Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Achizitii bunuri de la furnizor aflat in insolventa. Care e procedura corecta?

26-Iul-2017
2799

In analiza urmatoare, avem o societate X care are ca obiect de activitate distributia si care doreste sa cumpere marfa de la o societate Y (are drept obiect de activitate productia de bunuri). Societatea Y a intrat in insolventa si are un administrator judiciar care gestioneaza lichidarea activelor si pasivelor. Nu are un plan de reorganizare. 

In cazul in care societatea X cumpara marfa de la o societate in insolventa, vom vedea daca poate beneficia de anumite facilitati, precum si ce documente ar trebui intocmite pentru achizitionarea marfii si care va fi baza legala.

Achizitia marfurilor de la un furnizor aflat in insolventa nu este mai avantajoasa decat achizitia aceluiasi tip de marfa de la oricare alt furnizor care nu se afla in aceasta situatie. 

Totusi, comparativ cu achizitiile de marfuri de la furnizori cu codul de TVA anulat din oficiu pentru care nu se poate exercita dreptul de deducere, pentru achizitia de la un furnizor aflat in insolventa, acest drept poate fi exercitat. In acest sens, aduc drept argument prevederile art. 11 alin. (7) si alin. (9) din Codul fiscal. 

Astfel, prin art. 11 alin. (7) care se refera la furnizori inactivi cu codul de TVA anulat din oficiu se reglementeaza ca "Beneficiarii care achizitioneaza bunuri si/sau servicii de la persoane impozabile stabilite in Romania, dupa inscrierea acestora ca inactivi in Registrul contribuabililor inactivi/reactivati conform Codului de procedura fiscala, nu beneficiaza de dreptul de deducere a cheltuielilor si a taxei pe valoarea adaugata aferente achizitiilor respective, cu exceptia achizitiilor de bunuri efectuate in cadrul procedurii de executare silita si/sau a achizitiilor de bunuri/servicii de la persoane impozabile aflate in procedura falimentului, potrivit Legii nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolventei si de insolventa, cu modificarile si completarile ulterioare. ….. "



Prin art. 11 alin. (9) care se refera la alte cauze de anulare, din oficiu, a codului de TVA, se reglementeaza ca "Beneficiarii care achizitioneaza bunuri si/sau servicii de la persoane impozabile stabilite in Romania, carora li s-a anulat inregistrarea in scopuri de TVA conform prevederilor art. 316 alin. (11) lit. c) - e) si lit. h) si au fost inscrisi in Registrul persoanelor impozabile a caror inregistrare in scopuri de TVA conform art. 316 a fost anulata, nu beneficiaza de dreptul de deducere a taxei pe valoarea adaugata aferente achizitiilor respective, cu exceptia achizitiilor de bunuri efectuate in cadrul procedurii de executare silita si/sau a achizitiilor de bunuri de la persoane impozabile aflate in procedura falimentului potrivit Legii nr. 85/2014, cu modificarile si completarile ulterioare. "

Un alt avantaj din punctul de vedere al TVA este ca, in cazul achizitiei bunurilor de capital de la un furnizor in stare de insolventa, cumparatorul are dreptul sa ajusteze, in beneficiul sau (ajustare pozitiva), suma TVA care nu a fost dedusa de furnizorul cu codul de TVA anulat din oficiu. In acest sens, aduc drept argument prevederile pct. 79 alin. (14) din normele de aplicare ale art. 305 "Ajustarea taxei deductibile in cazul bunurilor de capital " "…… In situatia bunurilor de capital livrate in cadrul procedurii de executare silita sau a celor achizitionate de la persoane impozabile aflate in procedura falimentului potrivit Legii nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolventei si de insolventa, cu modificarile si completarile ulterioare, in regim de taxare, in perioada in care persoanele impozabile nu au avut un cod valabil de TVA, persoanele impozabile pot ajusta taxa aferenta acestora proportional cu perioada ramasa din perioada de ajustare, determinata in functie de anul in care a avut loc livrarea bunurilor respective. Ajustarea se reflecta in primul decont de taxa depus dupa inregistrarea in scopuri de TVA a persoanei impozabile sau, dupa caz, intr-un decont ulterior. "

Avantaje prezinta si achizitia de produse accizabile, caz in care trebuie retinute prevederile art. 438 "Valorificarea produselor accizabile aflate in proprietatea operatorilor economici aflati in procedura falimentului" din Codul fiscal
" (1) Circulatia produselor accizabile aflate in proprietatea operatorilor economici aflati in procedura falimentului prevazuta in Legea nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolventei si de insolventa nu intra sub incidenta prevederilor sectiunii a 16-a.
(2) Produsele accizabile aflate in proprietatea operatorilor economici aflati in procedura falimentului si care nu indeplinesc conditiile legale de comercializare pot fi valorificate catre antrepozitarii autorizati si numai in vederea procesarii.
(3) In situatia prevazuta la alin. (2), livrarea acestor produse se face in regim de supraveghere fiscala pe baza de factura care trebuie sa respecte prevederile art. 319. "

Sectiunea a 16-a se refera la deplasarea si primirea produselor accizabile aflate in regim suspensiv de accize. 

Pentru achizitie, se recomanda incheierea unui contract de vanzare – cumparare, dar numai in situatia in care au loc achizitii repetate ale aceluiasi tip de bunuri. In cazul unei singure achizitii, este suficienta si comanda.
Cumparatorul trebuie sa aiba in vedere si prevederile art. 45 alin.(1) din Legea nr.85/2006 privind procedura insolventei, cu modificarile ulterioare, prin care se reglementeaza ca, dupa ramanerea definitiva a hotararii de deschidere a procedurii, toate actele si corespondenta emise de debitor, administratorul judiciar sau lichidator vor cuprinde, in mod obligatoriu si cu caractere vizibil, in limbile romana, engleza si franceza, mentiunea in "insolventa", "in insolvency", en procedure collective".

De asemenea, intrarea in reorganizare judiciara sau faliment, impune ca actele si corespondenta sa poarte mentiunea in "reorganizare judiciara, "in judicial reorganisation", "en redressement" sau, dupa caz, "in faliment", "in bankruptcy", "en faillite".

Dupa intrarea in procedura simplificata, pe facturile emise prin care furnizorul trebuie sa colecteze TVA deoarece nu este scutit de aceasta obligatie, se inscrie mentiunea "in faliment" in limba romana.

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Amelia Dumitras - Consultant fiscal

 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Achizitii bunuri de la furnizor aflat in insolventa. Care e procedura corecta?":
Rating:

Nota: 5 din 2 voturi
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?

Atentie contabili!

Cheltuieli Deductibile - exemple si explicatii‚Äč
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Ministrul de Finante: Din 2019, firmele vor fi impartite in trei categorii
    • Ministrul Finantelor Publice, Eugen Teodorovici, a anuntat, miercuri, ca in Parlament se discuta posibilitatea ca, incepand din 2019, firmele sa fie impartite in 3 categorii: A, B si C. Prezent la cea de-a treia editie a “Forumului Capitalului Romanesc”, ministrul Finantelor a mai anuntat ca, deocamdata, se cauta un temei legal, pentru a imparti firmele in trei categorii, A, B si C”, masura urmand sa fie adoptata pana la finalul acestui an, pentru ca incepand de anul viitor sa...» citeste mai departe aici

  • UPDATE! S-a prelungit perioada de achizitie a titlurilor de stat CENTENAR
    • PDATE, 13.12.2018 "Avand in vedere interesul crescut al investitorilor, MFP prelungeste cu inca o saptamana perioada de subscriere, iar titlurile de stat pot fi achizitionate de la Unitatile operative ale Trezoreriei Statului si prin reteaua de oficii postale ale Companiei Nationale Posta Romana", arata MFP intr-un comunicat remis joi, 13 decembrie. Titlurile pot fi achizitionate astfel: pana pe 21 decembrie 2018 de la unitatile Trezoreriei Statului; pana pe 20 decembrie 2018...» citeste mai departe aici

  • Deputatii au decis: Cota REDUSA DE TVA se va aplica si altor activitati turistice
    • Deputatii au votat, miercuri, intr-o majoritate cavarsitoare (de peste 99%), suplimentarea activitatilor turistice pentru care se aplica reducerea cotei TVA la 5%. Asadar, legea adoptata in Guvern prevede aplicarea cotei reduse de TVA si pentru transportul de persoane cu trenurile sau vehiculele istorice cu tractiune cu aburi pe linii inguste, telecabine sau teleski in scop turistic sau de agrement. Proiectul de lege a trecut de Camera Deputatilor cu 199 de voturi ”pentru” si doua...» citeste mai departe aici

  • Procedura de angajare a unui cetatean strain
    • In cele ce urmeaza, unul dintre specialistii nostri va explica, in amanunt, care este procedura de angajare a unui cetatean strain, ce documente sunt necesare, dar si de ce acte are nevoie angajatul. Raspunsul specialistului Procedura de angajare a unui cetatean strain este reglementata de Ordonanta 25/2014 privind incadrarea in munca si detasarea strainilor pe teritoriul Romaniei si pentru modificarea si completarea unor acte normative privind regimul strainilor in Romania. Pentru angajarea...» citeste mai departe aici

  • Ministrul Muncii: Punctul de pensie ar putea fi majorat prin Ordonanta de Urgenta
    • Majorarea punctului de pensie ar putea fi facuta prin Ordonanta de Urgenta, a anuntat ministrul Muncii, Marius Budai, precizand, totusi, ca decizia se va lua abia dupa consultari cu Ministerul Justitiei. "Vom regla prin Ordonanta de Urgenta daca va fi nevoie. Nu Legea pensiilor, ci anumite reglaje. Daca vor trebui facute, le vom regla prin Ordonanta de Urgenta... Majorarea punctului de pensie poate trece prin orice reglementare legala: fie ordonanta, fie lege, fie hotarare de guvern. Vom vedea,...» citeste mai departe aici

  • Top 5 modificari fiscale care vor intra in vigoare in 2019
    • Daca anul 2018 a fost unul plin din punct de vedere al modificarilor fiscale, cu introducerea unor noi Declaratii (Declaratia Unica), cu reducerea cotei de TVA pentru mai multe domenii HoReCa, cu intorducerea casei de marcat cu jurnal electronic fiscal s.a.m.d, se pare ca nici anul 2019 nu va fi unul mai relaxat. Numai pana in prezent s-au stabilit cateva modificari care vor intra in vigoare de anul viitor. Ministrul Finantelor, Eugen Teodorovici, a anuntat, miercuri, ca a lucrat in Comisia de...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2018 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Cheltuieli Deductibile - exemple si explicatii‚Äč
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016