Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Achizitii bunuri de la furnizor aflat in insolventa. Care e procedura corecta?

26-Iul-2017
983

In analiza urmatoare, avem o societate X care are ca obiect de activitate distributia si care doreste sa cumpere marfa de la o societate Y (are drept obiect de activitate productia de bunuri). Societatea Y a intrat in insolventa si are un administrator judiciar care gestioneaza lichidarea activelor si pasivelor. Nu are un plan de reorganizare. 

In cazul in care societatea X cumpara marfa de la o societate in insolventa, vom vedea daca poate beneficia de anumite facilitati, precum si ce documente ar trebui intocmite pentru achizitionarea marfii si care va fi baza legala.

Achizitia marfurilor de la un furnizor aflat in insolventa nu este mai avantajoasa decat achizitia aceluiasi tip de marfa de la oricare alt furnizor care nu se afla in aceasta situatie. 

Totusi, comparativ cu achizitiile de marfuri de la furnizori cu codul de TVA anulat din oficiu pentru care nu se poate exercita dreptul de deducere, pentru achizitia de la un furnizor aflat in insolventa, acest drept poate fi exercitat. In acest sens, aduc drept argument prevederile art. 11 alin. (7) si alin. (9) din Codul fiscal. 

Astfel, prin art. 11 alin. (7) care se refera la furnizori inactivi cu codul de TVA anulat din oficiu se reglementeaza ca "Beneficiarii care achizitioneaza bunuri si/sau servicii de la persoane impozabile stabilite in Romania, dupa inscrierea acestora ca inactivi in Registrul contribuabililor inactivi/reactivati conform Codului de procedura fiscala, nu beneficiaza de dreptul de deducere a cheltuielilor si a taxei pe valoarea adaugata aferente achizitiilor respective, cu exceptia achizitiilor de bunuri efectuate in cadrul procedurii de executare silita si/sau a achizitiilor de bunuri/servicii de la persoane impozabile aflate in procedura falimentului, potrivit Legii nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolventei si de insolventa, cu modificarile si completarile ulterioare. ….. "

Prin art. 11 alin. (9) care se refera la alte cauze de anulare, din oficiu, a codului de TVA, se reglementeaza ca "Beneficiarii care achizitioneaza bunuri si/sau servicii de la persoane impozabile stabilite in Romania, carora li s-a anulat inregistrarea in scopuri de TVA conform prevederilor art. 316 alin. (11) lit. c) - e) si lit. h) si au fost inscrisi in Registrul persoanelor impozabile a caror inregistrare in scopuri de TVA conform art. 316 a fost anulata, nu beneficiaza de dreptul de deducere a taxei pe valoarea adaugata aferente achizitiilor respective, cu exceptia achizitiilor de bunuri efectuate in cadrul procedurii de executare silita si/sau a achizitiilor de bunuri de la persoane impozabile aflate in procedura falimentului potrivit Legii nr. 85/2014, cu modificarile si completarile ulterioare. "

Cheltuieli deductibile si nedeductibile. Ghid practic 2018
Cheltuieli deductibile si nedeductibile. Ghid practic 2018
Vezi detalii
PFA. Contributii, Taxe, Impozite si Deduceri in 2018
PFA. Contributii, Taxe, Impozite si Deduceri in 2018
Vezi detalii
Autoturisme pe firma. Regim fiscal in 2018
Autoturisme pe firma. Regim fiscal in 2018
Vezi detalii


Un alt avantaj din punctul de vedere al TVA este ca, in cazul achizitiei bunurilor de capital de la un furnizor in stare de insolventa, cumparatorul are dreptul sa ajusteze, in beneficiul sau (ajustare pozitiva), suma TVA care nu a fost dedusa de furnizorul cu codul de TVA anulat din oficiu. In acest sens, aduc drept argument prevederile pct. 79 alin. (14) din normele de aplicare ale art. 305 "Ajustarea taxei deductibile in cazul bunurilor de capital " "…… In situatia bunurilor de capital livrate in cadrul procedurii de executare silita sau a celor achizitionate de la persoane impozabile aflate in procedura falimentului potrivit Legii nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolventei si de insolventa, cu modificarile si completarile ulterioare, in regim de taxare, in perioada in care persoanele impozabile nu au avut un cod valabil de TVA, persoanele impozabile pot ajusta taxa aferenta acestora proportional cu perioada ramasa din perioada de ajustare, determinata in functie de anul in care a avut loc livrarea bunurilor respective. Ajustarea se reflecta in primul decont de taxa depus dupa inregistrarea in scopuri de TVA a persoanei impozabile sau, dupa caz, intr-un decont ulterior. "

Avantaje prezinta si achizitia de produse accizabile, caz in care trebuie retinute prevederile art. 438 "Valorificarea produselor accizabile aflate in proprietatea operatorilor economici aflati in procedura falimentului" din Codul fiscal
" (1) Circulatia produselor accizabile aflate in proprietatea operatorilor economici aflati in procedura falimentului prevazuta in Legea nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolventei si de insolventa nu intra sub incidenta prevederilor sectiunii a 16-a.
(2) Produsele accizabile aflate in proprietatea operatorilor economici aflati in procedura falimentului si care nu indeplinesc conditiile legale de comercializare pot fi valorificate catre antrepozitarii autorizati si numai in vederea procesarii.
(3) In situatia prevazuta la alin. (2), livrarea acestor produse se face in regim de supraveghere fiscala pe baza de factura care trebuie sa respecte prevederile art. 319. "

Sectiunea a 16-a se refera la deplasarea si primirea produselor accizabile aflate in regim suspensiv de accize. 

Pentru achizitie, se recomanda incheierea unui contract de vanzare – cumparare, dar numai in situatia in care au loc achizitii repetate ale aceluiasi tip de bunuri. In cazul unei singure achizitii, este suficienta si comanda.
Cumparatorul trebuie sa aiba in vedere si prevederile art. 45 alin.(1) din Legea nr.85/2006 privind procedura insolventei, cu modificarile ulterioare, prin care se reglementeaza ca, dupa ramanerea definitiva a hotararii de deschidere a procedurii, toate actele si corespondenta emise de debitor, administratorul judiciar sau lichidator vor cuprinde, in mod obligatoriu si cu caractere vizibil, in limbile romana, engleza si franceza, mentiunea in "insolventa", "in insolvency", en procedure collective".

De asemenea, intrarea in reorganizare judiciara sau faliment, impune ca actele si corespondenta sa poarte mentiunea in "reorganizare judiciara, "in judicial reorganisation", "en redressement" sau, dupa caz, "in faliment", "in bankruptcy", "en faillite".

Dupa intrarea in procedura simplificata, pe facturile emise prin care furnizorul trebuie sa colecteze TVA deoarece nu este scutit de aceasta obligatie, se inscrie mentiunea "in faliment" in limba romana.

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Amelia Dumitras - Consultant fiscal

 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Achizitii bunuri de la furnizor aflat in insolventa. Care e procedura corecta?":
Rating:

Nota: 5 din 2 voturi
Modificarile majore din Codul Fiscal 2018 - exemple si explicatii

Atentie contabili!

Modificari majore in Codul Fiscal 2018

Cititi si respectati noile reguli stabilite de lege
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Modificarile majore din Codul Fiscal 2018 - exemple si explicatii



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Deschidere sediu secundar. Declaratia de mentiuni. Formular 060
    • In ce priveste sediul secundar, potrivit art.85, alin.(1) din Legea nr.207/2015 privind Codul de procedura fiscala, contribuabilul/platitorul are obligatia de a declara organului fiscal central infiintarea de sedii secundare (sucursala, birou, magazin, atelier, depozit si altele asemenea). Termen: 30 de zile de la data infiintarii, pentru entitatile nou-infiintate. Click aici pentru Declaratia 060 - Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni/Declaratie de radiere pentru...» citeste mai departe aici

  • PFA versus Microintreprindere in 2018
    • In analiza urmatoare, vom face o comparatie intre PFA si microintreprindere si vom vedea care este mai avantajoasa. In urma tuturor modificarilor legislative aduse de "Revolutia fiscala", microintreprinderea duce o "povara fiscala" mult mai mica decat o PFA. Din 2018, dupa modificarea articolului 47 din Codul fiscal, pot fi microintreprinderi si societatile care obtin venituri din consultanta si management. Aceasta modificare este importanta deoarece o pondere considerabila a PFA-urilor obtin...» citeste mai departe aici

  • Sesiune online ANAF: Raspunsuri cu privire la formularul 207
    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) a organizat ieri, 21 februarie 2018, pe pagina oficiala de facebook ANAF, o sesiune de asistenta online cu privire la depunerea formularului 207. Specialistii de la Directia Generala de Asistenta pentru Contribuabili au oferit raspunsuri referitoare la depunerea declaratiei informative privind impozitul retinut la sursa/veniturile scutite, pe beneficiari de venit nerezidenti, formularul 207. Ce presupune declaratia 207 Formularul 207 reprezinta...» citeste mai departe aici

  • Drepturi de autor. Care sunt contributiile sociale in 2018?
    • In analiza de mai jos, o persoana fizica scrie nuvele pe care le vinde prin platforma Amazon, pentru care incaseaza sume in bani. In trimestrul 4/2017 a incasat 30 de euro. Vom vedea ce obligatii declarative (declaratii, impozite de plata) are pentru aceasta suma. Iata raspunsul specialistului! Conform art. 148 alin. (1) din Codul fiscal, baza lunara de calcul al contributiei de asigurari sociale in cazul persoanelor care realizeaza venituri din activitati independente o reprezinta venitul ales...» citeste mai departe aici

  • BNR: Statele membre ale UE au abordari diferite privind controlul ratelor dobanzii
    • Potrivit unui documentar al Bancii Nationale a Romaniei (BNR), statele membre ale Uniunii Europene (UE) au abordari diferite cu privire la controlul ratelor dobanzii, dintre care 14 tari aplica plafoane asupra dobanzilor contractuale de stipulat in contracte de credit tipice, in timp ce alte 13 tari nu au astfel de plafoane. "Consultarea literaturii economice arata ca exista diferente considerabile in atitudinea statelor membre UE in ceea ce priveste reglementarea pretului creditului de consum:...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2018 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Atentie, Contabili!

Modificari majore in Codul Fiscal 2018
Cititi si respectati noile reguli stabilite de lege

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificarile majore din Codul Fiscal 2018 - exemple si explicatii