Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Achizitii intracomunitare: Obligatiile la impozitul pe nerezidenti si TVA

23-Iul-2018
1401

O societate neplatitoare de TVA din Romania ofera cazare si are contract de comision cu un site specializat din Olanda pentru rezervare cazari in Romania. In aceasta situatie, ce obligatii declarative si fiscale are societatea din Romania, din punct de vedere al TVA? Dar daca contractul ar fi incheiat cu o firma din Statele Unite ale Americii? In aceleasi situatii, care sunt obligatiile referitoare la impozitul pe nerezidenti? Firma romaneasca trebuie sa inregistreze contractele la ANAF?

Raspunsul oferit de specialist

Cazarile se factureaza intotdeauna persoanelor care inchiriaza apartamentele respective prin site-ul respectiv, iar firma care detine site-ul emite facturi pentru comisionul de intermediere.

Aceste tranzactii reprezinta achizitii de servicii intracomunitare (firma nefiind din Romania si facand parte din UE) pentru care firma are obligatia de a avea un cod special TVA pentru tranzactii UE.
Serviciilor de intermediere li se aplica regula generala prevazuta la art. 278 alin. (2) din Codul fiscal.Locul prestarii serviciilor achiztionate de la site-ul din Olanda este considerat a fi in Romania, locul in care beneficiarul are sediul activitatii economice. Din punctul de vedere al TVA, aceste servicii sunt impozabile in Romania, fiind indeplinite cumulativ conditiile prevazute la art. 268 alin. (1) din Codul fiscal.

Intrucat societatea nu este inregistrata in scop normal de TVA, conform art. 316 din Codul fiscal, pentru achizitia de servicii din UE (OLANDA), are urmatoarele obligatii fiscale:
- sa taxeze serviciul primit in Romania la o baza de impozitare formata din aplicarea cursului valutar in vigoare la data emiterii facturii de catre furnizorul intracomunitar asupra sumei in valuta inscrisa de catre prestator in factura emisa;


- sa achite efectiv bugetului de stat suma TVA rezultata din aplicarea cotei de TVA de 19% asupra bazei de impozitare calculata conform celor aratate anterior, pana pe data de 25 a lunii urmatoare emiterii facturii de catre furnizorului din UE;
- sa evidentieze factura primita in jurnalul pentru cumparari intocmit pentru luna taxarii bunului.

Acest document de evidenta fiscala trebuie intocmit de catre beneficiarul din Romania chiar daca nu este inregistrat in regim normal in scopuri de TVA;
- sa raporteze fiscal operatiunea, utilizand codul de inregistrare special de TVA, prin formularul cod 390 VIES denumit "Declaratie recapitulativa privind livrarile/ achizitiile/ prestarile intracomunitare".

Raportarea serviciului achizitionat se efectueaza cu simbolul S care reprezinta "achizitii intracomunitare de servicii".

Pentru achizitii de servicii, exigibilitatea de taxa intervine la data emiterii facturii de catre furnizorul din UE.

Raportarea prin formularul cod 390 VIES se va face pana pe data de 25 a lunii urmatoare emiterii facturii de catre furnizorului din UE;

- sa raporteze serviciul achizitionat prin decontul de TVA cod 301 "Decont special de taxa pe valoarea adaugata".

Raportarea se efectueaza in baza informatiilor preluate din jurnalul pentru cumparari, pana pe data de 25 a lunii urmatoare emiterii facturii de catre furnizorului din UE.
Tot pana la acest termen se va face si plata TVA la bugetul de stat.
Declaratiile 301 si 390 se intocmesc numai in lunile in care aveti achizitii de bunuri/servicii din UE sau din afara UE.

Monografia contabila de reflectare a operatiunii de cazare efectuata prin folosirea site-ului este urmatoarea:
1) Inregistrarea contravalorii serviciului primit prin factura emisa de site-ul din Olanda:
628 = 401
si concomitent inregistrarea TVA
635 = 446
2) “Achitarea” furnizorului prin compensare, respectiv retinerea de catre acesta a comisionului din suma totala incasata de la persoana fizica:
401 = 462 
3) Inregistrarea incasarii de la site:
512x = 462
4) Emiterea facturii catre persoana fizica:
411 = 704
5) Inregistrarea incasarii facturii:
462 = 411 
Deoarece societatea este neplatitoare de TVA, factura emisa de dumneavoastra pentru cazare nu contine TVA si nici nu aplicati prevederile Codului fiscal legate de scutirile prevazute la art. 292.

Comision site SUA

Asa cum am aratat, potrivit art.278, alin. (2) locul de prestare a serviciilor catre o persoana impozabila care actioneaza ca atare este locul unde respectiva persoana care primeste serviciile isi are stabilit sediul activitatii sale economice…”
Deci locul prestarii serviciilor de intermediere este in Romania, persoana obligata la plata taxei fiind societatea din Romania conform alin. (1) si (2) de la art. 307 din Codul fiscal:

(1) Persoana obligata la plata taxei pe valoarea adaugata, daca aceasta este datorata in conformitate cu prevederile prezentului titlu, este persoana impozabila care efectueaza livrari de bunuri sau prestari de servicii, cu exceptia cazurilor pentru care beneficiarul este obligat la plata taxei conform alin. (2) - (6) si art. 331

(2) Taxa este datorata de orice persoana impozabila, inclusiv de catre persoana juridica neimpozabila inregistrata in scopuri de TVA conform art. 316 sau 317, care este beneficiar al serviciilor care au locul prestarii in Romania conform art. 278 alin. (2) si care sunt furnizate de catre o persoana impozabila care nu este stabilita pe teritoriul Romaniei sau nu este considerata a fi stabilita pentru respectivele prestari de servicii pe teritoriul Romaniei conform prevederilor art. 266 alin. (2), chiar daca este inregistrata in Romania conform art. 316 alin. (4) sau (6)”.

La pct.15 alin (7) din Normele metotodologice de aplicare se arata ca,serviciile prevazute la art. 278 alin. (2) din Codul fiscal, prestate de prestatori stabiliti in Romania catre beneficiari persoane impozabile care sunt stabiliti in afara Uniunii Europene sau, dupa caz, prestate de prestatori stabiliti in afara Uniunii Europene catre beneficiari persoane impozabile care sunt stabiliti pe teritoriul Romaniei, urmeaza aceleasi reguli ca si serviciile intracomunitare in ceea ce priveste determinarea locului prestarii si celelalte obligatii impuse de prezentul titlu, dar nu implica obligatii referitoare la declararea in declaratia recapitulativa, conform prevederilor art. 325 din Codul fiscal, indiferent daca sunt taxabile sau daca beneficiaza de scutire de taxa, si nici obligatii referitoare la inregistrarea in scopuri de TVA specifice serviciilor intracomunitare prevazute la art. 316 si 317 din Codul fiscal. 

Astfel, beneficiarul serviciilor respective are obligatia platii TVA potrivit prevederilor art. 307 alin. (2) efectuand plata prin mecanismul taxarii inverse (4426=4427) potrivit prevederilor art. 326 alin. (2) din Codul fiscal, numai daca este inregistrat in scopuri de TVA.
In cazul unui neplatitor de TVA, achizitiile de servicii din afara UE nu sunt servicii intracomunitare si beneficiarul (societatea romaneasca) nu aplica taxarea inversa.D-voastra nu aveti obligatia inregistrarii in scopuri de TVA, potrivit art. 317 din CF si nu intocmiti Decont de TVA.

Impozit pe venitul nerezidentilor

In ceea ce priveste termenul comision, art. 7 pct. 9. din Codul fiscal il defineste ca fiind orice plata in bani sau in natura efectuata catre un broker, un agent comisionar general sau catre orice persoana asimilata unui broker sau unui agent comisionar general, pentru serviciile de intermediere efectuate in legatura cu o operatiune comerciala. Importanta distinctiei dintre venitul din comision si cel generat de un serviciu de identificare de clienti (in urma caruia societatea din Romania incheie contracte direct in cu clientul) realizat de catre persoanele fizice sau juridice nerezidente care presteaza serviciul contractat este legata de regimul de impozitare.

Potrivit prevederilor art. 223 alin. (1) lit. f) din Codul fiscal, sunt veniturile impozabile obtinute din Romania, indiferent daca veniturile sunt primite in Romania sau in strainatate, comisioanele de la un rezident.

Potrivit prevederilor art. 224 alin. (1), impozitul datorat de nerezidenti pentru veniturile impozabile obtinute din Romania se calculeaza, se retine, se declara si se plateste la bugetul de stat de catre platitorii de venituri. Impozitul retinut se declara pana la termenul de plata a acestuia la bugetul de stat.

Impozitul datorat se calculeaza prin aplicarea cotei de 16% asupra veniturilor brute.
Insa Conventia pentru evitarea dublei impuneri incheiata intre Romania si Regatul Olandei (Legea nr. 85/1999) nu prevede, in mod distinct, impunerea veniturilor obtinute din comisioane.

Insa, potrivit prevederilor art. 22 din Conventie, elementele de venit ale unui rezident al unui stat contractant, indiferent de unde provin, care nu sunt tratate la articolele precedente din prezenta conventie, sunt impozabile numai in acel stat.

Prevederile paragrafului 1 nu se vor aplica veniturilor, altele decat veniturile provenite din proprietatile imobiliare, astfel cum sunt definite la paragraful 2 al art. 6, daca primitorul unor astfel de venituri, fiind rezident al unui stat contractant, desfasoara activitate de afaceri in celalalt stat contractant printr-un sediu permanent situat acolo sau exercita in acel celalalt stat profesii independente printr-o baza fixa situata acolo si dreptul sau proprietatea in legatura cu care venitul este platit este efectiv legata de un asemenea sediu permanent sau baza fixa.In aceasta situatie se aplica prevederile art.7 sau 14, dupa caz.
In concluzie, parerea mea este ca, in situatia in care se va prezenta certificatul de rezidenta fiscala emis de catre autoritatile olandeze, aceste venituri nu vor fi impuse in Romania.

Inregistrarea contractelor

Realizarea de operatiuni cu persoane nerezidente in scopul realizarii de venituri nu presupune parcurgerea unei proceduri prealabile de inregistrare a prestatorului cu exceptia celor deja amintite din sfera TVA.O procedura de inregistrarea contractelor este reglementata de art. 8 alin. (8) din Codul fiscalaprobat prin Legea nr. 227/2015 insa obligativitatea priveste doar contractele care genereaza venituri pentru persoanele fizice sau juridice nerezidente pentru anumite activitati si nu in situatia analizata.

(8) Persoanele juridice romane, persoanele fizice rezidente, precum si persoanele juridice straine care desfasoara activitate in Romania printr-un sediu permanent/sediu permanent desemnat, beneficiare ale unor prestari de servicii de natura activitatilor de lucrari de constructii, montaj, supraveghere, consultanta, asistenta tehnica si orice alte activitati, executate de persoane juridice straine sau fizice nerezidente pe teritoriul Romaniei, au obligatia sa inregistreze contractele incheiate cu acesti parteneri la organele fiscale competente, potrivit procedurii instituite prin ordin al presedintelui A.N.A.F. Contractele incheiate pentru activitati desfasurate in afara teritoriului Romaniei nu fac obiectul inregistrarii potrivit prezentelor dispozitii.Pentru incadrarea ca sediu permanent a unui santier de constructii sau a unui proiect de constructie, ansamblu ori montaj sau a activitatilor de supraveghere legate de acestea si a altor activitati similare se vor avea in vedere data de incepere a activitatii din contractele incheiate sau orice alte informatii ce probeaza inceperea activitatii. Perioadele consumate pentru realizarea unor contracte conexe care sunt legate in mod direct cu primul contract ce a fost executat se adauga la perioada care s-a consumat la realizarea contractului de baza.

Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Achizitii intracomunitare: Obligatiile la impozitul pe nerezidenti si TVA":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscall

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Certificate de rezidenta fiscale 2019 pentru Google, Facebook, LinkedIn si Twitter
    • Update 2019 pentru mai multe certificate de rezidenta fiscala: Mai jos regasiti certificatele de rezidenta fiscala pentru Google si Facebook prin care se certifica faptul ca aceste companii sunt platitori de impozite in Irlanda si astfel cei care lucreaza cu ele nu trebuie sa retina impozitul aferent activitatilor comerciale realizate impreuna. Aici este certificatul de rezidenta fiscala de la Google pentru anul 2019: Google AdWords Romania- Romania Double Taxation Agreement...» citeste mai departe aici

  • Formularul 112. Verificare stare declaratie dupa transmiterea online
    • Intrebare: Cum poate fi recuperata recipisa pentru o declaratie 112, cand din neglijenta nu a fost pastrat numarul de inregistrare al declaratiei respective? UPDATE 22.02.2019 Vizualizare documente Verificarea recipiselor pe https://www.anaf.ro/StareD112/ se poate face doar pentru ultimile 200 de declaratii depuse. Dupa fiecare grup de 200 de declaratii depuse trebuie sa asteptati prelucrarea acestora si sa descarcati recipisele. Introduceti indexul/respectiv numarul de inregistrare si CIF-ul...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 094 actualizata la zi - 2019
    • Formularul 094 reprezinta Declaratia privind cifra de afaceri pentru persoanele impozabile care folosesc trimestrul ca perioada fiscala si care nu au avut achizitii intracomunitare de bunuri in anul precedent. Termen de depunere Declaratia 094 Declaratia 094 se depune in fiecare an la data de 25 ianuarie a anului urmator celui pentru care se completeaza formularul (de exemplu, la 25 ianuarie 2019 s-a depus Declaratia 094 pentru anul 2018). Declaratia 094 este o declaratie anuala,...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 100: PDF-ul inteligent a fost actualizat
    • UPDATE 22.02.2019 PDF-ul inteligent pentru Declaratia 100 a fost actualizat joi, 21 februarie 2019. Vezi AICI >>> In Monitorul Oficial nr. 424 din data de 18 mai 2018 a fost publicat OANAF 1203/2018 in ceea ce priveste modificarea si completarea Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 587/2016 pentru aprobarea modelului si continutului formularelor utilizate pentru declararea impozitelor si taxelor cu regim de stabilire prin autoimpunere sau retinere la sursa. Iata...» citeste mai departe aici

  • Scutiri prevazute de OUG 114 - Calcul contributii pentru venituri salariale mai mici de 3.000 de lei/luna
    • In studiul de caz propus astazi, unul dintre specialistii nostri va raspunde intrebarilor privind o societate care beneficiaza de scutirile de contributii conform OUG 114/2018, domeniul constructii. "Cum se calculeaza concret contributiile datorate si scutirile aplicate pentru salarii platite in acord, in situatia in care salariul brut realizat in acord este 2744 lei, adica sub 3000 lei cat este salariul minim brut?" Raspunsul specialistului Pentru aplicarea facilitatilor privind impozitul pe...» citeste mai departe aici

  • Legea bugetului pe 2019: Presedintele Romaniei sesizeaza Curtea Constitutionala!
    • Presedintele Romaniei, Klaus Iohannis, nu doar ca NU APROBA Bugetul de stat pe anul 2019, dar a trimis chiar o sesizare de neconstitutionalitate Curtii Constitutionale vineri, 22 februarie a.c., privind Legea bugetului. ”Un lucru e clar: guvernarea PSD a esuat. In spitale, probleme peste probeleme, educatia este subfinantata, economia Romaniei este bulversata mai ales dupa Ordonanta 114 data in mare taina la sfarsitul anului trecut. De autostrazi nici nu poate fi vorba. Despre justitie......» citeste mai departe aici

© 2007 - 2019 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016