici

  • Legea superimunitatii avocatilor a fost promulgata de presedintele Iohannis
    • Klaus Iohannis a promulgat vineri Legea privind modificarea si completarea Legii nr. 51/1995 pentru organizarea si exercitarea profesiei de avocat. Administratia Prezidentiala a facut acest anunt privind promulgarea noii legi. Va reamintim ca la inceputul acestui an, Curtea Constitutionala a respins ca neintemeiata o obiectie de neconstitutionalitate a unor dispozitii din Legea privind modificarea si completarea Legii 51/1995 pentru organizarea si exercitarea profesiei de avocat. Noile prevederi...» citeste mai departe aici

  • Calcul impozit specific si pondere venituri. Reguli de respectat pentru a nu face greseli!
    • Va reamintim ca recent au fost publicate, in stadiu de proiect, normele metodologice pentru aplicarea corecta a impozitului specific. In afara de exemplele de calcul incluse in proiect, sunt cat se poate de utile si alte studii de caz pe aceasta tema. Asadar, in analiza de mai jos, avem urmatoarele date: "O societate cu obiect de activitate de productie are cateva puncte de lucu care au codul CAEN pentru impozitul specific. Cum procedam la calculul impozitului pe profit si al impozitului...» citeste mai departe aici

  • Atentie! PF nerezidente, fara sediu permanent in Romania si care nu platesc impozit pe profit DEPUN Declaratia 101
    • Persoanele juridice nerezidente care nu au pe teritoriul Romaniei un sediu permanent si care, potrivit prevederilor Codului fiscal au obligatia de a plati impozit pe profit in Romania, vor depune formularul 101 "Declaratie privind impozitul pe profit" pentru veniturile realizate in anul 2016, pana la data de 27 martie 2017. Precizam ca, prin Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 581/2017 privind modificarea si completarea Ordinului presedintelui Agentiei Nationale...» citeste mai departe aici

  • Factura primita ulterior si raportare in D 300. Pasi pentru deducerea corecta!
    • Inregistrarea unei cheltuieli va depinde de masura in care aceasta este semnificativa. Vom vedea mai jos care sunt pasii de indeplinit pentru a deduce in mod corect TVA-ul si pentru a nu intampina probleme in cazul unui eventual control. In analiza de mai jos, avem urmatoarea situatie: "In luna martie 2017 am primit o factura de prestari servicii. Factura a fost emisa in luna decembrie 2016. Avand in vedere ca am inchis anul 2016, iar D101 a fost deja transmisa si bilantul a fost inchis,...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.