Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Achizitie intracomunitara vehicule noi. Cum procedam privind Declaratia 390?

13-Iun-2014
4697
Se va avea in vedere cazul unei firme - persoana juridica romana platitoarea de TVA - care achizitioneaza in luna mai doua autotutilitare de la o persoana juridica din Germania comunica  un cod valid de TVA.

Factura emisa de furnizor este cu TVA de 19%, urmand ca dupa inmatricularea celor doua autoutilitare in Romania furnizorul sa ramburseze TVA-ul, aceasta fiind politica firmei. Vom vedea cum se fac inregistrarile contabile aferente, precum si declararea in Declaratia 390.

Din intrebarea formulata rezulta ca furnizorul intracomunitar nu a considerat operatiunea o livrare intracomunitara de bunuri scutita de TVA, motiv pentru care a aplicat regimul normal de taxare prin colectarea TVA la valoarea autoutilitarelor vandute.

Cu toate acestea, este recomandabil sa considerati operatiunea ca o achizitie intracomunitara de bunuri pentru care furnizorul a colectat TVA la livrare deoarece nu a regasit un cod valid TVA al cumparatorului din Romania. Astfel, cumparatorul din Romania trebuie sa aplice regimul de taxare inversa prin formula contabila 4426 = 4427 la intreaga valoare inscrisa in factura furnizorului, valoare formata din baza de impozitare si TVA. Valoarea in lei se determina prin utilizarea cursului valutar al B.N.R. in vigoare la data emiterii facturii de catre vanzator.

De exemplu, valoarea facturii emise de furnizor este de 38.000 euro (19.000 euro/autoutilitara), inclusiv TVA, din care:

- baza de impozitare: 31.932,78 euro (15.966,39 euro/autoutilitara);
- TVA: 6.067,22 euro (3.033,61 euro/autoutilitara).

Valoarea in lei asupra careia se aplica regimul de taxare inversa este de 169.860 lei (38.000 euro x 4,47 lei), suma TVA datorata fiind de 40.766 lei (169.860 lei x 24%) inregistrata prin formula contabila 4426 = 4427. Valoarea operatiunii (baza de impozitare 169.860 lei si TVA 40.766 lei) se evidentiaza in jurnalele pentru TVA si se raporteaza prin decontul de TVA cod 300 la randul 5 si 18, cu report la randul 5.1 si 18.1. Prin declaratia recapitulativa cod 390 VIES se raporteaza cu simbolul A suma de 169.860 lei.

Din punct de vedere contabil, va recomand urmatoarele inregistrari contabile pentru fiecare autoutilitara in situatia in care suma TVA este restituita fara intocmirea facturii prin care furnizorul ajusteaza baza de impozitare a TVA:

receptia autoutilitarelor, inclusiv TVA, facturata de furnizor:

2133 = 404 169.860 lei

"Mijloace de transport" "Furnizori de imobilizari"

Valoarea utilitarei se recupereaza prin amortizare.


aplicarea regimului de taxare inversa: 40.766 lei

4426 = 4427


plata facturii, inclusiv TVA:

404 = 5124 170.200 lei
"Furnizori de imobilizari" "Conturi la banci in valuta"

si eventualele diferente de curs valutar

665 = 404 340 lei
"Cheltuieli din diferente "Furnizori de imobilizari"
de curs valutar"


incasarea sumei TVA restituite (6.067,22 euro x 4,85 lei/euro = 29.426 lei) conform contractului incheiat, fara stornarea facturii initiale sau emiterea unei facturi prin aplicarea regimului de scutire:

= 768 29.426 lei

"Conturi la banci in valuta" "Alte venituri financiare"

In aceasta situatie, operatiunea nu se mai inregistreaza in evidenta fiscala si nu se mai raporteaza prin decontul de TVA si declaratia recapitulativa VIES deoarece baza de impozitare a TVA nu a fost modificata.
 
Daca restituirea TVA se efectueaza prin emiterea de catre furnizor a unei facturi prin care furnizorul corecteaza regimul TVA aplicat initial, va recomand efectuarea urmatoarelor inregistrari contabile:


receptia unei autoutilitare la valoarea exclusiv TVA (31.932,78 euro x 4,47 lei /euro si 6.067,22 euro x 4,47 lei/euro = 27.120):

% = 404 169.860 lei
2133 142.740 lei
"Mijloace de transport" "Furnizori de
473 imobilizari" 27.120 lei
"Decontari din operatii in
curs de clarificare"


aplicarea regimului de taxare inversa (169.860 lei x 24% = 40.766 lei):

4426 = 4427 40.766 lei


plata facturii, exclusiv TVA:

404 = 5124 142.740 lei
"Furnizori de imobilizari" "Conturi la banci in valuta"


primirea facturii de corectie prin aplicarea regimului de scutire de la plata TVA prin utilizarea cursului valutar in vigoare la data facturii initiale:



404 = 473 27.120 lei
"Furnizori de imobilizari" "Decontari din operatii in
curs de clarificare"


corectarea regimului de taxare inversa, cu semnul minus (27.120 lei x 24% = 6.508 lei)


4426 = 4427 6.508 lei

Operatiunea astfel efectuata se raporteaza cu semnul minus la randul 6 " Regularizari privind achizitiile de servicii intracomunitare pentru care beneficiarul este obligat la plata TVA (taxare inversa) si randul 21 prin decontul de TVA cod 300 completat pentru luna in care are loc corectia. De asemenea, corectarea regimului de taxare de catre vanzator se raporteaza, cu semnul minus si in declaratia recapitulativa cod 390 VIES aferenta lunii in care furnizorul efectueaza corectia, de exemplu in iunie 2014 pentru livrarea efectuata in mai 2014. 




Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro





Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Referat scoatere din evidenta clienti prescrisi si reglementari cheie

    • Scoaterea din evidenta a creantelor prescrise reprezinta o operatiune contabila delicata, care necesita respectarea unui cadru legal strict si parcurgerea unor etape procedurale obligatorii. Conform legii, eliminarea din registrele contabile a datoriilor si creantelor prescrise se poate realiza numai dupa efectuarea tuturor demersurilor legale pentru decontarea acestora . In acest articol va prezentam un model de Referat de scoatere din evidenta a clientilor prescrisi, intocmit conform...» citeste mai departe aici

  • Amnistie fiscala. Cum sa aplicati amnistia fiscala OUG 107/2024 pentru obligatii pe anul 2025

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum se aplica amnistia fiscala prevazuta de OUG 107/2024, mai ales atunci cand obligatiile suplimentare sunt stabilite prin decizii de impunere emise abia in anul 2025. In practica, apar numeroase dileme privind prescriptia, tratamentul fiscal al veniturilor neidentificate, dar si aplicarea cotei de 70% conform art. 117 din Codul fiscal. Avem acest caz concret. Administratorul unei societati comerciale primeste instiintare de control pe persoana fizica pentru...» citeste mai departe aici

  • Dividende in 2025. EXEMPLU concret de calculare pentru CASS

    • Calculul contributiei la asigurari sociale de sanatate (CASS) pentru veniturile din dividende ridica deseori intrebari pentru persoanele fizice care cumuleaza mai multe surse de venit. In acest context, contribuabilii se intreaba cum se determina plafonul anual si cum se calculeaza efectiv CASS-ul datorat. Avem acest caz concret. Daca am scos in anul 2025 in fiecare luna dividende de 10.000 lei, deci pe tot anul 120.000 lei. Constributia la CASS este de 12000 lei pe 25.05.2026? Mentionez ca sunt...» citeste mai departe aici

  • Lichidare societate. Cum sa declarati impozitul pe profit la 31 decembrie 2025

    • Inchiderea unei societati reprezinta un proces juridic si fiscal complex, care presupune parcurgerea unor etape clar reglementate. Un aspect esential il constituie modul de declarare a impozitului pe profit in perioada dizolvarii si lichidarii. Reglementarile fiscale stabilesc termene si obligatii specifice pentru societatile aflate in proces de inchidere. In continuarea articolului vom prezinta cadrul general si obligatiile declarative aferente momentului de 31 decembrie 2025. Avem acest caz...» citeste mai departe aici

  • Monografie contabila echipament de lucru

    • Echipamentul de lucru reprezinta ansamblul de articole vestimentare pe care angajatorul le acorda angajatilor pentru desfasurarea activitatii profesionale. Echipamentul de lucru este diferit de echipamentul de protectie. In acest articol va prezentam reglementari cheie si monografia contabila pentru inregistrarea echipamentului de lucru. » citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016