Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Achizitie servicii si licente: Tratament fiscal. Impozit nerezidenti

06-Dec-2018
1825

In studiul de caz de astazi vom discuta despre situatia unei companii care a incheiat un contract de prestari servicii de training, inclusiv livrarile reprezentand suport curs si licente aferente cursului. Cursul – in domeniul securitatii cibernetice, se desfasoara la sediul firmei din Romania si este prestat de o firma din Republica Coreea – care nu are sediu in Romania.

Romania are incheiat un tratat cu Republica Coreea pentru evitarea dublei impuneri si pentru schimb de informatii, conform Legii 18/1994 si site-ului OECD. Se aplica art. 223 din Legea 227/2015 pentru acest gen de venit obtinut de un nerezident pe teritoriul Romaniei?

Raspunsul specialistului

Tratamentul fiscal este diferit pentru achizitiile de servicii de la nerezidenti si plata unor redevente.
Conform art. 223 alin. (1) lit. d) din Codul fiscal redeventele de la un rezident sunt venituri impozabile obtinute din Romania, indiferent daca veniturile sunt primite in Romania sau in strainatate.

In acest sens, termenul redeventa este definit in normele metodologice ca fiind orice suma care trebuie platita in bani sau in natura pentru folosirea sau dreptul de a folosi orice proprietate sau drept prevazut la art. 7 pct. 36 din Codul fiscal, indiferent daca suma trebuie platita conform unui contract sau ca urmare a copierii ilegale sau a incalcarii drepturilor legale ale unei alte persoane.
Conform art. 7 pct. 36 se considera redeventa platile de orice natura primite pentru folosirea ori dreptul de folosinta al oricaruia dintre urmatoarele:
a) drept de autor asupra unei lucrari literare, artistice sau stiintifice, inclusiv asupra filmelor, benzilor pentru emisiunile de radio sau de televiziune, precum si efectuarea de inregistrari audio,video;
b) dreptul de a efectua inregistrari audio, video,respectiv spectacole, emisiuni, evenimente sportive sau altele similare, si dreptul de a le transmite sau retransmite catre public, direct sau indirect, indiferent de modalitatea tehnica de transmitere - inclusiv prin cablu,satelit, fibre optice sau tehnologii similare;


c) orice brevet, inventie, inovatie, licenta, marca de comert sau de fabrica, franciza, proiect, desen, model, plan, schita, formula secreta sau procedeu de fabricatie ori software;
d) orice echipament industrial, comercial sau stiintific, container, cablu, conducta, satelit, fibra optica sau tehnologii similare;
e) orice know-how;
f) numele sau imaginea oricarei persoane fizice sau alte drepturi similare referitoare la o persoana fizica.

Nu se considera redeventa in sensul prezentei legi:
a) platile pentru achizitionarea integrala a oricarei proprietati sau a oricarui drept de proprietate asupra tuturor elementelor mentionate la alin. (1);
b) platile pentru achizitiile de software destinate exclusiv operarii respectivului software, inclusiv pentru instalarea, implementarea, stocarea, personalizarea sau actualizarea acestuia;
c) platile pentru achizitionarea integrala a unui drept de autor asupra unui software sau a unui drept limitat de a-l copia exclusiv in scopul folosirii acestuia de catre utilizator sau in scopul vanzarii acestuia in cadrul unui contract de distributie;
d) platile pentru obtinerea drepturilor de distributie a unui produs sau serviciu, fara a da dreptul la reproducere;
e) platile pentru accesul la sateliti prin inchirierea de transpondere sau pentru utilizarea unor cabluri ori conducte pentru transportul energiei, gazelor sau petrolului, in situatia in care clientul nu se afla in posesia transponderelor, cablurilor, conductelor, fibrelor optice sau unor tehnologii similare;
f) platile pentru utilizarea serviciilor de telecomunicatii din acordurile de roaming, a frecventelor radio, a comunicatiilor electronice intre operatori;

Pentru sumele achitate care constituie redevente societatea are obligatia de a retine la sursa impozit pe veniturile nerezidentilor.

Conform pct. 18 din normele metodologice date in aplicarea art. 230 din Codul fiscal, prevederile titlului VI din Codul fiscal se aplica atunci cand beneficiarul venitului obtinut din Romania este rezident al unui stat cu care Romania nu are incheiata conventie de evitare a dublei impuneri sau cand beneficiarul venitului obtinut din Romania, rezident al unui stat cu care Romania are incheiata conventie de evitare a dublei impuneri, nu prezinta certificatul de rezidenta fiscala sau documentul prevazut la pct. 19 alin. (1) ori atunci cand impozitul datorat de nerezident este suportat de catre platitorul de venit.

Dispozitiile alin. (2) ale art. "Dividende", "Dobanzi", "Comisioane", "Redevente" din conventiile de evitare a dublei impuneri incheiate de Romania cu alte state, care reglementeaza impunerea in tara de sursa a acestor venituri, se aplica cu prioritate. In cazul cand legislatia interna prevede in mod expres o cota de impozitare mai favorabila sunt aplicabile prevederile legislatiei interne.

Dispozitiile alin. (2) ale art. "Dividende", "Dobanzi", "Comisioane", "Redevente" din conventiile de evitare a dublei impuneri deroga de la prevederile paragrafului 1 al acestor articole din conventiile respective.

Aplicarea alin. (2) al art. "Dividende", "Dobanzi", "Comisioane", "Redevente" din conventiile de evitare a dublei impuneri care prevad impunerea in statul de sursa nu conduce la o dubla impunere pentru acelasi venit, intrucat statul de rezidenta acorda credit fiscal/scutire pentru impozitul platit in Romania, in conformitate cu prevederile conventiei de evitare a dublei impuneri.

Astfel, daca societatea din Republica Coreea de Sud prezinta certificatul de rezidenta fiscala valabil la momentul realizarii veniturilor se vor aplica prevederile articolului 13 din Conventia dintre Romania si Guvernul Republicii Coreea pentru evitarea dublei impuneri si prevenirea evaziunii fiscale cu privire la impozitele pe venit si pe capital ratificata prin Legea 18/1994. Paragraful 2 al acestui articol stabileste: ” 2. Totusi, astfel de redevente pot fi, de asemenea, impuse in statul contractant din care provin, potrivit legislatiei acelui stat, dar daca primitorul este beneficiarul efectiv al redeventelor, impozitul astfel stabilit nu va depasi:
a) 7% din suma bruta a redeventelor pentru folosirea sau concesionarea oricarui patent, marca de comert, desen sau model, plan, formula sau procedeu secret, ori pentru folosirea sau concesionarea oricarui echipament industrial,comercial sau stiintific,ori pentru informatii referitoare la experienta in domeniul industrial, comercial sau stiintific;
b) 10% din suma bruta a redeventelor in toate celelalte cazuri.

In acest sens,termenul redevente inseamna plati de orice natura primite pentru folosirea sau concesionarea oricarui drept de autor asupra unei opere literare, artistice sau stiintifice, inclusiv filmele de cinematograf si filmele sau benzile folosite pentru emisiunile de radio sau televiziune, transmisii prin satelit ori cablu sau prin folosirea oricaror mijloace electronice pentru emisiunile destinate publicului, orice patent, marca de comert, desen sau model, plan, formula sau procedeu secret, ori pentru folosirea sau concesionarea oricarui echipament industrial,comercial sau stiintific,ori pentru informatii referitoare la experienta in domeniul industrial,comercial sau stiintific.

Astfel,daca societatea din Coreea de Sud prezinta certificatul de rezidenta fiscala,valabil la momentul realizarii veniturilor, impozitul datorat se calculeaza prin aplicarea cotei de 10% asupra venitului brut.Daca beneficiarul nu prezinta certificatul de rezidenta fiscala se aplica cota de 16% prevazuta de Codul fiscal.Impozitul se calculeaza, respectiv se retine in momentul platii venitului, se declara (Formularul 100) si se plateste la bugetul de stat pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care s-a platit venitul. Impozitul se calculeaza, se retine, se declara si se plateste, in lei, la bugetul de stat, la cursul de schimb al pietei valutare comunicat de Banca Nationala a Romaniei, pentru ziua in care se efectueaza plata venitului catre nerezidenti.In calitate de platitor de venituri cu regim de retinere la sursa a impozitelor societatea are obligatia sa depuna o declaratie privind calcularea si retinerea impozitului pentru fiecare beneficiar de venit la organul fiscal competent, pana la data de 31 ianuarie inclusiv a anului curent pentru anul expirat– formularul 207.

In ceea ce priveste serviciile de trening intrucat sunt prestate pe teritoriul Romaniei acestea intra in sfera impozitului pe veniturile nerezidentilor conform art. conform art. 223 alin. (1) lit. k) din Codul fiscal. In acest caz, daca beneficiarul prezinta certificat de rezidenta fiscala in Coreea de Sud, valabil la momentul realizarii veniturilor, in baza art. 7 din Conventia dintre Romania si Guvernul Republicii Coreea pentru evitarea dublei impuneri si prevenirea evaziunii fiscale cu privire la impozitele pe venit si pe capital, veniturile sunt impozabile in Republica Coreea iar societatea nu are obligatia de a retine impozit la sursa. Daca beneficiarul nu prezinta certificatul de rezidenta fiscala sau daca, conform contractului, impozitul este suportat de catre societatea din Romania se datoreaza impozit pe veniturile nerezidentilor. Cota de impunere este cota de 16% prevazuta la art. 224 alin. (4) lit. d) din Codul fiscal.

Intrucat aceste servicii sunt prestate pe teritoriul Romaniei societatea are obligatia sa depuna Formularul 017 - Declaratie de inregistrare a contractelor/documentelor care justifica prestarile efective de servicii pe teritoriul Romaniei, initiale/aditionale (conexe), incheiate cu persoane juridice straine sau persoane fizice nerezidente. Formularul se depune la organul fiscal competent, fara a fi insotit de documente doveditoare ale datelor inscrise in declaratie.

Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.

 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Achizitie servicii si licente: Tratament fiscal. Impozit nerezidenti":
Rating:

Nota: 4.75 din 2 voturi
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscall

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Procedura de stabilire din oficiu a CAS si a CASS datorate de persoanele fizice (proiect de OPANAF)
    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) a pus in dezbatere publica, marti – 20 august, un proiect de ordin al presedintelui ANAF pentru aprobarea "Procedurii privind stabilirea din oficiu a contributiei de asigurari sociale si a contributiei de asigurari sociale de sanatate datorate de persoanele fizice, precum si a modelului si continutului unor formulare”. In prezent, potrivit art.155 alin.(1) din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal, contribuabilii la sistemul de...» citeste mai departe aici

  • Precizari ANAF: Calcularea cifrei de afaceri pentru aplicarea facilitatilor fiscale in domeniul constructiilor. Reglementari
    • Daca inca mai aveti intrebari privind reglementarile in privinta calcularii cifrei de afaceri pentru aplicarea facilitatilor fiscale in domeniul constructiilor, cel mai probabil va va fi de folos cea mai recenta informare transmisa de Directia Generala Regionala a Finantelor Publice (DGRFP) Brasov. Asadar, pentru a veni in ajutorul contribuabililor inca nedumeriti in privinta reglementarilor privind calculul cifrei de afaceri pentru aplicarea facilitatilor fiscale in domeniul constructiilor,...» citeste mai departe aici

  • ANAF raspunde: Ce declaratii se depun in cazul in care se defecteaza casa de marcat?
    • In cadrul celei mai recente sesiuni de asistenta online oferita de specialistii Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, unul dintre contribuabili a adresat o intrebare care, probabil, ii va interesa pe foarte multi agenti economici la un moment dat: Ce declaratii se depun in cazul in care casa de marcat se strica? Asadar, intrebarea completa adresata de contribuabil suna in felul urmator: “In situatia in care intr-o luna nu exista date de la casa de marcat (memoria...» citeste mai departe aici

  • Precizari DGRFP: Modificarile aduse "Decontului de TVA". NOUL Formular 300
    • Directia Generala Regionala a Finantelor Publice Ploiesti a remis, joi- 22 august, un comunicat de presa in care vine in ajutorul contribuabililor cu precizari privind modificarile aduse Formularului 300 - "Decont de taxa pe valoarea adaugata" . Asadar, iata care sunt principalele modificari amintite de sursa citata: Prin noul Formular 300 adoptat prin OPANAF 2227/2019 s-a introdus posibilitatea depunerii D300 de catre succesori. Acest lucru este posibil in conditiile in care codul de...» citeste mai departe aici

  • Ministrul Energiei: Numai Parlamentul mai poate modifica OUG 114
    • Prezent la conferinta Focus Energetic, ministrul Energiei - Anton Anton a declarat, joi – 22 august, ca modificarea Ordonantei de Urgenta nr. 114/2018 sta acum in mainile Parlamentului. Acesta a precizat ca la nivelul Guvernului nu exista niciun fel de intentie de a face acest lucru. "(OUG, n.r.) 114 este in Parlament, in comisie, si toate amendamentele pe care si noi, si altii am fi dorit sa le aducem la 114, respectiv OUG 19, sunt acolo. Deci este in puterea Parlamentului sa o modifice",...» citeste mai departe aici

  • Scutire impozit pe profit reinvestit. Monografie contabila
    • In studiul de caz propus astazi, specialistul nostru va raspunde intrebarilor formulate in urmatoarea situatie: O companie a achizitionat 2 autobetoniere noi cu cod clasificatie 2.1.20.3.1. Compania a ales amortizarea liniara cu durata de amortizare 6 ani, in nomenclator este intre 4 - 8 ani. Este toata valoarea amortizarii lunare fiscale egala cu cea contabila? Este corect sa se faca diminuarea impozitului pe profit cu 16/100? Care sunt inregistrarile contabile? Raspunsul...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2019 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016