Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Achizitie intracomunitara de bunuri. Persoana impozabila neplatitoare de TVA si furnizor tert. Ce obligatii fiscale apar?

03-Mai-2016
3799

In analiza de mai jos, o societate achizitioneaza un autoturism din SUA. Factura din SUA este de la o persoana juridica la persoana juridica din Romania-neplatitoare de TVA. Autoturismul este transportat cu un vapor pana in Germania unde este preluat de o alta persoana juridica-comisionar vamal din Germania care achita toate taxele si care apoi le factureaza firmei din Romania. Vom vedea ce trebuie sa faca in aceste conditii firma din Romania care este neplatitoare de TVA.



Din intrebarea formulata inteleg ca acel comisionar vamal din Germania preia autoturismul din S.U.A, il pune in libera circulatie pe teritoriul comunitar si il transporta din Germania in Romania.

Avand in vedere faptul ca autoturismul este pus in libera circulatie pe teritoriul comunitar, operatiunea reprezinta pentru societatea din Romania o achizitie intracomunitara de bunuri pentru care datoreaza TVA in Romania, dar numai daca valoarea achizitiei atinge sau depaseste plafonul de 10.000 euro, cu un echivalent de 34.000 lei. In opinia mea, in valoarea achizitiei, in plafonul de 10.000 euro se include si costul transportului cu vaporul de pe teritoriul S.U.A. pe teritoriul Romaniei.

Deci, daca valoarea insumata a celor doua elemente de calcul (cost autoturism + cost transport pana in portul Bremen) depaseste plafonul de 34.000 lei, cumparatorul din Romania este obligat sa se inregistreze in scopuri de TVA in Romania, inainte de efectuarea achizitiei intracomunitare. Concomitent cu inregistrarea in scopuri de TVA, cumparatorul trebuie sa solicite si inscrierea in Registrul operatorilor intracomunitari. Codul de TVA astfel obtinut, trebuie comunicat comisionarului vamal din Germania. Inregistrarea in scopuri de TVA se efectueaza conform prevederilor art. 317 "Inregistrarea in scopuri de TVA a altor persoane care efectueaza achizitii intracomunitare sau pentru servicii" prin depunerea formularului cod 091 "Declaratie de inregistrare in scopuri de TVA/Declaratie de mentiuni pentru alte persoane care efectueaza achizitii intracomunitare sau pentru servicii (091)", concomitent cu inscrierea in Registrul operatorilor intracomunitari in baza formularului denumit "Cerere de inregistrare in/radiere din Registrul operatorilor intracomunitari", dar si a formularului cod 095.

Suma TVA datorata pentru achizitia efectuata trebuie achitata, efectiv, bugetului de stat si raportata prin formularul cod 301 "Decont special de taxa pe valoarea adaugata". De asemenea, valoarea achizitiei intracomunitare efectuate se raporteaza si prin declaratia informativa cod 390 VIES, cu simbolul A. Cumparatorul din Romania raporteaza valoarea operatiunii procedand conform prevederilor cuprinse in anexa 2 INSTRUCTIUNI pentru completarea formularului (390 VIES) "Declaratie recapitulativa privind livrarile/ achizitiile/ prestarile intracomunitare", SECTIUNEA a 2-a, pct. 3 din sectiunea "NOTE" din O.M.F.P. nr. 591 din 3 februarie 2016 pentru aprobarea modelului si continutului formularului (390 VIES) "Declaratie recapitulativa privind livrarile/achizitiile/prestarile intracomunitare", publicat in M.Of. nr. 94 din 8 februarie 2016.

"Pentru achizitiile intracomunitare de bunuri care provin de la un furnizor nestabilit in Uniunea Europeana si care a desemnat un reprezentant fiscal in statul membru in care incepe transportul bunurilor sau care provin de la un furnizor stabilit in Uniunea Europeana, inregistrat prin reprezentant fiscal in statul membru din care efectueaza livrarea intracomunitara de bunuri, la rubrica "Denumire operator intracomunitar" va fi inscrisa denumirea furnizorului (nu a reprezentantului fiscal), iar la rubrica "Cod operator intracomunitar" va fi inscris codul de inregistrare in scopuri de TVA atribuit persoanei straine prin reprezentant fiscal.


Similar se procedeaza si in situatia in care furnizorul nestabilit in Uniunea Europeana nu si-a desemnat un reprezentant fiscal in statul membru in care incepe transportul, dar prin aplicarea de catre unele state membre a masurilor de simplificare a declararii importurilor, respectiv o reprezentare globala de catre o societate care poate fi, de exemplu, o societate de expeditie/transport, operatorul extracomunitar se considera reprezentat fiscal de societatea respectiva.

Exemplu: O societate "A" dintr-un stat extracomunitar (X) vinde unei societati din Romania "B" bunuri. Bunurile sunt importate intr-un stat membru al Uniunii Europene (Y) de catre societatea de expeditie "C" si apoi aceeasi societate "C" declara in numele furnizorului "A" din statul extracomunitar (X) (dar sub propriul cod de TVA) livrarea intracomunitara a bunurilor din statul membru (Y) in Romania.

In astfel de situatii se va considera drept reprezentant fiscal societatea de expeditie "C". In declaratia recapitulativa privind achizitiile intracomunitare, la rubrica "Denumire operator intracomunitar" va fi inscrisa denumirea furnizorului, respectiv societatea "A" din statul extracomunitar (X), iar la rubrica "Cod operator intracomunitar" codul din statul membru (Y) al societatii de expeditie "C" care a declarat livrarea intracomunitara."


Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Amelia Dumitras - Consultant fiscal

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici



MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Sponsorizarile catre persoanele fizice bolnave. Reglementari cheie

    • In Romania, companiile au posibilitatea de a ajuta persoanele fizice care se confrunta cu probleme de sanatate, insa acest sprijin trebuie acordat in conformitate cu anumite cerinte legale specifice. Pentru ca procesul sa se desfasoare corect si transparent, atat companiile care ofera ajutorul, cat si beneficiarii acestuia trebuie sa inteleaga cu claritate distinctia fundamentala intre sponsorizare si donatie, deoarece fiecare forma de sprijin implica obligatii fiscale si juridice diferite. In...» citeste mai departe aici

  • E-Factura: Termenul de scutire, EXTINS pana in octombrie 2025 pentru anumite entitati

    • Conform profit.ro, Guvernul a aprobat astazi o ordonanta de urgenta prin care termenul pentru obligativitatea utilizarii sistemului e-Factura de catre micii producatori agricoli este amanat pana la 1 octombrie 2025. Aceeasi amanare se aplica si institutelor sau centrelor culturale ale altor state, care activeaza in Romania pe baza unor acorduri interguvernamentale.» citeste mai departe aici

  • SAF-T ANAF: Ce coduri sa aplici in SAF-T pentru facturi emise cu bon fiscal

    • De la intrarea in vigoare a raportarii SAF-T, firmele trebuie sa fie tot mai atente la codurile fiscale aplicate in fisierul D406. Una dintre situatiile frecvente este cea in care se emite o factura pentru o vânzare deja incasata cu bon fiscal. In acest articol iti aratam ce cod SAF-T trebuie sa folosesti, cum se face inregistrarea contabila corecta si care sunt cerintele ANAF in acest caz. Informatiile sunt utile mai ales pentru contribuabilii platitori de TVA care vând cu amanuntul...» citeste mai departe aici

  • Casa de marcat portabila pentru PFA. Speta utila cu privire la obligativitatea utilizarii ei

    • In contextul legislatiei fiscale actuale, utilizarea aparatelor de marcat electronice fiscale (case de marcat) este obligatorie pentru majoritatea operatorilor economici care incaseaza contravaloarea bunurilor si serviciilor direct de la populatie. Totusi, odata cu diversificarea modului in care sunt prestate aceste servicii, au aparut si solutii moderne precum casele de marcat portabile, esentiale mai ales pentru activitatile desfasurate in afara sediului fix, cum ar fi serviciile de asistenta...» citeste mai departe aici

  • Obiecte de inventar. MONOGRAFIE contabila privind casarea obiectelor de inventar

    • In practica, firmele se confrunta frecvent cu situatii in care anumite obiecte de inventar se deterioreaza iremediabil si nu mai pot fi utilizate in activitatea economica. In lipsa predarii catre o unitate specializata pentru casare, este important ca scoaterea acestora din gestiune sa fie realizata corect din punct de vedere contabil si fiscal. In acest articol explicam care sunt pasii necesari: de la documentele obligatorii (inventariere, proces-verbal, decizia de scoatere), pana la...» citeste mai departe aici

  • Impozitul pe dividende. Se plateste la data AGA sau la fiecare transa?

    • Distribuirea profitului sub forma de dividende este o practica obisnuita in cadrul societatilor comerciale. Totusi, in spatele acestui proces aparent simplu, se afla o serie de obligatii fiscale importante. Impozitul pe dividende, momentul retinerii, declararii si platii acestuia, precum si modificarile legislative intervenite, trebuie tratate cu atentie pentru a evita erori sau sanctiuni. In acest articol, prezentam un studiu de caz concret care clarifica modul de aplicare corecta a regulilor...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016