Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Achizitie intracomunitara de bunuri. Cum procedam pentru inregistrare in ROI si schimbarea perioadei fiscale?

15-Apr-2016
6589

In randurile de mai jos, avem situatia in care, la data de 30.03.2016 o societate platitoare de TVA, cu perioada fiscala trimestru, achizitioneaza marfuri din Polonia de la o firma neplatitoare de TVA in valoare de 700 euro. Stabilim daca societatea trebuia sa fie inregistrata in ROI la momentul achizitiei si daca trebuie sa depuna 092 pentru schimbarea perioadei fiscale.

Inainte de efectuarea unei achzitii intracomunitare de bunuri, societatea dvs trebuia sa se inscrie in Registrul operatorilor intracomunitari (ROI), pentru a dobandi un numar valid de TVA (VIES). Acest cod de TVA se comunica furnizorilor intracomunitari, iar acestia au posibilitatea verificarii validitatii acestuia online.

Astfel, pentru operatiuni intracomunitare ambii parteneri trebuie sa fie inscrisi in Registrul operatorilor intracomunitari (ROI).

In lipsa inregistrarii in ROI, se considera ca societatea nu are un cod valabil de TVA in legatura cu aceasta achizitie intracomunitara.

Ministerul Finantelor Publice a formulat precizari privind regimul taxei pe valoarea adaugata in cazul neinregistrarii in R.O.I , comunicand pe site-ul sau prin Circulara nr. 81544/11.10.2010 urmatoarele:
"Daca o persoana impozabila realizeaza in Romania o achizitie intracomunitara de bunuri taxabila, dar nu este inregistrata in R.O.I, nu va figura in VIES avand cod valabil de TVA, chiar daca este inregistrata in scopuri de TVA. Prin urmare, in principiu, furnizorul din alt stat membru nu va aplica scutirea de TVA pentru livrarea intracomunitara de bunuri, respectiv va emite o factura cu TVA din statul in care a inceput transportul bunurilor livrate intracomunitar.”

Persoana impozabila ca efectuaeaza o achzitie intracomunitara de bunuri trebuie sa depuna la organul fiscal de care apartine, Declaratia de mentiuni 092 privind schimbarea perioadei fiscale pentru persoanele impozabile inregistrate in scopur de TVA care utilizeaza trimestrul calendaristic ca perioada fiscala, iar perioada fiscala va deveni luna calendaristica, incepand cu prima luna a trimestrului calendaristic urmator, daca exigibilitatea taxei aferente achizitiei intracomunitare de bunuri intervine in a treia luna a unui trimestru calendaristic, conform prevederilor de la art. 322 alin. (7) lit. c) din Codul fiscal.

Prin urmare, trebuie sa va inregistrati in ROI sa depuneti declaratia 390 si sa raportati in decontul de TVA, aceasta achizitie intracomunitara de bunuri, inclusiv cu TVA de la furnizorul intracomunitar, daca acesta va facturat cu TVA din Polonia.


Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Dana Hristu - Consultant fiscal si expert contabil si auditor financiar

 

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici



MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Masuri fiscale: 3 schimbari care NU se aplica din 2025, ci incepand cu 1 ianuarie 2026

    • Guvernul condus de Ilie Bolojan a facut publica versiunea finala a proiectului de lege privind noile masuri fiscale, menite sa reduca deficitul bugetar si sa stabilizeze finantele publice. In ciuda calendarului accelerat de aplicare , care incepe chiar din august 2025, unele prevederi importante vor intra in vigoare abia de la 1 ianuarie 2026. Printre acestea se numara impozitarea cu 10% a pensiilor care depasesc pragul de 3.000 lei, dar doar pana in 2027, modificarea sistemului de...» citeste mai departe aici

  • Arhivarea documentelor. Ce acte sa pastrati cand treceti la arhivarea electronica + un studiu de caz

    • Tot mai multe companii din Romania aleg sa faca trecerea de la arhivarea clasica pe hartie la solutii moderne de arhivare electronica. Aceasta tranzitie nu doar ca aduce un plus de eficienta, dar si permite optimizarea spatiului si costurilor de gestionare a documentelor. Cu toate acestea, este esential ca orice astfel de demers sa respecte intocmai legislatia in vigoare privind pastrarea documentelor contabile si fiscale. Avem acest caz. Societatea noastra doreste sa treaca la arhivarea...» citeste mai departe aici

  • Consumatorii vulnerabili primesc 50 lei/luna pentru curent. Pana cand poti depune cererea

    • Incepand cu luna iulie 2025, persoanele fizice cu venituri reduse vor putea beneficia de un sprijin financiar in valoare de 50 de lei pe luna pentru acoperirea costurilor cu energia electrica. Masura este reglementata prin Ordonanta de urgenta nr. 35/2025 si vine ca raspuns la incetarea vechilor scheme de protectie, care au expirat la sfarsitul lunii iunie 2025. Scopul acestui nou ajutor este de a reduce impactul saraciei energetice in randul populatiei vulnerabile.» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016