Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Achizitii intracomunitare: Obligatiile la impozitul pe nerezidenti si TVA

23-Iul-2018
5171

O societate neplatitoare de TVA din Romania ofera cazare si are contract de comision cu un site specializat din Olanda pentru rezervare cazari in Romania. In aceasta situatie, ce obligatii declarative si fiscale are societatea din Romania, din punct de vedere al TVA? Dar daca contractul ar fi incheiat cu o firma din Statele Unite ale Americii? In aceleasi situatii, care sunt obligatiile referitoare la impozitul pe nerezidenti? Firma romaneasca trebuie sa inregistreze contractele la ANAF?

Raspunsul oferit de specialist

Cazarile se factureaza intotdeauna persoanelor care inchiriaza apartamentele respective prin site-ul respectiv, iar firma care detine site-ul emite facturi pentru comisionul de intermediere.

Aceste tranzactii reprezinta achizitii de servicii intracomunitare (firma nefiind din Romania si facand parte din UE) pentru care firma are obligatia de a avea un cod special TVA pentru tranzactii UE.
Serviciilor de intermediere li se aplica regula generala prevazuta la art. 278 alin. (2) din Codul fiscal.Locul prestarii serviciilor achiztionate de la site-ul din Olanda este considerat a fi in Romania, locul in care beneficiarul are sediul activitatii economice. Din punctul de vedere al TVA, aceste servicii sunt impozabile in Romania, fiind indeplinite cumulativ conditiile prevazute la art. 268 alin. (1) din Codul fiscal.

Intrucat societatea nu este inregistrata in scop normal de TVA, conform art. 316 din Codul fiscal, pentru achizitia de servicii din UE (OLANDA), are urmatoarele obligatii fiscale:
- sa taxeze serviciul primit in Romania la o baza de impozitare formata din aplicarea cursului valutar in vigoare la data emiterii facturii de catre furnizorul intracomunitar asupra sumei in valuta inscrisa de catre prestator in factura emisa;
- sa achite efectiv bugetului de stat suma TVA rezultata din aplicarea cotei de TVA de 19% asupra bazei de impozitare calculata conform celor aratate anterior, pana pe data de 25 a lunii urmatoare emiterii facturii de catre furnizorului din UE;


- sa evidentieze factura primita in jurnalul pentru cumparari intocmit pentru luna taxarii bunului.

Acest document de evidenta fiscala trebuie intocmit de catre beneficiarul din Romania chiar daca nu este inregistrat in regim normal in scopuri de TVA;
- sa raporteze fiscal operatiunea, utilizand codul de inregistrare special de TVA, prin formularul cod 390 VIES denumit "Declaratie recapitulativa privind livrarile/ achizitiile/ prestarile intracomunitare".

Raportarea serviciului achizitionat se efectueaza cu simbolul S care reprezinta "achizitii intracomunitare de servicii".

Pentru achizitii de servicii, exigibilitatea de taxa intervine la data emiterii facturii de catre furnizorul din UE.

Raportarea prin formularul cod 390 VIES se va face pana pe data de 25 a lunii urmatoare emiterii facturii de catre furnizorului din UE;

- sa raporteze serviciul achizitionat prin decontul de TVA cod 301 "Decont special de taxa pe valoarea adaugata".

Raportarea se efectueaza in baza informatiilor preluate din jurnalul pentru cumparari, pana pe data de 25 a lunii urmatoare emiterii facturii de catre furnizorului din UE.
Tot pana la acest termen se va face si plata TVA la bugetul de stat.
Declaratiile 301 si 390 se intocmesc numai in lunile in care aveti achizitii de bunuri/servicii din UE sau din afara UE.

Monografia contabila de reflectare a operatiunii de cazare efectuata prin folosirea site-ului este urmatoarea:
1) Inregistrarea contravalorii serviciului primit prin factura emisa de site-ul din Olanda:
628 = 401
si concomitent inregistrarea TVA
635 = 446
2) “Achitarea” furnizorului prin compensare, respectiv retinerea de catre acesta a comisionului din suma totala incasata de la persoana fizica:
401 = 462 
3) Inregistrarea incasarii de la site:
512x = 462
4) Emiterea facturii catre persoana fizica:
411 = 704
5) Inregistrarea incasarii facturii:
462 = 411 
Deoarece societatea este neplatitoare de TVA, factura emisa de dumneavoastra pentru cazare nu contine TVA si nici nu aplicati prevederile Codului fiscal legate de scutirile prevazute la art. 292.

Comision site SUA

Asa cum am aratat, potrivit art.278, alin. (2) locul de prestare a serviciilor catre o persoana impozabila care actioneaza ca atare este locul unde respectiva persoana care primeste serviciile isi are stabilit sediul activitatii sale economice…”
Deci locul prestarii serviciilor de intermediere este in Romania, persoana obligata la plata taxei fiind societatea din Romania conform alin. (1) si (2) de la art. 307 din Codul fiscal:

(1) Persoana obligata la plata taxei pe valoarea adaugata, daca aceasta este datorata in conformitate cu prevederile prezentului titlu, este persoana impozabila care efectueaza livrari de bunuri sau prestari de servicii, cu exceptia cazurilor pentru care beneficiarul este obligat la plata taxei conform alin. (2) - (6) si art. 331

(2) Taxa este datorata de orice persoana impozabila, inclusiv de catre persoana juridica neimpozabila inregistrata in scopuri de TVA conform art. 316 sau 317, care este beneficiar al serviciilor care au locul prestarii in Romania conform art. 278 alin. (2) si care sunt furnizate de catre o persoana impozabila care nu este stabilita pe teritoriul Romaniei sau nu este considerata a fi stabilita pentru respectivele prestari de servicii pe teritoriul Romaniei conform prevederilor art. 266 alin. (2), chiar daca este inregistrata in Romania conform art. 316 alin. (4) sau (6)”.

La pct.15 alin (7) din Normele metotodologice de aplicare se arata ca,serviciile prevazute la art. 278 alin. (2) din Codul fiscal, prestate de prestatori stabiliti in Romania catre beneficiari persoane impozabile care sunt stabiliti in afara Uniunii Europene sau, dupa caz, prestate de prestatori stabiliti in afara Uniunii Europene catre beneficiari persoane impozabile care sunt stabiliti pe teritoriul Romaniei, urmeaza aceleasi reguli ca si serviciile intracomunitare in ceea ce priveste determinarea locului prestarii si celelalte obligatii impuse de prezentul titlu, dar nu implica obligatii referitoare la declararea in declaratia recapitulativa, conform prevederilor art. 325 din Codul fiscal, indiferent daca sunt taxabile sau daca beneficiaza de scutire de taxa, si nici obligatii referitoare la inregistrarea in scopuri de TVA specifice serviciilor intracomunitare prevazute la art. 316 si 317 din Codul fiscal. 

Astfel, beneficiarul serviciilor respective are obligatia platii TVA potrivit prevederilor art. 307 alin. (2) efectuand plata prin mecanismul taxarii inverse (4426=4427) potrivit prevederilor art. 326 alin. (2) din Codul fiscal, numai daca este inregistrat in scopuri de TVA.
In cazul unui neplatitor de TVA, achizitiile de servicii din afara UE nu sunt servicii intracomunitare si beneficiarul (societatea romaneasca) nu aplica taxarea inversa.D-voastra nu aveti obligatia inregistrarii in scopuri de TVA, potrivit art. 317 din CF si nu intocmiti Decont de TVA.

Impozit pe venitul nerezidentilor

In ceea ce priveste termenul comision, art. 7 pct. 9. din Codul fiscal il defineste ca fiind orice plata in bani sau in natura efectuata catre un broker, un agent comisionar general sau catre orice persoana asimilata unui broker sau unui agent comisionar general, pentru serviciile de intermediere efectuate in legatura cu o operatiune comerciala. Importanta distinctiei dintre venitul din comision si cel generat de un serviciu de identificare de clienti (in urma caruia societatea din Romania incheie contracte direct in cu clientul) realizat de catre persoanele fizice sau juridice nerezidente care presteaza serviciul contractat este legata de regimul de impozitare.

Potrivit prevederilor art. 223 alin. (1) lit. f) din Codul fiscal, sunt veniturile impozabile obtinute din Romania, indiferent daca veniturile sunt primite in Romania sau in strainatate, comisioanele de la un rezident.

Potrivit prevederilor art. 224 alin. (1), impozitul datorat de nerezidenti pentru veniturile impozabile obtinute din Romania se calculeaza, se retine, se declara si se plateste la bugetul de stat de catre platitorii de venituri. Impozitul retinut se declara pana la termenul de plata a acestuia la bugetul de stat.

Impozitul datorat se calculeaza prin aplicarea cotei de 16% asupra veniturilor brute.
Insa Conventia pentru evitarea dublei impuneri incheiata intre Romania si Regatul Olandei (Legea nr. 85/1999) nu prevede, in mod distinct, impunerea veniturilor obtinute din comisioane.

Insa, potrivit prevederilor art. 22 din Conventie, elementele de venit ale unui rezident al unui stat contractant, indiferent de unde provin, care nu sunt tratate la articolele precedente din prezenta conventie, sunt impozabile numai in acel stat.

Prevederile paragrafului 1 nu se vor aplica veniturilor, altele decat veniturile provenite din proprietatile imobiliare, astfel cum sunt definite la paragraful 2 al art. 6, daca primitorul unor astfel de venituri, fiind rezident al unui stat contractant, desfasoara activitate de afaceri in celalalt stat contractant printr-un sediu permanent situat acolo sau exercita in acel celalalt stat profesii independente printr-o baza fixa situata acolo si dreptul sau proprietatea in legatura cu care venitul este platit este efectiv legata de un asemenea sediu permanent sau baza fixa.In aceasta situatie se aplica prevederile art.7 sau 14, dupa caz.
In concluzie, parerea mea este ca, in situatia in care se va prezenta certificatul de rezidenta fiscala emis de catre autoritatile olandeze, aceste venituri nu vor fi impuse in Romania.

Inregistrarea contractelor

Realizarea de operatiuni cu persoane nerezidente in scopul realizarii de venituri nu presupune parcurgerea unei proceduri prealabile de inregistrare a prestatorului cu exceptia celor deja amintite din sfera TVA.O procedura de inregistrarea contractelor este reglementata de art. 8 alin. (8) din Codul fiscalaprobat prin Legea nr. 227/2015 insa obligativitatea priveste doar contractele care genereaza venituri pentru persoanele fizice sau juridice nerezidente pentru anumite activitati si nu in situatia analizata.

(8) Persoanele juridice romane, persoanele fizice rezidente, precum si persoanele juridice straine care desfasoara activitate in Romania printr-un sediu permanent/sediu permanent desemnat, beneficiare ale unor prestari de servicii de natura activitatilor de lucrari de constructii, montaj, supraveghere, consultanta, asistenta tehnica si orice alte activitati, executate de persoane juridice straine sau fizice nerezidente pe teritoriul Romaniei, au obligatia sa inregistreze contractele incheiate cu acesti parteneri la organele fiscale competente, potrivit procedurii instituite prin ordin al presedintelui A.N.A.F. Contractele incheiate pentru activitati desfasurate in afara teritoriului Romaniei nu fac obiectul inregistrarii potrivit prezentelor dispozitii.Pentru incadrarea ca sediu permanent a unui santier de constructii sau a unui proiect de constructie, ansamblu ori montaj sau a activitatilor de supraveghere legate de acestea si a altor activitati similare se vor avea in vedere data de incepere a activitatii din contractele incheiate sau orice alte informatii ce probeaza inceperea activitatii. Perioadele consumate pentru realizarea unor contracte conexe care sunt legate in mod direct cu primul contract ce a fost executat se adauga la perioada care s-a consumat la realizarea contractului de baza.

Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici


MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Exemple de posibile subiecte de la examenul CECCAR 2025

    • Ca in fiecare an, examenul CECCAR va fi, putin spus, dificil. Este normal, dat fiind ca accesul in Corpului Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din Romania echivaleaza cu recunoasterea profesionala si inseamna un pas extrem de important in cariera oricarui contabil! Examenul realizeaza practic o selectie foarte dura si asa se si explica de ce, odata trecut de acest hop, intrati intr-un grup de profesionisti extrem de bine vazuti (si de bine platiti). In calitate de expert contabil...» citeste mai departe aici

  • Din ianuarie 2025 a intrat in vigoare noul impozit de 1% pe constructii. Cine are aceasta obligatie

    • Un nou sistem de calcul al impozitului pe constructii, care se aplica asupra valorii constructiilor existente in patrimoniul contribuabililor inca din data de 31 decembrie a anului anterior, este un vigoare incepand cu 1 ianuarie 2025. Cum se va stabili impozitul, pana cand se va plati acesta, si cine are aceasta obligatie, vedem in randurile care urmeaza. Mentionam insa ca pentru a putea aplica aceste reglementari Ministerul Finantelor trebuie sa emita normele metodologice corespunzatoare. Din...» citeste mai departe aici

  • Impozit pe veniturile micro in 2025. Ce schimbari au aparut pentru acest an

    • Inca din data de 1 ianuarie 2025 se aplica mai multe modificari in privinta impozitului pe veniturile microintreprinderii, pe care le vom enunta in continuarea articolului. Printre cele mai importante apare schimbarea cu privire la plafon, care a scazut de la 500.000 euro la 250.000 euro. Impozit pe veniturile micro in 2025. Ce schimbari au aparut pentru acest an 1. Scade plafonul de venituri pentru a aplica pentru acest sistem de impozitare Astfel, o microintreprindere este o persoana juridica...» citeste mai departe aici

  • Diurna externa. Cum se calculeaza si ce documente justificative sunt necesare

    • Angajatii sau administratorii firmelor care se deplaseaza in afara tarii in interes de serviciu sau pentru diverse misiuni sunt remunerati de angajatori cu diurna externa. Este extrem de important ca acesta sa fie calculata corespunzator, nu doar pentru respectarea reglementarilor fiscale, dar si pentru a evita posibile erori care ar putea afecta atat drepturile salariatului, cat si contabilitatea companiei. Diurna externa. Cum se calculeaza si ce documente justificative sunt necesare In acest...» citeste mai departe aici

  • Actualizarea codului CAEN: Ce trebuie sa stie contribuabilii in 2025

    • Incepand cu 1 ianuarie 2025, noua Clasificare a activitatilor din economia nationala - CAEN Rev.3 devine obligatorie pentru toti contribuabilii. In acext context, fiindca au aparut aceste actualizari prin Ordinul nr. 377/2024 al Institutului National de Statistica, persoanele fizice si juridice vor trebui sa actualizeze codul CAEN al obiectului de activitate, conform prevederilor legale. Actualizarea codului CAEN: Ce trebuie sa stie contribuabilii in 2025 Avand in vedere ca prin Ordinul...» citeste mai departe aici

  • Norme de venit 2025. LISTELE pe judete

    • Normele de venit reprezinta plafoane anuale stabilite de stat pentru determinarea impozitului pe venit la persoanele care desfasoara activitati independente. Exista anumite conditii ce trebuie indeplinite de contribuabili pentru aplicarea normelor de venit, vom analiza in acest articol principalele reglementari legislative si vom prezenta listele cu normele de venit stabilite in 2025 pentru fiecare judet. » citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016