![MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici](https://media.rs.ro/filemanagerraport/Fiscalitatea/FAb_saft.png)
Raportul Special
realizat de specialisti
O societate neplatitoare de TVA din Romania ofera cazare si are contract de comision cu un site specializat din Olanda pentru rezervare cazari in Romania. In aceasta situatie, ce obligatii declarative si fiscale are societatea din Romania, din punct de vedere al TVA? Dar daca contractul ar fi incheiat cu o firma din Statele Unite ale Americii? In aceleasi situatii, care sunt obligatiile referitoare la impozitul pe nerezidenti? Firma romaneasca trebuie sa inregistreze contractele la ANAF?
Cazarile se factureaza intotdeauna persoanelor care inchiriaza apartamentele respective prin site-ul respectiv, iar firma care detine site-ul emite facturi pentru comisionul de intermediere.
Aceste tranzactii reprezinta achizitii de servicii intracomunitare (firma nefiind din Romania si facand parte din UE) pentru care firma are obligatia de a avea un cod special TVA pentru tranzactii UE.
Serviciilor de intermediere li se aplica regula generala prevazuta la art. 278 alin. (2) din Codul fiscal.Locul prestarii serviciilor achiztionate de la site-ul din Olanda este considerat a fi in Romania, locul in care beneficiarul are sediul activitatii economice. Din punctul de vedere al TVA, aceste servicii sunt impozabile in Romania, fiind indeplinite cumulativ conditiile prevazute la art. 268 alin. (1) din Codul fiscal.
Intrucat societatea nu este inregistrata in scop normal de TVA, conform art. 316 din Codul fiscal, pentru achizitia de servicii din UE (OLANDA), are urmatoarele obligatii fiscale:
- sa taxeze serviciul primit in Romania la o baza de impozitare formata din aplicarea cursului valutar in vigoare la data emiterii facturii de catre furnizorul intracomunitar asupra sumei in valuta inscrisa de catre prestator in factura emisa;
- sa achite efectiv bugetului de stat suma TVA rezultata din aplicarea cotei de TVA de 19% asupra bazei de impozitare calculata conform celor aratate anterior, pana pe data de 25 a lunii urmatoare emiterii facturii de catre furnizorului din UE;
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Manual de politici contabile - Stick USB
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Acest document de evidenta fiscala trebuie intocmit de catre beneficiarul din Romania chiar daca nu este inregistrat in regim normal in scopuri de TVA;
- sa raporteze fiscal operatiunea, utilizand codul de inregistrare special de TVA, prin formularul cod 390 VIES denumit "Declaratie recapitulativa privind livrarile/ achizitiile/ prestarile intracomunitare".
Raportarea serviciului achizitionat se efectueaza cu simbolul S care reprezinta "achizitii intracomunitare de servicii".
Pentru achizitii de servicii, exigibilitatea de taxa intervine la data emiterii facturii de catre furnizorul din UE.
Raportarea prin formularul cod 390 VIES se va face pana pe data de 25 a lunii urmatoare emiterii facturii de catre furnizorului din UE;
- sa raporteze serviciul achizitionat prin decontul de TVA cod 301 "Decont special de taxa pe valoarea adaugata".
Raportarea se efectueaza in baza informatiilor preluate din jurnalul pentru cumparari, pana pe data de 25 a lunii urmatoare emiterii facturii de catre furnizorului din UE.
Tot pana la acest termen se va face si plata TVA la bugetul de stat.
Declaratiile 301 si 390 se intocmesc numai in lunile in care aveti achizitii de bunuri/servicii din UE sau din afara UE.
Monografia contabila de reflectare a operatiunii de cazare efectuata prin folosirea site-ului este urmatoarea:
1) Inregistrarea contravalorii serviciului primit prin factura emisa de site-ul din Olanda:
628 = 401
si concomitent inregistrarea TVA
635 = 446
2) “Achitarea” furnizorului prin compensare, respectiv retinerea de catre acesta a comisionului din suma totala incasata de la persoana fizica:
401 = 462
3) Inregistrarea incasarii de la site:
512x = 462
4) Emiterea facturii catre persoana fizica:
411 = 704
5) Inregistrarea incasarii facturii:
462 = 411
Deoarece societatea este neplatitoare de TVA, factura emisa de dumneavoastra pentru cazare nu contine TVA si nici nu aplicati prevederile Codului fiscal legate de scutirile prevazute la art. 292.
Asa cum am aratat, potrivit art.278, alin. (2) locul de prestare a serviciilor catre o persoana impozabila care actioneaza ca atare este locul unde respectiva persoana care primeste serviciile isi are stabilit sediul activitatii sale economice…”
Deci locul prestarii serviciilor de intermediere este in Romania, persoana obligata la plata taxei fiind societatea din Romania conform alin. (1) si (2) de la art. 307 din Codul fiscal:
(1) Persoana obligata la plata taxei pe valoarea adaugata, daca aceasta este datorata in conformitate cu prevederile prezentului titlu, este persoana impozabila care efectueaza livrari de bunuri sau prestari de servicii, cu exceptia cazurilor pentru care beneficiarul este obligat la plata taxei conform alin. (2) - (6) si art. 331
(2) Taxa este datorata de orice persoana impozabila, inclusiv de catre persoana juridica neimpozabila inregistrata in scopuri de TVA conform art. 316 sau 317, care este beneficiar al serviciilor care au locul prestarii in Romania conform art. 278 alin. (2) si care sunt furnizate de catre o persoana impozabila care nu este stabilita pe teritoriul Romaniei sau nu este considerata a fi stabilita pentru respectivele prestari de servicii pe teritoriul Romaniei conform prevederilor art. 266 alin. (2), chiar daca este inregistrata in Romania conform art. 316 alin. (4) sau (6)”.
La pct.15 alin (7) din Normele metotodologice de aplicare se arata ca,serviciile prevazute la art. 278 alin. (2) din Codul fiscal, prestate de prestatori stabiliti in Romania catre beneficiari persoane impozabile care sunt stabiliti in afara Uniunii Europene sau, dupa caz, prestate de prestatori stabiliti in afara Uniunii Europene catre beneficiari persoane impozabile care sunt stabiliti pe teritoriul Romaniei, urmeaza aceleasi reguli ca si serviciile intracomunitare in ceea ce priveste determinarea locului prestarii si celelalte obligatii impuse de prezentul titlu, dar nu implica obligatii referitoare la declararea in declaratia recapitulativa, conform prevederilor art. 325 din Codul fiscal, indiferent daca sunt taxabile sau daca beneficiaza de scutire de taxa, si nici obligatii referitoare la inregistrarea in scopuri de TVA specifice serviciilor intracomunitare prevazute la art. 316 si 317 din Codul fiscal.
Astfel, beneficiarul serviciilor respective are obligatia platii TVA potrivit prevederilor art. 307 alin. (2) efectuand plata prin mecanismul taxarii inverse (4426=4427) potrivit prevederilor art. 326 alin. (2) din Codul fiscal, numai daca este inregistrat in scopuri de TVA.
In cazul unui neplatitor de TVA, achizitiile de servicii din afara UE nu sunt servicii intracomunitare si beneficiarul (societatea romaneasca) nu aplica taxarea inversa.D-voastra nu aveti obligatia inregistrarii in scopuri de TVA, potrivit art. 317 din CF si nu intocmiti Decont de TVA.
In ceea ce priveste termenul comision, art. 7 pct. 9. din Codul fiscal il defineste ca fiind orice plata in bani sau in natura efectuata catre un broker, un agent comisionar general sau catre orice persoana asimilata unui broker sau unui agent comisionar general, pentru serviciile de intermediere efectuate in legatura cu o operatiune comerciala. Importanta distinctiei dintre venitul din comision si cel generat de un serviciu de identificare de clienti (in urma caruia societatea din Romania incheie contracte direct in cu clientul) realizat de catre persoanele fizice sau juridice nerezidente care presteaza serviciul contractat este legata de regimul de impozitare.
Potrivit prevederilor art. 223 alin. (1) lit. f) din Codul fiscal, sunt veniturile impozabile obtinute din Romania, indiferent daca veniturile sunt primite in Romania sau in strainatate, comisioanele de la un rezident.
Potrivit prevederilor art. 224 alin. (1), impozitul datorat de nerezidenti pentru veniturile impozabile obtinute din Romania se calculeaza, se retine, se declara si se plateste la bugetul de stat de catre platitorii de venituri. Impozitul retinut se declara pana la termenul de plata a acestuia la bugetul de stat.
Impozitul datorat se calculeaza prin aplicarea cotei de 16% asupra veniturilor brute.
Insa Conventia pentru evitarea dublei impuneri incheiata intre Romania si Regatul Olandei (Legea nr. 85/1999) nu prevede, in mod distinct, impunerea veniturilor obtinute din comisioane.
Insa, potrivit prevederilor art. 22 din Conventie, elementele de venit ale unui rezident al unui stat contractant, indiferent de unde provin, care nu sunt tratate la articolele precedente din prezenta conventie, sunt impozabile numai in acel stat.
Prevederile paragrafului 1 nu se vor aplica veniturilor, altele decat veniturile provenite din proprietatile imobiliare, astfel cum sunt definite la paragraful 2 al art. 6, daca primitorul unor astfel de venituri, fiind rezident al unui stat contractant, desfasoara activitate de afaceri in celalalt stat contractant printr-un sediu permanent situat acolo sau exercita in acel celalalt stat profesii independente printr-o baza fixa situata acolo si dreptul sau proprietatea in legatura cu care venitul este platit este efectiv legata de un asemenea sediu permanent sau baza fixa.In aceasta situatie se aplica prevederile art.7 sau 14, dupa caz.
In concluzie, parerea mea este ca, in situatia in care se va prezenta certificatul de rezidenta fiscala emis de catre autoritatile olandeze, aceste venituri nu vor fi impuse in Romania.
Realizarea de operatiuni cu persoane nerezidente in scopul realizarii de venituri nu presupune parcurgerea unei proceduri prealabile de inregistrare a prestatorului cu exceptia celor deja amintite din sfera TVA.O procedura de inregistrarea contractelor este reglementata de art. 8 alin. (8) din Codul fiscalaprobat prin Legea nr. 227/2015 insa obligativitatea priveste doar contractele care genereaza venituri pentru persoanele fizice sau juridice nerezidente pentru anumite activitati si nu in situatia analizata.
(8) Persoanele juridice romane, persoanele fizice rezidente, precum si persoanele juridice straine care desfasoara activitate in Romania printr-un sediu permanent/sediu permanent desemnat, beneficiare ale unor prestari de servicii de natura activitatilor de lucrari de constructii, montaj, supraveghere, consultanta, asistenta tehnica si orice alte activitati, executate de persoane juridice straine sau fizice nerezidente pe teritoriul Romaniei, au obligatia sa inregistreze contractele incheiate cu acesti parteneri la organele fiscale competente, potrivit procedurii instituite prin ordin al presedintelui A.N.A.F. Contractele incheiate pentru activitati desfasurate in afara teritoriului Romaniei nu fac obiectul inregistrarii potrivit prezentelor dispozitii.Pentru incadrarea ca sediu permanent a unui santier de constructii sau a unui proiect de constructie, ansamblu ori montaj sau a activitatilor de supraveghere legate de acestea si a altor activitati similare se vor avea in vedere data de incepere a activitatii din contractele incheiate sau orice alte informatii ce probeaza inceperea activitatii. Perioadele consumate pentru realizarea unor contracte conexe care sunt legate in mod direct cu primul contract ce a fost executat se adauga la perioada care s-a consumat la realizarea contractului de baza.
Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.
Atentie contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Articole similare
Contribuabilii au 45 zile la dispozitie de la primirea actelor administrative fiscale pentru a depune contestatie. Exceptii de la termenANAF: OBLIGATII FISCALE pentru zilele de 25 si 26 ianuarieOficial! Noi masuri de restructurare a obligatiilor fiscale. Prorogare termene pana la 15 decembrie 2020 (Ordonanta nr. 90/2020)Buletin informativ ANAF 25 martie 2019: NOUTATI LEGISLATIVE cu incidenta in materie fiscalaMFP: Ordin pentru completarea numarului de evidenta a platiiUltimele articole
Doua impozite noi, introduse de autoritati. ANAF actualizeaza formularele 010, 013, 700 privind vectorul fiscalBonificatie de 3% in 2025 pentru contribuabilii bun-platnici. Ce conditii trebuie sa indeplineascaD212 in 2025. Principalele modificari din formular, implementate prin Ordinul 7015/2024Accize mai mari din 2025! Ultimele reglementari si noutati pentru anul acestaExemplu calcul recuperare pierdere fiscalaArticole similare
Refacturare deplasare. Ce impozite platim pentru contractul de prestari servicii?Impozit drepturi de autor. Cum tratam cheltuielile in favoarea persoanei nerezidente?IMPOZIT PE NEREZIDENTi si prescriere facturi. Cum procedam pentru retinerea impozitului in prezent?Servicii asupra bunurilor imobile prestate in Romania de nerezidenti. Care va fi regimul fiscal?Venituri de natura dobanzilor platite nerezidentilor. Opinia specialistuluiUltimele articole
IMPOZIT PE NEREZIDENTi. Retinerea impozitului dupa perioada de prescriere a facturiiIMPOZIT PE NEREZIDENTi suportat de platitorul pe venit. Rezolvarea propusa de expertul contabilDeclarare achizitie servicii de la firma non-UE in 301. Cum aplicam regimul pe veniturile nerezidentilor?Inregistrare factura pentru servicii prestate catre o societate din SUA. Care sunt implicatiile fiscale?Ce regim fiscal se aplica pentru un serviciu de hosting furnizat de un nerezident?Sfaturi de la experti
Regim TVA vanzare imobil de catre o ONG
Intrebare: Intrebarea noastra se refera la regimul de TVA pe care sa-l aplicam la vanzarea unui imobil din proprietatea AFPS al unei fundatii (neplatitoare de TVA), catre o unitate de invatamant acreditata (neplatitoare de TVA), in...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Repartizare rezerve la dividende
Intrebare: Am in balanta de verificare rezerve din profit aferente anilor 2001, 2002, 2005, 2006, in valoare totala de 1.456.512 lei, si as dori sa le lichidez, sa le distribui ca dividende. Am inteles ca aceasta suma se impoziteaza mai...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Din ianuarie 2025 a intrat in vigoare noul impozit de 1% pe constructii. Cine are aceasta obligatie
Impozit pe veniturile micro in 2025. Ce schimbari au aparut pentru acest an
Diurna externa. Cum se calculeaza si ce documente justificative sunt necesare
Actualizarea codului CAEN: Ce trebuie sa stie contribuabilii in 2025
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2024Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2024Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2024Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2024Legislatie TVA