Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Achizitii de bunuri extracomunitare

18-Feb-2010
6768

Intrebare:


Societatea primeste din Islanda marfuri. Vama pentru intrarea pe teritoriul comunitar este facuta de un declarant vamal din Olanda. Sunt anexate documentele. Cum se declara si care sunt o bligatiile referitoare la TVA. Documentele sunt emise in decembrie 2009.

Raspuns:
La prima vedere, se poate considera ca operatiunea este pentru firma dvs. un import efectuat pe teritoriul Olandei ca stat membru al CE. Bunurile au fost puse in libera circulatie pe teritoriul Olandei deoarece la intrarea lor in Olanda reprezentantul vamal desemnat de catre firma dvs. a achitat toate drepturile vamale de import. La randul sau, firma S a emis factura pentru recuperarea taxelor vamale achitate in vama.

Totusi, din traducerea facturii emise de catre firma S, anexata intrebarii formulate de dvs. , rezulta faptul ca au fost achitate doar taxele vamale (clearance charges) si taxele de descarcare (taxes discharge). Poate astfel de taxe se refera doar la transbordarea marfurilor dintr-un mijloc de transport (avion) pe ruta Reykjavik ? Rotterdam in alt mijloc de transport pe ruta Rotterdam ? Otopeni.

Din factura emisa de catre reprezentantul S nu rezulta facturarea urmatoarelor doua elemente:

1. comisionul sau pentru serviciul prestat;
2. suma TVA achitata pentru importul efectuat (pe factura ar fi trebuit mentionat in mod distinct: WAT ? euro).

 Ghid practic de Management financiar
Ghid practic de Management financiar
Vezi detalii
Contabilitatea operatiunilor de transport si logistica
Contabilitatea operatiunilor de transport si logistica
Vezi detalii
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Vezi detalii

Cu toate acestea, din imputernicire, rezulta faptul ca firma S este autorizata sa perceapa TVA ?for levy of WAT?. In functie de relatia conractuala cu firma S, numai dvs. cunoasteti cu exactitate daca s-a negociat sau nu plata TVA in vama din Olanda. Din analiza documentelor prezentate, consider ca nu s-a achitat TVA.

In situatia in care in categoria ?customs duties? a fost incadrata si suma TVA achitata de catre casa de expeditie S in numele firmei S.C. P S.R.L. , consider ca aceasta suma poate fi solicitata la restituire autoritatii fiscale din Olanda. Pentru suma TVA achitata pe teritoriul Olandei, firma dvs. nu poate sa isi exercite dreptul de deducere prin decontul de TVA cod 300 completat si depus la organul fiscal competent. Totusi, avand in vedere faptul ca in Olanda se percep doua cote TVA (cota standard 19% si cota redusa 6%), dintr-un simplu calcul aritmetic, nu rezulta faptul ca asupra valorii in vama din Olanda a bunurilor importate s-ar fi aplicat TVA:

* pentru cota standard: 15.553 euro (valoare bunuri) x 19% = 2.955 euro;
* pentru cota redusa: 15.553 euro (valoare bunuri) x 6% = 933 euro;

Dupa parerea mea, prin natura lor, bunurile importate de dvs. nu pot fi incadrate la cota redusa TVA iar factura emisa de casa de expeditie are valoarea de 1.148 euro, ceea ce inseamna ca nu s-a facturat si suma TVA de 2.955 euro.

Conform regulamentului CEE NR. 2913/92 din 12 octombrie 1992 de instituire a Codului Vamal Comunitar, bunurile importate din tari sau teritorii care nu fac parte din teritoriul vamal al Comunitatii si care au fost puse in libera in circulatie pe teritoriul comunitar sunt incadrate in categoria marfurilor comunitare.

In astfel de situatii, deoarece bunurile sunt transportate de pe teritoriul unui stat membru in Romania, operatiunea reprezinta o achizitie intracomunitara pentru care trebuie sa aplicati regimul de taxare inversa prin formula 4426 = 4427.

Se respecta astfel definitia achizitiei intracomunitare de bunuri asa cum este reglementata prin articolul 130^1 alineatul 1 din Codul fiscal conform caruia se considera achizitie intracomunitara de bunuri ?obtinerea dreptului de a dispune, ca si un proprietar, de bunuri mobile corporale expediate sau transportate la destinatia indicata de cumparator , de catre furnizor, de catre cumparator sau de catre alta persoana, in contul sau al cumparatorului, catre un stat membru, altul decat cel de plecare a transportului sau de expediere a bunurilor.?

Daca operatiunea este intr-adevar o achizitie intracomunitara, prin declaratia recapitulativa cod 390 aferenta trimestrului IV 2009 trebuie sa aveti in vedere prevederile cuprinse in O.M.F.P. nr. 552 din 28 martie 2008 pentru aprobarea modelului si continutului formularului "Declaratie recapitulativa privind livrarile/achizitiile intracomunitare de bunuri".

La punctul 3 din acest ordin se reglementeaza procedura declararii achizitiilor intracomunitare care provin de la un furnizor care nu este stabilit in Comunitatea Europeana. Acest operator extracomunitar se considera reprezentat de catre o casa de expeditie stabilita intr-un stat membru de pe teritoriul careia incepe expeditia. Astfel, se inscrie:

* la rubrica "Denumire operator intracomunitar": denumirea furnizorului extracomunitar din Islanda; 
* la rubrica "Cod operator intracomunitar": codul de inregistrare in scopuri de TVA atribuit casei de expeditie.

In acest sens, prin O.M.F.P. nr. 552/2008, este prezentat urmatorul exemplu: ?o societate "A" dintr-un stat extracomunitar (X) vinde unei societati din Romania "B" bunuri. Bunurile sunt importate intr-un stat membru al Uniunii Europene (Y) de catre societatea de expeditie "C" si apoi aceeasi societate "C" declara in numele furnizorului "A" din statul extracomunitar (X) (dar sub propriul cod de TVA) livrarea intracomunitara a bunurilor din statul membru (Y) in Romania.

In astfel de situatii se va considera drept reprezentant fiscal societatea de expeditie "C". In declaratia recapitulativa privind achizitiile intracomunitare, la rubrica "Denumire operator intracomunitar" va fi inscrisa denumirea furnizorului, respectiv societatea "A" din statul extracomunitar (X), iar la rubrica "Cod operator intracomunitar" codul din statul membru (Y) al societatii de expeditie "C" care a declarat livrarea intracomunitara.?.

Deoarece achizitia bunurilor a fost taxata de doua ori d.p.d.v. al TVA, o data la importul bunurilor pe teritoriul Olandei si a doua oara prin aplicarea regimului de taxare inversa la intrarea bunurilor pe teritoriul Romaniei, firma dvs. poate solicita restituirea sumei TVA achitata in Olanda de catre casa de expeditie din Olanda imputernicita de firma dvs.

Regulile de restituire a TVA achitata pe teritoriul Olandei se efectueaza in mod similar cu cele reglementate prin O.M.F.P. nr. 523 din 3 aprilie 2007 pentru aprobarea Procedurii de solutionare a cererilor de rambursare a taxei pe valoarea adaugata catre persoane impozabile neinregistrate si care nu sunt obligate sa se inregistreze in scopuri de TVA in Romania, stabilite in alt stat membru al Uniunii Europene.

In costul bunurilor achizitionate se include doar valoarea celorlalte taxe si comisioane vamale din factura casei de expeditie, deoarece suma TVA care s-ar fi achitat in vama ar urma sa fie recuperata de la autoritatea fiscala din Olanda.

La data receptiei bunurilor, la formarea pretului de intrare, trebuie luate in calcul toate sumele aferente achizitiei respective, asa cum se reglementeaza prin O.M.F.P. nr. 3055 din 29 octombrie 2009 pentru aprobarea Reglementarilor contabile conforme cu directivele europene, publicat in M. Of. nr. 766 bis din 10 noiembrie 2009 la punctul 8.1.1. denumit ?Evaluarea la data intrarii in entitate?. Astfel, trebuie sa aveti in vedere urmatoarele prevederi reglementate la:

* punctul 50 alineatul (1) litera a) conform caruia la data intrarii in entitate, orice bun procurat cu bani ?titlu oneros? se evalueaza si se inregistreaza in contabilitate la valoarea de intrare stabilita la costul de achizitie. 

* punctul 51 alineatul (1) conform caruia costul de achizitie al unui bun este format din:

- pretul de cumparare;
- taxele de import;
- alte taxe (cu exceptia acelora pe care persoana juridica le poate recupera de la autoritatile fiscale);
- cheltuielile de transport, etc.;
- alte cheltuieli care pot fi atribuite direct achizitiei bunurilor respective (comisioane, taxele notariale, cheltuieli cu obtinerea de autorizatii si alte cheltuieli nerecuperabile).

In situatia in care in categoria ?customs duties? nu a fost incadrata si suma TVA care ar fi trebuit achitata la vama din Olanda de catre casa de expeditie S in numele firmei S.C. P S.R.L., inseamna ca bunurile nu sunt considerate puse in libera circulatie pe teritoriul comunitar iar operatiunea nu este considerata o achizitie intracomunitara.

Astfel, operatiunea este considerata un import pe teritoriul Romaniei, motiv pentru care va recomand sa luati legatura cu cel mai apropiat birou vamal in vederea vamuirii bunurilor. Dupa achitarea sumei TVA in vama, firma dvs. intra in posesia declaratiei vamale de import in baza careia se exercita dreptul de deducere a TVA.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Achizitii de bunuri extracomunitare":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Noul Cod Fiscal a modificat legislatia. Amenzile sunt uriase!
Cititi si respectati noile reguli stabilite de lege

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"!


 



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • E oficial! Majorarea plafonului TVA pentru intreprinderi mici : 300.000 lei
    • Regasiti mai jos Decizia Comisiei Europene privind plafonul special al intreprinderilor mici pentru perioada 1 ianuarie 2018 pana la 31 decembrie 2020. Astfel, conform art. 1, prin derogare de la articolul 287 punctul 18 din Directiva 2006/112/CE, Romania este autorizata sa acorde o scutire de la plata TVA persoanelor impozabile a caror cifra de afaceri anuala nu depaseste echivalentul in moneda nationala a 88.500 EUR la cursul de schimb din ziua aderarii sale. Articolul 2 Prezenta decizie...» citeste mai departe aici

  • Procedura de inregistrare in scopuri de TVA va fi corelata cu modificarile din Codul Fiscal
    • Printr-un proiect de ordin supus dezbaterii publice, Agentia Nationala de Administrare Fiscala coreleaza prevederile "Procedurii de inregistrare, la cerere, in scopuri de TVA", cu modificarile recente ale Codului Fiscal. Astfel, din cuprinsul actualei proceduri si din continutul unor formulare va fi eliminata sintagma "nu justifica intentia si capacitatea de a desfasura activitate economica". De asemenea, este necesara stabilirea unei proceduri prin care sa se asigure exercitarea, de catre...» citeste mai departe aici

  • Revine impozitul pe bacsis!
    • O masura controversata, din nou in atentia autoritatilor: impozitul pe bacsis revine, iar dovada consta in faptul ca reprezentanti ai domeniului HORECA au in lucru, impreuna cu Ministerul de Finante, un proiect prin care este prevazuta impozitarea bacsisului cu 16%. Se fiscalizeaza astfel bacsisul pe care il primesc ospatarii si, considera autoritatile, masura va aduce si bani la buget. "Pe notele de plata din restaurante va aparea o rubrica noua: bacsisul pe care un client vrea il lase...» citeste mai departe aici

  • Noile criterii ANAF, inainte de respingerea codului TVA
    • Recent au fost aduse modificari in ce priveste reinregistrarea firmelor in scopuri de TVA. Prin Legea nr.177/2017 privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.3/2017, a fost eliminata din Codul fiscal prevederea conform careia firmele pot fi reinregistrate in scopuri de TVA doar daca justifica intentia si capacitatea de a desfasura activitate economica, indiferent de motivul pentru care li se anulase inregistrarea in scopuri de TVA. Asadar, firmele nu trebuie sa isi mai justifice nici...» citeste mai departe aici

  • OANAF 2927/2017: Explicatii privind procedura de aprobare a transferului sumelor din contul de TVA
    • Prin OANAF 2.927/2017 publicat in MOF nr. 813 din 13 octombrie 2017 a aprobata Procedura de transfer a sumelor din contul de TVA. Concret, este vorba de transferul urmatoarelor sume din contul de TVA in contul curent al persoanei impozabile: 1. sume rezultate ca urmare a unor corectii in urma unor erori materiale in procesul de plata, pentru care restituirea se efectueaza intr-un alt cont decat un cont de TVA; 2. sume rezultate ca urmare a corectarii facturilor sau ca urmare a ajustarii bazei de...» citeste mai departe aici

  • Cele mai multe firme din Romania gasesc cu greutate candidati valorosi
    • In functie si de cerintele companiei, dar si de felul in care universitatile isi pregatesc absolventii, pe piata fortei de munca nu intarzie sa apara o criza in ce priveste cererea si oferta. Conform unui studiu recent intocmit de Ejobs, circa 86% dintre respondenti, majoritatea afaceri mici si mijlocii, se confrunta cu o lipsa acuta de candidati valorosi atunci cand recruteaza. Printre motive se numara "competivitatea ridicata", dar si "accesul la candidati specializati" ingreunat...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Aflati cum sa va aparati de amenzile uriase
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"