Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Achizitie intracomunitara de bunuri. Persoana impozabila neplatitoare de TVA si furnizor tert. Ce obligatii fiscale apar?

03-Mai-2016
1660

In analiza de mai jos, o societate achizitioneaza un autoturism din SUA. Factura din SUA este de la o persoana juridica la persoana juridica din Romania-neplatitoare de TVA. Autoturismul este transportat cu un vapor pana in Germania unde este preluat de o alta persoana juridica-comisionar vamal din Germania care achita toate taxele si care apoi le factureaza firmei din Romania. Vom vedea ce trebuie sa faca in aceste conditii firma din Romania care este neplatitoare de TVA.



Din intrebarea formulata inteleg ca acel comisionar vamal din Germania preia autoturismul din S.U.A, il pune in libera circulatie pe teritoriul comunitar si il transporta din Germania in Romania.

Avand in vedere faptul ca autoturismul este pus in libera circulatie pe teritoriul comunitar, operatiunea reprezinta pentru societatea din Romania o achizitie intracomunitara de bunuri pentru care datoreaza TVA in Romania, dar numai daca valoarea achizitiei atinge sau depaseste plafonul de 10.000 euro, cu un echivalent de 34.000 lei. In opinia mea, in valoarea achizitiei, in plafonul de 10.000 euro se include si costul transportului cu vaporul de pe teritoriul S.U.A. pe teritoriul Romaniei.

Deci, daca valoarea insumata a celor doua elemente de calcul (cost autoturism + cost transport pana in portul Bremen) depaseste plafonul de 34.000 lei, cumparatorul din Romania este obligat sa se inregistreze in scopuri de TVA in Romania, inainte de efectuarea achizitiei intracomunitare. Concomitent cu inregistrarea in scopuri de TVA, cumparatorul trebuie sa solicite si inscrierea in Registrul operatorilor intracomunitari. Codul de TVA astfel obtinut, trebuie comunicat comisionarului vamal din Germania. Inregistrarea in scopuri de TVA se efectueaza conform prevederilor art. 317 "Inregistrarea in scopuri de TVA a altor persoane care efectueaza achizitii intracomunitare sau pentru servicii" prin depunerea formularului cod 091 "Declaratie de inregistrare in scopuri de TVA/Declaratie de mentiuni pentru alte persoane care efectueaza achizitii intracomunitare sau pentru servicii (091)", concomitent cu inscrierea in Registrul operatorilor intracomunitari in baza formularului denumit "Cerere de inregistrare in/radiere din Registrul operatorilor intracomunitari", dar si a formularului cod 095.

Suma TVA datorata pentru achizitia efectuata trebuie achitata, efectiv, bugetului de stat si raportata prin formularul cod 301 "Decont special de taxa pe valoarea adaugata". De asemenea, valoarea achizitiei intracomunitare efectuate se raporteaza si prin declaratia informativa cod 390 VIES, cu simbolul A. Cumparatorul din Romania raporteaza valoarea operatiunii procedand conform prevederilor cuprinse in anexa 2 INSTRUCTIUNI pentru completarea formularului (390 VIES) "Declaratie recapitulativa privind livrarile/ achizitiile/ prestarile intracomunitare", SECTIUNEA a 2-a, pct. 3 din sectiunea "NOTE" din O.M.F.P. nr. 591 din 3 februarie 2016 pentru aprobarea modelului si continutului formularului (390 VIES) "Declaratie recapitulativa privind livrarile/achizitiile/prestarile intracomunitare", publicat in M.Of. nr. 94 din 8 februarie 2016.

"Pentru achizitiile intracomunitare de bunuri care provin de la un furnizor nestabilit in Uniunea Europeana si care a desemnat un reprezentant fiscal in statul membru in care incepe transportul bunurilor sau care provin de la un furnizor stabilit in Uniunea Europeana, inregistrat prin reprezentant fiscal in statul membru din care efectueaza livrarea intracomunitara de bunuri, la rubrica "Denumire operator intracomunitar" va fi inscrisa denumirea furnizorului (nu a reprezentantului fiscal), iar la rubrica "Cod operator intracomunitar" va fi inscris codul de inregistrare in scopuri de TVA atribuit persoanei straine prin reprezentant fiscal.

Exclusiv - beneficiati acum de Oferta Speciala de mai jos:
Operare SAGA Exemple practice si recomandari


CD Operare SAGA Exemple practice si recomandari va ofera exemple practice si recomandari Ghidul contine exemple grafice print screen-uri din program si explicatii pentru o multitudine de situatii practice informatii esentiale pentru obtinerea de rapoarte corecte din punct de vedere contabil si fiscal Meniul „Fisiere” –...

Oferta Speciala
expira in 1 ora 59 min 59 sec


Similar se procedeaza si in situatia in care furnizorul nestabilit in Uniunea Europeana nu si-a desemnat un reprezentant fiscal in statul membru in care incepe transportul, dar prin aplicarea de catre unele state membre a masurilor de simplificare a declararii importurilor, respectiv o reprezentare globala de catre o societate care poate fi, de exemplu, o societate de expeditie/transport, operatorul extracomunitar se considera reprezentat fiscal de societatea respectiva.

Exemplu: O societate "A" dintr-un stat extracomunitar (X) vinde unei societati din Romania "B" bunuri. Bunurile sunt importate intr-un stat membru al Uniunii Europene (Y) de catre societatea de expeditie "C" si apoi aceeasi societate "C" declara in numele furnizorului "A" din statul extracomunitar (X) (dar sub propriul cod de TVA) livrarea intracomunitara a bunurilor din statul membru (Y) in Romania.

In astfel de situatii se va considera drept reprezentant fiscal societatea de expeditie "C". In declaratia recapitulativa privind achizitiile intracomunitare, la rubrica "Denumire operator intracomunitar" va fi inscrisa denumirea furnizorului, respectiv societatea "A" din statul extracomunitar (X), iar la rubrica "Cod operator intracomunitar" codul din statul membru (Y) al societatii de expeditie "C" care a declarat livrarea intracomunitara."


Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Amelia Dumitras - Consultant fiscal

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Achizitie intracomunitara de bunuri. Persoana impozabila neplatitoare de TVA si furnizor tert. Ce obligatii fiscale apar?":
Rating:

Nota: 1.67 din 3 voturi
Modificarile majore din Codul Fiscal 2018 - exemple si explicatii

Atentie contabili!

Modificari majore in Codul Fiscal 2018

Cititi si respectati noile reguli stabilite de lege
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Modificarile majore din Codul Fiscal 2018 - exemple si explicatii


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




© 2007 - 2018 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Atentie, Contabili!

Modificari majore in Codul Fiscal 2018
Cititi si respectati noile reguli stabilite de lege

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificarile majore din Codul Fiscal 2018 - exemple si explicatii

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016